Bekijk volle/desktop versie : Ouderwets...



Pagina's : [1] 2 3

29-01-2010, 00:07
Bij mij wekt het woordje 'ouderwets' een positieve begrip en connotatie.
Ik voel mij stiekem vereerd wanneer iemand mijn uitspraken 'ouderwets' acht...

29-01-2010, 00:16


Ik denk dat "ouderwets" onbewust of bewust gelinkt wordt aan "traditioneel".
Vandaar dat sommige mensen het als een negatieve begrip aanzien.
Die mensen willen ontsnappen van het traditionele, en overstappen naar
het "nieuwe" of "moderne" ..

29-01-2010, 00:27
Ik denk alleen dat de reden waarom het zo afwezig lijkt, is dat de mens van vandaag de ware "ik" probeert te negeren door de invloeden van buitenaf. We verwaarlozen onze eigen 'ik' om de kudde te volgen, de stereotypen de idols... De meeste onder ons zijn fan'atieken', bewonderaars van een paar andere bekende figuurtjes, liefhebber en nadoeners van een 'imago'...

We doen meestal wat van ons verwacht is en doen weinig van wat we zelf 'willen' doen. Zulke invloeden waren er vroeger niet... Met de komst van de massamediatechnologie, sinds de uitvinding van de boekdrukkunst en de televesie en nu het web, is de wereld op zijn kop gaan staan...
De televisie is een ideaal medium om bepaalde stereotypen te versterken of juist aan kracht te onttrekken. De realiteit wordt, steeds opnieuw gevormd door en in de media. De televisie creëert dan ook verschillende beeldvormingen over allerlei onderwerpen.
Kijk BV wat voor beeld ze van ons cultuur gemaakt hebben!!! Het lijkt net of elke mens in een reeks moet passen, en iedereen die eruit valt heeft een probleem en is niet goed genoeg ... door deze angst zijn mensen hun eigen anders gaan voordoen dan ze zijn: Zo doet een arme zijn eigen rijk voor ..Zo doet een simpele man zijn eigen hip voor .. zo doet een brave vrouw haar eigen modern voor, om toch geaccepteerd te kunnen worden ...

29-01-2010, 22:48
Groot gelijk

29-01-2010, 22:56



Citaat door JAABIR:
Bij mij wekt het woordje 'ouderwets' een positieve begrip en connotatie.
Ik voel mij stiekem vereerd wanneer iemand mijn uitspraken 'ouderwets' acht...



Precies hetzelfde. Ik vind het vreemd als mensen van zichzelf vinden dat ze liberaal of modern zijn en daar tegelijk trots bij kunnen kijken. Snap dat niet

29-01-2010, 22:59

Citaat door JAABIR:
Ik denk alleen dat de reden waarom het zo afwezig lijkt, is dat de mens van vandaag de ware "ik" probeert te negeren door de invloeden van buitenaf. We verwaarlozen onze eigen 'ik' om de kudde te volgen, de stereotypen de idols... De meeste onder ons zijn fan'atieken', bewonderaars van een paar andere bekende figuurtjes, liefhebber en nadoeners van een 'imago'...

We doen meestal wat van ons verwacht is en doen weinig van wat we zelf 'willen' doen. Zulke invloeden waren er vroeger niet... Met de komst van de massamediatechnologie, sinds de uitvinding van de boekdrukkunst en de televesie en nu het web, is de wereld op zijn kop gaan staan...
De televisie is een ideaal medium om bepaalde stereotypen te versterken of juist aan kracht te onttrekken. De realiteit wordt, steeds opnieuw gevormd door en in de media. De televisie creëert dan ook verschillende beeldvormingen over allerlei onderwerpen.
Kijk BV wat voor beeld ze van ons cultuur gemaakt hebben!!! Het lijkt net of elke mens in een reeks moet passen, en iedereen die eruit valt heeft een probleem en is niet goed genoeg ... door deze angst zijn mensen hun eigen anders gaan voordoen dan ze zijn: Zo doet een arme zijn eigen rijk voor ..Zo doet een simpele man zijn eigen hip voor .. zo doet een brave vrouw haar eigen modern voor, om toch geaccepteerd te kunnen worden ...



diep

29-01-2010, 23:05

Citaat door JAABIR:
Ik denk alleen dat de reden waarom het zo afwezig lijkt, is dat de mens van vandaag de ware "ik" probeert te negeren door de invloeden van buitenaf. We verwaarlozen onze eigen 'ik' om de kudde te volgen, de stereotypen de idols... De meeste onder ons zijn fan'atieken', bewonderaars van een paar andere bekende figuurtjes, liefhebber en nadoeners van een 'imago'...

We doen meestal wat van ons verwacht is en doen weinig van wat we zelf 'willen' doen. Zulke invloeden waren er vroeger niet... Met de komst van de massamediatechnologie, sinds de uitvinding van de boekdrukkunst en de televesie en nu het web, is de wereld op zijn kop gaan staan...
De televisie is een ideaal medium om bepaalde stereotypen te versterken of juist aan kracht te onttrekken. De realiteit wordt, steeds opnieuw gevormd door en in de media. De televisie creëert dan ook verschillende beeldvormingen over allerlei onderwerpen.
Kijk BV wat voor beeld ze van ons cultuur gemaakt hebben!!! Het lijkt net of elke mens in een reeks moet passen, en iedereen die eruit valt heeft een probleem en is niet goed genoeg ... door deze angst zijn mensen hun eigen anders gaan voordoen dan ze zijn: Zo doet een arme zijn eigen rijk voor ..Zo doet een simpele man zijn eigen hip voor .. zo doet een brave vrouw haar eigen modern voor, om toch geaccepteerd te kunnen worden ...

je hebt geen gelijk

29-01-2010, 23:12

Citaat door lady_danger:
je hebt geen gelijk


Waarom zou hij geen gelijk kunnen hebben?
We hebben tegenwoordig veel te veel mensen die hun eigen
niet volledig kunnen uiten, in deze maatschappij en genoodzaakt worden
om de kudde te volgen.
Denk maar aan onze huidige status als moslima zijnde.
Denk je dat de media daar geen schuld aan heeft?
Indien niet, hoe komt het dan dat we moslima's hebben die het lef
vinden om rond te lopen met een jeansbroekje, naaldhakken en een hoofddoek.
Lijkt het dan niet alsof ze de "mode" willen volgen, omdat het een
beetje voor hun opgelegd wordt?
Is dat dan geen psychische onderdrukking vanuit de media?
De beste onderdrukker in een slavernij is diegene die het aankan om
het psyché van de mens te kunnen omvormen als bezit van de onderdrukker.
Zolang dit heerst, heb je een slaaf voor altijd .. en kan je als onderdrukker zijnde de beste heerser worden.
En dat is waarom de media het westen heerst.
De vraag is dan, in hoeverre is de moslima in het westen "vrij"?
Of zijn we terug slaven geworden van een ideologie waar we 1400 jaar afgerekend mee hadden?

30-01-2010, 19:50
Bashirah & WR! Jazaakoma Llaah.

30-01-2010, 19:52

Citaat door JAABIR:
Bashirah & WR! Jazaakoma Llaah.


wa iyaak, ameen.

30-01-2010, 21:31
Vroeger geen groepsdruk? Ik denk dat jullie daar de fout in gaan. Vroeger was er veel meer sociale controle, hechte banden tussen mensen en dus zeker ook druk van anderen op de persoon die jij wil en moet zijn en uiteindelijk ook bent. Nu de sociale verbanden tussen mensen wat losser zijn hebben inderdaad de media die rol een beetje op zich genomen.

Terugkerend het begin van de topic, over het woord ouderwets. Voor mij persoonlijk heeft dat woord een negatieve aura. Vooral ook omdat ik dit associeer met hetgeen achterhaalt is, waar nieuwe en betere manieren de oude manieren van doen hebben vervangen, met andere woorden verbetert. traditioneel vind ik zelf een positief woord, een back to your roots woordje.

30-01-2010, 22:06

Citaat door Schim:
Vroeger geen groepsdruk? Ik denk dat jullie daar de fout in gaan. Vroeger was er veel meer sociale controle, hechte banden tussen mensen en dus zeker ook druk van anderen op de persoon die jij wil en moet zijn en uiteindelijk ook bent. Nu de sociale verbanden tussen mensen wat losser zijn hebben inderdaad de media die rol een beetje op zich genomen.

Terugkerend het begin van de topic, over het woord ouderwets. Voor mij persoonlijk heeft dat woord een negatieve aura. Vooral ook omdat ik dit associeer met hetgeen achterhaalt is, waar nieuwe en betere manieren de oude manieren van doen hebben vervangen, met andere woorden verbetert. traditioneel vind ik zelf een positief woord, een back to your roots woordje.



noem eens een paar voorbeelden, waarbij de nieuwe norm beter is dan de oude.

30-01-2010, 22:11



Citaat door Schim:
Vroeger geen groepsdruk? Ik denk dat jullie daar de fout in gaan. Vroeger was er veel meer sociale controle, hechte banden tussen mensen en dus zeker ook druk van anderen op de persoon die jij wil en moet zijn en uiteindelijk ook bent. Nu de sociale verbanden tussen mensen wat losser zijn hebben inderdaad de media die rol een beetje op zich genomen.


De groepsdruk destijds was helemaal anders, en zeker niet te vergelijken
met de sociale druk van tegenwoordig.
De vroegere druk vloeide voort uit angst en bescherming voor de 'zwakkelingen', het kind en de vrouw in het bijzonder.
Een vrouw bijvoorbeeld werd veel in het oog gehouden omwille van haar
status die snel kan gebroken en neergehaald kan worden.
En een kind moest luisteren en gehoorzaam zijn.
Een man was immers DE onderhouder.
Maar tegenwoordig hebben we die criteria niet meer.
We zijn losgeslagen, en de druk van buitenaf is al lang niet meer beschermend.
Het kind rijdt de man ... zoals ze in de volksmond durven zeggen.
Om u een klein stom voorbeeld te geven, waar we niet blindelings op mogen staren:
Ik ben vandaag inkopen gaan doen, en ik kwam ouders tegen wiens kinderen bepalen wat er in het winkelmandje gekocht moet worden.
Hoe komt het dat een kind zodanig ijdel is geworden, dat hij zijn status als "kind" niet meer begrijpt.
Als je wil weten van waar deze "onschuldige" praktijken afkomstig zijn, dan moet je de reclame's maar eens analyseren.
Je moet maar eens de koekjesafdeling afgaan en zien hoeveel verschillende
kinderkoekjes bestaan.
Waarom maken ze van jonge kinderen in Godsnaam consumenten?
Waarom zijn kinderen op jonge leeftijd zodanig materialistisch gefixeerd, dat ze het respect van hun ouders LAGER achten, dan hun nieuwe playstation.
IEDEREEN is in hun ogen consument, en daardoor zijn de mensen 'slaven' geworden van hun portomonee.

30-01-2010, 23:27
Nou dit noem ik pas een discussie met niveau...

31-01-2010, 00:06
van mij mag de ouderwetse manier terug komen niks aan tegenwoordig.vroeger was veel leuker en de mensen waren ook oke zo man zo vrouw.modern hoeft voor mij

Pagina's : [1] 2 3