Bekijk volle/desktop versie : Sheikh Naassirudin al-Albaani (rahimahullah): De Oorsprong van Shirk (Afgoderij)



29-01-2010, 09:08
Van hetgeen er staat beschreven in de Sharee`ah (voorgeschreven wet), is dat de mensheid in het begin een natie (oemmah) was, wat op zuivere Tawheed (zuivere monotheïsme) zat, toen (daarna) overwon Shirk (het richten van enige vorm van aanbidding naar een ander dan Allaah, afgoderij, polytheïsme) hen geleidelijk. De grondslag daarvoor is de uitspraak van Allaah :

“De mensheid was één Oemmah (gemeenschap, natie, groep, mensen) totdat Allaah de profeten zond voor het brengen van het goede nieuws en waarschuwingen”[1]

Ibn ‘Abbaas (radie Allaahoe `anhoemaa) heeft gezegd:

“Tussen Noeh en Aadam zaten tien generaties, allen zaten zij op de Sharee`ah (wet) van de waarheid, daarna verschilden zij. Daarom zond Allaah profeten als brengers van goed nieuws en als waarschuwers.” [2]

Ibn `Oerwah el-Hanbali (d.837 H) heeft gezegd:

“Deze uitspraak weerlegt de geschiedkundigen onder de Mensen van het Boek, die claimen dat Qaabil (Kaïn) en zijn zonen vuur-aanbidders waren.”[3]

Ik zeg (Shaych al-Albaanie): In deze uitspraak zit ook een weerlegging op sommige van de filosofen en atheïsten, die claimen dat de natuurlijke basis van een mens Shirk is en dat Tawheed is ontwikkeld in de mens! De voorgaande Vers laat zien dat deze claim fout is, en zo ook de volgensw twee authentieke ahaadieth (overleveringen):

Ten eerste: De uitspraak van de Profeet , die hij van zijn Heer (Allaah) heeft overgeleverd:

“Ik schepte al mijn dienaren op de ware Religie (op Tawheed, vrij van Shirk). Toen kwamen de duivels en leidden hen op een dwaalspoor van hun ware geloof. Zij maakten voor hen dingen onwettig, die Ik wettig had gemaakt, en zij bevolen hen, om deelgenoten aan Mij toe te schrijven in (de) aanbidding, waarvoor ik geen bevoegdheid had neergezonden.” [4]

Ten tweede: De uitspraak van de Profeet :

“Elk kind wordt geboren op de Fietrah [5] (natuurlijke staat, oorsprong, zondeloosheid, Tawheed) maar (vervolgens maken) zijn ouders hem een jood, christen of magiër. Het is zoals de manier, waarop een dier een natuurlijke nakomeling baart. Heb je onder de geborenen ooit een verminkte opgemerkt, voordat je hen verminkt.”

Aboe Hoerayrah (radie Allaaohe `anhoe) zei (over deze hadieth): Reciteer als je wenst:

“Allaah's fitrah (de natuurlijke staat waarop de mensen geboren worden) waarop Hij de mensheid geschapen heeft. Niemand kan de creatie (Religie) van Allaah veranderen...” (Soerah ar Roem 30:30) [6]

Na deze duidelijke uitleg, is het van grootste belang voor de Moslim om te weten, hoe Shirk zich onder de gelovigen verspreidde, nadat zij moewahhidien (getuigen – in woord en daad - van de Eenheid van Allaah) waren.

Het is overgeleverd door een groep van de Selef Saalih (Vrome Voorgangers), in vele overleveringen, aangaande de interpretatie van deze uitspraak van Allaah over het volk van Noeh:

“En zij hebben gezegd: Jullie zullen jullie goden niet verlaten, nog zullen jullie Wadd, noch Soewaa`, noch Yaghoeth, noch Ya`oeq, noch Nasr verlaten.” (Soerah Noeh 71:23)

Dat deze vijf, Wadd en diegenen die met hem genoemd zijn, rechtschapen aanbidders waren. Toen zij echter stierven, fluisterde de Shaytaan (Satan) hun mensen in, om terug te gaan en te zitten bij hun graven. Vervolgens fluisterde de Shaytaan degenen die na hen kwamen in, dat ze van hen (afbeeldingen) beelden moesten maken, terwijl voor hen het idee werd verfraaid, dat zij op deze manier herinnert zouden worden aan hen en hen daarbij zouden (kunnen) volgen in hun rechtschapenheid. Toen stelde de Shaytaan de derde generatie (na hen) voor, dat zij deze beelden (afgoden) zouden moeten aanbidden naast Allaah - de Meest Verhevene - en hij fluisterde hen in, dat dit hetgeen was wat hun voorvaders deden!!!

Dus (vervolgens) zond Allaah (de Profeet) Noeh (`alayhies-salaam) naar hen, die hen gebood Allaah alléén te aanbidden. Echter gaf niemand gehoor aan zijn uitnodiging behalve slechts weinigen. Allaah - de Machtige en Verhevene - Spreekt over het verhaal van Noeh en zijn volk in Soerah Noeh.

In Sahieh al-Boechaarie staat op gezag van Ibn `Abbaas (radie Allaahoe `anhoe):

Zeer zeker (waren) deze vijf namen van rechtschapen mensen van het volk van Noeh. Toen zij stierven, fluisterde Shaytaan hun volk in, om beelden van hen te maken, en deze beelden te plaatsen op de plaatsen waar zij bijeenkwamen, ter herinnering aan hen. Dus deden zij dit en noemden (zij) ieder (beeld) van deze beelden bij zijn naam. Hoe dan ook, geen van hen aanbad deze beelden, totdat zij stierven en de bedoeling van deze beelden werd vergeten. Vervolgens aanbad de volgende generatie hen.”[7]

Iets vergelijkbaars is ook overgeleverd door Ibn Djarier at-Tabarie (rahiemehoellaah) en anderen, op gezag van een aantal van de Selef (radie Allaahoe `anhoem).

In ad-Dorrar el-Manthoer (6/269):

`Abdullaah ibn Hoemayd (rahiemehoellaah) overleverde op gezag van Abie Moettahar, die zei: “Jazied ibn al-Moehallab werd genoemd bij Aboe Dja`far (hij is al-Baaqir o.11H), dus zei hij: Hij werd vermoord op een plaats, waar als eerste iets anders dan Allaah werd aanbeden.” Toen vermeldde hij Wadd en zei:

“Wadd was een moslim die geliefd was bij zijn volk. Toen hij stierf, verzamelden de mensen zich rond zijn graf in het land van Babel, terwijl zij treurden en rouwden. Toen Ieblies (satan) hen zag treuren en rouwen om hem, verscheen de Satan in de gedaante van een persoon en zei: “Ik zie dat jullie treuren en rouwen om hem. Dus waarom maken jullie geen afbeelding van hem (een beeld), welke jullie plaatsen jullie op de plekken waar jullie bijeenkomen, zodat jullie hem zullen herinneren?” Zij stemden ermee in en maakten een afbeelding van hem en plaatsen deze afbeelding op de plaatsen waar zij bijeenkwamen; ter nagedachtenis aan hem.

Toen Ieblies zag hoe zij hem herdachten, zei hij: “Waarom maakt niet ieder van jullie een soortgelijke afbeelding om in jullie eigen huizen te houden, zodat jullie hem continue kunnen herdenken?” En zij zeiden allen: “Ja.” Dus ieder huishouden maakte een afbeelding van hem, die zij eerden en die hen continu aan hem deed denken.”

Aboe Dj’afar (rahiemehoellaah) zei: “Degenen van de latere generatie, zagen wat de voorgaande generaties hadden gedaan en namen dat aan, zij gingen hier zover in totdat zij (en in een andere overlevering: en vervolgens hun kleinkinderen) hem uiteindelijk als een Ilaah (God) namen om aanbeden te worden naast Allaah.” Hij zei toen: “Dit was de eerste afgod die naast Allaah werd aanbeden. En zij noemden hun afgod Wadd”.[8]

Dus was de wijsheid (openbaring) van Allaah - de Gezegende, de Meest Verhevene - voltooid, toen hij Muhammed zond als de laatste Profeet en (Hij) zijn Sharee`ah (Wetgeving) maakte alszijnde de voltooiing van alle Goddelijke voorgeschreven wetten. Dat Hij alle middelen en toegangswegen verbood, via welke mensen zouden kunnen vervallen in Shirk - wat de grootste zonde is.

Om deze reden, is het bouwen van heiligdommen over graven en de intentie om speciaal naar deze af te reizen, het gebruiken van deze plaatsen als plaatsen van feestelijkheden en het verzamelen en het zweren van een eed bij (i.e. in de naam van) de bewoner van een graf; allemaal verboden.

Al deze zaken leiden tot buitensporigheden en leiden naar de aanbidding van anderen dan Allaah - de Meest Hoge. Dit is des te meer het geval in een tijd waarin kennis vermindert, onwetendheid vermeerdert, er weinig oprechte adviesgevers (naar de waarheid) zijn en shaytaan samenwerkt met mensen en jinn om de mensheid te misleiden en hen te verwijderen van de aanbidding van Allaah alleen - de Gezegende, de Meest Hoge.

29-01-2010, 09:09


[1] Soerah el-Baqarah 2:213

[2] Overgeleverd door Ibn Djareer at-Tabaree in zijn tafsier (4/275) en al-Haakim (2/546) die zeiden: “Het is authentiek volgens de voorwaarden van el-Boechaarie.” Adh-Dhahabee was het met hem eens.

[3] Al-Kawaakibud-Duraaree fee Tarteeb Musnadul-Iemaam Ahmad 'alaa Abwaabil-Boechaarie (6/212/1), nog steeds in manuscriptie vorm

[4] Overgeleverd door Moslim (8/159) en Ahmed (4/162) door `Iejaadh ibn Himaar el-Moedjaashi`ie (radie Allaahoe `anhoe)

[5] (van voetnoot vertaler: ) Ibn al-Atheer (rahiemehoellaah) zei in an-Niehaayah (3/457: “ al-Fitr: betekent het begin en creatie, en al-Fitrah is de situatie die er uit resulteert. De betekenis is, dat de mensheid werd geboren op een aard en een natuur, welke gereed is om de ware Religie te accepteren. Dus als hij hier op zou worden gelaten, dan zou hij daarop blijven (verder gaan). Echter, degenen die daarvan afdwalen, doen dat vanwege het volgen van menselijke zwaktes en het blind volgen van anderen.” al-Haafidh ibn Hadjar (rahiemehoellaah) zei in al-Fath (2/248): “De mensen verschillen, betreffende wat er wordt bedoeld met al-Fitrah, en de bekendste uitspraak is, dat het Islaam betekent. Ibn `Abdoel-Barr (rahiemehoellaah) zei: Dat is wat bekend was bij de meesten onder de Selef Saalih (vrome voorgangers), en de geleerden van Tafsier zijn het erover eens, dat wat wordt bedoeld met de uitspraak van Allaah - de Meest Verhevene -, “Allaahs fitrah waarop Hij de mensheid geschapen heeft”, Islaam is.” Vers 30 Soerah ar-Roem.

[6] Overgeleverd door al-Boechaarie (11/418) en Moslim (18/52)

[7] Overleverd door al-Boechaarie (8/534)

[8] Ook overgeleverd door Ibn Abie Haatim, zoals in al-Kawaakiboed-Doeraarie (6/112/2) door Ibn `Urwah al-Hanbalee, samen met een isnaad (ketting) die Hasan is, tot aan. Aboe Moettahar. Echter, er kon geen biografie van hem gevonden worden, niet in ad-Dawlaabie`s Koenaa wal-Asmaa, noch in Muslim`s al-Koenaa, noch in iemand anders boek.. En het verborgen mankement is, dat hij van de Shee'ah is, maar zijn biografie is niet te vinden in at-Toosee`s al-Koenaa — vanuit de register van Shee`ah overleveraars. (de hadieth is dus zwak omdat zijn ketting onderbroken is en omdat Aboe Moetahhar onbekend is –Aboe ‘Oebaydallaah)

Bron: http://www.sincerehearts.nl/lessen/73.html

16-02-2011, 20:03
DjazaakAllaahu khairan.

13-04-2011, 16:58
Bismillaah.

08-06-2011, 12:31


Een prachtige lezing van de nobele geleerde ash-Shaykh Saalih Fawzaan (moge Allaah hem beschermen) over het Recht van Allaah ten aanzien van de dienaren. Verder maakt de Shaykh ook duidelijk wat de betekenis is van de geloofsgetuigenis ''Laa illaaha illa-Allaah'', en dat deze getuigenis voorwaarden heeft en dat het niet voldoende is dit slechts met de tong uit te spreken. Dit alles wordt door de Shaykh onderbouwd met talloze bewijzen uit de Quraan en de Soennah wat de lezing profijtvol maakt en een must voor elke Nederlandstalige moslim.


http://www.youtube.com/user/IbrahimIbnMohammed?feature=mhum#p/u/0/S10Tk8BGQMk