Bekijk volle/desktop versie : Shaykh Uthaymeen: Onwetendheid is een excuus in de islam.



09-02-2010, 12:10
link: http://www.islam-qa.com/en/ref/106506/ignorance

Vraag:

Indien een kaafir de Islam binnengaat en dan iets doet wat zijn Islam vernietigt wegens onwetendheid , hoe zou er met hem moeten worden omgegaan? Zou hij zijn Islam moeten vernieuwen?


Antwoord:

Lof aan Allaah.

Hij zou op een betere manier behandelt moeten worden en hem zou verteld moeten worden dat dit iets is dat de Islam annuleert, maar het is niet nodig voor hem om zijn Islam te vernieuwen, omdat deze tegengestelde actie die hij deed iets is waar hij onwetend over was, en Allaah zegt (interpretatie van de betekenis) :

" En Wij straffen nimmer voordat Wij een boodschapper (om een waarschuwing te geven )hebben gezonden.
"

[Al-Isra' 17:15]

"En uw Heer is niet zo, dat Hij steden vernietigt, voordat Hij in de hoofdstad een boodschapper heeft verwekt die hun Ons woord verkondigt; noch verwoesten Wij steden tenzij de bewoners er van Zaalimoen(polytheïsten, overtreders, ongelovige in de Eenheid van Allaah, onderdrukkers en tirannen) zijn.


[Al-Qasas 28:59].

Degene die onwetend is is geen overtreder, omdat hij niet de bedoeling had om te zondigen, vooral wanneer hij nieuw in de Islam is.

09-02-2010, 12:18


Shaykh Ibn 'Uthaymeen (moge Allaah heb genade met hem hebben) zei:

Indien de geleerden verschilden in hun fatwas of , bijvoorbeeld, wat wordt gehoord in hun vermaningen en advies dan zou hij degene moeten volgen waarvan hij denkt dat hij dichter is bij de waarheid in zijn kennis en godsdienstigheid.

Liqa' Al-Baab il-Maftooh (nr. 46, vraagnr. 1136)

09-02-2010, 12:32
Denk dat deze uitspraak wat vollediger is...


Shaykh Ibn al-Uthaimeen (Rahimahullah) zei:

''Dus, als hij onwetend is, wordt hij geen ongelovige, door Zijn uitspraak, ''En hij, die zich tegen de boodschapper verzet nadat diens leiding hem duidelijk is geworden en die een andere weg dan die der gelovigen volgt, Wij zullen hem laten volgen wat hij wil en Wij zullen hem in de hel werpen. Dat is een kwade bestemming.'' (4:115) en Zijn uitspraak, ''En Allah laat een volk niet dwalen nadat Hij het heeft geleid, voordat Hij hun heeft duidelijk gemaakt, waartegen zij zich behoren te behoeden... (9:115) en Zijn uitspraak, ''En Wij straffen nimmer voordat Wij een boodschapper hebben gezonden.''(17:15).

Echter, wanneer deze persoon achteloos is in verlaten van leren en bereiken van duidelijkheid, wordt hij niet geëxcuseerd. Zoals wanneer het hem bereikt dat deze handeling van hem kufr is, en dan verifieert hij het niet (dat het zo is), en noch onderzoekt hij, dan in deze situatie, wordt hij niet geëxcuseerd.''

Bron: (Majmoo al-Fataawaa, 2/125-126).