Bekijk volle/desktop versie : Recht op ww? JA OF NEE?



28-01-2010, 21:18
Mijn broertje:

werkt al langere tijd bij een werkgever..(meer dan 2 jaar)
Heeft alleen een oproepcontract van 12 uur in de week.
Heeft wel meer uren gewerkt.

Is nu ontslagen omdat ze geen werk meer hebben.
Hij ontvangt studiefinaciËring.
Studeert full-time
Heeft een eigen huisje.

Heeft hij recht op w.w.?

28-01-2010, 21:25



Citaat door mmu2:
Mijn broertje:

werkt al langere tijd bij een werkgever..(meer dan 2 jaar)
Heeft alleen een oproepcontract van 12 uur in de week.
Heeft wel meer uren gewerkt.

Is nu ontslagen omdat ze geen werk meer hebben.
Hij ontvangt studiefinaciËring.
Studeert full-time
Heeft een eigen huisje.

Heeft hij recht op w.w.?



Als hij iedere week meer dan tien uur heeft gewerkt en dit ook kan aantonen , dan wordt er uitgegaan van het gemiddelde aantal uren dat hij heeft gewerkt per week en dat is dan zijn contract na 3 maanden. Dus werkt hij iedere week dertig uur, dan heeft hij een bepaalde tijd contract voor dertig uur en heeft hij recht op ww.
WW bouwt hij dus op en kan lopen naast de studiefinanciering. Ik vraag me wel af hoe het zit met zijn beschikbaarbaarheid voor de arbeidsmarkt, ik vraag me af of dit gevolgen heeft...dat zou je dan nog na moeten vragen.

28-01-2010, 21:27

Citaat door merixxx:
Als hij iedere week meer dan tien uur heeft gewerkt en dit ook kan aantonen , dan wordt er uitgegaan van het gemiddelde aantal uren dat hij heeft gewerkt per week en dat is dan zijn contract na 3 maanden. Dus werkt hij iedere week dertig uur, dan heeft hij een bepaalde tijd contract voor dertig uur en heeft hij recht op ww.
WW bouwt hij dus op en kan lopen naast de studiefinanciering. Ik vraag me wel af hoe het zit met zijn beschikbaarbaarheid voor de arbeidsmarkt, ik vraag me af of dit gevolgen heeft...dat zou je dan nog na moeten vragen.


volgens mij heeft hij hier recht op, hij verliest immers arbeidsuren.
En dat hij beschikbaar is, blijkt toch al uit het feit dat hij naast zijn studie gewerkt heeft.

28-01-2010, 21:45

Citaat door merixxx:
Als hij iedere week meer dan tien uur heeft gewerkt en dit ook kan aantonen , dan wordt er uitgegaan van het gemiddelde aantal uren dat hij heeft gewerkt per week en dat is dan zijn contract na 3 maanden. Dus werkt hij iedere week dertig uur, dan heeft hij een bepaalde tijd contract voor dertig uur en heeft hij recht op ww.
WW bouwt hij dus op en kan lopen naast de studiefinanciering. Ik vraag me wel af hoe het zit met zijn beschikbaarbaarheid voor de arbeidsmarkt, ik vraag me af of dit gevolgen heeft...dat zou je dan nog na moeten vragen.


Citaat door zina-yasmina:
volgens mij heeft hij hier recht op, hij verliest immers arbeidsuren.
En dat hij beschikbaar is, blijkt toch al uit het feit dat hij naast zijn studie gewerkt heeft.


Ja, precies zoals je dat hier zegt, zo heb ik het ook aan mijn broertje verteld.
Zina: ik hoop het..maar ik denk dat ze van hem verwachten dat hij meerdere uren gaat werken,...

29-01-2010, 08:22



Citaat door mmu2:
Ja, precies zoals je dat hier zegt, zo heb ik het ook aan mijn broertje verteld.
Zina: ik hoop het..maar ik denk dat ze van hem verwachten dat hij meerdere uren gaat werken,...



Een voorwaarde om in de ww te zitten is , is dat hij zich beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt, dit hoeft niet fulltime te zijn, maar dat kan ook bijv. 20 uur zijn.. als hij daar aan kan voldoen, dan voorzie ik geen problemen..

29-01-2010, 08:29
kunt een WW-uitkering krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was. Als u 65 jaar of ouder bent, bent u niet meer verzekerd.

U verliest 5 uur of meer van uw arbeidsuren per week en u heeft geen recht op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen.

Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt.
Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen meestal niet mee.

U bent direct beschikbaar voor betaald werk. Maak dus bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan zou kunnen beginnen.

U heeft in de periode vóór uw werkloosheid 26 van de 36 weken gewerkt (kijk ook op Hoe lang kan ik een uitkering krijgen).
Voor musici en artiesten is het soms genoeg als zij in in de laatste 39 weken 16 weken hebben gewerkt.U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.
Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Kijk ook op Ik neem zelf ontslag en Ontslag op staande voet.

Wekeneis
Heeft u in 26 van de 36 weken gewerkt voordat u werkloos werd? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken

29-01-2010, 10:39
Als hij aan de wekeneis voldoet dan heeft hij als het goed is gewoon recht op WW ongeacht het aantal uur dat hij heeft gewerkt.

29-01-2010, 16:15

Citaat door Ilhampje:
Als hij aan de wekeneis voldoet dan heeft hij als het goed is gewoon recht op WW ongeacht het aantal uur dat hij heeft gewerkt.



Hij moet minimaal 10 uur per week gewerkt hebben en dat iedere week..

29-01-2010, 16:23

Citaat door merixxx:
Als hij iedere week meer dan tien uur heeft gewerkt en dit ook kan aantonen , dan wordt er uitgegaan van het gemiddelde aantal uren dat hij heeft gewerkt per week en dat is dan zijn contract na 3 maanden. Dus werkt hij iedere week dertig uur, dan heeft hij een bepaalde tijd contract voor dertig uur en heeft hij recht op ww.
WW bouwt hij dus op en kan lopen naast de studiefinanciering. Ik vraag me wel af hoe het zit met zijn beschikbaarbaarheid voor de arbeidsmarkt, ik vraag me af of dit gevolgen heeft...dat zou je dan nog na moeten vragen.


Dit klopt helemaal!
En wat betreft de beschikbaarheid/ de hoeveelheid uren: dat geeft de persoon zelf door aan de werkcoach. En dan kan er naar passende arbeid, eventueel in de avonduren/ weekend worden gezocht.

Wel uiterlijk op de eerste werkloosheidsdag of de dag daarop volgend de aanvraag bij UWV indienen en inschrijven bij het Werkbedrijf

29-01-2010, 16:26

Citaat door merixxx:
Hij moet minimaal 10 uur per week gewerkt hebben en dat iedere week..


Dit geldt als wordt gekeken naar een arbeidsverlies van minimaal 5 uur. Als je minder dan 10 uur werkt per week dan kom je geloof ik pas in aanmerking voor ww als je minstent de helft van je arbeidsuren bent verloren.