Bekijk volle/desktop versie : Nachtgebed



Pagina's : [1] 2

10-02-2010, 06:52
Hoe heet het nacht gebed in het arabisch? is dat alqiyaam ?

Wie van de broeders en zusters zouden mij uitkunnen leggen hoe je het moet verrichten?

en hier plaatsen wat er over het nachtgebed in de koran staat

is het nachtgebed hetzelfde als witr gebed?

Alvast bedankt,
Rwiinaa17

10-02-2010, 07:53


Qiyaam al layl of tahajjud kun je het ook noemen, genoeg info te vinden op google wanneer je de bovenstaande termen invult.

10-02-2010, 09:55
salaam ou3likom zuster,

Die kan je tussen de 2 en 12 rakaats verrichtten en het meest optimale is 8 rakaat, en het aangeraden beste tijdstip is het om te bidden als de helft van de nacht en in een andere opinie 2/3 van de nacht voorbij is.

Je berekent dan de tijdsduur tussen Isha en Fajr bijv. Isha = 20.00 uur en Fajr = 06.30 uur dan duurt de nacht 10 uur en 30 min.

De helft hiervan is 5 uur en 15 min, dus de tweede helft van de nacht is dan vanaf 01.15 uur.

Een derde is 3 uur en 30 min dus tweederde is 7 uur, dan is de laatste derde van de nacht vanaf 03.00 uur.

Was salaam

10-02-2010, 19:57

Citaat door Taliban_:
Qiyaam al layl of tahajjud kun je het ook noemen, genoeg info te vinden op google wanneer je de bovenstaande termen invult.


Okee shoukran, maar ik kan geen stuk uit de koran vinden, een daliel of iets anders..

10-02-2010, 20:02



Citaat door naimaatje18:
salaam ou3likom zuster,

Die kan je tussen de 2 en 12 rakaats verrichtten en het meest optimale is 8 rakaat, en het aangeraden beste tijdstip is het om te bidden als de helft van de nacht en in een andere opinie 2/3 van de nacht voorbij is.

Je berekent dan de tijdsduur tussen Isha en Fajr bijv. Isha = 20.00 uur en Fajr = 06.30 uur dan duurt de nacht 10 uur en 30 min.

De helft hiervan is 5 uur en 15 min, dus de tweede helft van de nacht is dan vanaf 01.15 uur.

Een derde is 3 uur en 30 min dus tweederde is 7 uur, dan is de laatste derde van de nacht vanaf 03.00 uur.

Was salaam


als je 8 rakaats bid moet je dan die in 2 verdelen dus eerst 4 bidden en als je daarmee klaar bent de andere 4?

en bedankt voor de berekeningen moge allah je hiervoor belonen
Wa3alaikoem salaam

10-02-2010, 20:19

Citaat door rwiinaa17:
als je 8 rakaats bid moet je dan die in 2 verdelen dus eerst 4 bidden en als je daarmee klaar bent de andere 4?

en bedankt voor de berekeningen moge allah je hiervoor belonen
Wa3alaikoem salaam



Per 2 raka3aat, vervolgens tasliem en dan kan je nog 2 raka3aat bidden en daarna weer tasliem. Dit is het meest aanbevolen.

10-02-2010, 20:31

Citaat door maroc_reddy:
Per 2 raka3aat, vervolgens tasliem en dan kan je nog 2 raka3aat bidden en daarna weer tasliem. Dit is het meest aanbevolen.


Vraagje over witr gebed is dat 1e deel va de nacht of laaste deel?
en je moet er toch ongelijke rak3aat voor verichten?

10-02-2010, 20:35

Citaat door maroc_reddy:
Per 2 raka3aat, vervolgens tasliem en dan kan je nog 2 raka3aat bidden en daarna weer tasliem. Dit is het meest aanbevolen.


Okee shoukran maar kan het ook op de manier waarop ik het beschreef?
of is het verplicht om je te houden aan elke keer 2 rak3aat en dan tasliem?

10-02-2010, 20:37

Citaat door Niss:
Vraagje over witr gebed is dat 1e deel va de nacht of laaste deel?
en je moet er toch ongelijke rak3aat voor verichten?


Is het witr gebed hetzelfde als gebed Qiyaam? zijn het alleen de namen die verschillend zijn of zijn het 2 aparte gebeden??

10-02-2010, 20:42
Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu,

Geachte zuster,

Allah zegt in de Edele Quran:

"....En zij, die de nacht doorbrengen zich voor hun Heer ter aarde werpende en voor Hem staande...." [Surah Al-Forqaan - Aya 64]

Betreft de tijd: Hetgeen zuster naimaatje18 heeft geschreven is correct. Moge Allah haar hiervoor belonen. De Profeet verricht het nachtgebed niet alleen in de laatste deel van de nacht maar zoals we hier kunnen lezen:

Er is overgeleverd van Aïsja die vertelde: ”De Profeet bad het Witr-gebed op alle tijden van de nacht. Soms bad hij het Witr-gebed in het eerste deel van de nacht, soms in het middelste deel van de nacht en soms in het laatste deel van de nacht, maar hij maakte zijn nachtgebed altijd voordat de dageraad kwam.” (Al-Bucharie en Muslim)

Betreft hoe:

“Abdullah ibn ‘Umar vertelde dat de Boodschapper van Allah zei: ”Het nachtgebed bid je in groepjes van twee raka’ât. Als iemand van jullie voelt dat de dageraad nabij is, bid hij nog één rak’ah om heel het nachtgebed oneven te maken.” (Bucharie & Muslim)

Verder zegt ag maroc_reddy correct dat na elke twee rakat`s de taslim moet worden gegeven. Moge Allah hem daarvoor belonen. Er zijn boeken, etc die een heel andere methode hanteren. Dit is niet verkeerd maar soms wel erg lastig te begrijpen. In tijden van ramadan verrichten de imam het nachtgebed zoals ag maroc_reddy het zegt en daarmee in mijn ogen het meest correcte.

Witr gebed is het zelfde als het nachtgebed:

Aboe Hoerairah vertelde dat de Profeet zei: ”Elke moslim hoort het Witr-gebed te bidden. Wie vijf raka’ât Witr wil bidden, laat hij het doen, wie drie raka’ât Witr wil bidden, laat hij het doen en wie één rak’ah Witr wil bidden, laat hij het doen.” (Aboe Dawoed, Nasâ’i, ibn Madja)

De meest correcte aantal rakat`s is 11. Men verschilt hier weliswaar in maar 11 is het meest correcte. U mag minder doen indien u wenst of het niet aan kunt. Wel belangrijk dat u altijd oneven aantal rakat`s verricht. Dus 1, 3, 5, 7, 9, 11.

Wa Salaam.

10-02-2010, 20:49
@ tahmid

Heel erg bedankt voor de daliel heb nog wel paar vraagjes
hoor vaker dat 8 rak3aat word aangeraden maar dat is dus geen oneven aantal.. mag dat ook?

en moet ik bij 11 rak3aat ook elke keer 2 raak3aat bidden en dan tasliem en aan het einde 1 rak3aat is dit correct?

Moge allah jullie allemaal belonen met jannat elfirdaous amien!

10-02-2010, 20:58
Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu,

Geachte zuster,

Laten we zeggen dat "bidden" 2 rakat`s inhoudt? Als we dit doen dan kunt u zoveel bidden als u wenst. Elke keer 2 rakat`s verrichten. Als wij nu 11 rakat`s willen verrichten dan gaan we dus 5 keer bidden, elke keer 2 rakat`s. Als wij dat bij elkaar optellen dan zitten we dus op 10 rakat`s. Vervolgens verrichten we nog 1 rakat om zo alles oneven te maken. Wij komen dan uit op 11 rakat`s in totaal.

8 Rakat`s als totaal mag niet. Het moet oneven zijn. U mag wel 8 keer bidden, elke keer 2 rakat`s en dan nog 1 rakat op het laatst om alles oneven te maken. U komt dan uit op 17 rakat`s in totaal.

Bij elke keer bidden (rakat`s dus) moet u aan het einde van de tweede rakat gewoon de taslim geven.

Mocht het niet duidelijk zijn/dat u vragen hebt dan hoor ik het graag.

Wa Salaam.

10-02-2010, 21:09



Citaat door Tahmid:
Asalaam Alikum Wa Rahmat Allah Wa Barakthu,

Geachte zuster,

Laten we zeggen dat "bidden" 2 rakat`s inhoudt? Als we dit doen dan kunt u zoveel bidden als u wenst. Elke keer 2 rakat`s verrichten. Als wij nu 11 rakat`s willen verrichten dan gaan we dus 5 keer bidden, elke keer 2 rakat`s. Als wij dat bij elkaar optellen dan zitten we dus op 10 rakat`s. Vervolgens verrichten we nog 1 rakat om zo alles oneven te maken. Wij komen dan uit op 11 rakat`s in totaal.

8 Rakat`s als totaal mag niet. Het moet oneven zijn. U mag wel 8 keer bidden, elke keer 2 rakat`s en dan nog 1 rakat op het laatst om alles oneven te maken. U komt dan uit op 17 rakat`s in totaal.

Bij elke keer bidden (rakat`s dus) moet u aan het einde van de tweede rakat gewoon de taslim geven.

Mocht het niet duidelijk zijn/dat u vragen hebt dan hoor ik het graag.

Wa Salaam.


Alaikoem salaam,

heel erg bedankt voor het uitleggen.
mag je ook meedere soera's opzeggen of moet je gewoon el-fatiha opzeggen en 1 soera?

En wat ik ook van het Qiyaam gebed heb begrepen dat allah swt naar de laagste hemel komt en elke dienaar kan smeekbedes verrichten...
en worden verhoort, is dat alleen bij de tijdstip die alleen allah swt weet en geheim is? of ook als je qiyaam verricht?


Sorry voor de vele vragen die ik stel
Moge allah swt je rijkelijk belonen broeder! amien

10-02-2010, 21:10

Citaat door ouafaetoen:
up for you


Shoukran

10-02-2010, 21:26

Citaat door rwiinaa17:
Alaikoem salaam,

heel erg bedankt voor het uitleggen.
mag je ook meedere soera's opzeggen of moet je gewoon el-fatiha opzeggen en 1 soera?

En wat ik ook van het Qiyaam gebed heb begrepen dat allah swt naar de laagste hemel komt en elke dienaar kan smeekbedes verrichten...
en worden verhoort, is dat alleen bij de tijdstip die alleen allah swt weet en geheim is? of ook als je qiyaam verricht?


Sorry voor de vele vragen die ik stel
Moge allah swt je rijkelijk belonen broeder! amien


Wa Alikum Asalaam Wa Rahmat Allah Wa Barakthu,

Geachte zuster,

In alle uw rakat`s dient u gewoon al fathia te reciteren als ook 1 surah van de quraan of een aantal ayat`s, etc. In de laatste rakat: stel u hebt net 10 rakat verricht dan dient u nog 1tje te verrichten om alles oneven te maken. In deze rakat dient u Surah Al-Ikhlaas, Al-Falaq en A-Naas te reciteren. Ik heb voor dit geen hadith (insja`Allah iemand anders wel) maar de imam deed dit altijd dus vandaar. Hij heeft 7 jaar in medina gestudeerd dus ik volg hem en ghair Insja`Allah.

Allah Subhanhu Wa Ta`Ala komt in de laatste deel van de nacht naar de eerst hemel op een wijze die Hem gepast is en verhoort dan de dua`s van Zijn dienaren. Dit lezen we in de volgende hadith:

Abu Hurairah overleverde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: Allah daalt iedere nacht af naar de laagste hemel, en in het laatste (derde) deel van de nacht zegt Hij: Wie smeekt tot mij, zodat ik hem kan antwoorden? Wie vraagt mij, zodat ik hem kan geven? Wie vraagt mij om vergeving, zodat ik hem kan vergeven? (Nr. 35 van 40 hadith Qudsi; overgeleverd door Bukhari, Muslim, Malik, at Tirmidhi, abu Dawud)

Insja`Allah indien u nog meer vragen hebt, dan stelt u dezen zuster. Allah geeft u slechts het goede dat u meer wenst te weten van uw dieen. BarakAllahu feeki en amieen op uw dua. Voor u het zelfde en het betere.

((neemt de grammatica fouten/zinsbouw/etc niet kwalijk zuster, de hersenen slapen vandaag meer dan anders))

Wa Salaam.

Pagina's : [1] 2