Bekijk volle/desktop versie : Hoe zit het met de uitkering in Belgie?



Pagina's : [1] 2

02-02-2010, 15:00
Salaam oe aleikoum,

Ik ben sinds kot officieel getrouwd inshallah. Mijn man is sinds kort werkeloos, hij solliciteert elke dag maar tevergeefs of een afwijzing of geen reactie. Terwijl hij een goed opgebouwde cv heeft, het probleem is nu dat hij een appartement heeft gehuurd in belgie (limburg) waar we inshallah willen gaan settelen. Nu heeft hij geen inkomen en de huur betaalt hij van zijn spaar geld wat heel jammer is. Dus mijn vraag is hoe verloopt de procedure voor als je een uitkering wilt aanvragen in Belgie? Is het anders dan in Nederland?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Ma3a salama,

02-02-2010, 15:05


hoop dat je iets hebt aan deze link


http://www.svb.nl/int/nl/bbz/bijstand/bijstand_in_belgie/

02-02-2010, 15:08
Hij kan toch beter eerst naar de vakbond lopen met zijn C4 ipv meteen naar 't OCMW?

Hangt ervanaf hoelang hij heeft gewerkt en of hij zijn opzeg heeft gekregen...
Als hij een opzeg van 3 maanden heeft gekregen moet hij wachten tot na de 3 maanden om zich in te schrijven, anders moest hij de dag na zijn ontslag effe binnenspringen bij z'n vakbond...

02-02-2010, 16:08

Citaat door Olijfje1984:
Hij kan toch beter eerst naar de vakbond lopen met zijn C4 ipv meteen naar 't OCMW?

Hangt ervanaf hoelang hij heeft gewerkt en of hij zijn opzeg heeft gekregen...
Als hij een opzeg van 3 maanden heeft gekregen moet hij wachten tot na de 3 maanden om zich in te schrijven, anders moest hij de dag na zijn ontslag effe binnenspringen bij z'n vakbond...



Wat bedoel je eigenlijk met opzeg? Hij is een tijd geleden ontslagen en sinds die tijd is hij aan het zoeken, zeker langer als 3 maanden geleden.

02-02-2010, 16:09



Citaat door Belgium:
hoop dat je iets hebt aan deze link


http://www.svb.nl/int/nl/bbz/bijstand/bijstand_in_belgie/



Dank je wel voor de link

02-02-2010, 22:30
salaam

ik denk nie da je man recht zal hebben op een uitkering in belgië,want je moet eerst een jaar hebben gewerkt,maar als k jouw was,dan zou ik gewoon naar de gemeentehuis gaan waar jullie gaan wonen en daar informatie vragen.

xxx

ps: waar in limburg ga je wonen? ik ben ook van limburg

02-02-2010, 23:34

Citaat door lahisha:
Wat bedoel je eigenlijk met opzeg? Hij is een tijd geleden ontslagen en sinds die tijd is hij aan het zoeken, zeker langer als 3 maanden geleden.


Had hij een vast contract?
Is hij ingeschreven bij de VDAB?

03-02-2010, 19:17

Citaat door miss_soussia:
salaam

ik denk nie da je man recht zal hebben op een uitkering in belgië,want je moet eerst een jaar hebben gewerkt,maar als k jouw was,dan zou ik gewoon naar de gemeentehuis gaan waar jullie gaan wonen en daar informatie vragen.

xxx

ps: waar in limburg ga je wonen? ik ben ook van limburg



Ja dank je wel voor de tip, in de buurt van Maaseik en jij?

xx

03-02-2010, 19:18

Citaat door Olijfje1984:
Had hij een vast contract?
Is hij ingeschreven bij de VDAB?



nee hij werkte als freelancer, daarvoor had hij een vast contract.
Wat houdt VDAB in ?

Bedankt voor het antwoorden, xxx

03-02-2010, 19:23
je moet een jaar hebben gewerkt om voor een uitkering in aanmerking te komen.
Ik ben trouwens ook van Limburg

03-02-2010, 19:23

Citaat door lahisha:
nee hij werkte als freelancer, daarvoor had hij een vast contract.
Wat houdt VDAB in ?

Bedankt voor het antwoorden, xxx


www. vdab. be (een soort van CWI)

03-02-2010, 19:27

Citaat door forgetthepast:
www. vdab. be (een soort van CWI)



aaah zo . Okey dank je wel.

Van waar uit limburg kom je?

03-02-2010, 19:29


Hij moet zich als werkzoekende inschrijven bij de VDAB, dat kan ook online thuis of bij de werkwinkel.

Als hij formulier C4 heeft gekregen van zijn vorige werkgever moet hij ermee naar de vakbond of hulpkas. Hij moet elke maand dopkaart invullen en inleveren bij de vakbond of hulpkas. Hij moet het aanvragen en dat word dan gestuurd naar de RVA, en die gaan kijken of hij wel recht heeft. Duurt ongeveer 6wkn. Maar tussen die tijd moet hij elke einde van de maand dopkaart invullen en inleveren.

Als je aangesloten ben bij een vakbond dan helpen ze je daar verder.

En als jij in Nederland hebt gewerkt dan heb je ook recht op een werkloosheidsuitkering.

Je moet Formulier E301 aanvragen bij UWV in Nederland en ermee gaan naar een vakbond of hulpkas.

Als je meer wilt weten mag je me pm-en.

Trouwens ik ben ook van Nederland en woon ook in België en ook in Limburg.

03-02-2010, 19:30
maaseik heb ik familie wonen die jongen die door toedoen door zijn vrouw zelfmoord heeft gepleegt dat was mijn neef

03-02-2010, 19:30
Alles is met terugwerkende kracht, dus hij krijgt alles van periodes waar hij recht op heeft.

Pagina's : [1] 2