Bekijk volle/desktop versie : Niet met één schoen aan lopen‏



Pagina's : [1] 2

04-02-2010, 14:14
Ik heb een aantal hadiths die ik graag met iedereen wil delen..
Het zijn hele mooie en leerzame hadiths..



Niet met één schoen aan lopen

“Niemand van jullie zou moeten lopen, terwijl hij slechts één schoen draagt. Hij zou of beide schoenen moeten dragen, of hij zou geen schoenen moeten dragen.”

Deze hadith is overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Bukharie.

04-02-2010, 14:25


De Profeet gehoorzamen

“Laat mij met rust aangaande de dingen die ik jullie niet noem. Degenen die jullie voorafgegaan zijn, zijn geruïneerd door hun gewoonte om te veel vragen te stellen bij hun Profeten en om dan met hen van mening te verschillen. Als ik jullie iets verbied, neem er dan afstand van, en wanneer ik jullie gebied, voer het dan naar jullie vermogens uit.”

Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Bukharie en Muslim.

04-02-2010, 14:26
Geloven in Allah en daarin volharden

“Zeg: “Ik geloof in Allah” en volhard daarna.”

Sahih Muslim vermeldt dat Abu Amr Sufyaan ibn Abdullah overlevert dat hij zei: “O Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem), geef mij een uitspraak over de islam, zodat ik geen ander dan jou hoef te vragen?” Hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei het bovenstaande.

04-02-2010, 14:27
Gemak komt na moeilijkheden

“En weet dat er veel goeds verscholen ligt achter zaken die je niet graagt heb en dat de overwinning met geduld komt en de oplossing na het probleem en dat gemak na moeilijkheden komt.”

Deze hadith staat vermeld in Ibn Radjab die het hasan heeft verklaard. Het is overgeleverd door Ibn Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

04-02-2010, 14:27


Roddelen over anderen

“Weet je wat roddel is?”

Zij zeiden: “Allah en Zijn Boodschapper weten het beter.” Hij zei:

“Datgene over je broeder zeggen waarvan je weet dat hij er niet van houdt.”

Iemand zei: “Maar als mijn broeder zou zijn zoals ik het zeg?” Hij zei:

“Als hij zou zijn zoals je zegt, dan ben je schuldig aan roddel en als hij niet zou zijn zoals je zegt, dan ben je schuldig aan laster.”


In Sahih Muslim staat deze overlevering die overgeleverd is door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem).

04-02-2010, 14:28
Om vergeving bidden

“Er is geen man die een zonde pleegt, daarna opstaat om zich te reinigen en twee gebedseenheden te bidden en Allah vervolgens om vergeving smeekt, of Allah zal hem vergeven.”

Toen reciteerde de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):

[En degenen die, als zij een zedeloosheid begaan hebben, of zichzelf onrecht aangedaan hebben, daarna Allah gedenken en dan vergeving voor hun zonden vragen, en niemand vergeeft de zonden behalve Allah. En zij volharden niet in wat zij deden, terwijl zij het weten].

Deze hadith werd overgeleverd door Abu Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith is vermeld door de auteurs van de Abu Dawud. Het vers wat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) reciteerde, staat in surah Ali Imran [3:135].

04-02-2010, 14:29
Overtuigd zijn dat je smeekbede verhoord wordt

“Roep Allah aan met de overtuiging dat je verhoord zal worden en weet dat Allah geen smeekbede verhoort die van een onoplettend en verstrooid hart komt.”

Deze sahih hadith over het verrichten van smeekbeden is overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat in Tirmidhi vermeld.

04-02-2010, 14:29
Positief denken over Allah

“Wanneer iemand van jullie sterft, laat hem dan positief over Allah denken.”

Deze woorden van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) staan vermeld in Muslim.

04-02-2010, 14:30
Niet geaccepteerde gebeden door vragen aan waarzeggers

“Het gebed van degene die een waarzegger vraagt over iets, zal gedurende veertig dagen niet geaccepteerd worden.”

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft het bovenstaande gezegd en dit is overgeleverd door Safiyya (moge Allah tevreden met haar zijn). Het staat overgeleverd in Muslim.

04-02-2010, 14:30
Toon berouw aan Allah

“O mensen, toon berouw aan Allah, want ik toon Hem wel honderd keer per dag berouw.”

Deze overlevering werd overgeleverd door Abdullah ibn Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat overgeleverd in Muslim.

04-02-2010, 14:31
Koran memoriseren en onthouden

“Het geval van degene die Koran memoriseert, is als de eigenaar van vastgebonden kamelen. Als hij hen vastgebonden houdt, behoudt hij hen, maar als hij hen losmaakt, dan zullen ze weggaan.”

De hadith is overgeleverd door Ibn Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Bukharie en Muslim.

04-02-2010, 14:32
Het hart

“Werkelijk, in het lichaam is er een vleesklomp. Wanneer deze goed is, dan zal het hele lichaam goed zijn. Wanneer deze slecht is, dan zal het hele lichaam slecht zijn. En dit (de vleesklomp) is het hart.”

Deze hadith is overgeleverd van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) door Nu’man ibn Bashir (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat overgeleverd in Bukharie.

04-02-2010, 14:32


Het belang van goed gedrag

“Met zijn goede gedrag kan een gelovige het niveau bereiken van iemand die bidt gedurende de nacht en vast gedurende de dag.”

Deze hadith is overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Abu Dawud.

04-02-2010, 14:33
Allah vrezen en goede daden verrichten

“Vrees Allah waar je ook bent en laat een goede daad een slechte daad opvolgen zodat deze haar (de slechte daad) uitwist en ga met de mensen om op een goede wijze.”

Abu Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn) leverde deze woorden over van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat in Tirmidhi vermeld en in de 40 hadith van Nawawi, nummer 18.

04-02-2010, 14:34
‘Als’ opent de deuren van de Shaitan

“Als je door iets (in de vorm van beproevingen) getroffen wordt, zeg dan niet: ‘Als ik dit niet gedaan had, dan zou dit en dat nooit gebeurd zijn,’ maar zeg: ‘Allah heeft laten gebeuren wat Hij voorgeschreven heeft om te gebeuren’ en het woord ‘als’ opent de deuren van de Shaitan.’”

In een sahih overlevering in Muslim staat deze overlevering die overgeleverd is door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

Pagina's : [1] 2