Bekijk volle/desktop versie : Bos irriteert CDA en ChristenUnie



17-02-2010, 20:38

Citaat:
Bos irriteert CDA en ChristenUnie
Uitgegeven: 17 februari 2010 17:29
Laatst gewijzigd: 17 februari 2010 19:32
DEN HAAG - CDA en ChristenUnie zijn onaangenaam verrast en geïrriteerd over vicepremier en PvdA-leider Wouter Bos die woensdag definitief de deur dichtsloeg voor een nieuwe missie in Uruzgan.

Premier en CDA-leider Jan Peter Balkenende en vicepremier en ChristenUnie-leider André Rouvoet kwamen daarom woensdag in spoedberaad bijeen.

Rouvoet liet zijn irritaties over Bos na afloop van zijn gesprek met Balkenende duidelijk merken. Hij zei ''onaangenaam verrast'' te zijn over de ''onverwachte wending'' van de besprekingen over Afghanistan.

Abrupt

''Ik keek nogal op van de abrupte mededeling'', aldus Rouvoet, die zei dat hij er behoefte aan had gehad om met premier Balkenende de ''balans op te maken''.

De uitlatingen van Bos hebben het conflict tussen CDA en PvdA nog verder op scherp gezet en het kabinet in crisis gebracht. Ruzie over de reactie van premier Balkenende op het Irakrapport van de commissie-Davids bracht het kabinet half januari al op de rand van de afgrond.

Afwijzen

Bos wil nu dat het kabinet zich vrijdag bij zijn standpunt aansluit om de door de NAVO gevraagde nieuwe missie in de Afghaanse provincie Uruzgan definitief af te wijzen. CDA en ChristenUnie zijn daartoe niet bereid.

Premier Balkenende riep de PvdA woensdag op ''zorgvuldig'' om te gaan met het besluit over een toekomstige Nederlandse rol in Afghanistan.

Zorgvuldig

Volgens Balkenende bekijkt het kabinet nog alle opties voor Afghanistan, inclusief die uit het NAVO-verzoek. ''Ik hecht aan een zorgvuldige besluitvorming en dat wat we hebben afgesproken in het kabinet, wordt nagekomen.''

Hamer

PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer gelooft niet dat er een crisis aan het Binnenhof gaande is. ''We zitten in het kabinet om te regeren, niet om een crisis te veroorzaken'', zei ze na afloop van een overleg met haar fractie over de politieke spanningen over de kwestie-Afghanistan.

Hamer heeft nog steeds vertrouwen in coalitiepartners CDA en ChristenUnie. ''Dat is nog even groot als het altijd is geweest'', zei ze.

Samenwerking

Hamer zou het buitengewoon jammer vinden als de samenwerking nu zou vastlopen op de toekomstige rol van Nederland in Afghanistan. ''Ik zie altijd een uitweg. Ik denk dat iedereen altijd bereid is tot oplossingen.''

Hamer benadrukte nog eens dat voor de PvdA een verlenging van een missie in de Afghaanse provincie Uruzgan niet bespreekbaar is. ''Het verhaal Uruzgan is echt afgelopen.''

http://www.nu.nl/politiek/2186883/bos-irriteert-cda-en-christenunie.html
Interessant. De PVDA kan echt niet meer terug na de uitspraken van Hamer en Bos. Balk zal moeten inkeren en instemmen met het afwijzen van het verzoek van de NAVO of het kabinet opblazen. Meer smaken zijn er gewoon niet

Ik voorzie een capitulatie voor Balk. Dit kabinet hangt al met zoveel plakband aan elkaar dat er vast nog wel een stukje bij kan om het bij elkaar te houden. Maar ik ga er geen geld op inzetten...

17-02-2010, 20:44


Wij willen LED
Weg met het ka-bi-net


Allemaal in koor aub

17-02-2010, 20:44
PvdA is duidelijk itt CDA en CU.

17-02-2010, 21:15

Citaat door led_zeppelin:
Wij willen LED
Weg met het ka-bi-net


Allemaal in koor aub


Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettttttttttttttt (echo)

17-02-2010, 21:25



Citaat door led_zeppelin:
Interessant. De PVDA kan echt niet meer terug na de uitspraken van Hamer en Bos. Balk zal moeten inkeren en instemmen met het afwijzen van het verzoek van de NAVO of het kabinet opblazen. Meer smaken zijn er gewoon niet

Ik voorzie een capitulatie voor Balk. Dit kabinet hangt al met zoveel plakband aan elkaar dat er vast nog wel een stukje bij kan om het bij elkaar te houden. Maar ik ga er geen geld op inzetten...


Dat denk ik niet...
Het CDA is uitgekeken op de pvda en kijkt weer naar rechts.., een coalitie met de VVD dus...
Ik verwacht dat het kabinet na de gemeenteraadsverkiezingen zal vallen...
In het late voorjaar mogen we dan weer naar stembus...

17-02-2010, 21:33
weer verkiezingen. weer moddergooien. weer haatspeeches.

17-02-2010, 21:38

Citaat door lap_doek:
weer verkiezingen. weer moddergooien. weer haatspeeches.


Verlang je naar de dictatuur of naar het mondiale kalifaat lapje?

17-02-2010, 21:42

Citaat door Bardamu:
Verlang je naar de dictatuur of naar het mondiale kalifaat lapje?


Ik verlang naar zinnige inzendingen van Bardamu.

17-02-2010, 23:02

Citaat door led_zeppelin:
Interessant. De PVDA kan echt niet meer terug na de uitspraken van Hamer en Bos. Balk zal moeten inkeren en instemmen met het afwijzen van het verzoek van de NAVO of het kabinet opblazen. Meer smaken zijn er gewoon niet

Ik voorzie een capitulatie voor Balk. Dit kabinet hangt al met zoveel plakband aan elkaar dat er vast nog wel een stukje bij kan om het bij elkaar te houden. Maar ik ga er geen geld op inzetten...


Zojuist in Nova heeft Bos 'weg uit Uruzgan' al veranderd in 'geen militaire missie meer in Uruzgan".

De deur staat m.i. toch weer open.