Bekijk volle/desktop versie : 63% nederlanders voor aanpak hypoheekrente



29-03-2010, 09:38
63 procent voor aanpak hypotheekrenteaftrek

Van onze verslaggever Peter de Waard op 29 maart '10, 07:23, bijgewerkt 29 maart '10, 08:16

Werk aan de woning (Martijn Beekman)

AMSTERDAM - Nederlanders vinden in grote meerderheid een beperking van de hypotheekrenteaftrek aanvaardbaar. Liefst 63 procent kan zich in een dergelijke bezuiniging vinden. Zelfs onder VVD-, CDA- en PVV-stemmers is een meerderheid ervoor dat niet alle betaalde hypotheekrente op het eigen huis aftrekbaar blijft van de inkomstenbelasting.

Dit blijkt uit een enquête die TNS Nipo heeft gehouden in opdracht van de Volkskrant. Het resultaat is verrassend. Ruim tien jaar geleden vond een meerderheid van de kiezers dat niet aan de onbeperkte hypotheekrenteaftrek zou mogen worden gemorreld.

‘Het resultaat mag opzienbarend worden genoemd. Het besef onder kiezers dat beperking van de hypotheekrenteaftrek deze bezuinigingsronde geen taboe meer mag zijn, groeit snel. Dat is onder de aanhang van alle partijen het geval’, zegt onderzoeker Tim de Beer van TNS Nipo.

Bestaande hypotheken
Het maakt ook niet uit of kiezers al dan niet zelf een hypotheek hebben. Mensen met een hypotheek vinden een beperking aanvaardbaar, net als degenen die nog op de woningmarkt moeten komen. ‘En ook vinden de kiezers dat de beperking zowel moet gelden voor nieuwe als voor bestaande hypotheken. Gelijke monniken, gelijke kappen’, aldus De Beer.

Voormalig PvdA-staatssecretaris Willem Vermeend noemt het onmogelijk om via een wijziging van de belastingwetgeving ook bestaande hypotheekcontracten aan te pakken.

Er is nog wel een groot verschil in opinie over hoever die beperking mag gaan. Acht van de tien Nederlanders vinden dat de rente op hypotheken tot 250 duizend euro aftrekbaar moet blijven. Voor die boven een half miljoen mag de aftrek volgens een grote meerderheid worden afgeschaft.

GroenLinks
TNS Nipo voerde de enquête uit op 24 en 25 maart. De discussie over de beperking van de hypotheekrenteaftrek was toen al opgelaaid. D66 en GroenLinks hadden bekendgemaakt dit in hun verkiezingsprogramma te willen opnemen. Het is voor deze partijen een mogelijkheid om een deel van de bezuinigingen te realiseren. Deze week doen ambtelijke werkgroepen de eerste voorstellen voor bezuinigingen van 29 miljard euro.

bron

29-03-2010, 09:39


uit analyse van deze enquête blijkt dat de pvv op maximaal 18 kamerzetels kan rekenen na 9 juni, zo staat te lezen in de papieren vk van vandaag.

29-03-2010, 09:40
HM.

Ik woon ineen huurhuis. Dat schijnt volgens recent onderzoek 2x zo duur te zijn als een koophuis. Ik wil huurverlaging DUS.

29-03-2010, 09:40
De PVV kan de rambam krijgen, maar blijf even lekker van mijn hypotheekrente aftrek af....

29-03-2010, 09:55



Citaat door mrmpf:
De PVV kan de rambam krijgen, maar blijf even lekker van mijn hypotheekrente aftrek af....


....en van het onderwijs.

29-03-2010, 09:57

Citaat door lap_doek:
....en van het onderwijs.


Ja dat ook, al die miljoenen de we besparen door uit Afghanistan te vertrekken kunnen ze daar wel insteken...

29-03-2010, 10:57
Perk maar in

29-03-2010, 10:58

Citaat door timioto:
Perk maar in


Even wachten tot ik mijn huis heb verkocht.

29-03-2010, 10:59

Citaat door lemster:
Even wachten tot ik mijn huis heb verkocht.


Eerst nog ff wahten tot je een ander huis hebt, anders sta je op straat met je boedeltje.