Bekijk volle/desktop versie : 'Zieke mieren verlaten hun kolonie uit altruïsme'



Pagina's : [1] 2

16-02-2010, 16:24
Uitgegeven: 16 februari 2010 14:14
Laatst gewijzigd: 16 februari 2010 14:37

AMSTERDAM - Mieren met een besmettelijke ziekte verlaten hun vaak kolonie vaak om elders te sterven, zodat hun soortgenoten niet besmet raken. Dat beweren Duitse wetenschappers in een nieuwe studie.

De onderzoekers van de Universiteit van Regensburg stelden een kolonie zwartbandslankmieren in hun laboratorium bloot aan een dodelijke parasiet om het gedrag van zieke mieren te onderzoeken.

Al snel bleek dat de besmette diertjes vaak enkele uren of dagen voor hun dood besloten om weg te lopen bij hun familieleden. Ze stierven in eenzaamheid, op grote afstand van de kolonie.

Sterfritueel

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Uit aanvullende experimenten kwam naar voren dat het bijzondere gedrag van de zieke mieren niet werd veroorzaakt door de parasiet. Volgens de wetenschappers probeerden de mieren met hun sterfritueel te voorkomen dat de ziekte oversloeg op de andere leden van hun kolonie.


Wegdragen

“Dit onderzoek suggereert dat besmette mieren van tenminste een soort liever hun kolonie verlaten en alleen sterven dan dat ze het risico lopen om anderen te infecteren”, verklaart hoofdonderzoeker Jürgen Heinze op BBC News.

“Een interessante bevinding was ook dat de mieren het nest vrijwilliger verlieten en niet werden weggedragen door anderen”, aldus Heinze.

© NU.nl/Dennis Rijnvis

Bron

Vanaf nu trap ik nooit meer een mier dood. Ik heb echt respect voor hun instinct.

16-02-2010, 16:26


mieren zijn ergens communistisch. verschil is dat het bij hun werkt het systeem dan.

16-02-2010, 16:32
In de koran is toch een soura over mieren?

16-02-2010, 16:35
ik eet mieren en sprinkhanen

16-02-2010, 16:39



Citaat door pizatie:
ik eet mieren en sprinkhanen


Je bent wat je eet, zeggen ze.

Dusss... wanneer ga je ons verlaten?

16-02-2010, 16:43

Citaat door Abracadaver_:
Je bent wat je eet, zeggen ze.

Dusss... wanneer ga je ons verlaten?



ik ga zo boodschappen doen bij de aldi. de koelkast is leeg

16-02-2010, 16:46

Citaat door pizatie:
ik ga zo boodschappen doen bij de aldi. de koelkast is leeg


Da's niet erg altruistisch van je.

16-02-2010, 16:54

Citaat door Abracadaver_:
Da's niet erg altruistisch van je.

weetje hoe duur het leven is vooral met zo een uitkering je komt net rond. ik denk dat ik maar eve wat ouwe vrienden ga bellen of ze wat kl........... uhum hebben

16-02-2010, 17:02

Citaat door pizatie:
weetje hoe duur het leven is vooral met zo een uitkering je komt net rond. ik denk dat ik maar eve wat ouwe vrienden ga bellen of ze wat kl........... uhum hebben


klantjes???

Prostitutie is haram pizatie!!!

16-02-2010, 17:03

Citaat door Abracadaver_:
klantjes???

Prostitutie is haram pizatie!!!



klusjes

16-02-2010, 17:05

Citaat door pizatie:
klusjes


Zo kan je het ook noemen ja.

16-02-2010, 17:06

Citaat door Abracadaver_:
Zo kan je het ook noemen ja.



heb ze nog mensen nodig bij je werk ?

16-02-2010, 17:08



Citaat door pizatie:
heb ze nog mensen nodig bij je werk ?


Mijn zaken zijn zooooooooooooooooooooooo haram, dan begin jij als goede moslim al te smeulen als je s' ochtends door de deur komt...

16-02-2010, 17:08

Citaat door Abracadaver_:
Mijn zaken zijn zooooooooooooooooooooooo haram, dan begin jij als goede moslim al te smeulen als je s' ochtends door de deur komt...

wat voor werk doe je dannnn ?

16-02-2010, 22:11

Citaat door Sabrinaatje:
In de koran is toch een soura over mieren?


Je hebt gelijk, soera An-Naml.

Pagina's : [1] 2