Bekijk volle/desktop versie : Berbers+Arabisch=....

Pagina's : 1 2 [3] 4 5 6 7 8

03-02-2010, 12:56

Citaat door Sa7bi_CXI:
Die zusters zijn denk ik op één hand te tellen, de meeste Marokkaanse wijven in Nederland zijn toch echt zoals ik al eerder beschreef. Moederonwaardige wijven, die hun kinderen zonder hun moedertaal, de Marokkaanse cultuur of de Islam zullen opvoeden. In Marokko heb je vrouwen die al vroeg voorbereid worden op hun rol als vrouw en moeder van kinderen, die passen meer bij mij. Lekker Marokkaans, ik en mijn vrouw kunnen dan alleen in het Darijja tegen elkaar praten. Zou jij dat kunnen? In het Berbers praten tegen je partner die net als jij het Nederlands beter beheerst?

De kans dat ik in Marokko een geschikte dame vind is groter dan hier.

Ja. Ik praat nu ook tegen mijn broers en zussen Berbers, terwijl ze allemaal correct Nederlands spreken. Daarbij eis ik een man die de Berberse taal beheerst zoals ik het tevens beheers, om zo met hem te kunnen communiceren in 'onze' taal. Ik ervaar het als een groot gemis wanneer ik dit niet zou kunnen spreken met mijn man, kinderen etc.

Ik vind nog steeds dat je overdrijft. Hoe komt het dan dat ik louter dames ken die hun cultuur en religie hoog in het vaandel hebben en deze willen doorgeven aan hun kinderen?

03-02-2010, 12:58

Citaat door Sa7bi_CXI:
De kans dat ik in Marokko een geschikte dame vind is groter dan hier.

Dat kan, maar ze geschikte dames zijn er overal en niet alleen in Marokko. Maar goed, als jij denkt dat je ze daar eerder vind, wens ik je veel succes..je loopt alleen wel het risico dat ze erg kunnen veranderen wanneer ze eenmaal in Nederland zijn, het is een totaal andere wereld voor hen..maar dat terzijde..je lijkt me iemand die zn vrouw verbied naar school/werk te gaan en haar dwingt een burka te dragen..dus in dat opzicht zou ze je geen problemen kunnen geven..

03-02-2010, 13:12

Citaat door Just_Hannah:
Zo kan het inderdaad ook bekeken worden..maar ik dacht dat het dus lastig zou zijn voor een kind om 3 talen vloeiend te kunnen spreken, omdat er dan op school Nederlands wordt gesproken, thuis spreekt de moeder het kind meer dan de vader, dus dan zou de taal van de vader meer op de achtergrond komen te liggen..en daar zou dan verwarring bij ontstaan..

Laat ik voorop stellen dat ik het belangrijker vind dat mijn kinderen eerst het Nederlands vloeiend moeten spreken en begrijpen. Arabisch is zeker ook belangrijk, vooral om de Islam beter en helder te kunnen begrijpen. Het Riffijns om met de andere familie leden te kunnen communiceren. Bij mijn ouders thuis wordt alleen het Riffijns gesproken. Patron en Patrona eisen dit.

03-02-2010, 13:27

Citaat door Sa7bi_CXI:
Ok, netjes. Maar ik heb dus niks aan een Berberse aangezien ik zelf alleen 't Darijja spreek. Jij kent geen dames die waarde hechten aan ons Marokkaanse cultuur en de Islam, dat denk jij alleen. Benoem dan eens een paar dingen waaruit blijkt dat zowel jij als die dames waar jij 't over hebt, belang hechten aan de Marokkaanse cultuur en Islam?

Ik wil niet dat mijn waardige vrouw contact heeft met mannen, dus 't lijkt me logisch dat school en werk verboden voor haar zullen zijn. Mijn vrouw mag zich ook niet kleden als een hoér, dus 't lijkt me logisch dat ze zich kleedt conform de Islamitische kledingdracht. Een Marokkaans wijf in Nederland wilt vrijheid in het slechte, daar zit ik niet op te wachten. Ik wil mijn huwelijk zien slagen en dat kan alleen met de juiste vrouw.

We hebben het hier dan ook niet specifiek over mij of jou...

Nou wanneer ik met hen in gesprek ben, komt hun visie omtrent deze aspecten naar voren. Hun aversie voor mensen die hun afkomst verloochenen, het diepe respect voor hun ouders en de bereidheid tot het in stand houden van traditionele gebruiken ipv deze te vervangen door Westerse gebruiken (bruiloften etc).
Wat betreft religie. Zij hanteren een Islamitisch paradigma, hun handelen is hierop tevens afgestemd. Het vergaren van zoveel mogelijk kennis om zo de heersende onwetendheid te bestrijden.
En zo kan ik nog wel even doorgaan...

03-02-2010, 13:50

Nederlands en Arabisch.
Met het Berbers kunnen ze niets doen in Marokko.

(Alhoewel , als mijn man een Chel7/Soussi is dan zou ik het goed vinden dat ze die Berbertaal ook onder de knie hebben aangezien mijn vader ze ook onder de knie heeft en het een deel van hun identiteit vormt)

(Moest mijn man een riffi zijn , dan zou ik ze gewoon opvoeden in het Arabisch want ik ben toch niet van plan om naar de rif streek te gaan als ik in Marokko ben.)

03-02-2010, 14:26
beter leer je ze zo veel mogelijk aan
dus zowel arabisch als berbers
zo kunnen ze met allebei de grootouders en de rest van de (beide) families communiceren

03-02-2010, 14:46

Citaat door Sa7bi_CXI:
Bla, ik geloof dat niet. Ik ken dat soort dames niet, dus bestaan ze ook niet. Klaar. Praat maar over jezelf, dat verloopt wat echter. Probeer het nog 'n keer.

dus omdat jij die dames niet kent, bestaan ze ook niet??wauw wat een visie zeg!!
maar goed dat terzijde...

ik ben berbers, mijn man Arabisch.....ik spreek Arabisch met de kinderen(heb t zelf ook geleerd).....en mn ouders praten berbers met de kinderen,en mijn man en mijn ouders spreken gewoon vloeiend Nederlands....

mijn dochtertje gaat naar de peuterspeelzaal en praat nu heel goed Nederlands....en dat zonder de andere talen te verwaarlozen....mijn dochtertje praat wel Arabisch en Nederlands en begrijpt berbers....

en wat ik zelf doe om mijn dochtertje dingen van de islam bij te brengen,natuurlijk op een speelse manier, als we gaan bidden, pakken ze ook hun tapijtje om te bidden,zonder dwang.....we luisteren heel veel koran en anacheeds,waardoor ze ook dat ook allemaal oppikt, en ook een paar stukken kent.....kan zo wel uren doorgaan....wil alleen duidelijk maken,dat er heel veel dames zijn die hier geboren zijn, en de islam en alles erop en eraan overbrengen aan hun kids....

en die van Marokko, beheersen de taal,maar qua opvoeding??????

03-02-2010, 15:30

Citaat door Sa7bi_CXI:
Bla, ik geloof dat niet. Ik ken dat soort dames niet, dus bestaan ze ook niet. Klaar. Praat maar over jezelf, dat verloopt wat echter. Probeer het nog 'n keer.

Wat een kortzichtige urkel ben je toch ook. Laat die tunnelvisie eens links liggen.

03-02-2010, 15:47

Citaat door Just_Hannah:
Stel,

Je trouwt als Berber(se) met een Arabi(e)r(sche)..

wat wordt de taal die de kinderen wordt aangeleerd?

Ben ik wel benieuwd naar Wordt het vechten of weet je zeker dat de kinderen jouw taal moeten spreken?

is dat een serieuze vraag?
ik heb nog nooit een marokkaanse vrouw gezien van tweede generatie die in haar moedertaal communiceert met kinderen.
en dat vind ik heel erg jammer

03-02-2010, 15:53
het grappigste is dat ze denken dat ze hun kinderen op een betere manier gaan opvoeden dan de eerste generatie maar goed wij zullen zien over een paar jaar het resultaat van hun werk

03-02-2010, 15:54

Citaat door LEO_30:
is dat een serieuze vraag?
ik heb nog nooit een marokkaanse vrouw gezien van tweede generatie die in haar moedertaal communiceert met kinderen.
en dat vind ik heel erg jammer

meen je dat nou?? ik doe niets anders!!! mij hoor je geen nederlands praten tegen mn kinderen...mss een paar woordjes ofzo.....maar niet continu!!

03-02-2010, 15:57

Citaat door miss-voldaan:
meen je dat nou?? ik doe niets anders!!! mij hoor je geen nederlands praten tegen mn kinderen...mss een paar woordjes ofzo.....maar niet continu!!

dan ben je een uitzondering

03-02-2010, 16:19

Citaat door Jumainah:
Arabisch offcourse, zowel darija als fos7a inshallah. Wat heb je aan berbers?

Wat dacht je van de communicatie met oudere familieleden, of gewoonweg familieleden die de Nederlandse of Arabische taal niet machtig zijn?

03-02-2010, 16:21

Citaat door Jumainah:
Arabisch offcourse, zowel darija als fos7a inshallah. Wat heb je aan berbers?

stel je voor datje kinderen een berber(se) trouwen, dan is het toch mooi meegenomen dat je kinderen beide talen beheersen....

03-02-2010, 16:22

Citaat door LEO_30:
dan ben je een uitzondering

ben echt geen uitzondering, er zijn vele die dat doen

Pagina's : 1 2 [3] 4 5 6 7 8