Bekijk volle/desktop versie : De islam, gewoon een strenge kerk



30-01-2010, 00:17
UTRECHT - Nourdeen Wildeman komt uit een christelijk nest en bekeerde zich twee jaar geleden tot de islam. Hij kan het goed vinden met zijn orthodox-christelijke buurman. ,,Ik houd van mensen die ergens voor staan.''



De jeugd van Nourdeen Wildeman (27) leek op die van een kind in een willekeurig christelijk gezin; alleen was zijn vader atheïst. Tot zijn zestiende ging hij elke zondag met zijn moeder naar de kerk, Baptistengemeente Silo in Utrecht. Thuis lazen ze uit de Bijbel en baden ze voor het eten.

Zijn bekering tot de islam was voor hem geen radicale ommekeer. Op zijn twaalfde ging Wildeman zich afvragen of wat hij in de kerk hoorde, waar was. ,,En hoe meer vragen ik stelde, hoe meer ik besefte dat de boodschap niet bij mij landde. Ik ging steeds minder naar de kerk en liet het christelijk geloof gaandeweg achter me.'' Met mensen uit de kerk had hij ,,echt vriendelijke en hartelijke'' gesprekken, maar ze overtuigden hem niet. ,,Zij hielden vast aan leerstukken die ik echt niet geloofde.''

Na zijn zestiende geloofde Wildeman ,,niets meer''. Op een dag stapte hij een boekhandel binnen waar hij wel vaker kwam om een boek over geschiedenis of de maatschappij uit te zoeken. Dit keer ging hij de deur uit met een boek over de islam. ,,Ik wist niets over die religie, besefte ik na de aanslagen op 11 september 2001. Ik kocht het boek uit interesse, want ik was niet op zoek naar God of antwoorden.'' Ruim vier jaar en vele boeken later werd Wildeman op 9 december 2007 officieel moslim door het uitspreken van de Sjahada, de islamitische geloofsbelijdenis, in de moskee. Hij ging vijf keer per dag bidden en veranderde zijn voornaam in Nourdeen ('licht van het geloof'). Zijn oude naam wil hij niet noemen: ,,Dat was vroeger, nu ben ik iemand anders.''

bron: http://www.nd.nl/artikelen/2010/januari/29/de-islam-gewoon-een-strenge-kerk