Bekijk volle/desktop versie : Een werkplek waar ze meiden met ghimaar accepteren



Pagina's : [1] 2

01-02-2010, 20:36
Heeft (kent) iemand soorten (bij)baantjes waar ze niet moeilijk doen om meiden die een ghimaar dragen? (bv. Callcenter)

Ik ben namelijk van plan om de ghimaar te gaan dragen, maar het werk is nu nog de enige obstakel in mijn weg.

01-02-2010, 20:41


nergens niet denk ik want de meeste zien dat zo niet zitten.
Maar het is jouw keuze natuurlijk om een ghimaar te dragen alleen het beperkt je wel enorm

01-02-2010, 20:43
Tuurlijk. En als iemand over die kennis beschikt ben jij dat wel.

(sarcasme)

Oow nou moet ik mijn reactie ook wijzigen:

Ja tuurlijk ben ik dat, maar ik weet zeker dat al die meiden die ghimaar dragen niet werkloos thuis zitten. Ik ken zelf namelijk een paar meiden die in een callcenter werken. Alleen is dat nou niks voor mij.

01-02-2010, 20:46

Citaat door WATKIJKJIJ-:
Tuurlijk. En als iemand over die kennis beschikt ben jij dat wel.

(sarcasme)

Oow nou moet ik mijn reactie ook wijzigen:

Ja tuurlijk ben ik dat, maar ik weet zeker dat al die meiden die ghimaar dragen niet werkloos thuis zitten. Ik ken zelf namelijk een paar meiden die in een callcenter werken. Alleen is dat nou niks voor mij.




ja sorry pc ging me net iets te snel was niet mijn bedoeling je te af te kraken.
Nee die zullen inderdaad niet thuiszitten maar het beperkt je wel enorm dan wanneer je gewoon overweegt om gewoon een normale hoofddoek te dragen. Je moet zelf de keuze maken wat jij het allerbelangrijkst vindt.

01-02-2010, 22:27


salaam meis

je kan ipv ghimar ook gewoon rokken dragen met wijde trouwen erboven op is bedekt en valt niet op of wat je ook kan doen is die saoudise jurken dragen met een hijab kan ook volgens de regels van islam.

en meid calcenter werk is niks je bent de heletijd mensen dingen aan het aansmeren de hele tijd leugens aan het vertellen is echt zonde.

wat is je wel kan aanraden als werk is thuiszorg is leuk en niet zwaar
ps je hebt tegenwoordig islamitihe thuiszorg man help man en vrouw help vrouw.

02-02-2010, 02:28
Assalaamoe 'alaykoum warahmatoulah,

Allereerst: moge Allaah je belonen hiervoor (dat je de ghimaar gaat dragen), Ameen!

Ikzelf zit hier ook altijd vreselijk mee. Maar Alhamdoulilaah, hier in Amsterdam zijn de meeste werkgevers wel wat gewend. Je kan hier zowiezo aan de slag in een Callcenter, in de (Islamitische) Thuiszorg, in de schoonmaak, datatypiste en vaak ook als administratief werker (maar deze vacatures zijn er niet veel).

Ik weet niet waar je vandaan komt zuster, maar mocht je in de buurt van Amsterdam wonen, zou ik je misschien kunnen helpen insha'Allaah.

Moge Allaah het voor je vergemakkelijken, Ameen.

Wa'assalaamoe 'alaykoum warahmatoulahi wabarakatoeh,
Oum Youssef

02-02-2010, 09:36

Citaat door WATKIJKJIJ-:
Heeft (kent) iemand soorten (bij)baantjes waar ze niet moeilijk doen om meiden die een ghimaar dragen? (bv. Callcenter)

Ik ben namelijk van plan om de ghimaar te gaan dragen, maar het werk is nu nog de enige obstakel in mijn weg.


Waar maak jij je druk om? ELK callcenter neemt je aan als je normaal Nederlands spreekt.. maakt hun niet uit hoe je eruit ziet.. het gaat alleen om je stem! Daarom kiezen de meeste meiden met ghimaar ook voor callcenters. Rest alleen de vraag hoe halal het is om andere mensen voortdurend lastig te vallen met je gebel en hen ( soms haram; loten e.d.) producten aan te smeren.

02-02-2010, 09:53

Citaat door Maroc_Tresure:
ja sorry pc ging me net iets te snel was niet mijn bedoeling je te af te kraken.
Nee die zullen inderdaad niet thuiszitten maar het beperkt je wel enorm dan wanneer je gewoon overweegt om gewoon een normale hoofddoek te dragen. Je moet zelf de keuze maken wat jij het allerbelangrijkst vindt.


Ja het kan me wel beperken, maar we blijven niet voor altijd in dit leven. En zolang ik de correcte hidjaab niet draag bega ik een grote zonde. Maar bedankt voor je reactie!

Citaat door cheba_daoudia:
salaam meis

je kan ipv ghimar ook gewoon rokken dragen met wijde trouwen erboven op is bedekt en valt niet op of wat je ook kan doen is die saoudise jurken dragen met een hijab kan ook volgens de regels van islam.

en meid calcenter werk is niks je bent de heletijd mensen dingen aan het aansmeren de hele tijd leugens aan het vertellen is echt zonde.

wat is je wel kan aanraden als werk is thuiszorg is leuk en niet zwaar
ps je hebt tegenwoordig islamitihe thuiszorg man help man en vrouw help vrouw.


Ja, ik ben sowieso niet van plan om in een callcenter te gaan werken. Ik noemde het alleen als voorbeeld. Het is totaal niks voor mij. Ik kan heel moeilijk liegen en ik wil niet van de ene zonde naar de andere overstappen. Dus islamitische thuiszorg is ook een optie. Bedankt!

Citaat door OumYoussef.:
Assalaamoe 'alaykoum warahmatoulah,

Allereerst: moge Allaah je belonen hiervoor (dat je de ghimaar gaat dragen), Ameen!

Ikzelf zit hier ook altijd vreselijk mee. Maar Alhamdoulilaah, hier in Amsterdam zijn de meeste werkgevers wel wat gewend. Je kan hier zowiezo aan de slag in een Callcenter, in de (Islamitische) Thuiszorg, in de schoonmaak, datatypiste en vaak ook als administratief werker (maar deze vacatures zijn er niet veel).

Ik weet niet waar je vandaan komt zuster, maar mocht je in de buurt van Amsterdam wonen, zou ik je misschien kunnen helpen insha'Allaah.

Moge Allaah het voor je vergemakkelijken, Ameen.

Wa'assalaamoe 'alaykoum warahmatoulahi wabarakatoeh,
Oum Youssef


Ameen inschaAllah. Bedankt lieve zuster voor je reactie en je moeite! Datatypiste lijkt me inderdaad wel wat.


Citaat door HETONDERZOEK:
Waar maak jij je druk om? ELK callcenter neemt je aan als je normaal Nederlands spreekt.. maakt hun niet uit hoe je eruit ziet.. het gaat alleen om je stem! Daarom kiezen de meeste meiden met ghimaar ook voor callcenters. Rest alleen de vraag hoe halal het is om andere mensen voortdurend lastig te vallen met je gebel en hen ( soms haram; loten e.d.) producten aan te smeren.


Met alle respect, maar waar lees jij dat ik me druk maak om iets? En ik heb callcenter als voorbeeld gegeven. Tuurlijk weet ik dat ze je daar gewoon aannemen, het doet er voor hun immers niet toe hoe je er uit zien. Maar zoals jij ook zegt, je bent constant aan het liegen en de dingen mooier aan het maken dan ze werkelijk zijn, dus dat is ook geen optie.

Vandaar ook mijn vraag hier, of iemand andere mogelijkheden kent.

02-02-2010, 10:49

Citaat door WATKIJKJIJ-:
Ja het kan me wel beperken, maar we blijven niet voor altijd in dit leven. En zolang ik de correcte hidjaab niet draag bega ik een grote zonde. Maar bedankt voor je reactie!


Ja, ik ben sowieso niet van plan om in een callcenter te gaan werken. Ik noemde het alleen als voorbeeld. Het is totaal niks voor mij. Ik kan heel moeilijk liegen en ik wil niet van de ene zonde naar de andere overstappen. Dus islamitische thuiszorg is ook een optie. Bedankt!


Ameen inschaAllah. Bedankt lieve zuster voor je reactie en je moeite! Datatypiste lijkt me inderdaad wel wat.



Met alle respect, maar waar lees jij dat ik me druk maak om iets? En ik heb callcenter als voorbeeld gegeven. Tuurlijk weet ik dat ze je daar gewoon aannemen, het doet er voor hun immers niet toe hoe je er uit zien. Maar zoals jij ook zegt, je bent constant aan het liegen en de dingen mooier aan het maken dan ze werkelijk zijn, dus dat is ook geen optie.

Vandaar ook mijn vraag hier, of iemand andere mogelijkheden kent.


Relax.. de zin 'waar maak jij je druk om'.. is meer bedoeld in de zin van; je vind heus wel een baan. Was niet vervelend bedoeld ofzo ..

Een tip trouwens; ga werken bij een contactcenter.. oftewel; klantenservice. Halal werk, jij wordt gebeld door mensen die je nodig hebben. Veel beter dan een callcenter!.. Verder heb je denk ik mogelijkheden in elk bedrijf hoor.. ik bedoel een ghimaar is een ghimaar en geen boerka.. ligt er een beetje aan hoe jij jezelf presenteert.. je moet een open houding hebben, enthousiasme tonen en je kwaliteiten aangeven.. kijken ze vast door je ghimaar heen ( bij wijze van ).

02-02-2010, 11:31

Citaat door WATKIJKJIJ-:
Ja het kan me wel beperken, maar we blijven niet voor altijd in dit leven. En zolang ik de correcte hidjaab niet draag bega ik een grote zonde. Maar bedankt voor je reactie!


Ik vindt jouw beredenering een beetje krom. Dus iemand die geen ghimaar zou dragen zou dan een zonde begaan?

02-02-2010, 11:42

Citaat door Maroc_Tresure:
Ik vindt jouw beredenering een beetje krom. Dus iemand die geen ghimaar zou dragen zou dan een zonde begaan?


De hidjaab is verplicht voor elke vrouw in de islam. Dus ja, dat is dan een zonde die je begaat als je die niet draagt.

Dit is toch niks nieuws?

Citaat door HETONDERZOEK:
Relax.. de zin 'waar maak jij je druk om'.. is meer bedoeld in de zin van; je vind heus wel een baan. Was niet vervelend bedoeld ofzo ..

Een tip trouwens; ga werken bij een contactcenter.. oftewel; klantenservice. Halal werk, jij wordt gebeld door mensen die je nodig hebben. Veel beter dan een callcenter!.. Verder heb je denk ik mogelijkheden in elk bedrijf hoor.. ik bedoel een ghimaar is een ghimaar en geen boerka.. ligt er een beetje aan hoe jij jezelf presenteert.. je moet een open houding hebben, enthousiasme tonen en je kwaliteiten aangeven.. kijken ze vast door je ghimaar heen ( bij wijze van ).



Ik ben relaxt.
Oke, i get it.

Goed idee! Bedankt. En je hebt inderdaad gelijk, zolang je maar weet hoe je jezelf moet presenteren zullen ze er uiteindelijk doorheen kijken.

Thanks.

02-02-2010, 12:48

Citaat door WATKIJKJIJ-:
De hidjaab is verplicht voor elke vrouw in de islam. Dus ja, dat is dan een zonde die je begaat als je die niet draagt.

Dit is toch niks nieuws?


De hidjaab ja...alleen Allah weet of je een zonde begaat als je geen ghimaar draagt. No offense, spring vooral niet van je stoel. Ik respecteer ieders mening en keuze. Ik interpreteer jouw vorige reactie alleen wel op een manier alsof de Ghimaar de enige correct wijze is van hijaab.

En dat druist in tegen mijn gevoelens...

Voor wat betreft je zoektoch naar een baan: moge Allah swt je hierbij helpen.

Groetjes,

Racegek

02-02-2010, 14:29



Citaat door Racegek:
De hidjaab ja...alleen Allah weet of je een zonde begaat als je geen ghimaar draagt. No offense, spring vooral niet van je stoel. Ik respecteer ieders mening en keuze. Ik interpreteer jouw vorige reactie alleen wel op een manier alsof de Ghimaar de enige correct wijze is van hijaab.

En dat druist in tegen mijn gevoelens...

Voor wat betreft je zoektoch naar een baan: moge Allah swt je hierbij helpen.

Groetjes,

Racegek



Haha, waarom denkt iedereen dat ik van mijn stoel ga springen of dat ik niet relaxt ben.

Ik stel je reactie op prijs meid. Het is toch goed om elkaar te verbeteren en/of aan te vullen.

Alleen is het niet zo dat als je een verplichting niet vervult, je dan automatisch een zonde begaat?

02-02-2010, 14:42

Citaat door WATKIJKJIJ-:
Haha, waarom denkt iedereen dat ik van mijn stoel ga springen of dat ik niet relaxt ben.

Ik stel je reactie op prijs meid. Het is toch goed om elkaar te verbeteren en/of aan te vullen.

Alleen is het niet zo dat als je een verplichting niet vervult, je dan automatisch een zonde begaat?


Jullie praten langs elkaar heen

In eerdere reacties kwam het over alsof je zei; een gewone hidjaab is neit voldoende, daarmee bega je een zonde, je moet een ghimaar aan.

De leden zijn nu allemaal daarop aan het reageren .. Terwijl ik denk dat je het niet zo bedoelde.

02-02-2010, 14:48

Citaat door HETONDERZOEK:
Jullie praten langs elkaar heen

In eerdere reacties kwam het over alsof je zei; een gewone hidjaab is neit voldoende, daarmee bega je een zonde, je moet een ghimaar aan.

De leden zijn nu allemaal daarop aan het reageren .. Terwijl ik denk dat je het niet zo bedoelde.


Ik denk het ook. Ik heb het over de correcte hidjaab. Het is geen zonde die je begaat als je alleen je haren bedekt, maar waar ik het over heb is dat als je het goed wil doen, je de voorwaarden van de hidjaab moet volgen. En dat zijn deze voorwaarden:

De correcte hidjaab

In Naam van Allaah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Sheikh al-Albaanie heeft de volgende voorwaarden aan de hidjaab genoemd: · Een hidjaab dient de lichaamsdelen te bedekken, die tot de ‘awrah behoren. Het woord ‘awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.

Allaah zegt in de Qoer-aan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allaah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59]

Deze aayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram (“diegenen die niet haraam voor het huwelijk zijn&rdquo zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt.

Al Haafiedh ibn Kathier zei in zijn tafsier: “dit betekent dat vrouwen geen enkele versiering aan de niet-mahram mannen dienen te tonen. Uiteraard geldt dit niet voor de gedeelten die onmogelijk te bedekken zijn. Ibn Mas’oed zei: een voorbeeld hiervan is de mantel en jurk – hiermee wordt gedoeld op de buitenkleding die de vrouwen van de Arabieren droegen. De buitenkleding verborg namelijk hetgeen wat de vrouw eronder droeg, alleen soms stak er een kledingstuk onder de buitenkleding uit. In dit geval valt een vrouw niet in zonde, aangezien het voor haar onmogelijk is om dit gedeelte te bedekken. ·

De hidjaab van de vrouw dient geen versiering te zijn.

Allaah zegt: “En zeg tegen de gelovige vrouwen…hun sieraad niet te tonen…” [An Noer 24: 31)

Dit wordt ondersteund door de volgende aayah in Soerat Al Ahzaab: “En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan” [al-Ahzaab 33:33]

Tevens is er een hadieth overgeleverd waarin de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei: “er zijn er drie, vraag mij niet over hen: een man die de jama’ah verlaat, zijn leider ongehoorzaam is en ongehoorzaam sterft; een vrouwelijke of mannelijke slaaf die wegrent en vervolgens sterft; en een vrouw wiens man afwezig is - maar die haar alles heeft achtergelaten wat zij nodig heeft- die gedurende zijn afwezigheid haarzelf losbandig vertoont. Vraag mij niet over hen.” (Overgeleverd door Al Haakiem, 1/119; Ahmad 6/19; uit de hadieth vn Faddaalah bint ‘Oebaid. De isnaad sahieh en het is opgenomen in al-Adab al-Moefrad). ·

De hidjaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken.

Indien de hidjaab doorzichtig is bedekt deze niet goed. Overigens maakt een transparante of doorzichtige hidjaab de vrouw mooier en aanlokkelijker. De profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei met betrekking tot dit punt: “gedurende de laatste dagen van mijn oemmah zullen er vrouwen zijn die bedekt, maar toch naakt zijn; zij zullen iets als kamelenbulten op hun hoofden hebben. Vervloek hen, want zij zijn vervloekt.”

Een andere overlevering volgt hieraan toen: “zij zullen het paradijs niet betreden en zelfs niet de geur ervan ruiken, ondanks dat men de geur van het paradijs van een grote afstand kan ruiken.” (Overgeleverd door Moesliem) Ibn ‘Abd al Barr zei: “de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) bedoelde met deze uitspraak, dat vrouwen die doorzichtige kledij dragen, niet bedekt zijn. In termen van naam zijn zij bedekt, maar in feite zijn zij naakt.” (overgedragen door As Soeyoeti in Tanwier al-Hawaalik, 3/103) De hidjaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert.

Het doel van het kleden is om fitnah (verleiding) te voorkomen. Dit kan alleen bereikt worden indien kleding losjes en wijd zijn. Strakke kleding, ook al verbergen deze de kleur van de huid, accentueren namelijk de afmetingen en de vorm van het lichaam en creëren een levendig beeld in de gedachten van mannen. Oesamah ibn Zayd zei: “de boodschapper van Allaah gaf me een dik Egyptisch kledingstuk, dat hem geschonken was bij Doehyat al-Kalbi, en ik gaf het aan mijn vrouw om te dragen. De profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) vroeg, ‘waarom zie ik jou niet dat Egyptische kledingstuk dragen?’ Ik antwoordde, ‘ik heb het aan mijn vrouw geschonken.’ Hierop zei de boodschapper, ‘zeg haar, er een jurk onder te dragen, want ik vrees dat het de afmetingen van haar botten zal beschrijven.’” (overgeleverd door ad Diyaa’ al-Maqdisi in al-Ahaadieth al-Moekhtaarah, 1/442, en deze hadieth is ook door Ahmad en al-Bayhaqi, met een hasan isnaad, overgeleverd. ·

De hidjaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje

Er zijn vele overleveringen die vrouwen verbieden om parfum te dragen, wanneer zij hun huizen verlaten. Wij zullen hieronder een aantal authentieke overleveringen opsommen:

1. Aboe Moesa al-Ash’ari heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allaah heeft gezegd: “elke vrouw die parfum opspuit en vervolgens langs mensen loopt zodat zij haar kunnen ruiken, is een overspelige vrouw.”

2. Zaynah at-Thaqafiyyah heeft overgeleverd, dat de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei: “als een van jullie naar de moskee gaat, raakt dan geen parfum aan.”

3. Aboe Hoerairah heeft overgeleverd, dat de profeet (salallaahoe aleyhi wa salam) zei: “elke vrouw die haarzelf met bakhoer (wierook, parfum) geparfumeerd heeft, dient niet het ‘isha gebed met ons te verrichten.”

4. Moesa ibn Yassaar zei, dat een vrouw langs Aboe hoerairah liep en haar geur was overweldigend. Aboe Hoerairah zei, “O vrouwelijke dienares van Al-Jabbaar, ga jij naar de moskee?” Zij zei, “ja.” Hierop vroeg hij, “heb jij daarom jezelf geparfumeerd?” Wederom antwoordde zij met “ja”. Aboe Hoerairah zei: “ga terug naar huis en was jezelf, want ik heb de boodschapper van Allaah horen zeggen: ‘als een vrouw naar de moskee komt en haar geur is overweldigend, dan zal Allaah het gebed niet van haar accepteren, totdat zij teruggaat en haarzelf wast.’”

Deze overleveringen geven een algemene implicatie. Zoals de overleveringen het verbod op parfum over het hele lichaam vermelden, zo geldt dit ook voor het parfumeren op een specifiek aspect (in dit geval kleding). In de derde hadieth wordt bakhoer (wierook, parfum) expliciet vermeld, omdat bakhoer met name gebruikt wordt voor het parfumeren van kleding.

De reden voor dit verbod is overduidelijk: vrouwelijke geuren kunnen de mannelijke lusten provoceren. De geleerden hebben ook andere aspecten genoemd, die een vrouw moet vermijden als zij naar de moskee gaat. Enkele voorbeelden zijn: het dragen van mooie kleding, juwelen die men kan zien, overdreven versieringen en het mengen met mannen. (Zie Fath al-Baari, 2/279)

Pagina's : [1] 2