Bekijk volle/desktop versie : wilders heeft 'totaal geen respect' voor de rechters



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

04-02-2010, 10:08

Woedend is Geert Wilders op de Amsterdamse rechtbank nu die heeft besloten vijftien van zijn achttien getuigen niet op te roepen. ‘Deze beslissing hoort thuis in een dictatoriaal regime,’ zei de PVV-leider tegen de verzamelde pers.

‘Deze rechtbank geeft me geen eerlijk proces. Ik kan me niet fatsoenlijk verdedigen.’ Hij vindt dat de rechters ‘niet geïnteresseerd zijn in de waarheid’ en dat ‘de honden geen brood lusten van deze beslissing’. Wilders: ‘Ik heb totaal geen respect voor deze rechtbank’.

Opmerkelijk genoeg liet Wilders tegelijkertijd weten wel door te willen gaan met dezelfde rechters. Zijn advocaat Bram Moszkowicz: ‘Ik kan niet zeggen dat de rechters vooringenomen zijn, wat zou kunnen leiden tot wraking.’ Wel vindt Moszkowicz dat de rechters leiden aan ‘zelfoverschatting’: ‘Ze denken dat de door ons opgeroepen rechtsgeleerden niet nodig zijn. Daarmee overschat de rechtbank zichzelf. En als een rechter zichzelf overschat, word ik bang.’ Op de harde kritiek van Wilders op de rechtbank wilde Moszkowicz geen reactie geven. ‘Ik ga niet vertellen of mijnheer Wilders verstandige dingen zegt of niet.’

Dat de PVV-leider stevige uitspraken doet over de islam, moslims, minderheden, de elite, bestuurders, ministers is genoegzaam bekend. Maar over de rechterlijke macht? Die leek hij tot nu toe te respecteren. Strafrechtsgeleerde Theo de Roos noemt het ‘opmerkelijk en uitzonderlijk’ dat een parlementariër dit soort uitspraken doet. Maar hij voegt er aan toe dat het eenieder vrij staat dit soort kwalificaties te bezigen, ook politici. ‘Dat Wilders met deze rechters moeite heeft, wil niet zeggen dat hij geen respect heeft voor de rechterlijke macht als instituut.’

Voor zijn aanhang zal het allemaal niet veel uitmaken. Die zullen vast blijven vinden dat hun Geert het bij het rechte eind heeft en rechters stemmen op lokaal en landelijk niveau toch allemaal PvdA of D66? Maar voor mogelijke coalitiepartners zal het op landelijk en lokaal niveau steeds moeilijker worden met de PVV een verbinding aan te gaan. En zo isoleert de PVV zichzelf steeds verder.

De komende maanden zal de rechter-commissaris drie van Wilders getuigen horen. Het gaat om islamdeskundigen, onder wie arabist Hans Jansen. De openbare zittingen worden na juli weer hervat.


Door Harm Ede Botje / 03 februari 2010 / (2)

bron

04-02-2010, 10:19


Van de man die eerder al blijk gaf weinig op te hebben met de Grondwet is dat natuurlijk niet echt een grote verrassing. Ik heb veeleer het idee dat hij een circus probeert te maken van het proces. Sowieso denk ik dat wanneer drie van die islamgeleerden Wilders' punt niet kunnen onderschrijven, hij er met achttien ook niet komt.

04-02-2010, 10:31
Stem links!!!

04-02-2010, 10:35
Het moge duidelijk zijn dat dit proces een politiek schertsproces is en niet anders dan dat.

Waar recht is verworden tot onrecht, daar is volksverzet niet alleen het recht, maar zelfs de plicht van ieder rechtgeaard rechtschapen burger!


Woensdag 3 februari 2010 lanceert Geert Wilders websites over het politieke proces dat tegen hem en de vrijheid van meningsuiting wordt gevoerd. Vanaf die dag kan zowel het Nederlandse (http://www.wildersproces.nl) als het internationale publiek (http://www.wildersontrial.com) het proces op de voet volgen.

Op beide websites staat niet alleen actueel nieuws maar ook achtergrondinformatie over de deelnemers, de aanklacht, de aanleiding en het belang van deze zaak voor de vrijheid van meningsuiting in Nederland en - mogelijk ook- voor heel Europa.

Geert Wilders: “Dit proces gaat om meer dan mij alleen. Het gaat over de toekomst van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. De uitkomst van dit proces raakt de vrijheid van alle Nederlanders. Met deze websites wil ik iedereen in staat stellen op de hoogte te blijven van de belangrijkste ontwikkelingen rondom het proces.”

Links naar beide websites:

http://www.wildersproces.nl (Nederlandse versie)
http://www.wildersontrial.com (Internationale versie)

04-02-2010, 10:35



Citaat door James_Webb:
Ik heb het over die domlinkse struisvogel boven jou natuurlijk.


Wellicht kun je je in het vervolg gewoon beperken tot een leuke en bovenal inhoudelijke bijdrage? Ik voor mij zit er niet op te wachten met dergelijke treurige persoonlijke grieven geconfronteerd te worden.

Het heeft iets triestigs, je zo op te winden over een persoon zo in een virtuele wereld waar niemand elkaar echt kent.

04-02-2010, 10:42
ik heb zo'n vermoeden dat brammetje een beetje spijt begint te krijgen van dit klusje. als je zo'n beetje tussen de regels doorleest...

04-02-2010, 10:44

Citaat door James_Webb:
Links stemmen is serieus 1 van de domste dingen die een mens in Nederland kan doen. Je moet toch echt een paar steekjes los hebben zitten om dit soort dingen te zeggen.
Dan zeg ik het nog een keer: stem links..

04-02-2010, 10:58

Citaat door achja200:
Ik blijf me toch verbazen over die linkse preoccupatie met de Grondwet !

Als je toch nagaat dat er tijden geweest zijn dat de wet vrouwen van het kiesrecht uitsloot, en arbeiders geen enkel recht toekende, dan moet de wet toch niet de maat aller dingen zijn ?

Waar is de progressiviteit van links gebleven, waarom beroept men zich altijd op de status-quo ? Links is het moderne establishment, blijkbaar.

Ik beoordeel de Grondwet op zijn merites, en op zijn uitwerking. Als de rechters er onwenselijke beslissingen op baseren, dan deugt de grondwet niet !

Die situatie doet zich hier voor : Wilders heeft moreel gezien recht op vrije meningsuiting, en die kutrechters dreigen dat recht te blokkeren op grond van de grondwet.

Dat houdt in dat de grondwet niet deugt en dat ons recht moet VERANDEREN.
Verandering van het recht, iets heel engs voor links blijkbaar ..... het kan verkeren.


Hm. Ik denk erover aankomende verkiezingen voor het eerst in mijn leven een stem op links uit te brengen.

Dan pas ik eindelijk ik een van jouw hokjes en ben ik misschien eens van je gezeur af.

Desalnietteplus was het de heer Wilders die opnieuw een dergelijk onderscheid tussen mensen in zei te willen voeren. Een verbod op de Koran, de kopvoddentaks -feitelijk gelijk het uitsluiten van vrouwen of arbeiders.

De vrijheid van meningsuiting is hier nooit absoluut geweest. Voor mensen die dat wel voorstaan is dit proces misschien juist wel een gelegenheid bij uitstek.

04-02-2010, 11:05
Tja, je vraagt je weleens af wat er aan de hand is daar in Holland. Momenteel ben ik in het buitenland en als je vanaf daar Nederland zo bekijkt, dan zie je dat een bepaalde groep mensen er eigenlijk alleen maar zitten te zeiken om het zeiken.

Ik bedoel, wat kan zo'n Wilders de wereld nou schelen? En wat maakt het uit of men links of rechts stemt? Holland is uiteindelijk gewoon een polderland waar het verschil in de politiek helemaal niet zo groot is en men door middel van consensus de boel moet besturen. Zo is het altijd al geweest.

Ze zitten daar in Nederland alleen maar een theater te maken van iets wat eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde heeft in het leven. Het gaat allemaal nergens over.

04-02-2010, 11:06
Ik vind het vreemd dat de rechtbank die verzocht om de rechtszaak (en eigenlijk Wilders daarmee al veroordeelde) deze rechtszaak mag voeren.
Was logischer geweest als dat dan gedaan werd door bijv de Haagse rechtbank.
Ik geloof daarom niet dat deze rechtszaak veel zin heeft, Wilders wordt wrsch veroordeeld en gaat in hoger beroep.

Dus we zijn nog wel een tijdje bezig met dit proces.

04-02-2010, 11:07

Citaat door Maria_79:
Dan zeg ik het nog een keer: stem links..

nee sorry. Ik heb rechts en die ik rechts ook schrijf.

04-02-2010, 11:09
Tja, hoogmoed komt voor de val.

04-02-2010, 11:14



Citaat door James_Webb:
Links stemmen is serieus 1 van de domste dingen die een mens in Nederland kan doen. Je moet toch echt een paar steekjes los hebben zitten om dit soort dingen te zeggen.


Zo links is links in Nederland anders niet, zeker niet als je dat vergelijkt met Frankrijk of Spanje.

In Nederland is er nooit écht links geweest als je zo naar het gevoerde beleid kijkt, het is meer de neoliberale weg die men bewandeld heeft dan dat er een duidelijk linkse ideologie is die er een rol van betekenis speelt. Immers, de uitverkoop van de BV Nederland kun je moeilijk links of sociaal noemen...

Mensen in Nederland laten zich teveel wijsmaken, ze zouden eens beter na moeten denken alvorens met verhalen over links of rechts te komen.

04-02-2010, 11:24

Citaat door achja200:
Met dit één-pot-nat-idee kom je dus nooit tot noodzakelijke veranderingen.

Nee, we kunnen het WEL ! Yes, we ....CAN !


Met dat gezeik wat daar nu gaande is kom je er anders ook nooit, want de maatschappij wordt er alleen door verziekt en mensen praten zichzelf allerlei problemen en andere ellende aan waarvan je je afvraagt in hoeverre die daadwerkelijk bestaan.

Ongetwijfeld zijn er hervormingen nodig op bepaalde gebieden, maar Nederland is heus niet zo erg als dat men je daar soms wil laten geloven.

Zo'n Wilders heeft toch totaal geen toegevoegde waarde zolang hij alleen maar bezig is met het systematisch wegzetten van een complete bevolkingsgroep. Voor zulke mensen zou geen plaats moeten zijn.

Wat men in Nederland eens zou moeten leren, is de dingen waarderen die men al heeft in plaats van telkens bezig te zijn met wat men níet heeft.

Dan zou de samenleving al een stuk vriendelijker en socialer zijn dan nu.

04-02-2010, 11:31

Citaat door achja200:
Het dikgedrukte is dus slechts een mening ! Een plan, waarvoor hij steun werft ! Het is geen daadwerkelijk utsluiten van moslims !

Dat is nou het principiële verschjil tussen jou en mij.

Jij wilt "onmaatschappelijke opvattingen" weren, verbieden, ik wil totale vrijheid om ALLE meningen te uiten. ALLE.

Jij redeneert feitelijk zoals de DDR-machthebbers deden : onwenselijke opvattingen die tegen de grondwet zijn moeten door de staat worden onderdrukt. Degenen die onwenselijke opvattingen uiten worden strafrechtelijk vervolgd.
Ik vind dat heel erg eng. Jij bent eng.

De vrijheid van meningsuiting hoort alleen begrensd te worden door het criterium van gevaarzetting voor individuen : als mensen meningsuitingen gaan gebruiken om op te roepen tot geweld tegen andere burgers, dan is de grens van de vrijheid van meningsuiting wel bereiktdoor iemnand door een oproep


Het willen verbieden van het heilige boek van alleen de moslims en het willen belasten van een religieuze uiting van alleen de moslims, alleszins tegen het eerste artikel van die Grondwet waar ik het over had indruisend is niet eng? Dat artikel behelst een van de grootste grondbeginselen van de democratie; het menselijk gelijkheidsideaal.

De vrijheid van meningsuiting is nu 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'. De wet stelt verder dat discriminatie, belediging, smaad, laster, haatzaaien en oproepen tot geweld niet mogen. Daar kan ik me inderdaad heel aardig in vinden. Dat wil echter nog niet zeggen dat ik alles dat me niet aanstaat vervolgd wil hebben en ook niet dat ik het met ieder wetsartikeltje klakkeloos eens ben.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6