Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders over hun bekering tot de islam



Pagina's : [1] 2

31-01-2010, 20:37
Een Feyenoord fan met een moslimbaard. Getrouwd met een degelijk gesluierde Rotterdamse. Vijf keer daags bidden, de vijandige reacties nemen ze op de koop toe. Waarom bekeren Nederlanders zich tot de islam? Zondag ontmoeten 'nieuwe moslims' elkaar in Utrecht op de zogeheten Bekeerlingendag.

"Er is geen God dan God en Mohammed is zijn profeet." Jacob van der Blom kijkt verliefd als hij de islamitische geloofsbelijdenis reciteert. "Ik ben christelijk opgevoed, maar had altijd mijn eigen ideeën. In de islam vond ik een theorie voor wat ik altijd al geloofde. Het sloot prachtig aan bij wat ik over God dacht."

Jacob - helblauwe ogen en een rode moslimbaard - is geboren en getogen Rotterdammer. Hij is Feyenoord supporter en runt zijn eigen bedrijf. Elf jaar geleden bekeerde hij zich tot de islam. Hij vindt dat mensen de islam ten onrechte zien als een 'vreemde cultuur' die niets met Nederland te maken heeft. "Als je de kern van de islam losmaakt van de culturele aspecten, dan blijft er een heel mooi geloof over dat voor iedereen geldig is."

Ook Jacobs vrouw Stefanie Danopoulos groeide op in Rotterdam. Door haar Nederlandse moeder en Griekse vader werd ze Grieks orthodox opgevoed. Stefanie was aanvankelijk helemaal niet zo blij met de bekering van haar echtgenoot, maar uiteindelijk werd ze zelf ook moslima: "Toen mijn man ermee kwam dacht ik: Het zal wel, hij is zeker gek geworden. In de media hoor je alleen maar negatieve dingen over de islam, dus zo dacht ik er ook over. Tot ik me erin ging verdiepen."

En ook Stefanie's familie wende uiteindelijk aan de bekering. "In het begin waren ze heel negatief. Maar na een paar jaar zagen ze dat er eigenlijk niet veel veranderd is aan mij. Dat ik alleen maar wat rustiger geworden ben. De Grieks Orthodoxen zijn heel gelovig en sommigen zijn blij dat ik tenminste ook in God geloof."

Maar de buitenwereld toont niet altijd begrip. Na 11 september werd Stefanie, die een strakke hoofddoek draagt, zelfs enkele malen bespuugd op straat. Toch vinden ze het allebei belangrijk om met hun uiterlijk van hun geloof te getuigen. Stefanie: "Het boeit me helemaal niet als ik op straat word aangestaard. Ik sta achter mijn geloof en dat mogen mensen zien."

Begrijpen ze dat hun keuze mensen soms angst inboezemt? Jacob wel: "We hebben hier op dit stukje land eeuwenlang als Nederlanders gewoond, met onze eigen identiteit. Als dan een heel sterke, dominante cultuur zich ineens in je midden gaat ontplooien, dan zijn de mensen daar niet blij mee, dat kan ik me voorstellen."


En wat te denken van de Hofstadgroep, een groep radicale moslims die veroordeeld werden wegens het beramen van aanslagen in Nederland? Voornamelijk pubergedrag, vindt Jacob: "Het was gewoon een geisoleerde groep jonge pubers. Óf ze zitten hier bij Feyenoord, dan noemen ze het 'hooligans'. Óf ze worden moslimextremist of hoe je het ook wilt noemen. Het komt allemaal hetzelfde neer."

De angst voor de islam wijt Jacob vooral aan te weinig informatie. "We missen in Nederland gewoon simpele basiskennis over de islam. Ook bij de overheid en de veiligheidsdiensten ontbreekt die kennis. Dat vind ik echt heel triest. Zo maak je mensen bang."

bron: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/nederlanders-over-hun-bekering-tot-de-islam

31-01-2010, 20:43


Bekeerlingdag voor nieuwe Moslims in Nederland. Leuk en fijn dat er hier zo'n mogelijkheid is. Erg jammer dat die mogelijkheid voor niet moslims en of andere gelovigen er haast niet is in Arabische landen. Zo kan je maar zien dat er in het westen nog altijd meer vrijheid is..

31-01-2010, 20:44
Volgens mij is het eerder een kwestie van vraag en aanbod.

Ik bedoel ... als de vraag groot is in moslim-landen, dan wordt heus wel zoiets georganiseerd, desnoods stiekem.

Ik was naar die bekeerlingendag gegaan, er waren zoooooveel mensen moslim geworden

31-01-2010, 20:46
Precies, men die alleen vanuit de media hun informatie willen opvragen van een religie zal nooit de andere kant van de religie kennen.

31-01-2010, 20:47


Misschien ben je wat kort van memorie, maar deze topic opende je gisteren ook al.

31-01-2010, 20:49
Nou in Sa zie ik dat in nog geen triljoen jaar gebeuren
In Marokko is het bijvoorbeeld verboden, maar onlangs kwam daar iets over op het nieuws. Ik weet nou niet of het mogelijk is om een ander geloof te promoten.. Eerst was het verboden om bijvoorbeeld de bijbel uit te delen etc... Ben je een bekeerde Nederlander?

31-01-2010, 21:33
Ongelooflijk dat moslima''s bespuugd worden op straat door achterlijke NSB'-ers. En dit soort claimt dat ze niet vervolgd mogen worden, achterlijk.

31-01-2010, 21:36

Citaat door melkisgoed:
Ongelooflijk dat moslima''s bespuugd worden op straat door achterlijke NSB'-ers. En dit soort claimt dat ze niet vervolgd mogen worden, achterlijk.


niks nieuws onder de zon ... vooral als ze een niqaab dragen.

31-01-2010, 21:41

Citaat door gekkeappie:
Volgens mij is het eerder een kwestie van vraag en aanbod.

Ik bedoel ... als de vraag groot is in moslim-landen, dan wordt heus wel zoiets georganiseerd, desnoods stiekem.

Ik was naar die bekeerlingendag gegaan, er waren zoooooveel mensen moslim geworden



Dus je hebt een leuke dag gehad ?

31-01-2010, 21:46

Citaat door pseu:
Dus je hebt een leuke dag gehad ?


zekers! ik wel! normaal is zondag een saaie dag voor mij. Maar vandaag niet ... ik was wel typisch een 'hollander' ik kwam net voor het lunch en na het avondeten ging ik gelijk weg

31-01-2010, 21:49

Citaat door Julia_forhim:
Nou in Sa zie ik dat in nog geen triljoen jaar gebeuren
In Marokko is het bijvoorbeeld verboden, maar onlangs kwam daar iets over op het nieuws. Ik weet nou niet of het mogelijk is om een ander geloof te promoten.. Eerst was het verboden om bijvoorbeeld de bijbel uit te delen etc... Ben je een bekeerde Nederlander?


Hoeft van mij ook niet te gebeuren zolang er geen vraag naar is.
Wat ik wel meemaak bij de douane (als ik net marokko binnenkom) dat ze rondlopen met een cd en boekjes over christendom enzo, gaan ze die uitdelen aan de hele rij auto's die bij de douane wachten.

neuh

31-01-2010, 21:54

Citaat door gekkeappie:
En wat te denken van de Hofstadgroep, een groep radicale moslims die veroordeeld werden wegens het beramen van aanslagen in Nederland? Voornamelijk pubergedrag, vindt Jacob: "Het was gewoon een geisoleerde groep jonge pubers. Óf ze zitten hier bij Feyenoord, dan noemen ze het 'hooligans'. Óf ze worden moslimextremist of hoe je het ook wilt noemen. Het komt allemaal hetzelfde neer."
Zou het? Mohammed B. was deel van de Hofstadgroep, en bij de inval in Laak werd er met een handgranaat gegooid.

31-01-2010, 21:55



Citaat door gekkeappie:
zekers! ik wel! normaal is zondag een saaie dag voor mij. Maar vandaag niet ... ik was wel typisch een 'hollander' ik kwam net voor het lunch en na het avondeten ging ik gelijk weg


Leuk
Dat wordt volgend jaar weer gaan dus !
.

31-01-2010, 22:19

Citaat door Hoogervorst:
Zou het? Mohammed B. was deel van de Hofstadgroep, en bij de inval in Laak werd er met een handgranaat gegooid.


Hofstadgroep was een geisoleerde groep moslims, die niet welkom waren bij de meeste moslims en hen gedachtengang bestrijden ook veel moslims, ze werden door de AIVD niet voor niets bestempeld als een 'sekte'.

31-01-2010, 22:45

Citaat:
In de islam vond ik een theorie voor wat ik altijd al geloofde. Het sloot prachtig aan bij wat ik over God dacht."
En zo maakt iedereen z'n eigen godsbeeld, denk ik dan maar. Zolang "het maar bij mij past" vindt iedereen wel wat in de religieuze supermarkt

Pagina's : [1] 2