cengizhan
28-01-2010, 17:16
AUB ALLEEN REAGEREN ALS JE EEN BEETJE KENNIS HEBT VAN OESOEL, ETC. GEEN UPJES OF PUPJES
Zie hieronder een eerder gevoerd gesprek tussen mij en een ander broeder/zuster. Zoals ik hem/haar eerder al heb gezegd wil ik alleen de waarheid achter halen. Ik ben de welles nietes discussies over het baard een beetje zat namelijk. Niet dat het een essentieel onderwerp is terwijl onze broeders en zusters daar worden afgeslacht in de moslim landen.
Citaat door MyDestiny:
Omdat je er zo op aandringt! Ik hoop dat dit Insha Allah voldoende is om jou te kunnen overtuigen. Als je dan nog steeds niet overtuigd bent, dan probeer je de feiten gewoon bewust te ontlopen, Allah oe 3lam. En Allah sub7ana wa ta3ala en zijn boodschapper weten het beste!
Misschien ook juist niet, misschien is het juist dat ik het zat ben al die discussies van welles nietes en dat ik er zelf naar op zoek ga door alle argumenten van beide partijen te vergelijken en de sterkste als bron te nemen. En als het toch niet verplicht is de baard zal ik de mijne wel laten staan
Citaat door MyDestiny:
Allah swt verteld dat de satan zei: ((En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen)) 4:119
het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en gehoorzaamheid aan de satan.
het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en gehoorzaamheid aan de satan.
Het verkorten van de baard en knippen van nagels is dan toch ook veranderen van de schepping van Allah? Dit is zowieso geen argument vind ik.
Citaat door MyDestiny:
Allah swt zei: ((En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan))59:7
Dit is de Daliel dat de Sunnah in haar algemeen een bron is voor wetgeving. Hier zitten dus fard, sunnah, mubah, makruh als harram zaken in (overigens vloeien uit sommige meerd, zoals waadjib (volgens abu haniefah net geen fard maar ook geen sunnah, beetje ingewikkeld) fard 'ayn, fard kifaayah, sunnah muakkadah, sunnah gayri muakkadah, makruh tahrieman (volgens abu hanifa is dit ook harram), makruh gayri tahrieman, harram, etc.
Citaat door MyDestiny:
De Profeet saws zei: (Knip de snorren bij en laat de baarden groeien onderscheid jullie van de heidenen) Moslim
Mag ik deze in het Arabisch? Wanneer de Profeet (saw) een bevel geeft maar er zit geen qarienah bij is het volgens bijna alle usuli's sunnah (of muakkadah).
Citaat door MyDestiny:
De Profeet saws zei: (Tien behoren tot de natuurlijke creatie(van de mens) : bijknippen van de snor, laten groeien van de baard, Siwaak, snuiven van water door de neus,knippen van nagels...)Moslim
Dit geeft ook geen verplichting dat al dezen fard/harraam zijn.
Citaat door MyDestiny:
De Baardgroei is dus door Allah geschapen, Derhalve scheren is verboden.
Hier zit geen daliel bij en dus is het niets om aan te nemen, alcohol is namelijk ook door Allah
Citaat door MyDestiny:
Andere ovelevering zegt: ( De Profeet saws heeft de mannen die vrouwen imiteren vervloekt) overgeleverd door Al-Boecharie
Ik neem aan dat wanneer de Profeet (saw) zo een uitspraak doet dat het een verplichting of harraam word. Dus mannen mogen vrouwen niet nadoen. Maar dan is de vraag, wat precies is de maatstaf of grens? Mogen de mannen dan ook geen hoofddeksel dragen?
Citaat door MyDestiny:
Het scheren van een baard is een imitatie van de vrouwen.
Ow ja? Ik ken genoeg vrouwen met een baard
Citaat door MyDestiny:
De Profeet saws zei: (Maar mijn Rabb heeft mijn verplicht om mijn baard te laten en mijn snor bij te knippen) Authentiek overgeleverd door Ibn Khozeima
Deze bewijsvoering geeft aan dat het verplicht is voor de Profeet (saw) om Zijn (saw) baard te laten staan. Niet alles wat verplicht is voor hem is ook voor ons verplicht. Sterker nog, sommige zijn niet alleen Sunnah voor ons maar zelfs harraam. Meerdere vrouwen nemen dan vier, twee dagen achter elkaar vasten. Dan heb je de nachtgebed wat ook voor hem enkel verplicht was maar voor ons Sunnah is.
Citaat door MyDestiny:
het laten groeien van de baard is een bevel van Allah en zijn Profeet saws. Het is verplicht omdat de profeet saws en zijn metgezellen hieraan hielden.
Dat zij zich daaraan hielden is geen istidlaal dat het voor ons ook behoort tot de foeroed. Gevaarlijk uitspraak.
Citaat door MyDestiny:
Het scheren van de baard is een grote zonde. Deze zonde moet bestreden worden , omdat de Profeet saws zei:
(Wie van jullie iets slechts ziet, laat hij dit veranderen met zijn hand, als hij dit niet kan dan met zijn tong, als hij dat niet kan dan met zijn hart.Dit is de zwakste vorm van geloof.) Overgeleverd door Moslim
(Wie van jullie iets slechts ziet, laat hij dit veranderen met zijn hand, als hij dit niet kan dan met zijn tong, als hij dat niet kan dan met zijn hart.Dit is de zwakste vorm van geloof.) Overgeleverd door Moslim
De uitleg van de hadith kan ik dus niet linken met de baard kwestie. Lees ook:
http://islamleer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1256: hadith-51-de-tong-moet-worden-gebruikt-om-de-waarheid-te-spreken-indien-de-hand-het-niet-kan-opleggen&catid=85:uitleg-van-ahadith&Itemid=224
Citaat door MyDestiny:
Degenen die hun baarden wegscheren, Itaqii Allah en toon berouw en vraag Allah om vergeving en dat je niet meer terugkeert naar deze zonde.
(Itaqii Allah is geen juiste grammaticale Arabisch heb ik begrepen :P).
Citaat door MyDestiny:
Het scheren van de baard: een moderne vorm van verwijving
Ik weet niet of modernisme is begrepen en past in deze context. Misschien het kopje Al Haadaarah & Madaniyyah herlezen? Is een auto ook een modern iets bijv? Één van de redenen dat het Ottomaanse khilafaah is gevallen is omdat het Arabisch werd afgeschaft aan het einde d.m.v. de handen van de koefaar. Hierna werden de mensen suf en konden ze niet echt meer idjtihaad verrichten en dus waren de idjtihaad deuren gesloten. Hierdoor wist men niet meer wat Al Hadaarah & Al Madaniyyah waren waardoor ze allemaal van kind tot oud fatawaa gaven.
Citaat door MyDestiny:
Definitie
Onder de baard (in het Arabisch: lihyah) verstaan we: al het haar dat groeit op de wangen en de onderkaak. Tevens omvat het de haren onder de onderlip en onder de kin.
Onder de baard (in het Arabisch: lihyah) verstaan we: al het haar dat groeit op de wangen en de onderkaak. Tevens omvat het de haren onder de onderlip en onder de kin.
Bedankt, had niet eerder de definitie echt gelezen. Is dit een algemeen of specifiek definite?
Citaat door MyDestiny:
Het Islamitisch oordeel over de baard
Het laten staan van de baard is Waadjib (verplicht) voor alle mannen. Hiervoor is voldoende bewijs te vinden in de Soennah van de Profeet (vrede en zij met hem) en de cOelamaa’ van de Islam zijn het er unaniem over eens dat het laten staan van de baard verplicht is. Laat je niet misleiden door het achterwege laten van deze soennah door een aantal hedendaagse ‘geleerden’. Laat je ook niet misleiden door hun twijfelachtige fatwa’s, waarmee zij hun eigen (ongeoorloofde) daden ondersteunen en waarmee zij de mensen hen laten volgen in datgene wat verwerpelijk is. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wie met een goede soennah begint (het initiatief neemt om een goede daad te verrichten), hem komt de beloning van deze (goede soennah) toe en (ook) de beloning van éénieder die deze (goede soennah, hem navolgend) verricht. En wie met een slechte soennah begint (het initiatief neemt om een slechte daad te verrichten), hem komt de zondelast van deze (slechte soennah) toe en (ook) de zondelast van éénieder die deze (slechte soennah, hem navolgend) verricht.” (Moeslim)
Het laten staan van de baard is Waadjib (verplicht) voor alle mannen. Hiervoor is voldoende bewijs te vinden in de Soennah van de Profeet (vrede en zij met hem) en de cOelamaa’ van de Islam zijn het er unaniem over eens dat het laten staan van de baard verplicht is. Laat je niet misleiden door het achterwege laten van deze soennah door een aantal hedendaagse ‘geleerden’. Laat je ook niet misleiden door hun twijfelachtige fatwa’s, waarmee zij hun eigen (ongeoorloofde) daden ondersteunen en waarmee zij de mensen hen laten volgen in datgene wat verwerpelijk is. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wie met een goede soennah begint (het initiatief neemt om een goede daad te verrichten), hem komt de beloning van deze (goede soennah) toe en (ook) de beloning van éénieder die deze (goede soennah, hem navolgend) verricht. En wie met een slechte soennah begint (het initiatief neemt om een slechte daad te verrichten), hem komt de zondelast van deze (slechte soennah) toe en (ook) de zondelast van éénieder die deze (slechte soennah, hem navolgend) verricht.” (Moeslim)
Inderdaad, laat je niet misleiden door de hedendaagse 'paleis 'oelemaa' waar de Profeet (saw) ons voor waarschuwde. Vraag altijd om daliel ook al kunnen we deze niet echt goed begrijpen (anders waren we zelf geleerede
Citaat door MyDestiny:
En hij zei: “Voorwaar, Allah zal de kennis, nadat Hij die jullie heeft gegeven niet (in één keer) wegrukken, maar Hij zal haar (kennis) van hen wegnemen door het nemen (van de levens) van de cOelamaa’ en daarmee ook hun kennis. Daarna zullen slechts onwetende mensen overblijven. Zij zullen om fatwa’s (religieuze uitspraken) gevraagd worden, waarna zij fatwa’s zullen geven die gebaseerd zijn op hun eigen meningen, en daarmee dwalen zij af en doen zij anderen afdwalen.”
(al-Boechari)
(al-Boechari)
Deze hadith wordt tegenwoordig gebruikt tegen de tirannieke leiders die de 'oelemaa gebruiken voor hun eigen belang. Zoals de koning van Saudi Arabië een fatwa wou laten geven dat de mannen en vrouwen gemixt zaten op zijn nieuwe universiteit, de sheikh liet een weigerend gezichtsuitdrukking zien en werd geschorst van de fatawaa-center. De sheikh van Misri die fatwa gaf dat het niet toegestaan is om de niqaab te dragen. Of dat het maken van plaatsen van een muur tussen Egypte en Palestina verplicht is. De uitspraak: 'Moge de muur op degene vallen die er doorheen willen lopen' etc..