Citaat door HETONDERZOEK:Jullie praten langs elkaar heen
In eerdere reacties kwam het over alsof je zei; een gewone hidjaab is neit voldoende, daarmee bega je een zonde, je moet een ghimaar aan.
De leden zijn nu allemaal daarop aan het reageren
.. Terwijl ik denk dat je het niet zo bedoelde.
Ik denk het ook. Ik heb het over de correcte hidjaab. Het is geen zonde die je begaat als je alleen je haren bedekt, maar waar ik het over heb is dat als je het goed wil doen, je de voorwaarden van de hidjaab moet volgen. En dat zijn deze voorwaarden:
De correcte hidjaab
In Naam van Allaah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Sheikh al-Albaanie heeft de volgende voorwaarden aan de hidjaab genoemd: · Een hidjaab dient de lichaamsdelen te bedekken, die tot de ‘awrah behoren. Het woord ‘awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.
Allaah zegt in de Qoer-aan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allaah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59]
Deze aayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram (“diegenen die niet haraam voor het huwelijk zijn&rdquo
zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt.
Al Haafiedh ibn Kathier zei in zijn tafsier: “dit betekent dat vrouwen geen enkele versiering aan de niet-mahram mannen dienen te tonen. Uiteraard geldt dit niet voor de gedeelten die onmogelijk te bedekken zijn. Ibn Mas’oed zei: een voorbeeld hiervan is de mantel en jurk – hiermee wordt gedoeld op de buitenkleding die de vrouwen van de Arabieren droegen. De buitenkleding verborg namelijk hetgeen wat de vrouw eronder droeg, alleen soms stak er een kledingstuk onder de buitenkleding uit. In dit geval valt een vrouw niet in zonde, aangezien het voor haar onmogelijk is om dit gedeelte te bedekken. ·
De hidjaab van de vrouw dient geen versiering te zijn.
Allaah zegt: “En zeg tegen de gelovige vrouwen…hun sieraad niet te tonen…” [An Noer 24: 31)
Dit wordt ondersteund door de volgende aayah in Soerat Al Ahzaab: “En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan” [al-Ahzaab 33:33]
Tevens is er een hadieth overgeleverd waarin de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei: “er zijn er drie, vraag mij niet over hen: een man die de jama’ah verlaat, zijn leider ongehoorzaam is en ongehoorzaam sterft; een vrouwelijke of mannelijke slaaf die wegrent en vervolgens sterft; en een vrouw wiens man afwezig is - maar die haar alles heeft achtergelaten wat zij nodig heeft- die gedurende zijn afwezigheid haarzelf losbandig vertoont. Vraag mij niet over hen.” (Overgeleverd door Al Haakiem, 1/119; Ahmad 6/19; uit de hadieth vn Faddaalah bint ‘Oebaid. De isnaad sahieh en het is opgenomen in al-Adab al-Moefrad). ·
De hidjaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken.
Indien de hidjaab doorzichtig is bedekt deze niet goed. Overigens maakt een transparante of doorzichtige hidjaab de vrouw mooier en aanlokkelijker. De profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei met betrekking tot dit punt: “gedurende de laatste dagen van mijn oemmah zullen er vrouwen zijn die bedekt, maar toch naakt zijn; zij zullen iets als kamelenbulten op hun hoofden hebben. Vervloek hen, want zij zijn vervloekt.”
Een andere overlevering volgt hieraan toen: “zij zullen het paradijs niet betreden en zelfs niet de geur ervan ruiken, ondanks dat men de geur van het paradijs van een grote afstand kan ruiken.” (Overgeleverd door Moesliem) Ibn ‘Abd al Barr zei: “de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) bedoelde met deze uitspraak, dat vrouwen die doorzichtige kledij dragen, niet bedekt zijn. In termen van naam zijn zij bedekt, maar in feite zijn zij naakt.” (overgedragen door As Soeyoeti in Tanwier al-Hawaalik, 3/103) De hidjaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert.
Het doel van het kleden is om fitnah (verleiding) te voorkomen. Dit kan alleen bereikt worden indien kleding losjes en wijd zijn. Strakke kleding, ook al verbergen deze de kleur van de huid, accentueren namelijk de afmetingen en de vorm van het lichaam en creëren een levendig beeld in de gedachten van mannen. Oesamah ibn Zayd zei: “de boodschapper van Allaah gaf me een dik Egyptisch kledingstuk, dat hem geschonken was bij Doehyat al-Kalbi, en ik gaf het aan mijn vrouw om te dragen. De profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) vroeg, ‘waarom zie ik jou niet dat Egyptische kledingstuk dragen?’ Ik antwoordde, ‘ik heb het aan mijn vrouw geschonken.’ Hierop zei de boodschapper, ‘zeg haar, er een jurk onder te dragen, want ik vrees dat het de afmetingen van haar botten zal beschrijven.’” (overgeleverd door ad Diyaa’ al-Maqdisi in al-Ahaadieth al-Moekhtaarah, 1/442, en deze hadieth is ook door Ahmad en al-Bayhaqi, met een hasan isnaad, overgeleverd. ·
De hidjaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje
Er zijn vele overleveringen die vrouwen verbieden om parfum te dragen, wanneer zij hun huizen verlaten. Wij zullen hieronder een aantal authentieke overleveringen opsommen:
1. Aboe Moesa al-Ash’ari heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allaah heeft gezegd: “elke vrouw die parfum opspuit en vervolgens langs mensen loopt zodat zij haar kunnen ruiken, is een overspelige vrouw.”
2. Zaynah at-Thaqafiyyah heeft overgeleverd, dat de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei: “als een van jullie naar de moskee gaat, raakt dan geen parfum aan.”
3. Aboe Hoerairah heeft overgeleverd, dat de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei: “elke vrouw die haarzelf met bakhoer (wierook, parfum) geparfumeerd heeft, dient niet het ‘isha gebed met ons te verrichten.”
4. Moesa ibn Yassaar zei, dat een vrouw langs Aboe hoerairah liep en haar geur was overweldigend. Aboe Hoerairah zei, “O vrouwelijke dienares van Al-Jabbaar, ga jij naar de moskee?” Zij zei, “ja.” Hierop vroeg hij, “heb jij daarom jezelf geparfumeerd?” Wederom antwoordde zij met “ja”. Aboe Hoerairah zei: “ga terug naar huis en was jezelf, want ik heb de boodschapper van Allaah horen zeggen: ‘als een vrouw naar de moskee komt en haar geur is overweldigend, dan zal Allaah het gebed niet van haar accepteren, totdat zij teruggaat en haarzelf wast.’”
Deze overleveringen geven een algemene implicatie. Zoals de overleveringen het verbod op parfum over het hele lichaam vermelden, zo geldt dit ook voor het parfumeren op een specifiek aspect (in dit geval kleding). In de derde hadieth wordt bakhoer (wierook, parfum) expliciet vermeld, omdat bakhoer met name gebruikt wordt voor het parfumeren van kleding.
De reden voor dit verbod is overduidelijk: vrouwelijke geuren kunnen de mannelijke lusten provoceren. De geleerden hebben ook andere aspecten genoemd, die een vrouw moet vermijden als zij naar de moskee gaat. Enkele voorbeelden zijn: het dragen van mooie kleding, juwelen die men kan zien, overdreven versieringen en het mengen met mannen. (Zie Fath al-Baari, 2/279)