Bismillaah ira7maan ira7eem,
Assalaam ou3alaykoum wa ra7matoeh Allaahi wa barakatuhoe,
Berouw (Tawbah)
, welke letterlijk vertaalt wordt met "terugkeren". Berouw betekent zich verwijderen van wat Allah heeft verboden en terugkeren naar wat Hij heeft bevolen. Allah heeft de gelovigen aangemoedigd om te berouwen met oprecht berouw.
Allah zegt in de Koran:
"O gij gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw!" [Soerah At-Tahriem; Ayaah:8]
In een andere ayah heeft Allah gezegd:
"Maar hij die berouw heeft, gelooft en goed doet, zal waarschijnlijk tot de geslaagden behoren." [Soerah Al-Qasas; Ayaah:67]
Dus we moeten ons in berouw keren tot Allah en onderwerpen aan Hem. Voorwaar, zelfs de profeet was gewoon om Allah voor Zijn vergiffenis te vragen ook al was hij de profeet en dus zondeloos. We zien dat ondanks dit hij gewoon was om berouw te tonen aan Allah, meer dan 70 keer per dag.
"O mensen, toon berouw aan Allah. Bij Allah, ik toon berouw vaker dan zeventig keer per dag." [Boekhaarie]
Ook al mishaagde de profeet Allah nooit, vroeg hij Allah voor Zijn vergiffenis, hoeveel meer zouden de zondaars? De profeet moedigde iedereen aan om berouw te tonen aan Allah als een middel van zuivering voor de zonden. De profeet was gewoon om elke morgen vergiffenis aan Allah te vragen, tenminste 100 keer.
Abdoellah ibn 'Oemar zei: "We telden in een enkele zitting de boodschapper van Allah honderd keer zeggend,": "Rabbie ghfierle wa toeb 'alayya iennaka anta ttawwaaboe l-ghafoer." - (Mijn Heer, vergeef me en aanvaard mijn berouw, voorzeker U bent de Aanvaarder der Berouw, Vergevingsgezind.) [Ah'mad, Aboe Daawoed, Ibn Maadjah]
En de beste tijd voor berouw is in de morgen en in de avond, zodat we onze dag mogen starten met berouw en onze dag eindigen met berouw. De profeet heeft gezegd:
"Allah, de Verhevene en Glorierijke, steekt Zijn Hand uit gedurende de nacht, zodat de mensen berouwen voor de fout gemaakt van dageraad tot schemering. En Hij steekt Zijn Hand uit gedurende de dag, zodat de mensen mogen berouwen voor de fout gemaakt van schemering tot dageraad. (Hij zal berouw accepteren) voordat de zon vanuit het westen opkomt (voor de Dag des Oordeels)." [Moesliem]
Dus we moeten trachten om onze harten puur te houden en onze tongen vochtig met berouw tot Allah, opdat Hij onze zonden mag vergeven.
Shaddaad Ibn 'Aws (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd, dat de profeet zei:
"De meest voortreffelijke manier om hulp (vergiffenis) van Allah te vragen, is door te zeggen: "Allahoemma Anta Rabbie laa ielaaha illa Anta, Khalaqtanie wa ana 'abdoeka, wa ana 'alaa 'ahdieka wa wa'dieka mastata'toe, a'oedhoe Bieka mien sharrie maa sana'toe, aboe-oe Laka Bienie'matieka 'alayya, wa aboe-oe bidhanbie, faghfierlie fa iennahoe laa yaghfieroe d-dhoenoeba iellaa Ant, faghfierlie fa iennahoe laa jaghfieroe d-dhoenoeba iella Ant.
Wat vertaald in het Nederlands betekent: "O Allah, U bent mijn Heer, er is geen god dan U, U heeft mij geschapen en ik ben Uw dienaar en ik heb een verbond met U. Ik zoek mijn toevlucht bij U tegen het kwaad wat ik bedrijf, ik wend mij in berouw tot U, vergeef mijn zonden, want er is zeker niemand ander die zonden vergeeft dan U."
De profeet heeft toen toegevoegd:
"Als iemand dit gedurende dag reciteert met een vast geloof erin en op diezelfde dag doodgaat voor de avond, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn; en als iemand dit s'avonds reciteert met een vast geloof erin en doodgaat voor de ochtend, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn." [Boekhaarie]
Aldus heeft de profeet ons geadviseerd om berouw te tonen aan Allah en ook om voor Zijn vergiffenis te vragen. Allah heeft ons aangemoedigd en bevolen om berouw te tonen aan Allah, ons compleet overgevend aan Hem voordat we tegenover Hem staan op de Dag des Oordeels. Zodoende moeten we berouw tonen en Allah's vergiffenis zoeken voordat we de dood tegemoet treden, want op het tijdstip van de dood zal berouw ons van geen voordeel zijn. Allah vertelt aan ons het verhaal van de Farao in de Qor-aan.
"En Wij brachten de kinderen van Israel over de zee; Farao en zijn scharen vervolgden hen op een onrechtvaardige en aanvallende wijze, totdat hij toen hij bijna verdronk, zei: "Ik geloof dat er geen God is dan Hij, in Wie de kinderen Israels geloven en ik behoor tot de Moslims". Nu? Terwijl gij voordien ongehoorzaam waart en tot de onruststokers behoorde?!" [Soerah Yoenos: Ayaah 90-91]
Voorzeker Farao was bereid om berouw te tonen en zich te overgeven aan Allah, toen hij de dood voor zijn ogen zag. Maar, Allah vermeldt in de Qor-aan dat het te laat is voor de persoon om berouw te tonen aan de drempel van de dood.
"Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: "Ik heb berouw" noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid." [Soerah Al-Nisa: Ayaah 18]
En in een andere ayaah:
"Wanneer de dood tot een hunner komt, zegt deze smekend: "Mijn Heer, zend mij terug. Opdat ik recht doe in hetgeen ik heb achtergelaten." (Dan wordt er gezegd): "In geen geval; het is slechts een woord dat hij uit." En achter hen is een hindernis tot de Dag waarop zij gewekt zullen worden." [Soerah Al-Moe-eminoen: Aayah 99-100]
Voorzeker De profeet adviseerde dat; "Allah, de Heer van eer en glorie, aanvaardt het berouw van Zijn dienaar totdat het doodsgerochel begint." [At-Tiermidhie].
En in een ander hadith:
"Hij die berouw toont (aan Allah) vóór de zon opkomt vanuit het westen (voor de Dag des Oordeels), Allah keert met genade tot hem." [Moesliem]
Berouw heeft voorwaarden die dienen te worden volbracht en toegepast.
Oprechtheid aan Allah, de Meest Hoge, dus een persoon zou alleen berouw moeten tonen enkel ter wille van Allah en zoek Zijn beloning en redding van Zijn bestraffing.
Wroeging, voor de zonde dat was gepleegd, zodoende dat hij droevig is dat hij het heeft gedaan en wenst dat hij het nooit had gedaan. Allah richt Zich tot ons in Soerah Al-Qiyamah:
"Neen! Ik roep de Dag der Opstanding tot getuige. Neen! Ik roep de zichzelf beschuldigende ziel tot getuige. [Soerah Al- Qiyaamah: Ayaah 1-2]
Het Arabische woord gebruikt voor zichzelf beschuldigend is An-Nafs Al-Lawamah weke refereert naar jezelf de schuld geven en spijt hebben van je zonden. Dit is dus aangeraden en goed in het aangezicht van Allah en noodzakelijk om de zonde vergeven te worden door Allah.
Onmiddellijk stoppen met het plegen van de zonde. Als de zonde tegen Allah was, dan zou hij moeten (1) stoppen met het plegen ervan als het een onwettige daad was, of (2) zich haasten om het te doen als het een verplichting was die hij verzaakt heeft om het te doen. En als de zonde tegen een gecreeerde wezen (zoals mensen), dan zou hij moeten haasten om hemzelf te bevrijden van het, of door het terug te brengen naar Hem of zoeken naar Zijn vergiffenis en vergeeft.
Van de voorwaarden van berouw is het doen van rechtschapen daden en weg te blijven van dat soort zonde.
En van de voorwaarden van berouw is dat wanneer de zonde wordt herinnert dat je de zonde haat en weg blijft van alles dat ervoor zorgt dat je dat soort zonde begaat. Want het is niet passend om berouw te tonen aan Allah en nog steeds een verlangen hebben voor de zonde.
x