Bekijk volle/desktop versie : muziek‏



11-03-2010, 10:21
"Aboe Haniefah haatte muziek en hij plaatste degene die muziek luisterde onder de zondaren." 2 En hij zei: "Dit was ook de madhab van de rest van de mensen van (de stad) al-Koefah."3


Van Aboe Haniefah (rahiemehoellaah) die heeft gezegd:

"Muziek is onwettig (haraam) volgens alle religies."



"De Madhab van Aboe Haniefah betreffende (muziek) was van de hardste van de madhaahib, en zijn uitspraak betreffende (muziek) was van de hardste van de uitspraken. Zeer zeker, hebben zijn metgezellen verduidelijkt dat het verboden is om naar muziek te luisteren, wat voor muziekinstrumenten dan ook, zoals het houten muziek instrument de hobo, de handtrommel, of de strijkstang. En zij (zijn metgezellen) verduidelijkten dat het ongehoorzaamheid is, fisq (zondigen), en zij verwierpen zo iemand als getuige. Uit de meest diepgaande bewijzen blijkt dat het luisteren naar muziek fisq (zondigen) is en er plezier in nemen ongeloof is. Dit zijn hun woorden."


Op gezag van Ishaaq ibn `Iesaa at-Tabbaa` die Maalik ibn Anas vroeg over wat de mensen van al-Madienah van muziek vonden. Hij antwoordde: "Voorwaar, diegenen die dat doen worden door ons als foessaaq (zondaars) beschouwd!!!"


"Wat betreft Maalik ibn Anas, hij verbood muziek en het luisteren ernaar…en dat is de madhab van de rest van de mensen van al-Madienah."


op gezag van Ibraahiem Ibnoel-Moendhir al-Madanie die werd gevraagd: "Sta jij muziek toe?" Hij antwoordde: "Toevlucht wordt gezocht bij Allaah! Niemand doet dat, behalve dat hij volgens ons een zondaar is."
Voorwaar, de hoofden van de metgezellen van ash-Shaafi`ie (radiallaahoe `anhoem) verboden het luisteren naar muziek."

"Muziek is niet toegestaan, noch het luisteren ernaar, noch is het toegestaan om met de stang te strijken. En diegene die het tegenovergestelde toeschrijft aan ash-Shaafi`ie, die heeft over hem gelogen."
Ibnoel-Djawzie (rahiemehoellaah) heeft gezegd:
"Dit zijn de uitspraken van de Geleerden van de Shaafi`iyyah en de mensen van de Religie van onder hen. Het waren alleen de laatkomers van onder hen die het toestonden (i.e. muziek) vanwege hun tekort aan kennis en vanwege de begeerten die hen overwonnen."14


voorwaar, muziek is makroeh, amusement dat op valsheid lijkt. En diegene die veel naar muziek luistert, dat is een idioot (safieh) wiens getuigenis wordt verworpen."


Aboe Tayyib at-Tabarie heeft gezegd:

"Hij verklaarde degene die naar muziek luistert als idioot omdat hij de mensen uitnodigt naar valsheid en degene die de mensen naar valsheid uitnodigt is een idiote zondaar."

Van `Abdoellaah ibn Ahmed ibn Hanbal die heeft gezegd:
"Ik vroeg mijn vader over muziek, en hij antwoordde: "Het verrast me niet dat muziek hypocrisie ontwikkelt in het hart.""

"Ik vroeg abaa `Abdillaah wat hij van at-taghbier18 vond en of het wel of niet het hart doet versmelten. Hij antwoordde: "Het is een innovatie.""


"En de Foeqahaa (juristen) van onze metgezellen, bedoelende de Hanaabilah, accepteren niet de getuigenis van de zanger en danser. En Allaah is Degene die succes schenkt."
"De madhab van de vier Iemaams was dat alle instrumenten of muzikaal amusement verboden zijn."

"Laat het bekend zijn dat als de hand trommel (daff), rietfluit en zingen samengevoegd zijn, dat dit onwettig (haraam) is volgens de Iemaams van de madhaahib en volgens de andere geleerden van de Moslims."

11-03-2010, 10:27


Dus muziek is haraam, omdat Abu Haniefa muziek waardeloos vond? Wie is die Aboe Haniefa dat hij zijn eigen afkeur verheft tot goddelijk gebod? Mag dat zomaar in de islam?
Staat Haniefa soms op de plaats van de profeet of van God zelf?

Hij loog ook nog eens, want in alle andere religies is muziek niet verboden. Sterker nog wordt het algemeen gebruikt. Lees alleen maar eens de Zaboer van Dawoed (Psalmen van David).

11-03-2010, 10:55

Citaat door AMLO-2009:
Dus muziek is haraam, omdat Abu Haniefa muziek waardeloos vond? Wie is die Aboe Haniefa dat hij zijn eigen afkeur verheft tot goddelijk gebod? Mag dat zomaar in de islam?
Staat Haniefa soms op de plaats van de profeet of van God zelf?

Hij loog ook nog eens, want in alle andere religies is muziek niet verboden. Sterker nog wordt het algemeen gebruikt. Lees alleen maar eens de Zaboer van Dawoed (Psalmen van David).


salam oualikoem.

moge allah swt mij vergeven als ik het verkeerd heb, of het vals is. Allah oe A3lam. muziek is verboden, maar ik denk dat aboe Haniefa meer een aanvulling daarover heeft gegeven, wa Allah oe a3lam.

ma3a salama.

11-03-2010, 11:19

Citaat door OegtIslaam.:
salam oualikoem.

moge allah swt mij vergeven als ik het verkeerd heb, of het vals is. Allah oe A3lam. muziek is verboden, maar ik denk dat aboe Haniefa meer een aanvulling daarover heeft gegeven, wa Allah oe a3lam.

ma3a salama.


Dan blijft de vraag: wie is Aboe Haniefa?

En als muziek verboden is, waarom is een profeet als David dan bekend als harpspeler?


Rembrandt: David speelt de harp voor koning Saul

Zie voor verwijzingen naar muziek in de Bijbel ook http://www.insearchoftruth.org/articles/music_references.html

11-03-2010, 12:01


Deze vijanden van Islam kun je best negeren. Ze zijn enkel uit om mensen te misleiden.

يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ[/SIZE]
Zij trachten Allah en de gelovigen te bedriegen, zij misleiden echter niemand dan zichzelf en zij beseffen het niet.



[SIZE="1"]

(Baqarah 2:9)


11-03-2010, 12:08
ik ben geen vijand hoor. En wie misleidt nu wie? TS citeert een aantal uitspraken, maar geen enkele daarvan schijnen van de profeet of van de koran afkomstig te zijn. Dus op grond waarvan is muziek verboden? Omdat Abu Haniefa dat zegt, die toevallig met z'n verkeerde been uit bed stapte, toen er net een vrolijke bruiloft langs kwam?
Is er binnen de islam ook maar 1 die goddelijk gezag heeft gekregen om bepaalde dingen te verbieden (behalve dan de profeet zelf)? Zo niet, waarop is het verbod voor muziek dan gebaseerd, in ogenschouw nemende dat zoals Elberfeld al zei (en ik ook) dat iemand als David een groot musicus was.

11-03-2010, 12:09

Citaat door A3efan_tafersit:
Deze vijanden van Islam kun je best negeren. Ze zijn enkel uit om mensen te misleiden.

يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ[/SIZE]
Zij trachten Allah en de gelovigen te bedriegen, zij misleiden echter niemand dan zichzelf en zij beseffen het niet.



[SIZE="1"]

(Baqarah 2:9)



Zo gaat het wel vaker hier: als je kritische vragen stelt, ben je meteen een "vijand van Islam."

Geef dan gewoon toe dat je geen antwoord kan geven op sommige vragen. Dat is toch niet zó erg?

11-03-2010, 12:11
en zo kritisch was die vraag nou ook weer niet.

11-03-2010, 12:27

Citaat door Elberfeld:
Dan blijft de vraag: wie is Aboe Haniefa?

En als muziek verboden is, waarom is een profeet als David dan bekend als harpspeler?Zie voor verwijzingen naar muziek in de Bijbel ook http://www.insearchoftruth.org/articles/music_references.html


Aboe Haniefah (rahiemahoellaah) was een grote geleerde, de stichter van de Hanafie madhhab.

Daarnaast wat voor Dawoed ('aleihie salaam) en zijn oemmah gold hoeft niet perse ook voor de oemmah van Mohammed (salallaahoe 'aleihie wa salaam) te gelden, zo was het voor andere profeten ook toegestaan om alcohol te nuttigen misschien en dergelijke. Wij hebben onze eigen Shari'ah, en daarin is muziek haraam verklaard, en de Shari'ah van Dawoed, Moesaa, Ibraahiem of iemand anders, die zijn vergaan en niet meer van toepassing voor ons. Evenals hun geschriften.

11-03-2010, 12:35
Dus heeft de islam geen boodschap aan voorgaande openbaringen? Of verandert God de regels telkens weer?
En Abu Haniefa is wellicht een grote geleerde, maar geeft dat hem het recht bepaalde persoonlijke meningen met goddelijk gezag te bekleden? Op grond waarvan doet hij die uitspraken?

11-03-2010, 12:40
Ik zeg niet dat de Islaam geen boodschap heeft aan hetgeen wat hiervoor is geopenbaard, maar dat de Islaam geen boodschap heeft aal hetgeen wat hiervoor is geopebaard aan profeten en/of boodschappers hun regels en wetten, omdat wij onze boek, eigen regels en wetten hebben.

Daarnaast waar denk je dat Aboe Haniefah zijn mening op baseerde? Op Qoer'aan ayaat en (sahieh) ahaadieth, athaar van de Selef? Of op de Donald Duck?

11-03-2010, 12:51
De islam heeft of wel of niet een boodschap aan voortgaande profeten. Die worden toch allemaal ook moslim genoemd, met een universeel geldende boodschap? Of heeft God andere dingen aan hen geopenbaard en later zijn eigen openbaringen hersteld en bijgewerkt? Ik meende altijd dat alle profeten voor Mohammed feitelijk dezelfde openbaringen kregen, dus ook de bijbehorende wetten en regels?

Waar Aboe Haniefe zijn mening op baseerde is dus niet duidelijk uit het stuk van de TS. Als hij er nou koran verzen bij zet, waaruit zijn mening blijkt, dan is het al een stuk logischer. Nu lijkt het erop dat hij zijn eigen mening tot goddelijke mening verheft.
Dus als jij weet waar Aboe Haniefa zijn mening op baseert, meldt het dan even op dit topic, zodat we zeker weten dat hij het inderdaad niet uit de Donald Duck heeft (of zijn eigen gemoedstoestand).