Bekijk volle/desktop versie : - El Bid'aa - Innovaties in de religie!



Pagina's : [1] 2

15-02-2010, 21:51
Assalam oe alaikoem warahmatoeAllah wabarakatoehoe
Wasalaat wa salaam 'ala nabiyna Mohammed wa 'ala alihi wa sahbihi jami'




''De innovatie is slechter dan de grote zonde en de shaytan is meer verheugd met de innovatie dan met de grote zonde. Dit is omdat de zondaar de zonde verricht terwijl hij weet dat deze een zonde is, waardoor hij hiervoor berouw kan tonen. Maar de innovator die een innovatie verricht, denkt dat deze tot de religie behoort en zoekt hiermee toenadering tot Allah, dus zal hij hier nooit berouw voor tonen.''

Sheikh Saalih ibn Fawzaan Al-Fawzaan
Bron; Boek ''El Bid'aa'' Innovatie in de religie






Wijze woorden mashaa'Allah
Die wou ik dus met jullie delen

Ps; Toevallig iemand die weet of dit boek een uitgebreide versie heeft?? was namelijk maar rond 90 pagina's.. vond ik best weinig.. zal vast wel een uitgebreide versie zijn..

Waalaikoem salam warahmatoeAllah wabarakatoehoe
Umm Sayff

15-02-2010, 22:02


Itla'

15-02-2010, 22:10
Valentijnsdag schijnt nogal populair te zijn bij moslims.

15-02-2010, 22:12
Waar wil je heen gaan met deze uitspraak?

16-02-2010, 21:19


xNegeermodusx


Up voor IslaamFanaat!

16-02-2010, 21:27
Salamoe3alykoem wara7matoe Allah

Bid3a heb je zefs in de kleinste dingen; zoals het zeggen van "a3oedoe billahie mina asjatanie aradziem" na het geeuwen, aangezien ik nooit een fatwa hierover heb gehoord noch gezien noch gelezen. Het is een heel frequente handeling die soms diep in onze wortels zitten;omdat
we het soms meekrijgen. Allahoe a3lam
Baraka Allahie fiekie voor het plaatsen

Wassalamoe 3alykoem

16-02-2010, 21:38
Indd aghi, bid'aa is een gevaarlijke zaak.
Maar weinig die er interesse in tonen

Wa fiek!

16-02-2010, 22:25

Citaat door hoceima_inou:
Salamoe3alykoem wara7matoe Allah

Bid3a heb je zefs in de kleinste dingen; zoals het zeggen van "a3oedoe billahie mina asjatanie aradziem" na het geeuwen, aangezien ik nooit een fatwa hierover heb gehoord noch gezien noch gelezen. Het is een heel frequente handeling die soms diep in onze wortels zitten;omdat
we het soms meekrijgen. Allahoe a3lam
Baraka Allahie fiekie voor het plaatsen

Wassalamoe 3alykoem


Wa alaikoemsallam,

Het gevaar zit ook in het te snel verklaren voor bid3a, daarom: de beste weg is de middenweg. In dit geval heb je wel gelijk, bij de volgende fatwa van sheich oethaymien maakt hij dat duidelijk:

السؤال: فضيلة الشيخ! ما حكم قول: (أعوذ بالله من الشيطان الرجيم) عند التثاؤب، و(الحمد لله) عند التجشؤ؟

الجواب: لا يسن للإنسان إذا تثاءب أن يقول: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم؛ لأن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم أمر عند التثاؤب بأن يكتم الإنسان ما استطاع، فإن لم يستطع يضع يده على فيه، ولم يرشد الأمة إلى أن يقولوا: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. وأما قوله تعالى: وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ [الأعراف:200] فالمراد بنـزغ الشيطان هنا الأمر بالمعصية أو ترك الطاعة. وأما الحمد عند التجشؤ فهذا أيضاً ليس بمشروع؛ لأن الجشاء معروف أنه طبيعة بشرية، ولم يقل النبي عليه الصلاة والسلام: إذا تجشأ أحدكم فليحمد الله. أما في العطاس فقد قال: (إذا عطس فليحمد الله) وفي الجشاء لم يقلها. نعم لو فرض أن الإنسان مريض بكونه لا يتجشأ فأحس بأنه قدر على هذا الجشاء فهنا يحمد الله؛ لأنها نعمة متجددة.

لقاء الباب المفتوح 89 الشيخ العثيمين

17-02-2010, 08:56
Auteur: Mufti Shaikh ‘Abdul-‘Azeez bin ‘Abdillaah Aali Shaikh (moge Allaah hem beschermen)

Vraag: Wat is ernstiger voor een persoon, het hebben van shubuhaat (twijfels en misverstanden over geloofszaken)of shahawaat(begeerten)?

Antwoord: Bij Allaah, het is allemaal gevaarlijk en schadelijk. Maar de shubuhaat zijn erger, omdat een shubhah soms door een persoon wordt gezien als de waarheid terwijl het vals is. En hierom werd er gezegd, het berouw van een moebtadi' is moeilijker (dan het berouw van een persoon met begeerten). De persoon met begeerten, zijn begeerten kunnen verdwijnen en Allaah kan hem er onafhankelijk van maken. Maar de persoon met bid'ah, misschien aanbidt hij hiermee en hij denkt dat het de waarheid is. En dit is een ramp, en daarom verheugd de Shaytaan zich meer om de bid'ah dan om de begeerten. En allebei zijn ze gevaarlijk, maar de bid'ah is gevaarlijker.

Vertaald van Bron Beluisteren

Je kunt de fatwa hier beluisteren met Nederlandse vertaling (Video).
http://www.youtube.com/watch?v=OYjWWENK9HY

17-02-2010, 08:58
Al-Layth bin Sa’d (d. 175H) zei: “Al zou ik een persoon van begeertes (innovaties) over het water zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen.” Vervolgens zei Imaam as-Shaafi’ie: “Hij (al-Layth) is tekort gekomen (hij is te mild). Ik zou zeggen: “Al zou ik hem in de lucht zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen.” (Overgeleverd door as-Suyoetie in al-Amr bil ‘Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa’.)

Ibn 'Abbaas (d. 68H) zei: “Voorwaar, hetgeen wat Allaah het meest afschuwelijk vindt zijn de innovaties.” (Overgeleverd door al-Bayhaqie in as-Sunan al-Koebraa 4/316)
Ibn 'Omar (d. 84H) zei: “Elke innovatie is een dwaling, zelfs als de mensen het als iets goed zien.” (Overgeleverd door Aboe Shaamah nr. 39)

Imaam ash-Shaafi’ie (d. 204H) zei: “Als een persoon Allaah ontmoet, met (schuldigheid van) elke zonde behalve Shirk, dan is dat beter dan Hem te ontmoeten wanneer men op één van de geïnnoveerde geloofsovertuigingen zit.” (Overgeleverd door al-Bayhaqie in al-I’tiqaad p.158)

17-02-2010, 08:58
2 weken terug bij de lessen over de uitleg (Sharh) van Usool as-Sunnah van Imaam Ahmad ibn Hanbal (rahimahullaah) heeft de broeder Abu Abdillaah Bouchta een gehele les besteed aan uitleg over al-bid'ah en de definitie ervan, voorbeelden etc. Hier te beluisteren/downloaden.

De fundamenten van de Sunnah les 4

Bron: http://www.sincerehearts.nl

17-02-2010, 09:02
Yunus bin Ubaid zei tegen zijn zoon: “Ik verbied je ontucht (zinaa) te plegen, te stelen en wijn te drinken. Hoe het ook zij, ik heb liever dat je Allaah onmoet met één van deze zonden dan dat je hem onmoet met de denkbeelden van 'Amr bin Ubaid en de bondgenoten van Amr (de M’otazilah).” (al-Iebaanah 2/466)

Soefyaan ath-Thawree (d. 161H) zei: “Innovaties zijn meer geliefd bij Iblies dan zonden, aangezien van een zonde berouw getoond kan worden maar van innovatie kan dat niet.” (Overgeleverd door al-Laalekaa’ie nr. 238)

Sa’ied bin Jubair zei: “Ik heb liever dat mijn zoon een zondige en een sluwe schurk die (desondanks) een Soennie is vergezeld, dan dat hij een toegewijd en eerwaardige innoveerder vergezeld.” (al-Iebaanah nr. 89).

Iemaam Al-Berbehaarie zei, “Echter, als je een persoon ziet wiens gedrag en mening verachtelijk is, dat hij vals is, zondig en tiranniek, maar hij toch een persoon van de Soennah is, vergezel hem dan en zit met hem, aangezien zijn zonden je niet zullen schaden. Als je een persoon ziet die zich hard inspant en lang in aanbidding is, gematigd is, en herhaaldelijk in aanbidding is, behalve dat (je weet dat) hij een persoon van de innovatie is, zit dan niet met hem, luister niet naar zijn woorden en loop niet met hem, aangezien ik me er niet zeker van ben dat je niet uiteindelijk (gewend zult raken aan en) tevreden zult zijn met zijn weg en zo samen met hem vernietigd zal worden.” (Sharh us-Soennah nr.149)

Iemaam Ahmad zei: “De graven van Ahloes-Soennah, van diegene die grote zonden hebben gepleegd, zijn als tuinen. En de graven van Ahloel-Bid’ah, van de gematigde vromen onder hen, zijn hol en leeg. De zondaars van Ahloes-Soennah zijn de Awliyaa’ (Vrienden) van Allaah en de gematigde vromen van Ahloel-Bid’ah zijn de Vijanden van Allaah.” (Tabaqaat ul-Hanaabilah 1/184)

17-02-2010, 09:06


xnog iemand gevonden die op mijn negeerlijst hoortx

Octavianus

17-02-2010, 09:46
Jazaakoem Allah ghairan voor de reacties en toevoeging op het onderwerp!

17-02-2010, 22:20
Baraka Allah fiek zuster lief (L)

Pagina's : [1] 2