Bekijk volle/desktop versie : Roemer stelt zich kandidaat voor opvolging Kant



05-03-2010, 13:06
DEN HAAG - SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer heeft zich kandidaat gesteld voor het fractievoorzitterschap van de SP.

Dat heeft hij zijn fractiegenoten in een brief laten weten, zo melden een collega-SP-Kamerleden op twitter.
Gedoodverfde favoriet

Roemer lijkt daarmee de gedoodverfde favoriet. Hij heeft inmiddels de steun van zwaargewichten in de fractie als Harry van Bommel, Ewout Irrgang en Ronald van Raak.

De 47-jarige Roemer zit sinds november 2006 in de Tweede Kamer. Hij is woordvoerder voor verkeer en waterstaat. Hij was onderwijzer, wethouder in Boxmeer en voorzitter van de SP in Noord-Brabant.
Charisma

‘De nieuwe fractievoorzitter zou wat mij betreft ook lijsttrekker moeten worden en mijn sterke voorkeur gaat uit naar Emile Roemer’, twittert Ewout Irrgang, die zelf geen kandidaat is.

Ook Farshad Bashir was lovend: ‘Humor, charisma en ervaring maken Emile Roemer een goede kandidaat.’
Marijnissen niet

SP-Kamerleden kunnen zich tot 14 uur vrijdag aanmelden als kandidaat. Jan Marijnissen en Harry van Bommel lieten donderdag al meteen weten het stokje van Kant niet te willen overnemen. Ook Krista van Velzen wil niet.

SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak vindt zijn collega Emile Roemer ook de beste kandidaat. Zelf werd hij ook genoemd als mogelijke opvolger. Van Raak heeft daarover goed nagedacht, maar ambieert die functie ‘niet op dit moment’, zei hij. Van Raak is namens zijn fractie onder meer woordvoerder Binnenlandse Zaken. Hij was eerder Eerste Kamerlid voor de SP.

Overleg

Aan het eind van de middag begint de SP-fractie met overleg om te bepalen wie de nieuwe fractievoorzitter wordt.

Kant liet donderdag weten onmiddellijk te stoppen als voorzitter van de fractie. Na de verkiezingen op 9 juni verlaat ze de politiek. Aanleiding voor haar besluit waren het slechte resultaat bij de gemeenteraadsverkiezingen en de slechte peilingen.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1355921.ece/Roemer_stelt_zich_kandidaat_voor_opvolging_Kant

lijkt me sofar een goede keus

ziet er een beetje uit als stnd pvv'r en praat met een zachte g