Bekijk volle/desktop versie : ***Een retourtje?***



Pagina's : [1] 2 3 4

17-03-2010, 16:34
Salaam molaikom beste lezers,

xxxEen retourtje?xx




Voorproefje:

Karim is een jongeman van vijfentwingtig jaar. Hij omschrijft zich het liefst als grappig, slim, ijdel en lief en als het even kan knap. Trouwen? niet voor hem. Of hij hier zo standvastig in blijft geloven, is de grote vraag. Beste vriend? Mussi. Lievelingseten: een lekkere marmita met alles erop en eraan.
Hij heeft net zijn master gehaald en wilt iets nuttigs doen, het liefst zo ver van nederland vandaan. Op een dag kreeg hij een aantrekkelijke aanbod vanuit Marokko en moet deze moeilijke besluit nemen.

Sarah, een drieentwintig jarige moderne marokkaanse meid, woont en leeft met haar ouders, twee broers en vier zusjes in een eengezinswoning. Ze is een ijverige student en heeft vier beste vriendinnen. Samen trekken ze veel op. Shoppen, lekker lezen en sporten zijn de dingen die ze graag doet.
Ze heeft maar een wens, en dat is net als vele meiden, de wens om de ware tegen te komen. Maar die klootzak komt maar niet in beeld.
Tot ze naar marokko gaan. Daar komt ze iemand tegen en wie weet zijn zij elkaars aanvulling, steun en toeverlaat....



Moet ik verder gaan?



Lees ook mijn andere verhaal: xxxCheck di our inouxxx

17-03-2010, 16:54


je begin is geweldig

nieuwe fan

17-03-2010, 17:22
oow leuwwwk
begin zzznel!!!

xxxjes Secondd Fan

17-03-2010, 22:09
Hoofdstuk 1

'mmmmmmwaaaaaaaaaaaaaaaa7777777' Ik strekte me uit en sloeg de dekens van mij af. Heerlijk geslapen vanacht. Dat was ook wel even nodig. 'Karim, je verdient het' zei ik tegen mezelf.
In mijn rode luxe boxershort van drie én een half eurie bij de H&M stapte ik uit bed en deed mijn kast open.
Pakken en allerlei blousen, mooi en netjes gestreken hingen in mijn kledingkast. Daarboven de truien, shirts en twee stapels broeken.
Één stapel spijkerbroek oftewel jeans en een stapel nette broeken oftewel de 'shikie' broeken.
Krabbende op mijn bil en terwijl ik weer moest gapen pakte ik mijn jogging broek en zwarte joggingtrui eruit.
Ik ging niet sporten, nee man, nu even niet.
Dit weekend was mijn relax weekend, even lekker tijd voor mijzelf.
Terwijl ik net even goed mijn boxershort deed,hij zat niet zo lekker, hoorde ik mijn zusje Sabah roepen.
'Heeeeeyyy Kari, kom je nog eten offeeuuhh'
Sabah, zij kwam na mij op de wereld. Een leuk, lief meid. Kan het hartstikke goed met haar vinden, al heb ik soms ook wel de neigingen haar iets heel anders te geven dan een parfum.
Een klap. Klinkt gemeen, maar soms zou je denken dat wij marokkanen gewoon altijd klappen nodig hebben. Doet ons goed, en we luisteren dan al-tijd. Dat hoop je dan en anders krijg je er een klap bij. Genoeg over klappen.
'yooo, wachte efkes, kom er zo eraan' riep ik en deed mijn deur open naar de badkamer.
Wij hadden twee wc's, eentje boven in de douche en eentje onder. halluluja! Zie me al wachten als degene relax net z'n drol warm naar buiten perst. No way!
Als ik iets moet leren is geduldig zijn. Ach, een mens heeft ook z'n beperkingen.
Ik deed snel de woedoe, weer voor de tweede keer. Was namelijk al eerder wakker om te bidden en ben weer even terug gaan slapen en ik poetste mijn tanden. Ik lachte naar de spiegel. 'Heerlijk fris en wit' dacht ik bij mezelf.
Ik deed de deur al wijd glimlachend open en toen ik opkeek kwam ik oog in oog met die tegenover me stond. De oh zo vrolijk kijkend Hadj Mimoun Mezian, oftewel my dad.

Mimoun Mezian, een zestig jarige man uit erkempoe in Nador. Althans zestig jaar op papier.
Vroeger én nu nog deden én doen mensen namelijk maar wat.
Wou je dat men je vijf jaar jonger opsloegen in je paspoort, is zo geregeld. Althans, als je een paar doekoes, in dit geval dirhams erbij schoof.
Money, daar kun je ver mee komen, zo ook in Marokko.
Bébé is een man met een witte baardje, altijd netjes gekamd en soms oranje van de henna. Henna, iets wat niet in mijn buurt hoeft te komen, alleen die geur al. Wil je mij wegjagen, kom dan met henna eraan and I am gone.
Genoeg over mij, weer terug naar bébé.

17-03-2010, 22:22



Citaat door xxxladyxxx:
je begin is geweldig

nieuwe fan


Citaat door Miss_Rlovertje:
oow leuwwwk
begin zzznel!!!

xxxjes Secondd Fan


Citaat door Marliezz_x3:
Up!!


Een voor mijn eerste fans! laat vooral van je horen!

18-03-2010, 09:54
Bébé is meestal in de moskee te vinden. Diepe respect voor hem.
Hij heeft veel goede vrienden, eigelijk is hij bevriend met iedereen.
Zijn kledingstijl is weinig anders dan een goeie ra3bajex(marokkaanse jurk voor de mannen). Hij had alle soorten, voor iedere seizoen.
Dus wat kan men verwachten als hij uit Marokko komt na drie maanden met moeder?. Juist, een cadeau, met andere woorden; een ra3baja.
Hij is goed in voor een grap. Je hoeft er niet eens om te vragen eigenlijk.
Ben vaak genoeg met hem samen op pad gegaan en ik zweer het, alleen om het gebrekkige Nederlands dat hij praat, train je je buikspieren.
Zo was ik een jaar of tien. Wij gingen naar de leukste supermarkt (lees aldi)en kwamen onze buurvrouw Jannie tegen. Jannie was een aardige dikke vrolijke vrouw. Echt hollands, met een typisch amsterdams accent.
Ze kwam vaak bij ons over de vloer voor een 'bakkie lekka marokwaaanse thee' zoals zij dat noemde. Telkens als Yemma dan wat koekjes had gebakken dan schotelde ze dat neer voor haar.
Bij elke hap die jannie dan nam, zwaaide ze smullend met haar hand langs haar oor en zei ze:'jammie jammie'.
Soms was mijn vader dan chagerijnig als hij zag dat ze er weer was.
'Mejmi tesased 7ajta ini mara i tamza'?x( waarom zet je de koekjes neer voor die dikzak?). Mijn moeder is een vriendelijk typ en wil iedereen als goede vriend. Dan zei ze in de trant van 'malish, is toch onze buurvrouw, ze is zo weer weg'. 'Dat zeg je elke keer' zegt dan mijn vader wijzend naar mijn moeder.

Maar goed, we kwamen haar eens tegen in de Aldi.
Ik pakte de eieren voorzichtig, na eerst gecontroleert te hebben of ze wel allemaal heel waren, toen ik schrok van haar hoge stem.
'Haaalllooo' en ze zwaaide ook nog eens naar ons toe. Ze had haar orange krullen bij elkaar onder een vlinderelastiek en ze had, tja hoe zal ik het zeggen, een rode blouse aan met een groen/gele broek. Heel raar combi..Any way, Ze stond met haar hond en kletste met mijn vader. Toen kwamen ze bij de hond als onderwerp. 'Ik ga hem zo even douchen, mimoun, kijk ik heb de nieuwe collectie van zijn shampoo ook al binnen' en grabbelde in haar tas en haalde een roze fles te voorschijn'. Mijn vader begreep er niets van.
'Roza fles ish hond?' en keek haar verbazend aan.
'Ja' zei ze enthousiast. Daarop schoot mijn vader keihard in de lach, zo hard dat de omstanders achterom keken.
'Nee, jij gaan douchen, hond niet douchen' zei mijn vader lachend.
Toen we terug liepen naar de auto met de boodschappen, zei mijn vader onderweg in het marokkaans:' Het is toch ongelovelijk, kijk deze nederlanders, ze hebben hun huisdier eerder lief dan zichzelf' en schudde lachend zijn hoofd. 'Ze zouden eens die honden in Marokko moeten zien, dan zullen ze gaan vluchten'.

Weer terug naar mijn big smile voor het gezicht van mijn vader.
Hij keek mij van top tot teen aan. Ik liet mijn hand los, herstelde mij tot een serieus gezicht en schraapte mijn keel.
'Sbah el gair Bébé x(goedemorgen papa) zei ik tenslotte.
Hij bleef mij aankeken. Heb ik wat verkeerd gedaan?'
'Sbah al gair Karim' zuchtte hij eruit.'Ze zitten op je te wachten voor het ontbijt beneden' zei hij.
'Ja, ik weet het' zei ik terug in het marokkaanse. Saved bij het ontbijt!
Eenmaal beneden zaten Sabah en mijn moeder lemsemmen op de borden te dienen en schonk Naoual mij een kop thee.
Naoual is mijn andere zusje. Ja, zoals vele marokkaanse gezinnen komt er geen eind aan het aantal zussen en broers. Naoual is achttien jaar jong, modieus, lang en dun.
Ze doet nu het eerste jaar universiteit, sociologie. Ik ben bere trots op der.
'Alllllsje' zei ze en met een klap zette ze de thee neer.
'Daaaank je' en nam er een slok van.

18-03-2010, 18:24
Gewoon doorgaan, de fans komen dan wel.
Hoe langer je verhaal, hoe meer fans er komen.
De meeste lezen liever een verhaal dat (bijna) af is.
UP!!

18-03-2010, 19:38

Citaat door Marliezz_x3:
Up!!


Citaat door Marliezz_x3:
Gewoon doorgaan, de fans komen dan wel.
Hoe langer je verhaal, hoe meer fans er komen.
De meeste lezen liever een verhaal dat (bijna) af is.
UP!!



Dank je voor het uppen

18-03-2010, 20:02
Toen ik wou vragen of ik een stuk warme lemsemmen mag, kwam Khalid opeens de keuken binnen. Khalid is mijn jongste broertje van negen.
Hij liep met een zak ne3ne3x (muntbladen voor de thee) met zijn arm omhoog te zwaaien en riep erbij ' Neee3 neeee3333' net zoals die verkopers in Marokko doen. Hij hield maar niet op. Opeens pakte ik die plastic zak van hem af en gaf er een tik mee op zijn hoofd.
'Zo' en legde de zak neer op de keukentafel.
'iigg, lelijkerd' zei hij en keek mij boos aan. 'Tja, niet iedereen is schoonheid geschonken' zei ik en nam nog een slok van de thee.
'Hoe ben jij tot die conclusie gekomen?' vroeg Sabah alsof ze geschrokken was.
'Toen ik jou zag' zei ik en grinnikte met Naoual die ook plat lag. 'Heey box box' zei ik en we hielden onze handen bij elkaar. Sabah draaide zich om en keek mij boos aan. 'Yah, waarom ik jou naar beneden heb geroepen' zei ze schuddend met haar hoofd.
Ze zette de overige warme lemsemmen op de plastic zak en zette haar beker choclademelk op de tafel naast mij. 'Plaats bezet, ben zo terug' zei ze en huppelde snel weg.
Inmiddels zijn ik en Khalid weer dikke vrienden, nadat ik hem een euro gaf toen zijn vriend zakaria hem kwam ophalen.
Mijn moeder ging naast Sabah zitten. Ze had eieren gebakken in olijfolie. Heerlijk met zitoen erbij. 'Bismillah' en begon te eten. Mijn moeder komt uit een groot gezin van elf kinderen. De helft woont in marokko en de rest verspreidt over heel europa.
Fatima was haar naam, zeven en veertig jaar en kwam uit een klein dorp in Nador.
Mijn vader kwam hier in de jaren zestig als gastarbeider en trouwde met haar. Niet veel later was ze bij hem in Hollanda.
Ze is een schat van een mens. Vroeger als we gingen slapen verzamelde ze ons allen en gingen we aandachtig luisteren naar haar verhalen. Ze had veel 7achidsx( verhalen over vroeger, die de meeste oude mensen mondelings doorvertelden).

18-03-2010, 22:48
Even later kwam Sabah terug. 'Zo, bismillah' en begon van haar stuk lemsemmen te eten.
Ik, Sabah, Naoual en mijn moeder eten wel vaker met elkaar samen.
Mijn vader en broertjes Khalid en Hamza zijn vroege vogels. Zodra ze wakker zijn, stappen ze uit bed en gaan naar beneden. Niet veel later volgt mijn moeder dan en maakt ontbijt voor ze klaar zodat ze naar de winkel kunnen gaan om boodschappen te halen.
Hamza is eenn jongeman van twaalf jaar. Hij zit in de eerste brugklas en heeft een blokjesbeugel. Hij is nu aan het trainen bij zijn voetbalclub. Elke week heeft hij twee trainingsdagen en zaterdag of zondag heeft hij een wedstrijd.

Ik heb overigens nog twee broers en een zus. Ze zijn alledrie al getrouwd en mijn ouders hebben vijf kleinkinderen, twee meisjes en drie jongens. Ik ben dus al oom, azizi én ghari Karim. Ja, ja, hou zielsveel van ze. Helaas zie ik ze niet vaak, maar zoals de Nederlanders zeggen: 'uit het oog, want ik zie ze niet, maar niet uit het hart, want ik denk elke keer aan hun'.
Broeder nummer 1: 7med, drie en dertig jaar oud/jong en woont met zijn vrouw in Belgie.
Al een jaar of acht getrouwd en heeft twee zoons.
Broer nummer 2 is Aziz. Hij is dertig jaar oud/jong en woont met zijn vrouw in Noorwegen.
Ik hoor u al denken, ''zo, das een eind weg'. Is het ook, maar hij heeft daar dan ook iets te zoeken. Aziz werkt daar samen met zijn vrouw in zijn bedrijf. Ze verkopen daar allerlei marokkaanse kleding, spullen wat je maar wilt. Hij is al een jaar of vier getrouwd en heeft een meisje.
Zus nummer 1(heb maar een zus): is een dame van acht en twintig jaar jong. Ik weet nog heel goed dat ik echt moest wennen toen zij het huis verliet. We waren altijd samen en deden en deelden van alles. Zij kende mijn geheimen en ik die van haar.
Zij woont nu in Spanje en is twee jaar geleden getrouwd. Ze hebben een jongen samen.

Lmohiem. Mijn vader kwam weer naar beneden en riep dat hij nu naar de moskee ging.
'Wa7a'xoké.
Hij kwam naar de keuken en keek mij aan.
Ik begreep de hint. Ik stond op en deed mijn jas aan.
'Hier heb je de sleutel van de bus, start het maar alvast' zei hij in het marokkaans.
Ik pakte de sleutels aan en speelde ermee tot het op de grond viel. 'Mijn vader keek mij onderzoekend aan en ik ging snel weg.
Ik starte de auto. Wij hadden een groot witte mercedesbus, is wel tig keer op een neer gereden naar marokko en weer terug.
Heb er goede herinneringen aan. Mijn vader gebruikt de bus overal voor. Zelfs voor de boodschappen. Ik moest dan altijd uitstappen bij het inparkeren.
We hadden een code: Als het goed ging moest ik alleen maar aangeven dat hij kon gaan rijden. Mocht het toch niet goed gaan, moest ik schreeuwend en klappend op de bus het stopsein geven.
Sinds ik mijn rijbewijs had en dat was nu al een jaar of zes, mocht ik soms ook rijden.
Ik had een eigen karretje, maar als bébé ergens naar toe ging en door mij werd gebracht, was de bus de aangewezen auto. Mijn auto noemt hij gewoonweg een speeltje. Zijn auto was de realiteit. En probeer daar maar tegen in te gaan.

19-03-2010, 11:29
Oewpaa Leuk begin!

19-03-2010, 11:56
Hoofdstuk 2

Ik werd wakker door het licht die door de gordijnen scheen. Ik hoorde de vogels mooi fluiten en het waaide zacht.
Vandaag was het zaterdag. Ik keek op mijn mobiel en zag dat het half negen was. Ik strekte me uit en keek naar boven. Ik keek tegen een matras aan. Boven mij op de stapelbed waar ik onder sliep, sliep mijn elfjarige zusje Soheila. Ze is een rustig meid en heel vrolijk.
Naast mij sliep mijn andere zusje Nadia. Zij is zestien en een pittige dame die weet wat ze wilt.
Ik hoorde dat Soheila ook wakker was en zag haar benen tevoorschijn komen. Ze keek me aan en zei' ben je ook al wakker' terwijl ze haar uitstrekte. Haar krullende haren stonden alle kanten uit. 'Hmm'zei ik en ging voorover zitten.
'hey, ga maar naar beneden en doe de tv maar aan. Wel zachtjes doen oké'
zei ik fluisterend waarop zei direct ging rennen en naar beneden ging.
Ik ging naar de douche en keek mezelf in de spiegel. Ik zag er niet uit, die wallen onder mijn ogen..wat wil je anders als je een tentamenweek achter de rug heb gehad' dacht ik bij mezelf.
Ik ging woedoe doen en poetste mijn tanden.
De slaapkamer van de jongens was al open.
Ik had twee broers, Nabil en Mounier.
Nabil is een jongeman van 25 jaar. Hij is een meter vijfentachtig lang, breed postuur en sportief ingesteld. Zwart kort haar en zwarte ogen.
Hij werkte als onder directeur bij een exportbedrijf. Hij draagt altijd pakken en zag er altijd netjes uit. Dure geuren en kleding; dat was zijn verslaving. Hij geeft ons allen soms zomaar geld of kado's. Bij iedereen is hij erg geliefd.
Mounier idem dito. Hij is 27 jaar en is tevens modieus. Hij heeft een goed lopend marokkaanse banketbakkerij en iedereen, marokkaan of geen marokkaan koopt bij zijn zaak. Binnenkort wilt hij een nieuwe zaak openen.
Ze waren beide al vroeg uit de veren. Nabil die werkt niet vandaag maar is naar voetbal. Hij doet tevens aan trainingen aan kinderen onder de tien.
Mijn broertje Moussa van negen zit ook op voetbal. Hij is er dol op en moet om tien uur trainen.

Ik was weer terug in mijn slaapkamer en smeerde wat creme op mijn gezicht en onder mijn ogen. Ze zeggen dat theezakjes helpt met wallen, maar niet bij mij helaas. Ik keek mij aan in de spiegel van de kast. Ik heb bruin stijl haar en bruine ogen, net als mijn moeder.
Mijn moeder heet Jamina. Ze is veerenveertig jaar oud en komt uit Nador.
Ze trouwde met haar neef, mijn vader Mohamed el Sidi.
Dat was allemaal 28 jaar geleden.
Mijn vader is een vrolijke, rechtvaardige man van vijftig jaar. Wat ik het mooiste vind aan het huwelijk van mijn ouders is dat ze puur van elkaar houden. Het is niet zo dat ze gedwongen zijn omdat het familie is, om met elkaar te trouwen. Nee, verre van dat. Mijn vader weigerde met iemand anders te trouwen dan met mijn moeder. Hij is een echte grapjas en doet er alles aan om mijn moeder aan het lachen te maken. Ik slaakte een diepe zucht en ging naar beneden.

19-03-2010, 12:50


Ik kamde de haren van Soheila. Het zat echt vol met klitten en ik pakte haar creme erbij, anders wilt het niet. 'Hou goed vast Sarah please' smeekte Soheila. 'Ik kan niet meer dan mijn best doen' en greep stevig haar haren vast. Uiteindelijk waren er geen klitten meer en kon ze weer gaan zitten.
Ze keek spongebob. Dat was haar favoriete tekenfilm.
Ik ging naar de keuken en ging thee en koffie zetten.
Plotseling kreeg ik een sms van Jasmina. Jamina, eveneens 23 jaar, is een van de vier beste vriendinnen. Ik ken haar al sinds mijn brugklas en nu studeren we beide sjd. Ik zat in mijn laatste jaar, moet alleen nog mijn sciptie inleveren en ben klaar.
Ik opende de sms en ze vroeg of we vandaag bij haar zouden verzamelen.
Mijn andere vriendinnen waren: Hanan, een gezellige kwebbelkous van 22 jaar en Khadija, dame van 23 en een echte grapjas.
Ik kan helaas niet vandaag. Wij kregen vandaag namelijk bezoek, twee ooms van mij en ik kon niet weg. Ik smste snel terug en schonk de thee en de koffie in de thermoskan. Met een bakkie koffie ging ik naar de huiskamer bij Soheila zitten. Ik nam voor haar thee mee.
Moussa werd wakker en ging met moeder naar beneden.
Hij had zijn voetbalkleding al aan en mijn moeder maakte een ei voor hem.
Toen ging hij weg en ondertussen was iedereen wakker.
Ik ging kaas met brood in de oven als ontbijt en zette de bord neer.
Mijn vader ging boodschappen doen en ik ging samen met mijn zusjes het huis schoonmaken.

Mijn grootste hobbies waren sporten en shoppen. Ik ben gewoon verslaaaafd aan kleding, schoenen, makeup; alles wat met uiterlijk te maken heeft. Ik heb allerlei stijlen, de ene dag nette kleding, de andere lekker sportief. Ik en mijn vriendinnen hebben ons allen ingeschreven bij een fitnisschool alleen voor vrouwen. We krijgen er binnenkort zelfs zumba!

Het was een drukke dag met die bezoek, maar wel gezellig. De kinderen vermaakten zich prima en wij ook. Mijn tante was weer zwanger vertelde ze me in de keuken en ik was een van de eersten die het mocht weten. ze had het zelfs nog niet eens aan haar man verteld!. ze waren drie jaar getrouwd en wouden nu een kind. Alleen haar zus en ik weten het en ik heb beloofd het verder aan niemand door te vertellen.

Jasmina belde mij zondagochtend. Ik was net wakker en hoorde mijn telefoon afgaan.
'hallo schat' hoorde ik aan de andere kant van de lijn.
'Heeej liever' zei ik en gaapte.
'Sorry als ik je wakker heb gebeld, maar wou even vragen of je vandaag tijd had om bij mij dan een dvd te kijken.
'Ja, is goed, hoelaat?'
'Hmm, de anderen zeiden dat twee uur hun goed uitkomt. Is dat oké?'
'twee uur is prima' zei ik
'Oké, dan zie ik je dan'
'Beslama'
'beslama'

19-03-2010, 13:06
Rond twee uur stond ik voor haar deur. Ze deed vrolijk open.
Jasmina had haar pyjama nog aan en een thuis hoofddoek om.
meestal verzamelen we ons allen en als het even kan bij haar.
Ze woont samen met haar broer Badr en moeder in het huis.
De rest was allang het huis uit. Haar vader is meskien al overleden.
'Nou daar ben je dan eindelijk' zei ze en we gaven elkaar een kus op de wang.
'Wat dan?' vroeg ik en deed mijn hakken uit.
'De rest is er al!' zei ze en ging de keuken in.
In de huiskamer zat haar moeder. Ik groette haar en ging naar boven.
In haar kamer zaten de meiden op de bank.
'Heeey, ahlan!' zei ik en groette hun met een kus op de wang.
Jasmina kwam naar boven en dreunde haar deur open. Ze had een dienblad met vier glazen cola in haar hand en een bord vol allerlei soorten chocolade.
'Oh, wat doe je ons aan' zei Hanan.
'Stttt, het is onze dagje, dat hebben we verdiend na de tentamenweek' zei jasmina terug en legde het lekkers neer op de tafel voor haar.
In vergelijken met mij kamer was Jasmina haar kamer veel groter.
Ik had een stapelbed en een bed in mijn kamer, een bureau, een twee-in-een kledingkast en een grote dressoir waar mijn spullen in zitten. Verder had ik een computer en een klein poefje. Jamina had een groot tv, een tweepersoonsbed, een groot bureau en een driedelig bank en twee leren poefjes. Ze had een inloopkast vol kleding en schoenen en beneden was nog een kast met haar schoenen.
We keken de film 'The Proposal' met Sandra Bullock. Het was een leuk film. Ze is een van mijn favo-actrices. Ik heb een beetje haar stijl van kleding en make up.
Ik ging rond half zes weer naar huis. Morgen was het weer maandag.
Ubersaaaaie dag vond ik zelf. Ik werk maandag, woensdag en vrijdag en de overige dagen ging ik naar school.
Ik ben echt weer toe aan vakantie..We waren dit jaar niet met vakantie geweest omdat we om het jaar gaan. Ik heb veel gewerkt en ben bezig geweest met mijn rijbewijs. Ja, het moet er toch van komen.
Ik heb eerst geoefend met Mounier toen hij tijd had en zo heb ik de basis van hem geleerd. Mijn auto-rij instucteur vond dat ik het goed doe en mag over drie weken afrijden. Dat wordt spannend..

19-03-2010, 19:17

Citaat door Imzourenchickaa:
Oewpaa Leuk begin!


Citaat door Marliezz_x3:
Up!!


Dank je wel schatjes

Pagina's : [1] 2 3 4