Bekijk volle/desktop versie : Vrijwillige gebeden



Pagina's : [1] 2

28-01-2010, 19:44
Salaam wa3eleykoem wara7matoeallah wb,

even een vraagje ik kan me nog vaag herinneren dat mijn nichten in Marokko vroeger een extra gebed baden.. En dan bedoel ik niet sfe3 o lewter. Wie weet wat de juiste benaming is en hoeveel rak3aat moet je bidden etc.

28-01-2010, 19:57


Twaalf vrijwillige rak´aat


“Er is geen moslimdienaar die iedere dag twaalf (vrijwillige) rakat omwille van Allah bidt, of Allah zal een huis voor hem bouwen in het Paradijs (of: er wordt een huis voor hem in het Paradijs gebouwd).”[Overgeleverd door Moeslim.]


Deze twaalf rak´aat (gebedseenheden) worden als volgt over de dag verdeeld:

x Twee rak´aat voor Salaat Fadjr
x Vier rak´aat voor Salaat Dohr
x Twee rak´aat na Salaat Dohr
x Twee rak´aat na Salaat Maghreb
x Twee rak´aat na Salaat Isha

28-01-2010, 20:13

Citaat door FatawaArchief:
Twaalf vrijwillige rak´aat


“Er is geen moslimdienaar die iedere dag twaalf (vrijwillige) rakat omwille van Allah bidt, of Allah zal een huis voor hem bouwen in het Paradijs (of: er wordt een huis voor hem in het Paradijs gebouwd).”[Overgeleverd door Moeslim.]


Deze twaalf rak´aat (gebedseenheden) worden als volgt over de dag verdeeld:

x Twee rak´aat voor Salaat Fadjr
x Vier rak´aat voor Salaat Dohr
x Twee rak´aat na Salaat Dohr
x Twee rak´aat na Salaat Maghreb
x Twee rak´aat na Salaat Isha


Dit zijn Sunnah gebeden. Niet nawafil.

28-01-2010, 20:13
Maar dit is allemaal Fard toch? Ik bedoel een gebed die je na 12 uur sn8s bidt.

28-01-2010, 20:15


Is er geen cyberimaam aanwezig? Het zou fijn zijn als ik dit voor twaalf uur weet.

28-01-2010, 20:22
Het witr-gebed

De Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) heeft het sterk aangeraden. Hij sloeg dit gebed nooit over, zelfs niet op reis of rijdend op een kameel.

Er ligt zoveel nadruk op het verrichten van het witr-gebed, dat sommige moslimgeleerden daaruit opmaken dat het 'waadjib' (verplicht) is. Echter, na nauwkeurige hadietsstudie wordt duidelijk, dat het niet waadjib is, maar sterk aangeraden.

Vaak denken moslims dat het witr-gebed onderdeel is van het 'Isjaa'- gebed. Dit is niet zo. Het witr-gebed is een op zichzelf staand gebed en kan gebeden worden vanaf na het 'Isjaa'-gebed helemaal tot het aanbreken van de tijd voor het Fadjr-gebed. Voor het gemak van de moslims heeft de Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) toegestaan dat het witr-gebed direkt na het 'Isjaa'-gebed gebeden kan worden. 'Witr' betekent in het Arabisch 'oneven'.

In een hadiets zei de Boodschapper van Allah (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn): "Allah is Oneven en Hij houdt van het aantal oneven." (Moeslim)

Allah houdt ook van oneven nummers, als ze door twee gedeeld worden, blijft er altijd één over. Daarom gaf de Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) de voorkeur aan oneven getallen.
Hij hield ervan om in zijn dagelijks leven dingen in oneven aantallen te doen, zoals: het verrichten van gebeden, het zeggen van doe’a's, het eten van dadels etc. Daarom vroeg de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) aan zijn metgezellen om witr te bidden aan het eind van het nachtgebed, zodat het aantal raka’aat van het nachtgebed oneven wordt.

‘Abdoellah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Boodschapper van Allah (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) zei: "Het nachtgebed bid je in groepjes van twee raka’aat. Als iemand van jullie voelt dat de dageraad nabij is, bidt hij nog één raka’ah om heel het nachtgebed oneven maken." (Boekharie, Moeslim)


Het aantal raka’aat van het witr-gebed

‘Abdoellah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Boodschapper van Allah (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) zei: "Het witr-gebed is één raka’ah aan het einde van het nafl-gebed van de nacht." (Moeslim)

Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) zei: "Elke moslim hoort het witr-gebed te bidden. Wie vijf raka’aat witr wil bidden, laat hij het doen, wie drie raka’aat witr wil bidden, laat hij het doen en wie één raka’ah witr wil bidden, laat hij het doen." (Aboe Dawoed, An-Nasaa’i, Ibn Maadjah)

Uit de bovengenoemde ahadiets begrijpen we dat het witr-gebed eigenlijk uit één raka’ah bestaat en dat iemand ook 1,3,5,7 of 9 raka’ah witr kan bidden. Al deze aantallen zijn goedgekeurd door de Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) in de authentieke ahadiets.


De tijd voor het witr-gebed
Het witr-gebed kan gebeden worden direkt na het 'Isjaa'-gebed tot net voor de Fadjr (dageraad).

‘Aaisjah (moge Allah tevreden met haar zijn) vertelde: "Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) bad witr op alle tijden van de nacht. Soms bad hij witr in het eerste deel van de nacht, soms in het middelste deel van de nacht en soms in het laatste deel van de nacht; maar hij maakte zijn nachtgebed altijd af voordat de dageraad kwam." (Boekharie, Moeslim)

Dus iemand die denkt dat hij niet op kan staan om aan het eind van de nacht witr te bidden, kan het meteen na het 'Isjaa'-gebed bidden of voordat hij gaat slapen. Maar iemand die denkt dat hij 's nachts kan opstaan om nafl-gebeden (vrijwillige) te verrichten, hoort witr aan het einde van zijn nachtgebed te bidden.

Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) zei: "Iedereen die niet aan het eind van de nacht kan opstaan, moet witr bidden in het eerste deel van de nacht. En iedereen die denkt dat hij aan het eind van de nacht kan opstaan, moet het witr-gebed dan bidden, omdat de engelen klaar staan om te getuigen van de gebeden, die aan het einde van de nacht verricht worden." (Moeslim, Ahmad, At-Tirmidzi, Ibn Maadjah)


Hoe bid je witr-gebed?
Als je één raka’ah witr bidt, dan verricht je het net zoals het gewone gebed. Als je 3,5,7, of 9 raka’aat bidt, dan zijn er meerdere manieren waarop je deze verrichten kan. Bijvoorbeeld:

a) Iemand die drie raka’aat witr bidt, kan eerst twee raka’aat op de gewone wijze bidden. Na de tasliem, 'as-salaamoe ‘alaikoem wa Rahmatoe-Llaah' eerst naar rechts dan naar links, staat hij meteen op om de derde raka’ah te bidden. Deze manier van witr bidden wordt 'witr bil-fashl' genoemd.

b) Iemand die drie of vijf raka’aat witr bidt, hoeft niet te gaan zitten voor tasjahhoed tussen de raka’aat. Alleen in de laatste raka’ah zit hij en zegt hij tasjahhoed.

c) Iemand die drie, vijf of zeven raka’aat witr bidt, zit alleen voor de tasjahhoed in de één-na-laatste raka’ah, namelijk in de tweede raka’ah als hij drie raka’at witr bidt, in de vierde raka’ah als hij vijf raka’at witr bidt en in de zesde raka’ah als hij zeven raka’at witr bidt etc. Hij hoort dan tasjahhoed te zeggen en op te staan voor de laatste raka’ah en het gebed af te maken.

Alle drie de manieren zijn naar het voorbeeld van de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) en worden gepraktiseerd door de grote geleerden. Moslims kunnen dus één van deze drie methoden kiezen voor het witr-gebed. Als je drie raka’aat witr bidt, dan is het beter om methode a) of b) te kiezen;

Profeet Mohammed (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) zei: "Maak je witr-gebed niet gelijk aan je Maghrib-gebed."


De doe’a qoenoet in het witr-gebed
Het is soennah om de doe’a qoenoet in de laatste raka’ah van het witr-gebed te zeggen. Je zegt het dan ofwel voor de roekoe’ ofwel na de roekoe’.

Hoemaid (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat hij Anas (moge Allah tevreden met hem zijn) over de doe’a qoenoet vroeg, namelijk of deze voor of na de roekoe’ gebeden hoort te worden. Anas (moge Allah tevreden emt hem zijn) antwoordde: "We waren gewend om hem voor en na de roekoe’ te zeggen." (Ibn Maadjah, Qijaamoel-lail of Mohammed ibn Nasaar al Marwaazie, Fathoel Baari)

Alhoewel de doe’a qoenoet voor de roekoe’ gezegd kan worden, is het meer volgens het voorbeeld van de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) en beter om hem na de roekoe’ te zeggen.

a) Iemand die de doe’a qoenoet wil zeggen voor de roekoe’, kan hem beter zeggen nadat hij klaar is met het reciteren van Soeratoel-Faatihah en een hoofdstuk uit de Qoer-aan. Als je doe’a qoenoet opleest, mag je dat met opgeheven handen doen of je kunt ze gevouwen op je borst houden.

Enkele wetgeleerden staan erop dat het verplicht is om de doe’a qoenoet in de laatste raka’ah van het Fadjr-gebed te doen, maar als je de hadietsstudie bestudeert, dan vind je dat het noch in het witr-gebed noch in het Fadjr-gebed verplicht is. Dus als je in het witr geen doe’a qoenoet bidt, is je gebed wel gewoon volledig. En als je deze doe’a niet kent, hoef je ervoor in de plaats geen Qoer-aan of enige andere woorden te zeggen.

b) Iemand die de qoenoet na de roekoe’ wil zeggen, mag het met opgeheven handen doen voor zich of hij kan zijn handen langs zijn zij laten hangen.Het is aangeraden en soennah om de doe’a qoenoet na de roekoe’ te zeggen en om je handen opgeheven te houden.

De doe’a qoenoet kan in elk gebed gezegd worden; het wordt ook soennah in het Fadjr-gebed gezegd. Qoenoet betekent dat men zich in overgave aan Allah stelt; er zijn verschillende soor­ten doe’a qoenoet. Hier volgt de tekst van de bekende doe’a die je in de dagelijkse gebeden leest.


De tekst van de doe’a qoenoet
Hasan ibn ‘Ali (moge Alah tevreden met hen zijn) vertelde: "De Boodschapper van Allah (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) onderwees mij de woorden die ik in de doe’a van het witr-gebed moet zeggen en ze luiden zo:

'Allaahoemma-dinie fieman hadait, wa ‘aafinie fieman ‘aafait, wa tawallanie fieman tawallait, wa baarik lie fiemaa a’thait, wa qinie sjarra maa qadhait, fa innaka taqdhie wa laa joeqdhaa ‘alaik, Innahoe laa jadzilloe man-waalait, wa laa ja’izzoe man ‘aadait, tabaarakta rabbanaa wa ta’aalait, nastaghfiroeka wa natoeboe ilaik, wa shal-Lallaahoe ‘alan nabijj.

Oh Allah, laat mij behoren tot degenen die U hebt geleid, En laat mij behoren tot degenen die U hebt gered, En laat mij behoren tot degenen die U hebt uitgekozen, En zegen alles wat U mij hebt gegeven, En bescherm mij tegen het kwaad dat U hebt geschapen, waarlijk U besluit alles en niemand kan tegen U een ander besluit nemen, waarlijk degene die U liefheeft kan niet onteerd worden en degene die U vernedert kan niet geëerd worden, U bent gezegend, oh Heer en hoog verheven, onze Heer, wij vragen U om Uw vergeving en keren ons tot U (in berouw) en moge Allah zegeningen en genade geven aan de Profeet. (Aboe Dawoed, An-Nasaa’i, Ibn Maadjah, At-Tirmidzi)

28-01-2010, 20:32

Citaat door Ucheeha:
Dit zijn Sunnah gebeden. Niet nawafil.


deze 12 rak´aat zijn: Assunan arraawatib, en die vallen onder de Nawaafil.

Alle gebeden die niet een verplichting zijn, noem je Annawaafil.

28-01-2010, 20:35
De 12 Sunnah Muakkadah gebeden:

De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramilah bint Abu Soefian radhiallahu ‘anha heeft overgeleverd dat zij hoorde dat de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam zei:

“Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan nafila gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken. 4 rakat voor Zuhr, 2 rakat na Zuhr, 2 rakat na Magrib, 2 rakat na Isha, 2 rakat voor Fajr’’
(Tirmizi, Ibn Madjah, Nasai)

28-01-2010, 20:38
Verschillende soorten vrijwillige gebeden

Voor een moslim zijn er 5 verplichte gebeden per dag. Dat zijn de ‘fard’ gebeden. Naast deze verplichte gebeden kan je ook nog vrijwillige gebeden verrichten, ‘nawafil’ gebeden. (Dit is iets anders als de Sunnah gebeden.)

De meeste nawafil gebeden worden gebeden op toegestane tijden (dus niet na Assr, of kort na Shuruq / zonsopkomst).

Er is geen grens aan deze nawafil gebeden, en hoe meer nawafil gebeden je verricht hoe meer beloning je van Allah Subhana wa Ta’Ala zal krijgen insha’Allah. Er zijn dienaren geweest die de hele nacht vrijwillige gebeden verrichtten zonder ook maar eventjes te gaan slapen. De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft in zijn leven altijd nawafil gebeden verricht. Een aantal hiervan zullen wij nu behandelen insha’Allah.

Ishraq

Duha / Chasht

Tahiyatul Wudu

Tahiyatul Masjid

Tahajjud

Tawba

Safar / Musaffir

istikhara

Hajat

Awwabin


Salat al Ishraq – Het gebed na zonsopkomst


Het Ishraq gebed is een nafl gebed dat na zonsopkomst wordt gebeden. Volgens de Hanafi maddhab is het 3 kwartier na zonsopkomst, volgens de Shafi’i maddhab 20 minuten na zonsopkomst.

Een persoon bidt minimaal 2 raka’at en maximaal 12 raka’at, 2 rak’ah per keer. Dus je doet 2 raka’at, daarna de tashahhud en de salaam. Vervolgens kan je opstaan, ‘Allahu akbar’ zeggen en weer 2 raka’at doen, etc. Meestal doen mensen 2 of 4 raka’at.

Na salat al Fajr blijft een persoon zitten en doet dhikr, Qur’an recitatie, 33x Allahu akbar, etc. Hij houdt zich dus bezig met Allah Subhana wa Ta’Ala en niet met het wereldse leven, totdat de zon volledig is opgekomen. Dan staat hij op en doet salat al Ishraq.

Abu Hurairah, radi Allahu anhu, overleverde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei dat van degene die het Ishraq gebed verricht zonder fout, al zijn kleine zondes vergeven worden, ook al zijn het er meer dan het schuim van de zee. (At Tirmidhi en Ibn Majah).

Ook heeft de Profeet, salalahu aleihi wasalam, volgens een overlevering van at Tirmidhi gezegd: “Degene die Fajr samen met een groep bidt en daarna blijft zitten op dezelfde plek, en dhikr doet tot nadat de zon is opgekomen, en dan 2 nafil raka’at bidt (Ishraq); hij zal de beloning krijgen van een Hajj en een Umrah.”

28-01-2010, 20:38
2. Salat ad Duha – Het gebed van de ‘voormiddag’

Dit gebed is ook bekend als ‘chaasht’ gebed. Salat ad Duha wordt verricht nadat de zon is gerezen in de ochtend, nadat ongeveer een derde van de dag voorbij is, gerekend vanaf Fajr. Wanneer Fajr rond 6u is, en Dhohr rond 14u, is Duha rond 11u. Zaid ibn Arqam overleverd: “De Boodshapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, ging naar de mensen van Quba’, en zij waren bezig met het Duha gebed. Hij zei: ‘Het gebed van toewijding (aan Allah) moet verricht worden wanneer de jonge gezoogde kamelen de hitte van de zon voelen.” (Ahmad, Muslim, At Tirmidhi).

A’isha, moge Allah tevreden met haar zijn, werd gevraagd hoeveel raka’at de Profeet, salalahu aleihi wasalam, normaal gesproken bad in het Duha gebed. Zij zei: “Vier raka’at of hij verlengde het naar Allah’s wil.” (Muslim).

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heft gezegd volgens een overlevering van at Tirmidhi en ibn Majah: “Degene die 12 raka’at bidt voor het Duha gebed, Allah bouwt een gouden kasteel voor hem in Jennah.”

Sa’id ibn Mansur overlevert dat al-Hassan gevraagd werd: “Verrichten de sahaba het Duha gebed?” Hij antwoordde: “Ja… sommigen van hen verrichtten twee raka’at en sommigen van hen vier raka’at. En sommigen van hen gingen door met bidden tot de helft van de (voormid-) dag (voorbij was).”

Abu Dharr overlevert dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam zei: “Liefdadigheid wordt gevraagd van elk deel van jouw lichaam, elke dag. Elke keer dat je ‘subhanAllah’ (Allah is vrij van elke onvolkomenheid) zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘alhamdulilah’ (alle lof is aan Allah) zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘la ilaha illa Allah’ zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘Allahu akbar’ zegt is een liefdadigheid. Gebieden van het goede is een liefdadigheid. Verbieden van het slechte is een liefdadigheid. En wat voldoet voor dat (als liefdadigheid) dat zijn de twee raka’at van Duha.” (Ahmad, Muslim, abu Dawud).


3. Salat at Tahiyatul Wudu – Gebed na de wassing

Nadat je wudu (de wassing) hebt gemaakt, kan je 2 nawafil raka’at bidden. Er zijn veel ahadith die de waarde van dit gebed noemen.

“Er is geen Moslim die de wudu aandachtig verricht, en vervolgens twee raka’at bidt met toewijding van hart en ziel (dus met volledige aandacht), behalve dat het Paradijs verzekerd wordt voor hem.” (Muslim 228)

En de volgende hadith is ook masha’Allah!

Bukhari en Muslim overleveren dat Abu Hurayra vertelde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft gezegd tegen Bilal: “Oh Bilal, vertel me over de daad waar je het meeste (beloning) van verwacht van alle werken die je hebt gedaan sinds je tot de Islam bent getreden, want ik hoorde jouw voetstappen voor mij in Jennah.” Hij zei: “Ik ben hoop van geen daad meer op beloning (van Allah) dan wanneer ik mijn wassing (wudu) heb verricht tijdens de dag of de nacht en vervolgens bidt wat mij is voorgeschreven door Allah.”

28-01-2010, 20:39
De 2 rakat Sunnah Muakkadah voor Fajr:

Aisha radhiyallahu ‘anha heeft overgeleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam zei:
“De twee rakaah’s voor Fajr zijn beter dan de wereld, en alles erin”
{Vermeld in Moeslim}

Aisha radhiyallahu ‘anha heeft overgeleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fajr gebed.
{Vermeld in Boechaarie en Moeslim}

De 2 rakat voor Fajr is de deugdelijkste Sunnah Muakkadah gebed;

Abu Hurayrah radhiyallahu ‘anh heeft overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam zei ‘’Ook al zouden paarden jullie willen komen verjagen, laat die 2 rakaat niet na’’ (Abu Dawud, Musnad Ahmad)

De 4 rakaat voor Zuhr en erna 2 rakaat Sunnah Muakkadah en de 2 rakat Sunnah Ghayr-Muakkada erna:

Aisha radiyallahu ‘anha heeft overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam het niet na liet om voor de Zuhr 4 rakaat, en voor de Fajr 2 rakaat te bidden. (Buhari)

Ali (moge Alah tevreden zijn met hem) zegt: de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam bad voor het Zuhr-gebed 4 rakaat, en erna 2 rakaat. (Tirmizi, Ibn Madjah, Abu Dawud)

Oemm Habiba radhiyallahu ‘anha heeft overgeleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam zei:
“Degene die de 4 rakaah’s voor het Dohr gebed verricht, en 4 rakaah’s erna, zal worden beschermd door Allah tegen het vuur van de Hel.”
(Overgeleverd door Aboe Da’oed en At-Tirmidhi)

De Sunnah Muakkada voor de Zuhr is 4 rakaat, en erna 2 rakaat.
De 4 rakaat na de Zuhr in de laatste hadith betekent dat de eerste twee rakaat ervan Sunnah Muakkada is, en de overgebleven twee rakaat Sunnah Ghayr Muakkada is.

De 2 of 4 rakaat Sunnah Ghayr-Muakkadah voor Asr:

Abdullah Ibn Umar overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam zei: ‘’Moge Allah diegene vergeven die voor het Asr gebed 4 rakaat verricht’’ (Tirmizi, Abu Dawud)

Ali (moge Alah tevreden zijn met hem) zegt: “Allah’s Boodschapper (v.z.m.h.) was gewend om twee rakaat te bidden vóór het‘Ashr-gebed.” (Aboe Dawoed)

De nafila voor de Asr is overleverd als 2 en 4 rakaat Sunnah Ghayr Muakkada, men is vrij in keuze om 2 of 4 rakaat te bidden, met 4 rakaat als deugdelijker om zo aanspraak te maken op de duaa van de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam die hij maakte voor diegene die 4 rakaat voor het Asr gebed zou bidden.

De 2 rakaat Sunnah Muakkadah na Magrib en na Isha:

Aisha radiyallahu ‘anha heeft overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam voor het Zuhr gebed in huis 4 rakaat bad, en daarna wegging om aan de mensen het verplichte Zuhr gebed te laten bidden, daarna kwam hij naar huis en bad 2 rakaat. Nadat hij aan de mensen het Magrib gebed had laten bidden kwam hij naar huis en bad 2 rakat. Nadat hij het Isha gebed had laten bidden kwam hij ook thuis en bad 2 rakat. (Muslim , Abu Dawud)

De 2 of 4 rakaat Sunnah Ghayr-Muakkada na de 2 rakat Sunnah Muakkada van Magrib.

Makhul overleverd dat de dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam zei: ”Diegene die na het Mabrib gebed 2 –en in een ovelevering- 4 rakat bid, hem gebed zal naar de Iliyyuna (hoogste plaats in Djannah) stijgen.” (Mishkaat, geciteerd uit een overlevering van Razin)

Abu Hurayra ra overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam zei: ‘’ Diegene die na het Magrib gebed 6 rakaat nafila bid en tussen (de gebeden) in geen slechte dingen opzegt zal een beloning verdienen die gelijk is aan 12 jaar toewijding (aanbidding). (Tirmizi, Abu Dawud, Ibn Madjah)

In beide ahadith zijn de eerste 2 rakaat van de resp. 4 en 6 rakaat; Sunnah Muakkadah , de overgebleven resp. 2 of 4 rakaat zijn ; Sunnah Ghayr-Muakkadah.

2 of 4 Rakat Sunnah-Ghayr Muakkadah na de 2 rakat Sunnah Muakkada na Isha.

Bara bin Azib overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam zei ”Diegene die 4 rakaat voor Zuhr bid, is alsof hij die nacht het Tahajjud gebed heeft verricht, en diegene die na de Isha 4 rakaat bid is alsof hij die op Laylatul Kadr heeft verricht.” (Sunan Said bin Mansur en Bayhaqi als een overlevering van Aisha RA)

Aisha radiyallahu ‘anha heeft overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam nadat hij de Isha had laten bidden thuis kwam, zeker nog 4 of 6 rakaat bad. (Abu Dawud)

In beide ahadith is de eerste 2 rakaat van de resp. 4 of 6 rakaat; Sunnah Muakadah, de overgebleven resp. 2 of 4 rakat zijn; Sunnah Ghayr-Muakkadah.

De 2 of 4 Rakat Mustahab voor Isha:

Said bin Jubayr overleverd dat de Sahabah het verrichten van 4 Rakat voor het Isha gebed als Mustahab zagen (Qiyaamul-Layl van Imam Marwazi)

De Sunnah gebeden voor en na de Jumuah (vrijdag) gebed:

Abdullah bin Masud R.A. overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa sallam gewend was om 4 rakaat vóór het vrijdag-gebed en 4 rakaat erna te bidden. (Tabarani in zijn Mujam al Kabir)

Hetzelfde is overleverd door Ali radiyallahu anh (Tabarani in zijn Mujam al Kabir)

Qatadah overleverd dat Abdullah bin Masud RA gewend was om 4 rakaat vóór het vrijdag-gebed en 4 rakaat erna te bidden. (Tirmizi, Abdurrazzak)

Het is overleverd door Ata ibn Saib van Abdur Rahman al Sulami, hij zei dat Abdullah bin Masud was gewend ons het verichtten van 4 rakaat vóór en na het vrijdag-gebed te bevelen. (Abdurrazzak, Haitami in zijn Al Kabir, Ibn Hajar al Asqalani zegt in zijn Ad Dirayah, pagina 133: ‘’De keten van overleveraars zijn betrouwbaar’&rsquo

Abdullah Ibn Abbas R.A. overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa sallam gewend was om 4 rakaat vóór het vrijdag-gebed en 4 rakaat erna te bidden, zonder deze met een taslim te scheiden. (Tabarani in zijn Mujam al Kabir)

Safiyah overleverd dat zij Safia bint Huyai (de vrouw van de Profeet salallahu ‘alaihiwa sallam) 4 rakaats zag verichtten voordat de imaam naar het vrijdag-gebed kwam, en daarna verichtte zij het vrijdag-gebed als 2 rakaat met de imaam. (Ibn Saad in zijn Al Tabaqat)

Abdullah Ibn Abbas R.A. overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa sallam gewend was om 4 rakaat vóór het vrijdag-gebed te bidden, zonder deze met een taslim te scheiden. (Ibn Madjah, Tabarani in zijn Mujam al Kabir)

Abu Hurayrah R.A. overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa sallam zei: ’’ Waneer iemand van jullie het vrijdag-gebed heeft verricht, laat hem 4 rakaat erna bidden’’ (Muslim)

Ibn Jurayj zegt; Ata vertelde mij dat hij Ibn Umar na het vrijdag-gebed zag bidden. Hij ging een klein stukje weg van de plaats waar hij het vrijdag-gebed had verricht en bad 2 rakaat. Daarna ging hij er nog verder van weg en bad 4 rakaat. Ik vroeg aan Ata hoe vaak zag je Ibn Umar dit doen? Hij (Ata) antwoordde; ‘’ Vele malen’’
(Abu Dawud, Hakim in zijn Mustadrak)

Abu Abdur Rahman Sulami zegt dat Abdullah bin Masud was gewend ons het verichtten van 4 rakaat na het vrijdag-gebed te bevelen totdat we de overlevering van Ali R.A. hadden gehoord van ‘’verricht 6 rakaats’’

Ata zegt Abu Abdur Rahman verrichtte eerst 2 rakaat en daarna 4 rakaat.
(Tabarani in zijn Mujam al Kabir)

Het is overleverd door Abu Abdur-Rahman van Ali radiayaalhu anh dat hij zei: ’’Diegene die na het vrijdag-gebed een gebed gaat verrichtten, laat hem 6 rakaats verrichtten’’
(Tahawi, Imam Nimawi zegt in zijn Athar us Sunan dat de ketting van overleveraars authentiek is is)

De Sunnah Muakkada van het vrijdag gebed is 4 rakaat ervoor en 4 erna. In de laatste 3 overleveringen is het als 6 rakaats ovegeleverd, 4 ervan is Muakkadah de overgebleven 2 Ghayr Muakkadah hoewel sommigen dit ook als Muakkadah beschouwen Allahuahlam.

28-01-2010, 20:39
Nawafil Salat - DEEL 2

Hierbij insha'Allah deel 2 van een reeks mails over de verschillende soorten vrijwillige gebeden. In deze eerste mail behandelden we Salat al Ishraq (het gebed na zonsopkomst), Salat ad Duha (het gebed van de 'voormiddag') en Salat at Tahiyatul Wudu (gebed na de wassing. Het tweede deel gaat insha’Allah over Salat Tahiyatul Masjid (welkomstgebed in de moskee), Salat at Tahajjud (nachtgebed), Salat at Tawba (gebed van berouw) en Salat at Tasbih (gebed van verheerlijking).

Moge Allah Subhana wa Ta'Ala ons leiden op het Rechte Pad, onze zonden vergeven en ons standvastig maken in de Islam, onze kennis vergroten en ons de kracht geven te handelen naar onze kennis, ameen.

Verschillende soorten vrijwillige gebeden


Voor een moslim zijn er 5 verplichte gebeden per dag. Dat zijn de ‘fard’ gebeden. Naast deze verplichte gebeden kan je ook nog vrijwillige gebeden verrichten, ‘nawafil’ gebeden. Dit is iets anders als de Sunnah gebeden. Nawafil gebeden worden gebeden op toegestane tijden (bijvoorbeeld niet na Assr, of kort na Shuruq / zonsopkomst).

Er is geen grens aan deze nawafil gebeden, en hoe meer nawafil gebeden je verricht hoe meer beloning je van Allah Subhana wa Ta’Ala zal krijgen insha’Allah. Er zijn dienaren geweest die de hele nacht vrijwillige gebeden verrichtten zonder ook maar eventjes te gaan slapen. De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft in zijn leven altijd nawafil gebeden verricht. Een aantal hiervan zullen wij nu behandelen insha’Allah.


1. Ishraq

2. Duha / Chasht

3. Tahiyatul Wudu

4. Tahiyatul Masjid

5. Tahajjud

6. Tawba

7. verwijderd

8. Safar / Musaffir

9. Istikhara

10. Hajat

11. Awwabin


4. Salat Tahiyatul Masjid, ook wel Masjidus Salaam genoemd – Welkomstgebed in de moskee


Wanneer je de moskee binnenkomt is het sterk aanbevolgen twee raka’at te bidden, als een soort begroeting van de plaats van aanbidding (moskee).

Abu Oatada zei dat de Boodschapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, zei: “Als iemand van jullie de moskee binnengaat, laat hem dan niet zitten voordat hij twee raka’at heeft gebeden.” (Bukhari en Muslim).

Ibn Abidin legt uit dat dit gebed jou niet dichter brengt tot de moskee, maar dichter tot Allah. Als je een paleis binnenkomt dan groet je namelijk ook de koning, en niet zijn huis. (Radd al Muhtar ‘ala al Durr al Mukhtar 1:456)


5. Salat at Tahajjud - Nachtgebed


Van alle nawafil gebeden, is het gebed in het midden van de nacht het meest waardevol voor de dienaar. De naam van dit gebed is Tahajjud of Salat al Layl.

Salat at Tahajjud wordt na ‘Isha gebeden maar vóór het Fajr gebed, of 12 uur na het Dhohr gebed. Bijvoorbeeld wanneer Dhohr om 14u is, dan bidt je Tahajjud om 2u ’s nachts. Het aantal raka’at is 4 tot 12, gebeden in even nummers, met 2 of 4 raka’at per keer.

Als je de nacht verdeelt in zes delen, zijn het vijfde en zesde deel het beste voor het gebed. Stel, ‘Isha is om 22u en Fajr om 5.30u. Daar zit dus 7,5 uur tussen. Als je de nacht deelt in zes stukken, duurt ieder stuk 1,25 uur. Vijf zesde deel is 5x1,25 = 6,25 dus 22u + 6,25 = 04:15u ’s ochtends. Wanneer je de nacht in drieën deelt is het derde deel van de nacht het beste.

Wanneer je het Witr gebed wil verrichten, moet je dit na Salat at Tahajjud bidden.

“Voorwaar, de Muttaqun (oprechte mensen die Allah vrezen) verblijven in Tuinen en bij bronnen (in het Paradijs). Zij nemen wat hun Heer hun geeft. Voorwaar, zij behoorden voorheen tot de weldoeners. Zij plachten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij om vergeving.” (Sura ad Djariat 51:15 – 18)

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Het beste gebed na de verplichte gebeden is het nacht gebed (salat at Tahajjud).” (Ahmad en Muslim).

Abu Hurairah overleverde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Allah daalt iedere nacht af naar de laagste hemel, en in het laatste (derde) deel van de nacht zegt Hij: ‘Wie smeekt tot mij, zodat ik hem kan antwoorden? Wie vraagt mij, zodat ik hem kan geven? Wie vraagt mij om vergeving, zodat ik hem kan vergeven?’ ” (Nr. 35 van 40 hadith Qudsi; overgeleverd door Bukhari, Muslim, Malik, at Tirmidhi, abu Dawud)

28-01-2010, 20:40


Salat at Tawba – Gebed van berouw


Verricht de kleine of grote wassing, afhankelijk van de zonde die je hebt begaan. Vervolgens bidt je 2 raka’at en vraagt Allah om Zijn vergeving. Je kan dit gebed doen voor elke zonde, of het nu een kleine of grote zonde is. Het gebed wordt verricht zodra de Moslim berouw toont voor de begane zonde, of dit nu direct er na is, een dag later, een maand later, enz. Wel is het sterk aanbevolen het niet uit te stellen, omdat je niet weet hoe veel tijd je nog zal hebben voordat Malik al Mawt jouw ziel komt halen. Omdat het een gebed ‘met reden’ is, mag dit gebed ook worden gebeden op tijden dat het eigenlijk verboden (zoals kort na zonsopkomst en na assr). Het is mustahhab om naast dit gebed ook nog goede daden te doen, zoals sadaqa geven, omdat goede daden de slechte uitwissen.

De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het gebed is voorgeschreven in de Shari3ah. Abu Dawud (1521) overlevert dat Abu Bakr as Siddeeq zei: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (salalahu aleihi wasalam) zeggen: ‘Een ieder die een zonde begaat, vervolgens zichzelf goed reinigt, twee raka’at bidt en Allah om vergeving vraagt, Allah vergeeft hem. Vervolgens reciteerde hij dit vers: “En degenen die, als zij een zedeloosheid begaan hebben, of zichzelf onrecht aangedaan hebben, daarna Allah gedenken en dan vergeving voor hun zonden vragen, en niemand vergeeft de zonden behalve Allah. En zij volharden niet in wat zij deden, terwijl zij weten.”

(Sura Ali ‘Imran 3:135)

(Sahih geclassificeerd door al Albani in Sahih abi Dawud).

28-01-2010, 20:41
Salat ad Duha – Het gebed van de ‘voormiddag’

Dit gebed is ook bekend als ‘chaasht’ gebed. Salat ad Duha wordt verricht nadat de zon is gerezen in de ochtend, nadat ongeveer een derde van de dag voorbij is, gerekend vanaf Fajr. Wanneer Fajr rond 6u is, en Dhohr rond 14u, is Duha rond 11u. Zaid ibn Arqam overleverd: “De Boodshapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, ging naar de mensen van Quba’, en zij waren bezig met het Duha gebed. Hij zei: ‘Het gebed van toewijding (aan Allah) moet verricht worden wanneer de jonge gezoogde kamelen de hitte van de zon voelen.” (Ahmad, Muslim, At Tirmidhi).

A’isha, moge Allah tevreden met haar zijn, werd gevraagd hoeveel raka’at de Profeet, salalahu aleihi wasalam, normaal gesproken bad in het Duha gebed. Zij zei: “Vier raka’at of hij verlengde het naar Allah’s wil.” (Muslim).

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heft gezegd volgens een overlevering van at Tirmidhi en ibn Majah: “Degene die 12 raka’at bidt voor het Duha gebed, Allah bouwt een gouden kasteel voor hem in Jennah.”

Sa’id ibn Mansur overlevert dat al-Hassan gevraagd werd: “Verrichten de sahaba het Duha gebed?” Hij antwoordde: “Ja… sommigen van hen verrichtten twee raka’at en sommigen van hen vier raka’at. En sommigen van hen gingen door met bidden tot de helft van de (voormid-) dag (voorbij was).”

Abu Dharr overlevert dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam zei: “Liefdadigheid wordt gevraagd van elk deel van jouw lichaam, elke dag. Elke keer dat je ‘subhanAllah’ (Allah is vrij van elke onvolkomenheid) zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘alhamdulilah’ (alle lof is aan Allah) zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘la ilaha illa Allah’ zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘Allahu akbar’ zegt is een liefdadigheid. Gebieden van het goede is een liefdadigheid. Verbieden van het slechte is een liefdadigheid. En wat voldoet voor dat (als liefdadigheid) dat zijn de twee raka’at van Duha.” (Ahmad, Muslim, abu Dawud).

28-01-2010, 20:42
Verschillende soorten vrijwillige gebeden


Voor een moslim zijn er 5 verplichte gebeden per dag. Dat zijn de ‘fard’ gebeden. Naast deze verplichte gebeden kan je ook nog vrijwillige gebeden verrichten, ‘nawafil’ gebeden. Dit is iets anders als de Sunnah gebeden. Nawafil gebeden worden gebeden op toegestane tijden (bijvoorbeeld niet na Assr, of kort na Shuruq / zonsopkomst).

Er is geen grens aan deze nawafil gebeden, en hoe meer nawafil gebeden je verricht hoe meer beloning je van Allah Subhana wa Ta’Ala zal krijgen insha’Allah. Er zijn dienaren geweest die de hele nacht vrijwillige gebeden verrichtten zonder ook maar eventjes te gaan slapen. De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft in zijn leven altijd nawafil gebeden verricht. Een aantal hiervan zullen wij nu behandelen insha’Allah.



Salat Istikhara – Gebed waarin je vraagt om leiding en hulp in een bepaalde zaak


Jabir ibn ‘Abdullah zei: “De Profeet leerde ons om Allahs leiding in alle zaken te zoeken, zoals Hij ons suraat van de Qur’an aanleerde.” Hij zei: “Ieder van jullie die een beslissing over een belangrijke zaak moet nemen, laat hem twee vrijwillige raka’at bidden en dan het volgende zeggen:



Allaahumma inni astagiruka bi3ilmik, wa astaqdiruka biqudratik, wa as-aluka min fadhlikal 3Azhim, fa-innaka taqdiru wa laa aqdir, wa ta3alamu wa laa a3lam, wa Anta 3Allaamul ghujub, Allaahumma in kunta ta3lamu anna hadhal amr (noem dan de zaak waarover besloten moet worden) gairun li fi dini wa ma3ashi wa 3aqibati amri (of zeg: 3aadjililhi wa aadjilih) faqdurhu li was jassirhu li tsumma baarik li fieh, wa in kunta ta3lamu anna hadhal amra sjarrun li fi dieni wa ma3ashi wa 3aqibati amri (of zeg: 3aadjililhi wa aadjilih) fasrifhu 3anni wasrifni 3anhu waqdur lijal gaira haitsu kaana tsumma ardhini bih.”

(de ‘3’ staat voor de letter ‘ayn’, de ‘u’ spreek je uit als oe)



Oh Allah, ik ga te rade bij U om Uw kennis, ik zoek de kracht in Uw macht en ik verzoek U om voortreffelijke gunsten. Waarlijk, niets is U te machtig, mij wel. U weet alles, ik niet. U bent de Kenner van het onzichtbare. Allah, waarlijk U weet of deze zaak (noem dan de zaak waarover besloten moet worden) goed is met betrekking tot mijn religie, mijn leven en mijn status in het Hiernamaals (of zeg: als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak), bepaal het dan voor mij, maak het mij gemakkelijk en zegen mij daarmee. Maar als deze zaak slecht is met betrekking tot mijn religie, mijn leven en mijn status in het Hiernamaals (of zeg: als het slechter is voor mijn huidige en latere noodzaak), houd het dan ver weg van mij en laat mij er afstand van nemen. Bepaal voor mij het goede en help mij daarin voldoening te vinden.
Overleverd door Bukhari (6841) en in overleveringen van Tirmidhi, al Nisaa’i, abu Dawud, ibn Maajah en Ahmad.

Ibn Hijr (moge Allah hem genadig zijn) zei over deze hadith in zijn boek Kitaab al-Da’waat en Kitaab at-Tawheed (samengevat):

Pagina's : [1] 2