Bekijk volle/desktop versie : Het openbaren van zonden



18-02-2010, 19:02
.


Citaat:

“Iedereen van mijn ummah zal in orde zijn, behalve degenen die openlijk zondigen. Een onderdeel van openlijk zondigen is een man die ’s nachts iets doet en Allaah verbergt het maar de volgende morgen zegt hij: ‘O die en die, ik heb gisternacht dit en dat gedaan.’ Zijn Heer had zijn zonde de hele nacht verborgen maar ’s morgens heeft hij de bedekking van Allaah verwijderd.”
(Overgeleverd door al-Bukhaari, 5721; Muslim, 2990)

“Vermijd deze onzedelijkheden die Allaah verboden heeft. Als iemand er één van begaat, laat hem dan bedekt zijn met de bedekking van Allaah.”
(De hadith was overgeleverd door al-Hakim en is ook te vinden in al-Muwatta’ als één van de mursal overleveringen van Zayd ibn Aslam.)


Ibn Battal heeft gezegd:

Het openlijk pronken met zonden wijst op respectloosheid tegenover Allaah en Zijn Boodschapper en de rechtschapen gelovigen en het is een soort van koppige provocatie. Het verbergen van ondeugd beschermt een persoon tegen respectloos zijn, want ondeugd brengt vernedering over de mensen die het begaan, zoals de hadd bestraffing wanneer het een zonde betreft die een dergelijke straf draagt, of de ta’zir bestraffing als er geen hadd is opgelegd. Als het iets is wat de rechten van Allaah schendt, dan is Hij de Meest Edelmoedige en Zijn Genade heeft voorrang op Zijn Toorn. Als Hij iets in deze wereld verbergt, zal Hij het in het Hiernamaals niet onthullen, maar degene die er openlijk mee pronkt, verliest dat allemaal.

De hadith veroordeelt duidelijk degenen die openlijk met hun zonde pronken, wat lof impliceert voor degenen die hun zonde bedekken. Het feit dat Allaah het verbergt, wijst erop dat de gelovige zichzelf ook moet bedekken. Degene die opzettelijk met zijn zonde pronkt, wekt de woede van zijn Heer, Die hem dan niet zal bedekken. Degene die zijn zonde opzettelijk verbergt uit schaamte tegenover zijn Heer en de mensen, zal door Allaah gezegend worden doordat Hij het zal verbergen.


(Fath al-Baari, 10/487-488)


14-02-2014, 15:04


Vind ik ook oeppaaaaaaa