Bekijk volle/desktop versie : Bron van volgende teksten:



22-02-2010, 19:56
Assalaam wa alaykum wa rahmatullaah, broeders/zusters,

Weet iemand de bronnen van deze uitspraken/overleveringen:

"Allah openbaarde Zichzelf aan David (alayhi assalaam) en sprak: "O David, waarom vlucht je van de mensen en zit je alleen?" David sprak: "Heer, de liefde tot U heeft de gedachten van de mensen uit mijn hart laten verdwijnen, ik heb weerzin ten opzichte van hen allemaal." Toen sprak Allah: "O David, wees op je hoede en zoek vrienden, maar mijd diegene die je niet helpt op de weg naar Mij toe, want hij maakt je hart hard en brengt een scheiding teweeg tussen jou en Mij.""


En:


Malik Ibn Dinar ging eens met Muhammad Ibn Wasi het huis van Hasan Al-Basri binnen, maar trof hem echter niet thuis. Toen trok Muhammad van onder de rustplaats een mand te voorschijn en begon te eten. Malik zei: "Laat dat toch totdat de huisbaas komt!" Muhammad echter, de vrijmoedigste en edelste van beiden, stoorde zich er niet aan en at verder. Toen Hasan thuis kwam en die beiden zag, zei hij: "Weet je, beste Malik, zo hebben we het altijd gedaan, niemand heeft zich bij de ander onder druk gevoeld, totdat jij kwam met je metgezel."



En:

Mayimun Ibn Mihran: "Wiens vriendschap je niets baat, diens vijandigheid schaadt je ook niet."


23-02-2010, 12:44


Van die laatste twee kan ik me herinneren dat ik ze in i7yaa-e 3ulumu 'deen heb gelezen, van Imam Al-ghazali. Maar ik zal later even kijken waar je deze precies kan vinden..

23-02-2010, 14:06
Malik Ibn Dinar ging eens met Muhammad Ibn Wasi het huis van Hasan Al-Basri binnen, maar trof hem echter niet thuis. Toen trok Muhammad van onder de rustplaats een mand te voorschijn en begon te eten. Malik zei: "Laat dat toch totdat de huisbaas komt!" Muhammad echter, de vrijmoedigste en edelste van beiden, stoorde zich er niet aan en at verder. Toen Hasan thuis kwam en die beiden zag, zei hij: "Weet je, beste Malik, zo hebben we het altijd gedaan, niemand heeft zich bij de ander onder druk gevoeld, totdat jij kwam met je metgezel."

وروي أن مالك بن دينار ومحمد بن واسع دخلا منزل الحسن وكان غائباً فأخرج محمد بن واسع سلة فيها طعام من تحت سري الحسن فجعل يأكل فقال له مالك: كف يدك حتى يجيء صاحب البيت، فلم يلتفت محمد إلى قوله وأقبل على الأكل، وكان مالك أبسط منه وأحسن خلقاً فدخل الحسن وقال: يا مويلك هكذا كنا لا يحتشم بعضنا بعضاً حتى ظهرت أنت وأصحابك
[/size]
Mayimun Ibn Mihran: "Wiens vriendschap je niets baat, diens vijandigheid schaadt je ook niet."
[size="3"]
قال ميمون بن مهران: من لم تنتفع بصداقته لم تضرك عداوته


Beide uitspraken zijn te vinden in I7yaa-e 3ulumu 'deen;deel 2;blz175.

23-02-2010, 14:24
Bestaat zijn boek in het Nederlands?

23-02-2010, 15:11



Citaat door mocroroosje15:
Bestaat zijn boek in het Nederlands?


niet dat ik weet..

23-02-2010, 15:23
Wie was Mayimun Ibn Mihran?

23-02-2010, 15:39

Citaat door Naasiratu-deen:
niet dat ik weet..



Waar heb je de Engelse vertaling gekocht?

24-02-2010, 14:09

Citaat door Prinsesje_van:
Wie was Mayimun Ibn Mihran?


K zal insha-Allah later iets vertalen en plaatsten over hem.


Citaat door mocroroosje15:
Waar heb je de Engelse vertaling gekocht?


Ik heb geen Engelse vertaling, Wij hebben de Arabische versie hier thuis liggen. Maar volgens mij bestaat er wel een engelse vertaling, de Arabische versie kan je in ieder geval wel online vinden.

24-02-2010, 21:47
Baraka Allahu feeki zuster. Is al-Ghazali dan de overleveraar van de gebeurtenissen of van wie heeft hij het?

Wassalaam

26-02-2010, 12:46

Citaat door Khurasan:
Baraka Allahu feeki zuster. Is al-Ghazali dan de overleveraar van de gebeurtenissen of van wie heeft hij het?

Wassalaam


Imam Al-Ghazali heeft deze gebeurtenissen slechts opgenomen in zijn boek. En hij heeft daarbij geen overleveringsketen vermeld. Als het gaat om uitspraken van taabi3een, dan wordt er vaak geen (of geen volledige) isnaad vermeld, dit in tegenstelling tot uitspraken/gebeurtenissen die toegeschreven worden aan de Profeet vzmh of de Sahaba ridhwaanu Laahi 3alayhim. Dit komt vaker voor. Je kunt het een beetje vergelijken met een oude gedicht of gezegde die bewaard is gebleven. Het gedicht blijft bewaard, maar je zult nergens een keten van overleveraars vinden..


Citaat door Prinsesje_van:
Wie was Mayimun Ibn Mihran?
Hij is de geleerde en de mufti Abu Ayoub, Maymoun ibn Mahran. Er is gezegd dat hij geboren is in het jaar 40h, het jaar dat Ali radhia Laahu 3anh overleed. Hij Leverde over van Abi Hurayra, Aicha, Ibn Abbaas, Ibn Omar en andere Sahaba en taabi3een. Sa3ied ibn AbdulAziez heeft overgeleverd dat Sulaymaan ibn Musa heeft gezegd: In de tijd van Hisham Ibn AbdulMalik waren de vier meest geleerde onder de mensen: Mak7oul, Al-hasan, Az-zuhriy, en maymoun Ibn Mahran.
Abu Al-malie7 heeft gezegd: Ik heb geen man gezien die beter is dan Maymoun ibn Mahran.
En Abu Al-malie7 heeft ook overgeleverd dat een man eens naar Maymoun kwam, om de hand van diens dochter te vragen. Daarop zei Maymoun: "Mijn dochter is niet goed genoeg voor jou". De man vroeg: En waarom is dat? "Zij houdt van het luxueuse leven", zei Maymoun. De man zei: Ik bezit datgene wat zij wenst. "Nu vind ik jou niet goed genoeg voor mijn dochter", antwoorde Maymoun.
Al-imam Abu Al-hasan al-maymouni heeft gezegd: Ahmad ibn Hanbal zei tegen mij: Jouw opa leek wat godvrees betreft het meest op Ibn Sirien.
Abu Al-malie7 zei: Een man zei eens tegen Maymoun ibn Mahran: O Abaa Ayoub, zolang Allah swt jou voor de mensen behoud zal het goed met hen gaan. Maymoun zei: Ga jouw werk doen, Het zal goed met de mensen gaan zolang zij hun Heer vrezen!

Abu Al-malie7 heeft gezegd: Maymoun ibn Mahran zei eens: Wie in het verborgene een zonde pleegt, laat hem in het verborgene berouw tonen. En wie openlijk een zonde pleegt, laat hem openlijk berouw tonen. Want voorwaar, de mensen vervloeken (de zondaar) en vergeven niet. En Allah 3azza wa djal vergeeft en vervloekt (de zondaar) niet.
Abdullaah ibn Ja3far heeft van Abu Al-malie7 overgeleverd dat Maymoun heeft gezegd: Als een man de deur van de Sultan benaderd en deze wordt niet opengemaakt, Laat hem dan de deuren van de Barmhartige benaderen, want die zijn altijd open. Laat hem 2 raka3aat bidden en dan vragen wat hij wenst.
Abdullaah ibn Jabir Atursusi heeft van Ja3far ibn Mohammed ibn Noe7 overgeleverd, die van Ibrahiem ibn Mohammed overleverde dat Maymoun ibn Mahran in zeventien dagen zeventien duizend raka3aat heeft gebeden. Op de 18de dag overleed hij. Ibn Sa3d heeft gezegd dat hij in het jaar 117 is overleden.

Info afkomstig uit "Siyar a3laam an-nubalaae", van Adh-dhahabi.

02-03-2010, 22:40
Djazaaki Allahu khayr, zuster.

02-03-2010, 23:03

Citaat door Naasiratu-deen:
Van die laatste twee kan ik me herinneren dat ik ze in i7yaa-e 3ulumu 'deen heb gelezen, van Imam Al-ghazali. Maar ik zal later even kijken waar je deze precies kan vinden..




Prachtige avatar, chek de link bij 4:43