ibrahim_
21-03-2010, 11:05
assalamoe alaikoem
ik zoek een persoon die darboeka of bandil kan bespelen voor optredens.
Die mij dan kan begeleiden
het liefst omgeving utrecht
of die bereid is die reis te maken
wassalamoe alaikoem
Moslima81
21-03-2010, 15:24
Wa aleikoem salaam warahmatoeallahie,
Ik begrijp dat jij een anasheedband hebt en dat mensen jou kunnen inhuren om te spelen op hen feest, maar het is voor mannen niet toegestaan om met bendir of darboeka te spelen. Wat betreft darbouka, geleerden hebben een meningsverschil of de darbouka gebruikt mag worden door vrouwen of dit toch tot een muziekinstrument behoort.
wa allahoe a3lam
Moslima81
21-03-2010, 15:26
Anasheeds onder de loep
In de naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle, ik begin te schrijven:
In de pre-Islamitische en in de beginjaren van de Islamitische geschiedenis, droegen Anasheeds adviesgevende gedichten met zich mee (over gewonnen veldslagen, wijsheden, moed, etc.) gezongen zonder bijeengekomen muzikanten en zonder de begeleiding van muziekinstrumenten, met uitzondering van de doeff (gelijk aan de tamboerijn maar zonder belletjes en cimbalen) die voor vrouwen op sommige speciale gelegenheden was toegestaan. Gedurende de tweede eeuw na Hidjra kroop het zingen van doe'a, het gedenken, in de Oemmah (Islamitische gemeenschap) binnen door de innovaties van de mystieke Soefies, die het op hun beurt overnamen van de Christenen. Toen heette het at-Taghbier. Al deze vormen werden afgekeurd door de vroege geleerden van de Islam, waaronder Imaam ash-Shaafi'ie, Sheikh-ul-Islaam Ibn Teymiyyah, Ibnul-Qayyim, Ibn Kathier, Ibn Radjab en vele anderen, moge Allaah hen allen genadig zijn.[1] De Soefies concentreerden het grootste gedeelte van hun methodologie van aanbidding op gezamenlijk Taraaniem (zingen op een manier van trillingen of bevingen geproduceerde klanken en de stem tezamen met een muzikale klank), de Christenen in hun kerken imiterend. Toen begonnen de Soefies fysieke bewegingen te introduceren gedurende de meditaties en doe'a lijkend op hetgeen door de Joden werd gepraktiseerd. Zelden zie je een Soefie "Hadrah" [2] zonder deze geïnnoveerde praktijken.
Tegenwoordig is de kwestie niet beperkt tot Soefie ingewijden. Vele Moslimgezelschappen (groeperingen) hebben speciale bands geïnnoveerd voor de emotionele ophitsing van hun volgelingen en van de Oemmah als geheel! Veel van wat er met deze Anasheed wordt gepraktiseerd ontsnapt niet aan ten minste één van de volgende aanmerkingen:
• Meer en meer mensen worden betrokken, vooral kinderen, hen bezig houden met wat, op zijn zachts uitgedrukt, van weinig profijtvol is.
• Anasheed worden begeleid met een muzikale klank en gezang (Oosterse en Westerse ritmes) in de naam van "cultuur" en "traditie". Dit komt vaker en vaker voor, met bands die elkaar beconcurreren in hun woorden- en ritmeskeuzes.
• Het aandenken van Allaah zijn in de Anasheeds geïntroduceerd op manieren die duidelijk overeenkomen met de tonen en het gezang van de Christenen in hun kerken.
• Het gezamenlijke gezang en zingen dat plaatsvindt komt tot een buitengewoon omvang overeen met wat in de kringen van de mystieke Soefies manieren rondgaat, door zogenaamde "Islaamitische A nasheed "- Sommige bands zingen het beruchte Shirk (afgoderij) liedje" Boerdah ", dat verafgodende niveaus van overdrijving in de status van de Profeet Mohammed bevat.
• De kinderen verleiden tot zingen, in het bijzonder de jonge meisjes, die de lafheid van de schandelijke Moslim en Niet-Moslim zangers imiteren.
• De Qor'an vervangen met de zogenaamde Anasheed in de Da'wah (uitnodiging naar Islaam) voor de jongeren, bewerend dat ze niet reageren op de Qor'anische teksten en daarom hun gebruik (van de Anasheed ) toestaan. Hetzelfde gebeurt met de Soennah, uiteindelijk de mensen laten afkeren van wat het ware leven van de gelovigen vormt.
• In vele van deze zangkringen worden trapsgewijs muziekinstrumenten en -tonen gebruikt, iets dat verboden is, hetgeen bekend is in Islaam, behalve de doeff voor vrouwen.
• De verschijning van zogenaamde professionele zanggroepen die optreden op bruiloften, partijen, scholen en soortgelijke aangelegenheden.
• Ontwikkeling van de zogenaamd meer geavanceerde manieren van zingen d.m.v. een videoclip als een moderne manier na te denken over Allaah en te reflecteren op de schepping van Allaah.
• Het toestaan van het nemen van foto's van jonge meisjes gedurende verschillende presentaties van liedjes is op zichzelf aan fitnah (beproeving) en tegengesteld aan de Sharie'ah (Islaamitische wetgeving). Sommige maken films en opnames van deze jonge meisjes als ze zingen op speciale gelegenheden.
• Vele zaken die niet waar zijn worden gepresenteerd in deze liedjes door acteren, of door te overdrijven in lof.
• Als je vele van deze liedjes onderzoekt, zul je er een hoop van vinden die zich richten op de Tawhied (Eenheid van Allaah) in de Heerschappij alleen , iets wat zelfs de Moeshrieks (afgodendienaars) erkennen (d.w.z. zaken behorend tot de tekenen van Allaah in de schepping, Zijn beheren van de zaken, tot Hem behoort de totale autoriteit).
• Overtreding van de Sharie'ah in de vorm van toneelspelen. Je ziet een jong kind de rol van Salah (gebed) nemen en zeggen, "Ik ben de Salah , dit zijn mijn waarden!" Een ander neemt de rol van het Vasten en zo verder. Het ergste van allemaal zijn degenen die beweren de Qor'an te vertegenwoordigen, terwijl we weten dat de Qor'an de Uitspraken zijn van Allaah die niet zijn geschapen.
• Het in sommige gevallen aannemen van de bewegingen en manier van lopen van de mislukkelingen onder de bekende zangers en zangeressen. Stel je voor wanneer dit gebeurt terwijl dit met het gedenken van Allaah wordt gezongen!
• Deze Anasheed Islamitisch noemen is een overtreding op zich, vooral wanneer ze het een "kunst" noemen en een leermiddel en voeding voor de Da'wah ! "Dit is een innovatie in de Dien (d.w.z. Islam) en het behoort tot de Dien van de Soefies." [3] De metgezellen (RadiaLahoe anhoem) zongen poëzie van wijsheid, moed, gulheid en maroe'ah (goed karakter omschrijven), en niet op bijeenkomsten. Ze zongen soms poëzie tijdens het werk of nachtelijke reizen. Niemand van hen beweerde dat ze "Islamitisch" waren. Echter, alles heeft een eigen specifieke bepaling, of het nu geïnnoveerd, toegestaan, aanbevolen, verplicht, afgeraden of verboden is.
Daarom noemen we hetgeen dat ervan is toegestaan niet "Islamitisch", want als het zo genoemd zou worden zouden mensen denken dat het van de Dien is. En om welke zaak dan ook "Islamitisch" te noemen, vereist tekstueel bewijs. [4] In feite refereerde Sheikh Al-Albaanie (rahiemehoellaah) naar hen als "Soefie gezang", en een overeenkomende conclusie werd door Sheikh Abdoel-Aziez Aal Ash-Sheikh getrokken, de Moeftie van Saoedi-Arabië, en door Sheikh Bakr Aboe Zayied en Sheikh Abdoel Aziez Ar-Raajhie en andere geleerden (hafidahoemoellah). [5]
De volgende vraag werd gesteld aan onze Sheikh Mohammed Ibn Saalih al-Oetheymien (rahiemehoellah): "Wat is de bepaling betreffende de Anasheed ? Is het toegestaan voor de uitnodiger naar Allaah om naar "Islamitische Anasheed " te luisteren?"
De Sheikh antwoordde: "In het verleden, ik luisterde in het verleden naar deze Islamitische Anasheed en er was daarin niets dat vermeden moest worden. Nadat ik ze recentelijk heb beluisterd, vond ik hen ritmisch met genot en amusement, zoals de liedjes begeleid met muziekinstrumenten. Vervolgens zie ik niet dat het is toegestaan voor mensen om naar ze te luisteren. Echter, als ze natuurlijk, zonder muzikale begeleiding komen en zonder genot of amusement, dan schuilt er geen kwaad om ernaar te luisteren. Echter, op voorwaarde dat de persoon er geen gewoonte van maakt de hele tijd ernaar te luisteren, en dat hetgeen het hart profijtvol maakt en waarschuwt, alleen tot dat (Anasheed) zal worden beperkt. Want als hij er een gewoonte van maakt zal hij dat wat belangrijker is verlaten.
Daarnaast zal hij door deze handelingen afstand nemen van de geweldigste waarschuwing, en dat is van datgene in het Boek van Allaah en de Soennah van Allaah's Boodschapper ." Maar als hij er soms naar luistert, of als hij ze neemt als een hulpmiddel op zijn reis, terwijl hij door de wildernis rijdt, dan rust daar geen kwaad in. [6]
Moslima81
21-03-2010, 15:27
Toen werd hij gevraagd, "Is het toegestaan voor de man om de Islamitische Anasheed te zingen en is het toegestaan dat de doeff , wat de tamboerijn is zonder van die belletjes eraan vast, is het toegestaan om de doeff te gebruiken met het zingen en is het zingen of de Anasheed toegestaan in andere zaken dan de 'Eid en andere zaken dan de festivals?"
Het antwoord: "Bismillaahier Rahmaanier Rahiem, in de Naam van Allaah, De Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle," toen beantwoordde hij de begroeting van de persoon die de vraag stelde en zei, "De Islamitische Anasheed zijn geïnnoveerde liederen door de Soefies. Daarom, een persoon zou zich er afstand van moeten nemen en zijn toevlucht zoeken bij waarschuwingen van de Qor'an en de Soennah , tenzij het gebruikt wordt op de strijdvelden als een motivatie voor Jihaad op de weg van Allaah, de Meest Verhevene, dan is het goed, echter, als het begeleid wordt door de doeff , dan zou het ver verwijderd zijn van de waarheid." [7]
Daarnaast, op verschillende gelegenheden, spoorde hij (rahiemehoellah) de mensen aan, om diepe aandacht te schenken aan de Qor'an en de Soennah , aangezien dat de geweldigste waarschuwingen zijn.
Een speciale waarschuwing betreffende het beruchte Boerdah gedicht van Al-Boesiri: het is pure Shirk omdat het de Profeet overdrijft door hem eigenschappen toe te kennen van Goddelijkheid, alsof hij het ongeziene kent en weet wat er is geschreven in het Bewaarde Boek . Zoveel hiervan is helaas verspreid in de Moslimwereld en specifiek in Zuidoost-Azië, en specifiek in Indonesië. Denk erover na. Daarnaast hebben zij muziekgroepen in deze landen die alleen gespecialiseerd zijn in het zingen van deze gedichten, vooral de " Boerdah ". In sommige recente vormen is het "gereciteerd" door Khalied Belrhoezie met Yoesoef Islaam.
Dit is een advertentie op het net die de titel draagt:
Burdah (audio tape) Khalid Belrhouzi and Yusuf Islam (Arabic + English) [8]
In dit gedicht wordt onder andere beweerd dat, ' En van jouw kennis is de kennis van de pen en het Bewaarde Boek '! De pen refereert aan de pen die Allaah de Allerhoogste opdroeg te schrijven door te zeggen: "Schrijf! Het zei: 'Wat zal ik schrijven, mijn Rabb (Heer)?' Allaah zei: Schrijf het verslag van alle voorbeschikte zaken tot de aanvang van het Uur." [9]
Volgens deze dichter weet de Profeet wat de pen al heeft geschreven en wat is geschreven in het Bewaarde Boek . We zoeken onze toevlucht bij Allaah tegen deze verzinselen.
Ik vraag Allaah de Meest Verhevene om ons allemaal naar de waarheid te leiden en ons die te laten accepteren en eraan toe te geven.
De dienaar van Allaah,
Saleh As-Saleh.
Tot stand gebracht op 14 Dhoel Hijjah 1425.
Overeenkomend met 24 januari 2005.
Dankbetuiging: Moge Allaah zus Oem Maahier al-Amrikiyyah belonen voor het vrijwillig bewerken van dit materiaal, hetgeen oorspronkelijk het antwoord was op een vraag over
Anasheed in de Paltalkroom "Understanding Islam".
__________________________________________________ ___________________
[1] Zie Al-Qawloel Moefied fie Hoekmiel-anasheed (met ondermeer de fatwa van de betrouwbare hedendaagse geleerden). Geschreven door 'Isaam Ibn Abdoel Moen'im al-Mir-rie (1432/2002), Maktabatoe al-Foerqaan, Oejmaan, VAE.
[2] Hadrah: aanwezigheid. Gebruikt door de Soefies in de algemene betekenis, "in de aanwezigheid van Allaah zijn". In de school van de mysticus Ibn 'Arabie echter, zijn er "Vijf Goddelijke Aanwezigheden", een bovennatuurlijke doctrine van de graden van werkelijkheid waarvan er verschillende versies zijn. Dit concept is beïnvloed door de Neo-Platonistische keten van "Stadia van rangen van het Bestaan". (Zie Moe'jam Al-Moestalahaat As-Soefiyyah door Al-Hafnie, p. 237 en Shorter Encyclopedia of Islam, p. 125, bewerkt door H.A.R. Gibb en J.H. Kramers, vierde druk, 1995. Uitgegeven door E.J. Brill, Leiden, Nederland) De Moeried is ingelicht dat de Hadrah het begin is, waarna de Moekaashafah (Mystieke spirituele openbaring betreffende de Waarheid (Allaah) en de Ghayb (het onzichtbare). In dit stadium zullen dingen gemanifesteerd worden alsof hij ze ziet met zijn eigen ogen) volgt. Het volgende stadium is de Moeshahaadah (Getuigenis van de Waarheid). Soefie gezang, geklap en gezwaai begeleid door getrommel is deel van het "ritueel"! Sommige mystici beweren tevens de werkelijke aanwezigheid van de Profeet in hun kringen!
[3] Zie de fatwa van Sheikh Saalih Al-Fawzaan, hafidahoellah, in al-Khoetab al-Manbariyyah 3: 184-185.
[4] Zie Sheikh Al-Fawzaan, Ibid, p. 56.
[5] Ibid, pagina's 32, 49, 62-68.
[6] Zie As-Sahwah Al-Islamiyyah Dhawaabit wa Tawjiehat, een verzameling van fataawa en uitspraken van onze Sheikh Ibn Oetheymien, verzameld door Abu Anas, Ali Ibn Hasan Aboe Lawz (1414/1993) , p. 123, nr. 40.
[7] Fatwa al-Aqiedah, nr. 369m, p. 651, Maktabatoe As-Soennah.
[8] Bron: http://onlineislamicstore.com/a3683.html . Dit is slechts voor de verificatie en niet een aanval op de site. Echter, het is dat ik waarschuw, dit gedicht niet te bezitten, wegens de waarschuwingen boven geciteerd. Moge Allaah hen beiden leiden naar de waarheid en alle Moslims redden van alle vormen van mysticisme en innovaties. Amien.
[9] Sahieh Al-Boekharie.
Bron: http://www.understand-islam.net
Vertaald door Hoedhayfah al-Hollandie