Bekijk volle/desktop versie : Invoer & uitvoer



28-03-2010, 22:34
Hoe kun je aan de invoer en uitvoer zien (getallen op de lopende rekening) of de concurrentiepositie van een land verbeterd of verslechterd is?

28-03-2010, 22:36



Citaat door magreb:
Hoe kun je aan de invoer en uitvoer zien (getallen op de lopende rekening) of de concurrentiepositie van een land verbeterd of verslechterd is?



Landen met een goede concurrentiepositie doen veel aan internationale handel. Hun exportwaarde/uitvoer is veel groter dan hun invoer.
Het gaat hierbij dan ook om geldstromen. Er stroomt meer geld het land binnen dan er geld het land uitstroomt.

Op de lopende rekening zie met name dat de goederen en dienstenrekening een overschot vertonen. Dit wil zeggen dat er veel export/uitvoer van goederen en diensten is, waarmee het geld het land binnenstroomt en de lopende rekening in het algemeen een overschot vertoont.

28-03-2010, 22:41
Hmm ik heb een tabel bij die vraag gegeven..

Ik heb hem even geupload: http://www.speedyshare.com/files/21666948/invoeruitvoer.JPG

Als je die tabel zo ziet wat voor conclusie kun je trekken? Op grond van getallen dus....

28-03-2010, 22:52

Citaat door maroc_reddy:
Landen met een goede concurrentiepositie doen veel aan internationale handel. Hun exportwaarde/uitvoer is veel groter dan hun invoer.
Het gaat hierbij dan ook om geldstromen. Er stroomt meer geld het land binnen dan er geld het land uitstroomt.

Op de lopende rekening zie met name dat de goederen en dienstenrekening een overschot vertonen. Dit wil zeggen dat er veel export/uitvoer van goederen en diensten is, waarmee het geld het land binnenstroomt en de lopende rekening in het algemeen een overschot vertoont.


Shoukran moest ik wetennn

Magreb welke opleiding doe je?

28-03-2010, 22:58



Citaat door maroc_reddy:
Landen met een goede concurrentiepositie doen veel aan internationale handel. Hun exportwaarde/uitvoer is veel groter dan hun invoer.
Het gaat hierbij dan ook om geldstromen. Er stroomt meer geld het land binnen dan er geld het land uitstroomt.

Op de lopende rekening zie met name dat de goederen en dienstenrekening een overschot vertonen. Dit wil zeggen dat er veel export/uitvoer van goederen en diensten is, waarmee het geld het land binnenstroomt en de lopende rekening in het algemeen een overschot vertoont.


En weet je ook...

Als een land een absoluut kostenvoordeel heeft ten aanzien van een ander land in 3 producten. Kan het alsnog baat hebben voor dit land om te handelen, namelijk door het product te kiezen met de grootste kostenvoorsprong.

Hier snap ik weinig van? Kan je me dit aub uitleggen?

28-03-2010, 23:18
en nog eens uPPPP

28-03-2010, 23:44
ik kom er zo aan... maak niet ongerust

28-03-2010, 23:50

Citaat door magreb:
Hmm ik heb een tabel bij die vraag gegeven..

Ik heb hem even geupload: http://www.speedyshare.com/files/21666948/invoeruitvoer.JPG

Als je die tabel zo ziet wat voor conclusie kun je trekken? Op grond van getallen dus....




Ik heb even naar de tabel gekeken. In de tabel staan twee letter, namelijk a en b. De berekening die je moet maken zal ik hieronder plaatsen

a = 142 / 1,33 = 106,77 = 106
b = 0,98 x 123 = 120,54 = 120

formules zijn:
prijsindex invoer x hoeveelheid invoer = totale waarde invoer
prijsindex uitvoer x hoeveelheid uitvoer = totale waarde uitvoer

handelsbalans 2004:
156 - 142 = 14 overschot

handelsbalans 2005:
136 - 121 = 15 overschot

handelsbalans 2006:
130 - 120 = 10

Conclusie:
Hoe groter de uitvoer is ten opzichte van de invoer, hoe groter het overschot en hoe beter de concurrentiepositie wordt.

28-03-2010, 23:53

Citaat door maroc_reddy:
Ik heb even naar de tabel gekeken. In de tabel staan twee letter, namelijk a en b. De berekening die je moet maken zal ik hieronder plaatsen

a = 142 / 1,33 = 106,77 = 106
b = 0,98 x 123 = 120,54 = 120

formules zijn:
prijsindex invoer x hoeveelheid invoer = totale waarde invoer
prijsindex uitvoer x hoeveelheid uitvoer = totale waarde uitvoer



Thanks maar wat kun je over de concurrentiepositie zeggen?

28-03-2010, 23:58

Citaat door Marracash:
En weet je ook...

Als een land een absoluut kostenvoordeel heeft ten aanzien van een ander land in 3 producten. Kan het alsnog baat hebben voor dit land om te handelen, namelijk door het product te kiezen met de grootste kostenvoorsprong.

Hier snap ik weinig van? Kan je me dit aub uitleggen?




Het is in dit geval voor het land met de grootste absolute kostenvoordeel beter om zich toe te leggen op de producten die zij het goedkoopste kan produceren.

De producten die hoge productiekosten hebben kan zij uitbesteden aan andere landen. Vervolgens kan er handel ontstaan in de geproduceerde producten.

29-03-2010, 00:05

Citaat door maroc_reddy:
Ik heb even naar de tabel gekeken. In de tabel staan twee letter, namelijk a en b. De berekening die je moet maken zal ik hieronder plaatsen

a = 142 / 1,33 = 106,77 = 106
b = 0,98 x 123 = 120,54 = 120

formules zijn:
prijsindex invoer x hoeveelheid invoer = totale waarde invoer
prijsindex uitvoer x hoeveelheid uitvoer = totale waarde uitvoer

handelsbalans 2004:
156 - 142 = 14 overschot

handelsbalans 2005:
136 - 121 = 15 overschot

handelsbalans 2006:
130 - 120 = 10

Conclusie:
Hoe groter de uitvoer is ten opzichte van de invoer, hoe groter het overschot en hoe beter de concurrentiepositie wordt.


Jup maar de vraag is daarbij is de concurrentiepositie ten opzichte van 2004-2006 verbeterd of verslechterd? De conclusie die jij geeft is algemeen maar ik moet het op basis van die tabel zeggen....

Sorry voor het lastigvallen en heeel erg bedankt voor je moeite!

29-03-2010, 00:26

Citaat door magreb:
Jup maar de vraag is daarbij is de concurrentiepositie ten opzichte van 2004-2006 verbeterd of verslechterd? De conclusie die jij geeft is algemeen maar ik moet het op basis van die tabel zeggen....

Sorry voor het lastigvallen en heeel erg bedankt voor je moeite!



Als je kijkt naar de berekeningen dan zie je een verslechtering

2004: 14
2005: 15
2006: 10

Voil

29-03-2010, 00:28


Ik ga nu mijn nestje induiken. Veel succes met studeren!!

Heb er wel vertrouwen in dat jij het er goed van af zult brengen.