Bekijk volle/desktop versie : Opvoeding in de moedertaal is beter



Pagina's : [1] 2 3 4 5

14-03-2010, 22:31
Opvoeding in de moedertaal is beter. Het geeft kinderen een steviger ondergrond, waar ze later veel aan hebben.

De anti-moedertaal-van-allochtonen-sfeer heeft Nederland in zijn greep. Was het vroeger nog een goede stap dat Turken überhaupt aan de verkiezingen deelnamen, in welke taal ook, nu is de situatie volkomen omgekeerd. Het is verdacht.

De tijdgeest zit dus tegen om Turks te spreken als nieuwe Nederlander. Of om je kinderen in die taal op te voed. En toch doe ik het, ondanks ’vragende’ blikken, ondanks mogelijke ’achterstand’ met het Nederlands als ze op de basisschool beginnen. Soms versterkt de tijdgeest zelfs mijn besluit om mijn moedertaal aan mijn kinderen door te geven.

Prinses Máxima doet het ook: zij voedt haar kinderen op in het Spaans. Ik heb nog niemand horen struikelen over de meertalige opvoeding van de prinsesjes. Waarom zou ik dan geen Turks mogen spreken?

Toen mijn kinderen net geboren waren, begon ik in het Nederlands. Maar dat heb ik snel veranderd, na een aantal overpeinzingen en ervaringen. Vlak na hun geboorte woonde ik in Jordanië. Daar hoorde ik hoe vrouwen met Turkse (voor)ouders vaak alleen Arabisch spraken. Turks konden ze niet. Dat vonden ze jammer. Sterker nog, ze namen het hun ouders kwalijk. Zullen mijn kinderen het mij ook kwalijk nemen als ik ze de Turkse taal niet leer? Ik denk het wel. Als je als kind de kans hebt om twee talen te leren, waarvan eentje je moedertaal, waarom zou je die kans onbenut laten? Zonde.

Jaren geleden werkte ik met diverse vrouwen, onder wie een Marokkaanse. Zij sprak haar moedertaal niet en was min of meer jaloers dat ik probleemloos met mijn ouders kon praten. Zij kon dat niet. Ik kon mijn oren niet geloven. Zij was opgevoed in een gezin waarin haar moeder en vader een andere taal spraken dan zijzelf. Ik dacht dat het een uitzondering was. Maar een Marokkaanse studente die ik recent ontmoette had hetzelfde probleem: zij sprak geen Arabisch en haar ouders geen Nederlands. Ook op het internetforum marokko.nl speelt de discussie dat kinderen geen Berbers of Arabisch meer spreken.

In Nederland stikt het van de onderzoeken naar de taalachterstand, maar er is nooit gekeken naar de kwaliteit van contact door middel van moedertaal tussen Marokkaanse ouders en hun kinderen. En daar ben ik benieuwd naar. De tweede en derde generatie Marokkaanse kinderen wordt in het Nederlands opgevoed. Maar van opvoeding kan natuurlijk geen sprake zijn als de ouders en kinderen elkaar niet verstaan.

Marokkaanse kinderen spreken inderdaad vaak beter Nederlands dan Turkse. Het Jaarrapport Integratie 2009 van het SCP bevestigt dat. Maar er wordt naar mijn smaak te snel de conclusie getrokken dat ze daarom beter geïntegreerd zijn - en de problemen met Marokkaanse jongens dan?

Ik vrees dat nog niemand de verbinding met de beheersing van moedertaal heeft gelegd. Zou het niet kunnen dat de kern van het probleem met deze jongens ligt in de slechte beheersing van hun moedertaal? Hun ouders verstaan ze nauwelijks en daarom worden ze eigenlijk eentalig ’opgevoed’ –door de televisie, de school en leeftijdgenoten. Hoe kun je ooit het gevoel ’ergens bij horen’ ontwikkelen als je dat gevoel thuis al niet hebt?

Vaak wordt de oplossing van opvoedingsproblemen ook nog eens in dezelfde sfeer gezocht, door sleutelfiguren uit de wijk in te schakelen, vaderprojecten op te zetten en/of imams met opbouwwerk te belasten. Zijn deze oplossingen effectief? Alleen als deze mensen goed Nederlands spreken en de probleemjongeren het gevoel kunnen geven dat ze niet hun op hun vader lijken. Want anders wordt het vadersymbool (hij is er, hij leeft hier, hij is een autoriteit maar je deelt weinig tot niets met hem) getransporteerd naar de nieuwe hulpverlener.

De officiële taal van een land spreken is belangrijk om een volwaardige burger te zijn. Maar het is niet voldoende voor een volwaardige burgerschap. Daar horen minstens twee extra dingen bij: een gevoel van veiligheid en een gevoel van zelfvertrouwen die je alleen van huis uit mee kunt krijgen. Thuis moet dan wel een taal gesproken worden waarin iedereen zich verstaanbaar, hoorbaar, begrijpelijk en voelbaar kan maken.

Wij spraken thuis Turks en mede daardoor heb ik van huis uit meegekregen dat ik altijd op mijn ouders kan terugvallen, dat ze altijd van me zullen houden, dat ik, hoe moeilijk ook, alles kan bespreken. Bovendien genoten we vanwege de gedeelde taal van dezelfde dingen: films, boeken, kranten en muziek. Dat versterkt ook de familieband.

Als de basisgevoelens en basishouding kloppen, kun je een tweede taal later met succes leren, een verantwoordelijke burger zijn, aan de politiek deelnemen en (hopelijk) volwaardige burgers voor de toekomst opvoeden.

Ik weet niet of het veel mensen al is opgevallen: veel hoger opgeleide allochtonen die op een latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen, leren snel Nederlands, vinden aansluiting op de arbeidsmarkt en bouwen vrij snel een sociaal netwerk op. Iets om over na te denken.


BRON

14-03-2010, 22:34


Tweetalig opvoeden is iets héél anders dan thuis alleen niet-Nederlands spreken en Nederlands aan school overlaten.

14-03-2010, 22:36
eerst je eigen taal, dan de rest.

je taal is je identiteit.
Nederlands valt te leren en je begint zowieso bij nul op de basisschool

14-03-2010, 22:41

Citaat door fierljepper:
Tweetalig opvoeden is iets héél anders dan thuis alleen niet-Nederlands spreken en Nederlands aan school overlaten.

Ik ben opgevoed met Arabisch en berbers thuis en op school en in mijn omgeving sprak ik Nederlands.

Ik ben mijn ouders daar heel erg dankbaar voor.
Mijn zusje en jongste broertje spreken en begrijpen nauwelijks onze
moedertaal en dat is echt zonde.

14-03-2010, 22:41


eige volk eerst

14-03-2010, 22:43
met mijn ma spreek ik tamazicht en gramaticaal ben ik slecht in het nederlands maar ach die bullhit veranderen ze ook om de zoveel jaar. en is alles behalve logisch.

14-03-2010, 22:44

Citaat door bokitoo2:
met mijn ma spreek ik tamazicht en gramaticaal ben ik slecht in het nederlands maar ach die bullhit veranderen ze ook om de zoveel jaar. en is alles behalve logisch.



14-03-2010, 22:52

Citaat door bokitoo2:
met mijn ma spreek ik tamazicht en gramaticaal ben ik slecht in het nederlands maar ach die bullhit veranderen ze ook om de zoveel jaar. en is alles behalve logisch.


Hahah, thuis praat ik ook tmazight met yemma. Met elftal zusjes en broertjes Nederlands.

Eigen moedertaal is wel belangrijk voor je identiteit. Volgens onderzoeken is het ook goed voor de ontwikkeling van het kind.

14-03-2010, 22:52

Citaat door Truebeauty-:
Ik ben opgevoed met Arabisch en berbers thuis en op school en in mijn omgeving sprak ik Nederlands.

Ik ben mijn ouders daar heel erg dankbaar voor.
Mijn zusje en jongste broertje spreken en begrijpen nauwelijks onze
moedertaal en dat is echt zonde.


Nou spreek van vaders- en moederskant alleen Nederlands. Maar ik ken wat Friezen die tweetalig zijn. Daar hoor ik het nog altijd aan. Ja, dat is een Friesisme, zeggen ze dan. Welnee, het is gewoon fout, antwoord ik dan.

De enige taal die ik naast het Nederlands goed beheers, is het Engels. Ik heb een poosje in een Engelstalig land vertoefd en ik merkte dat ik in het Engels begon te dromen.

14-03-2010, 22:56

Citaat door fierljepper:
Nou spreek van vaders- en moederskant alleen Nederlands. Maar ik ken wat Friezen die tweetalig zijn. Daar hoor ik het nog altijd aan. Ja, dat is een Friesisme, zeggen ze dan. Welnee, het is gewoon fout, antwoord ik dan.

De enige taal die ik naast het Nederlands goed beheers, is het Engels. Ik heb een poosje in een Engelstalig land vertoefd en ik merkte dat ik in het Engels begon te dromen.

Haha... dat is grappig.
Ik denk ook in het Nederlands en mijn Nederlands is veel beter dan mijn Arabisch en berbers.
Maar toch red ik me aardig en als ik zo in mijn directe omgeving kijk praten
de meeste kinderen bijna alleen Nederlands.
Ik vind dat zonde en wil mijn kind later wel twee- of zelfs drietalig opvoeden.
Het gaat ze zo makkelijk af en het is gewoon zonde om zo een kindje niet te stimuleren.

14-03-2010, 22:57

Citaat door Our_NTmazight:
Hahah, thuis praat ik ook tmazight met yemma. Met elftal zusjes en broertjes Nederlands.

Eigen moedertaal is wel belangrijk voor je identiteit. Volgens onderzoeken is het ook goed voor de ontwikkeling van het kind.


is wel bij meerdere mensen het geval, dat ze thuis vooral met de moeder de moedertaal spreken.

14-03-2010, 23:11

Citaat door Truebeauty-:
Haha... dat is grappig.
Ik denk ook in het Nederlands en mijn Nederlands is veel beter dan mijn Arabisch en berbers.
Maar toch red ik me aardig en als ik zo in mijn directe omgeving kijk praten
de meeste kinderen bijna alleen Nederlands.
Ik vind dat zonde en wil mijn kind later wel tweetalig opvoeden.
Het gaat ze zo makkelijk af en het is gewoon zonde om zo een kindje niet te stimuleren.


Ik merkte het toen ik had afgesproken om 's ochtends gewekt te worden om te gaan duiken. Ik werd uit mijn slaap gehaald en antwoordde in het Engels. Het lollige was dat de persoon in kwestie een Nederlandse emigrant was. Na veertig jaar was mijn Engels beter dan zijn Nederlands.

14-03-2010, 23:11



Citaat door timodek:
Vandaar de grote taalachterstanden die met veel belastinggeld op de basisscholen weer bijgeschaafd moeten worden.

Onzin!
Welke smoes hebben autochtoonse taalverkrachters?

14-03-2010, 23:12
snapte vroeger echt niks van de turkse les die werd gegeven aan mn klasgenootjes...

14-03-2010, 23:13

Citaat door fierljepper:
Ik merkte het toen ik had afgesproken om 's ochtends gewekt te worden om te gaan duiken. Ik werd uit mijn slaap gehaald en antwoordde in het Engels. Het lollige was dat de persoon in kwestie een Nederlandse emigrant was. Na veertig jaar was mijn Engels beter dan zijn Nederlands.

Haha... leuk!

Pagina's : [1] 2 3 4 5