Bekijk volle/desktop versie : SIMEXPO 2010 Rotterdam: De Marokkaanse vastgoedbeurs een groot debacle



16-03-2010, 11:11
Rotterdam – 02 maart 2010 –
Vol verwachting gingen wij richting Rotterdam, nadat wij uitgenodigd waren voor de Marokkaanse vastgoedbeurs de SIMEXPO 2010. Als onbekende in de stad, is de locatie, wel makkelijk te vinden, precies in het centrum, in het prestigieuze WTC-gebouw. Maar geen enkele notitie van een Marokkaanse vastgoedbeurs, geen borden helemaal niets, behalve als je precies voor de ingang stond, werd de beurs, door een simpele spandoek aangeven, dat daar de Marokkaanse vastgoedbeurs werd gehouden.

De regen kwam met bakken uit de hemel, wat op zich altijd goed is voor beurzen, want dan komen bezoekers, altijd schuilen en rondneuzen, maar eenmaal binnen, is het rustig, eigenlijk leeg. De organisator, schermde met minimaal 25 ontwikkelaars, banken en notarissen vanuit Marokko, maar wij telden uiteindelijk maar 10 stands, waaronder de enige bank, de in Nederland gevestigde Banque Chaabi, die het het drukst had met 4 bezoekers op de stand. De andere standhouders, zaten wezenloos voor zich uit te kijken en hoopten, dat er meer bezoekers zouden komen. Enkele verdwaalde Marokkaanse bezoekers, gaven aan, dat zij nergens van wisten en dat zij via-via hoorden van de beurs. Tevens was er volgens hen te weinig aanbod en als dat er wel was, was dat voornamelijk uit Noord Marokko, dan wel Tanger, waar niet elke Marokkaan in Nederland wil wonen. Nederlanders hebben wij niet gezien en dat lijkt ons toch een gemiste kans, aangezien steeds meer Nederlanders interesse tonen in Marokko, als vakantieland.

We stapten af op enkele deelnemers, om hun te vragen, wat zij verwachten van dit evenement. Een veeg teken en vol irritatie, is dat de website http://www.simexpo.ma van de organisator uit de lucht was, een week voor aanvang. Menigeen was op z’n minst zwaar teleurgesteld in de organisator. Deze Marokkaans-Belgische partij heeft volgens hen, dit evenement voor de tweede keer zwaar overschat en is er voornamelijk te weinig gedaan aan marketing. Met name door de crises, is het veel kijken en weinig kopen. De prijzen per vierkante meter voor standhouders, waren aan de behoorlijke kant en daar wordt eigenlijk te weinig voor geleverd, volgens een andere deelnemer. Duidelijk was de ontwikkelaar, die zei, ‘wij doen nooit meer mee, met deze amateuristische partij’.

Het is duidelijk, dat de organisator, heel veel zaken ‘met een korreltje zout’ heeft gepresenteerd naar de buitenwereld. Zou staan er op vele fora op het internet, dat zij deze beurs, voor de vierde keer organiseren in Nederland, want niet juist is. Het is pas voor de tweede keer en zij zouden ook de deelnemers voorhouden, dat er op de vorige editie, minimaal 8000 bezoeker zijn geweest, terwijl na verluidt het er slechts 1000 zijn geweest. Tevens schermen zij met veel deelnemers, die niet zijn verschenen en noemen zij partijen als CBS outdoor, streetmarketingbureau’s, de Marokkaanse CRI’s, Royal Air Maroc en magazines, die in werkelijkheid dit evenement niet hebben gesponsord of hebben ondersteund. Al met al hoopte de organisator, toch dit keer veel bezoekers te ontvangen. Een groot utopie, want onze snelle rekensom komt niet verder dan ruim 500 bezoekers over 3 dagen, al met al een groot debacle voor de deelnemers en voor de bezoekers.