Bekijk volle/desktop versie : de 7 moebiqaat, of wel de 7 vernietigers



16-02-2010, 18:37
Wie kent deze 7 en wat valt jou op hierin? Mij valt vooral op dat zina hier niet in voorkomt, maar iemand beschuldigen van zina daarentegen wel.

16-02-2010, 18:54



Citaat door hallallove:
...


Van Aboe Hurayrah dat Rasoelolullah (vzmh) zei:
Vermijd de 7 mobiqaat (vernietigers ).
Er werd gevaagd: ?Welke zijn deze??.Hij zei:

1- Shirk
2- Si7r
3- Moord
4- de bezittingen van een wees misbruiken
5- rente consumeren
6- in de aanval tegen de vijand het slagveld ontvluchten
7- en onopvallende/afwezige vrouwelijke gelovigen beschuldigen van zina.

16-02-2010, 19:05

Citaat door hallallove:
...


De straf daarop is vernietigend, het laat niks van de persoon over. als je nagaat hoe groot de kans is dat de persoon daarvoor vergeven wordt bij Allah. En zijn stuk voor stuk de grootste onrechtheden.

1- Shirk
2- Si7r
3- Moord
4- de bezittingen van een wees misbruiken
5- rente consumeren
6- in de aanval tegen de vijand het slagveld ontvluchten
7- en onopvallende/afwezige vrouwelijke gelovigen beschuldigen van zina.

16-02-2010, 19:41

Citaat door Krentenbolletje:
.


precies, en die mafkees van een mocro rifie wist niet wat hij op zichzelf heeft afgeroepen.

Weet je, vannochtend was ik onderweg naar werk een lezing van hassan aan het beluisteren, en hij had het ergens over, had ineens moeite met het bedwingen van mijn tranen. Dat de profeet vzmh de sahaba heeft gevraagd of zij weten welke akbaro al kabaair zijn. Hij zei: Shirk, en 3oqoeq al walidajn, daarna ging hij zitten en zei: ala wa shahaadatu a zoer, ala wa qawlo azoer, ala wa shahaadatu a zoer, ala wa qawlo azoer, en de profeet vzmh bleef dat herhalen totdat de sahaba in hun zelf zeiden: Hield hij maar op met het herhalen daarvan.

En toen had Hassan het over een oude man in de moskee, die op een gegeven moment opstond en de mensen waarschuwde voor shahadatu azoer, hij herhaalde dat meer dan 25 keer en daarna zei hij dat hij 35 jaar lang gevangen zat vanwege shahadatu azoer, en pas die dag eruit kwam...

ik ken iemand die voor de rechter ook een shaadatu azoer heeft gedaan voor iemand in de nadeel van een andere, en het was een persoon die zich net heeft bekeerd maar om ging met een slechte marokkaanse persoon.

16-02-2010, 21:22



Citaat door Krentenbolletje:
.


zolang je het niet over je tong laat rollen, hebben we inshaAllah nog een kans. Iwallah de tong, de tong de tong, hoeveel mensen zweren op Allah om iets wat er niet is, of op een product wat niks heeft opgeleverd? In marokko is dat een gewoonte geworden.

16-02-2010, 21:25

Citaat door hallallove:
...


Marokko? je hebt si7r, je hebt shirk, je hebt moord op niks, je hebt daar het roven van de bezittingen van een wees, het is echt een handel geworden.

16-02-2010, 21:26

Citaat door Oum_Abdelbaqi:
zou ik hiervan de vertaling mogen weten, Jazakaallahoe Algairen.
ala wa shahaadatu a zoer



1- buiten Allaah andere godheden dienen (Shirk)
2- magie bedrijven
3- zonder wettelijke reden een onschuldige doden
4- de bezittingen van een wees misbruiken
5- rente nemen of vragen
6- in de aanval tegen de vijand het slagveld ontvluchten
7- vrouwelijke gelovigen beschuldigen van ontucht.

Bedoelde je dit?

16-02-2010, 21:30
Ik denk dat ze de vertaling bedoelt van shahada zoer.

Ik begrijp het als valse verklaringen/getuigschriften.

Misschien dat iemand de letterlijke vertaling weet..

16-02-2010, 21:34

Citaat door Salamaa:
Ik denk dat ze de vertaling bedoelt van shahada zoer.

Ik begrijp het als valse verklaringen/getuigschriften.

Misschien dat iemand de letterlijke vertaling weet..


Ja, dat klopt, valse verklaring/getuigenis.

16-02-2010, 22:34

Citaat door Oum_Abdelbaqi:
juist dat bedoelde ik. DjazakaAllahoe Algairen.


Wa iyaaki.

16-02-2010, 23:20

Citaat door Boezied:
Marokko? je hebt si7r, je hebt shirk, je hebt moord op niks, je hebt daar het roven van de bezittingen van een wees, het is echt een handel geworden.


Moord op niks?

Je bedoelt Moord op een Moslim of mu'aahid.

btw; Ibn 'abbaas r.a. zei als commentaar op die hadith, het zijn er eerder 70 (kabai'er) En Zina staat op 10 en het beschuldigen van zina staat op 21.

17-02-2010, 00:19

Citaat door Nadori.:
Moord op niks?

Je bedoelt Moord op een Moslim of mu'aahid.

btw; Ibn 'abbaas r.a. zei als commentaar op die hadith, het zijn er eerder 70 (kabai'er) En Zina staat op 10 en het beschuldigen van zina staat op 21.


hoezo moord op niks? Het iemand van zijn leven beroven zonder recht, al was het een ongelovige of een jood, zijn ziel is heilig verklaard.

Verder beste vriend heb ik het hier over de 7 al moebiqaat zoals de profeet vzmh die heeft opgesomd, en zina heeft hij niet genoemd en is geen moebiqah.

17-02-2010, 15:13



Citaat door Boezied:
hoezo moord op niks? Het iemand van zijn leven beroven zonder recht, al was het een ongelovige of een jood, zijn ziel is heilig verklaard.

Verder beste vriend heb ik het hier over de 7 al moebiqaat zoals de profeet vzmh die heeft opgesomd, en zina heeft hij niet genoemd en is geen moebiqah.


Lees nogmaals mijn post

17-02-2010, 15:29

Citaat door Nadori.:
Lees nogmaals mijn post


Ik denk niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen mo3ahid, mo'taman of een moslim. Het beroven van iemands leven zonder recht, dat is moord en daarin is iedereen gelijk.