Bekijk volle/desktop versie : Kufr duna kufr



28-01-2010, 22:42
Kufr duna kufr

….En wie niet oordeelt met wat Allah heeft geopenbaard: zij zijn de ongelovigen! (al- Maida, 44)

En wanneer het (woord) ‘kufr’ word veralgemeniseerd en het wordt voorafgegaan met de letters ‘alif’ en ‘lam’ (waardoor er ‘al’ komt te staan), dan is hetgeen ermee bedoeld wordt groot (akbar) (2). En wat is gezegd over Ibn Abbas, moge Allah tevreden met hem zijn, dat hij zei: ‘ongeloof kleiner dan ongeloof (kufr duna kufr)’ is niet authentiek van hem zoals overgeleverd door al-Marwizie in “Tah’theem Qadr as-Salat” (2/512) en al-Haakim in zijn “Mustadrak” (2/213) van de keten van Hishaam ibn Hujair van Tawoes van Ibn Abbas. Echter Hishaam was verzwakt door imam Ahmed en Yahya ibn Ma’een en al ‘Uqaylie (3) alsook door een andere groep. En Ali al-Madieni zei: “Ik lees voor aan Yahya ibn Sa’eed: “Overgeleverd aan ons door ibn Juraijj van Hishaam ibn Hujair…” Dus zei Yahya ibn Sa’eed: ‘Het is passend dat ik hem negeer’. Ik zei: “Moet ik zijn hadith wegstrepen?” Hij zei: “Ja”.
En ibn ‘Uyayna zei: “Wij nemen niet van Hishaam ibn Hujair, hetgeen we niet bij anderen naast hem vinden.”

En dit (de uitspraak van ibn Abbas) is iets dat Hishaam alleen overgeleverd heeft (dus zonder dat het door anderen bevestigd is) en verder spreekt hij anderen van de betrouwbare (overleveraars) tegen, zoals het is genoemd door ‘Abdullah ibn Tawoes van zijn vader die zei: “Ibn Abbas werd gevraagd over Zijn, de meest Verhevene’s, uitspraak:

“…En wie niet oordeelt met wat Allah geopenbaard heeft, zij zijn de ongelovigen!”

Hij zei: “Het is ongeloof (Hiyaa kufr)”. En in een overlevering: “Het is ongeloof in Hem (hiyaa bihi kufr)”. En in een andere: “Dit is genoeg voor zijn ongeloof (kafaa bihi kufruhoe)”.
Overgeleverd door ‘Abdur-Razzaaq in zijn tafsir (1/191) en ibn Jareer (6/256) en Wakee’ah in “Ahbar al-Qudhaat” (1/41) en anderen met een authentieke (sahih) keten. En dit is wat bevestigd is van ibn ‘Abbas, moge Allah tevreden met hem zijn, sinds hij de bewoordingen veralgemeniseerde en niet begrensde.

En het pad van Hishaam bin Hujair is munkar (4) vanuit 2 invalshoeken:

-         de eerste invalshoek: de geïsoleerde (onbevestigde) overlevering van Hishaam
-         de tweede invalshoek: zijn tegenstrijdigheid met degenen die meer betrouwbaar zijn dan hem

En zijn uitspraak “het is ongeloof” en de andere uitspraak “het is ongeloof in Hem”, betekend dat het vers algemeen bedoeld is (5). En de basis (‘Usl) betreffende kufr is dat het grote kufr (kufr akbar; het type dat iemand buiten de Islaam zet) is, zoals Sheikh al-Islaam (ibn Taymiyya), moge Allah genade met hem hebben, zei in “al-Iqtidhaa” (1/208) (6), tenzij het begrensd is of iets komt om het te veranderen.

En de uitspraak van de vrouw van Thaabit ibn Qais, “Maar ik haat het ongeloof (al-Kufr) in al-Islaam”. – overgeleverd door Al-Bukharie (#5,273) van ibn ‘Abbas, is niet in tegenspraak met deze regel en heft niet de goedgekeurde basis (‘Usl) op, in dit gedeelte, sinds ze zei: “…in de Islaam”. En dit een duidelijke wijziging, die (aanduidt dat) de betekenis van ‘Kufr’ hier kleiner dan groot (akbaar) is en het is niet correct om te zeggen dat groot ongeloof (kufr akbaar) kan bestaan binnen de Islaam. En als het veralgemeniseerd was, terwijl het voorafgegaan werd met de Lam, en niet begrensd, dan zou het tot het verstand zijn gekomen, de realiteit van deze uitspraak en waarvoor het gebruikt werd ( mensen zouden aannemen dat ze kufr akbar bedoelde). Dus hief ze dit misverstand met deze beperking (“…in de Islaam.&rdquo en dit is duidelijk voor degene die erover nadenkt. (7)

En al-Haafidh ibn Katheer, moge Allah genade met hem hebben, zei in “al-Bidayyah wa Nihayya” (13/119), “Dus degene die de duidelijke Sharia verlaat, welke geopenbaard was aan Mohammed ibn Abdullah, het zegel der Profeten, en het oordeel (Hukm) naar iets anders neemt (dan de sharia) van de regels van ongeloof (kufr) welke zijn opgeheven (dus de voorgaande wetgevingen zoals de Taurat en Injill), hij is ongelovig. Dus hoe zit het met degene die het oordeel (Hukm) naar ‘al-Yaasiq’ (8) neemt en het voorlegt?! Wie dat doet, hij is ongelovig volgens de consensus (Ijmaa&rsquo van de moslims.”

En dit is correct en er is geen meningsverschil over. En wat zelfs groter is dan dat en meer waard is om overgeleverd te worden van consensus (Ijmaa&rsquo: op zijn kufr (ongeloof), is degene die het weg naar de wetgeving van Allah tegenhoudt en die de wetten van de Deen (religie) veranderd, en voor zijn mensen wetgevingen verplicht, om hun oordelen betreffende hun rijkdom en bloed en geslachtsdelen daar naar toe te brengen. En zelfs erger dan dit is hun verdedigen van deze (door de mens gemaakte) wetgevingen, en hun inspanningen en mogelijkheden om ze te codificeren en het voor ze op te nemen.

En de uitspraken van sommigen van de huidige (zgn geleerden), betreffende deze consensus (Ijmaa&rsquo, welke was overgeleverd door Ibn Kathier, moge Allah genade met hem hebben, dat het is “…beperkt tot de koningen van de Tartaren en degenen die in hetzelfde vallen als hetgeen zij ingevallen zijn van de dingen die Islaam ongeldig maken, welke o.a. omvatten: opzettelijke ontkenning (Juhood) en het toegestaan verklaren (Istih’laal) van hun oordelen bij iets anders dan wat de meest Genadevolle (Allah) heeft geopenbaard,” (9) is slechts speculatie (van de auteur) en niet onderbouwd door enige kennis, noch met enige geaccepteerde argumenten.

En ik merkte, terwijl ik de woorden van de auteur las, een blinde aanval op de verdedigers van Tawhied en de oproepers naar hervorming, en roekeloze uitspraken en een mager begrip van de uitspraken van de Imaams en hun woorden gebruiken op een manier waarop ze niet bedoeld zijn. En de beste voorbeelden van dit waren de woorden van al-Haafidh ibn Kathier en zijn uitspraak betreffende hen, welke hij schreef ondanks het feit dat al-Haafidh niet alleen was in deze uitspraak, noch in zijn overleveren van de consensus (Ijmaa&rsquo, sinds velen van de vroegere en latere (generaties) hetzelfde hebben genoemd en zelfs meer.

En hoe kunnen we niet iemand als ongelovige beoordelen die de Sharia ontmanteld en zichzelf verheft tot iemand die beslist wat is toegestaan (Halaal) en wat niet is toegestaan (Haraam), en beslist wat goed en slecht is en de rechtbanken voedt met deze wetten en het recht geeft om ermee te regeren en oordelen, het onmogelijk makend om het in twijfel te trekken, het bekritiseren of weg te keren van zijn wetten? (10)

28-01-2010, 22:58


Hier het bekende werk van Shaykh Saliem al Hilaalie, diraasatoe qawli-ibn 'abbaas- radiyAllaahoe 3anhoemaa 'koefroen doena koefr'

A Study of the Tafseer of Ibn 'Abbaas 'Kufr less than Kufr'

24-02-2010, 20:04
Salaamou3alaykoum. Een (korte) video van shaikh Mohammed al Fizazi over kufr duna kufr.


26-02-2010, 23:45

Citaat door Al-Firdauws:
Salaamou3alaykoum. Een (korte) video van shaikh Mohammed al Fizazi over kufr duna kufr.




heb je meer lezingen van hem?

12-03-2010, 19:02


up!

(interessante website: http://sharia4belgium.webs.com/ . Het is een nieuwe website waar men nog volop aan bezig is maar het is al zeker een kijkje waard!)

12-03-2010, 19:07

Citaat door Ridha:
heb je meer lezingen van hem?


Salaamou3alaykoum.

Nee maar op youtube kan je veel lezingen van hem vinden. Ook op de website die miss-unknown heeft geplaatst staan er lezingen van Mohammel al Fizazi.