Bekijk volle/desktop versie : Zusters die islamitisch gekleed zijn en werk.



21-03-2010, 00:31
Salaam alaikoem zusters,

Ik ben al 2 jaar werkloos, vooral sinds ik ben gaan praktiseren is het moeilijk geworden aan een baan te komen. Mijn man is nu kostwinnaar, maar we redden het maar net wa'hamdoelilaah.

Ik merk soms dat de meest simpelste baantjes nu moeilijk te krijgen zijn, vanwege het aantal sollicitanten.

Wat doen jullie voor werk en hebben jullie problemen met bepaalde islamitische zaken, zoals geen handen schudden van mannen, abaya, hijaab etc?

21-03-2010, 00:33


Probeer kantoor werk op een facturatie afdeling.

Handen schudden en kledij zal dan geen groot probleem zijn.
Dresscode is gewoon casual en je komt niet in contact met klanten dus handen schudden zal dan ook geen probleem moeten zijn.

(ik weet niet of je ervaring hebt op administratief gebied, Allah oe a3lam)

21-03-2010, 00:40

Citaat door IslaamFanaat:
Probeer kantoor werk op een facturatie afdeling.

Handen schudden en kledij zal dan geen groot probleem zijn.
Dresscode is gewoon casual en je komt niet in contact met klanten dus handen schudden zal dan ook geen probleem moeten zijn.

(ik weet niet of je ervaring hebt op administratief gebied, Allah oe a3lam)


Ik heb ervaring in de administratie en geloof me zuster, juist daar ondervind ik enorme tegenslagen. In elk sollicitatiegesprek vertel ik ze, geen handen te schudden van mannen. Ze vragen dan wel waarom en ik geef hen uitleg, maar toch zie ik dat zij dit totaal niet accepteren. Achteraf geven ze ook aan, dat het een groot probleem voor hen is en dat terwijl ik voor die bepaalde functie totaal niet in contact kom met klanten. Waarschijnlijk wel met mannelijke collega's en ik denk dat dat ook een grote rol speelt.

Ik pas mij ook wat aan als het om kleding gaat. Ik draag normaal een abaya en grote hoofddoek, maar als ik op gesprek ga, dan trekt ik een lange rok aan met een bijpassende bloes. Netjes en elegant.

Khair inschallah.

21-03-2010, 00:44
Hmmm raar. Ik bedoel, hoe vaak komt er één moment dat je de handen van je collega's moet schudden? Op je eerste werkdag en op nieuwjaarsdag.

En dan maken ze een probleem? Omdat je 2x per jaar een hand gaat weigeren?

21-03-2010, 00:53



Citaat door IslaamFanaat:
Hmmm raar. Ik bedoel, hoe vaak komt er één moment dat je de handen van je collega's moet schudden? Op je eerste werkdag en op nieuwjaarsdag.

En dan maken ze een probleem? Omdat je 2x per jaar een hand gaat weigeren?


Ik denk dat het bij hun te maken heeft met de zogenaamde ongelijke behandeling tussen man en vrouw. Zij nemen hun eigen mening op het geheel mee in hun besluit en vaak krijg je dan afwijzingen.

Het gaat ze om het hele idee achter deze islamitische regel. Ze kunnen en willen deze gewoon niet accepteren noch ermee geconfronteerd worden. Er zijn niet zoveel werkgevers, die hiervoor begrip kunnen tonen helaas.

21-03-2010, 00:54

Citaat door Krentenbolletje:
.


Dat soort werk is voor mij moeilijk te vinden. Helaas kom ik altijd in aanraking met 1 of 2 mannelijke collega's.

21-03-2010, 00:55

Citaat door Sunnahlove:
Ik denk dat het bij hun te maken heeft met de zogenaamde ongelijke behandeling tussen man en vrouw. Zij nemen hun eigen mening op het geheel mee in hun besluit en vaak krijg je dan afwijzingen.

Het gaat ze om het hele idee achter deze islamitische regel. Ze kunnen en willen deze gewoon niet accepteren noch ermee geconfronteerd worden. Er zijn niet zoveel werkgevers, die hiervoor begrip kunnen tonen helaas.


Die heb ik ook weleens gehad. Dan zeg je: Oke dan schud ik ook niet de handen van de vrouwen, nu is het een gelijke behandeling toch?

21-03-2010, 00:58

Citaat door IslaamFanaat:
Die heb ik ook weleens gehad. Dan zeg je: Oke dan schud ik ook niet de handen van de vrouwen, nu is het een gelijke behandeling toch?


Ik kan het altijd nog proberen

21-03-2010, 00:59

Citaat door Krentenbolletje:
.


Haha, nee maar je moet je wel voorstellen en daarbij komt het schudden van handen zeker aan bod. Het gaat erom dat je tijdens het voorstellen al op een probleem stuit, niet alleen met de collega's maar ook met de toekomstige werkgever (als hij man blijkt te zijn). Daarnaast stelt de werkgever je ook nog eens voor op andere afdelingen, waar zeker mannen werken en andere teamleiders waar je eventueel voor zou moeten werken.

21-03-2010, 01:00
Als praktiserende zuster zou een kantoor baan het beste zijn denk ik vanwege het niet in contact komen met klanten als zowel dat je niet te zien bent voor de klanten en je kledij dus niets uit zal moeten maken.

Teminste zo ervaar ik het, kan ook per bedrijf verschillen

21-03-2010, 01:07
Ik werk in het onderwijs, heb geen last van mannen noch hand geven aan mannen. Wal7amdoelilah.

21-03-2010, 01:23

Citaat door Krentenbolletje:
.



Heb altijd al in het onderwijs gewerkt, voorheen niks anders, haha. Dus weet niet echt hoe het bij andere banen aan toe gaat. Maar ik heb er zeker geen last van en ik draag ook nog eens ghimaar, integendeel ze respecteren me enkel en mag zelfs mijn gebed doen.

21-03-2010, 01:41


Wal7amdoelilah walakel 7amd.