Bekijk volle/desktop versie : Valt dit onder verspilling (al-israaf) Ja of Nee?!



Pagina's : [1] 2

13-02-2010, 22:05
Salaamu alaikom wa RahmatuAllahi wa barakathu,

Even een poll onder de broeders en zusters. Stel je gaat het huwelijk in en je komt dan terrecht bij de gerechten.

Bij de mannen serveer je natuurlijk vlees en fruit! Maar de vrouwen Salade (die grote schaal), vlees en fruit!

Valt het 2e onder verspilling? Want zoals iedereen weet is het vaak bedoelt voor het oog, want een trouwfeest zonder salade is alsof je niet gegeten hebt, maar als voorgerecht is het top! Maar een ieder weet ook dat de vrouwen het niet allemaal zullen eten!

Ik zie het resultaat tegemoet!

DjazakAllahu gairan!

wa salaamu alaikom wa RahmatuAllahi wa barakathu,

13-02-2010, 22:24


De Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) heeft gezegd: ''De moslim eet voor één maag, terwijl de ongelovige voor zeven magen eet.''

De Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) heeft ook gezegd: ''Er is geen enkel reservoir dat de zoon van Adam vult, erger dan zijn maag. Het is voldoende voor de zoon van Adam om een paar happen te eten, om hem gaande te houden. Als hij (zijn maag) moet vullen, laat hem dan éénderde met voedsel vullen, en éénderde met drinken en éénderde met lucht.” (Saheeh at-Tirmidhi en Ibn Madjah) geclassificeerd als Saheeh door Shaykh al-Albaani (rahimahoe Allaah)

13-02-2010, 22:35
geef mij maar die salade en de vlees aan de mannen.

Ik denk meer dat het ligt aan de vermogen van een persoon. Als iemand het wel kan financieren zonder te hoeven lenen of dergelijks, dan geen probleem.. maar wel zonder israaf... dus niet 3 vrouwen per tafel waarvan wel 10 vrouwen van kunnen eten (bij wijze van spreken).. ik zie vaak dat veel eten wordt weggooid sub7aana Allaah.

13-02-2010, 22:38

Citaat door um_7usaam:
geef mij maar die salade en de vlees aan de mannen.

Ik denk meer dat het ligt aan de vermogen van een persoon. Als iemand het wel kan financieren zonder te hoeven lenen of dergelijks, dan geen probleem.. maar wel zonder israaf... dus niet 3 vrouwen per tafel waarvan wel 10 vrouwen van kunnen eten (bij wijze van spreken).. ik zie vaak dat veel eten wordt weggooid sub7aana Allaah.


haha idd!

Na3aam, de restanten gaan sowieso bij een catering de afvalbak in! Tien vrouwen per tafel is normaal, maar salade eten ze niet allemaal op! 5 hapjes gemiddeld en bij de mannen idem!

13-02-2010, 22:44


Salade wordt meestal wel gegeten hoor. Het is het vlees dat weggegooid wordt.

13-02-2010, 22:45

Citaat door Omar17:
haha idd!

Na3aam, de restanten gaan sowieso bij een catering de afvalbak in! Tien vrouwen per tafel is normaal, maar salade eten ze niet allemaal op! 5 hapjes gemiddeld en bij de mannen idem!


Ja, omdat die bliksalades niet te vreten zijn.. te veel mayo enzo.. als men weet dat iets niet wordt gegeten kan het beter niet reserveren.. zo gooit men gewoon zijn geld weg.

13-02-2010, 22:46

Citaat door Jumainah_:
Echt niet! Die nemen ze gewoon mee naar het volgende feest.


WATE!

13-02-2010, 22:57
Geef mij maar een hele bord salade, dan hoef ik geen vlees of fruit.

Maar ik heb wel gestemd op de poll

13-02-2010, 23:01

Citaat door Jumainah_:
Bezuinigingen enzeu.


dirtihali f wedni voor volgende keer

trouwens wat denk je over salade en vlees.. ik ben gewend dat we eerst beginnen met thee/kofie en koekjes, dan salde, vis/kip bestila evrvolgd door vlees/kip en ijs met fruit.. en sluiten af met taart.. dus wie enkel salade en vlees doet die valt zeker niet onder de israaf bij de marokanen

13-02-2010, 23:13

Citaat door Jumainah_:
Bismillah, Allahu akbar. Hadshi kamel? Kunnen jullie daarna nog opstaan of niet?

Wij doen eerst koek en thee. Daarna ya imma slada w ya imma bestilla, en niet allebei. Daarna vlees of kip. En als afsluiting dessert of fruit, dus ook niet allebei. Oe Allah yej3el elbaraka, Allah yekhlef. Iedereen gaat met een volle maag naar huis.


Ik eet bijna niet.. eten van fer7 wordt ik meestal misselijk door en marokkanen reserveren eten veels te laat..

moge Allaah ons (marokkanen) vergeven, we wedijveren fel khwa al khawi (kanekhliw ghir ryoesna)

13-02-2010, 23:29

Citaat door Jumainah_:
Op een feest werd er een keer vlees pas om 00:00 geserveerd. Ik ging bijna over m'n nek.

Ameeeeeeeen!


heb je ooit in marokko een feest bij gewoond.. die mensen feesten door tot 6 uur smorgens.. dus het eten wordt pas na 12 geresveerd.

Trouwens we verpesten weer de topic :$

14-02-2010, 06:47

Citaat door Jumainah_:
Echt niet! Die nemen ze gewoon mee naar het volgende feest.


Nou, de catering van onze kennis/neef niet! Die gooit het weg! Mischien moeten wij marokkanen even beter ons best doen om het milieu te helpen.

Wellicht de resten naar de dierentuin of de kinderboerderij!

14-02-2010, 06:48



Citaat door Comet:
Salade wordt meestal wel gegeten hoor. Het is het vlees dat weggegooid wordt.


Salade wordt niet helemaal gegeten he, het zijn echt die grote ovale schalen! Met aardappel, bieten, vis (krab/tonijn) etc etc

14-02-2010, 06:49

Citaat door um_7usaam:
Ja, omdat die bliksalades niet te vreten zijn.. te veel mayo enzo.. als men weet dat iets niet wordt gegeten kan het beter niet reserveren.. zo gooit men gewoon zijn geld weg.


eheya awdi, niet te vreten hhahah... De salade is top, maar het wordt niet allemaal gegeten! De vrouwen willen het erbij, omdat het erbij past! (decor)

14-02-2010, 06:50

Citaat door IslaamFanaat:
Geef mij maar een hele bord salade, dan hoef ik geen vlees of fruit.

Maar ik heb wel gestemd op de poll


Als vlees overblijft is het meestal geen probleem, want die zal je wel weggeven of de volgende middag serveren. Maar salade kun je niet bijelkaar gooien, want dan is het niet te eten!

Pagina's : [1] 2