Bekijk volle/desktop versie : Baard, verplicht of niet?



Pagina's : [1] 2 3

28-01-2010, 17:16

AUB ALLEEN REAGEREN ALS JE EEN BEETJE KENNIS HEBT VAN OESOEL, ETC. GEEN UPJES OF PUPJES





Zie hieronder een eerder gevoerd gesprek tussen mij en een ander broeder/zuster. Zoals ik hem/haar eerder al heb gezegd wil ik alleen de waarheid achter halen. Ik ben de welles nietes discussies over het baard een beetje zat namelijk. Niet dat het een essentieel onderwerp is terwijl onze broeders en zusters daar worden afgeslacht in de moslim landen.




Citaat door MyDestiny:
Omdat je er zo op aandringt! Ik hoop dat dit Insha Allah voldoende is om jou te kunnen overtuigen. Als je dan nog steeds niet overtuigd bent, dan probeer je de feiten gewoon bewust te ontlopen, Allah oe 3lam. En Allah sub7ana wa ta3ala en zijn boodschapper weten het beste!


Misschien ook juist niet, misschien is het juist dat ik het zat ben al die discussies van welles nietes en dat ik er zelf naar op zoek ga door alle argumenten van beide partijen te vergelijken en de sterkste als bron te nemen. En als het toch niet verplicht is de baard zal ik de mijne wel laten staan




Citaat door MyDestiny:
Allah swt verteld dat de satan zei: ((En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen)) 4:119

het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en gehoorzaamheid aan de satan.


Het verkorten van de baard en knippen van nagels is dan toch ook veranderen van de schepping van Allah? Dit is zowieso geen argument vind ik.



Citaat door MyDestiny:
Allah swt zei: ((En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan))59:7


Dit is de Daliel dat de Sunnah in haar algemeen een bron is voor wetgeving. Hier zitten dus fard, sunnah, mubah, makruh als harram zaken in (overigens vloeien uit sommige meerd, zoals waadjib (volgens abu haniefah net geen fard maar ook geen sunnah, beetje ingewikkeld) fard 'ayn, fard kifaayah, sunnah muakkadah, sunnah gayri muakkadah, makruh tahrieman (volgens abu hanifa is dit ook harram), makruh gayri tahrieman, harram, etc.



Citaat door MyDestiny:
De Profeet saws zei: (Knip de snorren bij en laat de baarden groeien onderscheid jullie van de heidenen) Moslim


Mag ik deze in het Arabisch? Wanneer de Profeet (saw) een bevel geeft maar er zit geen qarienah bij is het volgens bijna alle usuli's sunnah (of muakkadah).



Citaat door MyDestiny:
De Profeet saws zei: (Tien behoren tot de natuurlijke creatie(van de mens) : bijknippen van de snor, laten groeien van de baard, Siwaak, snuiven van water door de neus,knippen van nagels...)Moslim


Dit geeft ook geen verplichting dat al dezen fard/harraam zijn.



Citaat door MyDestiny:
De Baardgroei is dus door Allah geschapen, Derhalve scheren is verboden.


Hier zit geen daliel bij en dus is het niets om aan te nemen, alcohol is namelijk ook door Allah geschapen.



Citaat door MyDestiny:
Andere ovelevering zegt: ( De Profeet saws heeft de mannen die vrouwen imiteren vervloekt) overgeleverd door Al-Boecharie


Ik neem aan dat wanneer de Profeet (saw) zo een uitspraak doet dat het een verplichting of harraam word. Dus mannen mogen vrouwen niet nadoen. Maar dan is de vraag, wat precies is de maatstaf of grens? Mogen de mannen dan ook geen hoofddeksel dragen?



Citaat door MyDestiny:
Het scheren van een baard is een imitatie van de vrouwen.


Ow ja? Ik ken genoeg vrouwen met een baard



Citaat door MyDestiny:
De Profeet saws zei: (Maar mijn Rabb heeft mijn verplicht om mijn baard te laten en mijn snor bij te knippen) Authentiek overgeleverd door Ibn Khozeima


Deze bewijsvoering geeft aan dat het verplicht is voor de Profeet (saw) om Zijn (saw) baard te laten staan. Niet alles wat verplicht is voor hem is ook voor ons verplicht. Sterker nog, sommige zijn niet alleen Sunnah voor ons maar zelfs harraam. Meerdere vrouwen nemen dan vier, twee dagen achter elkaar vasten. Dan heb je de nachtgebed wat ook voor hem enkel verplicht was maar voor ons Sunnah is.



Citaat door MyDestiny:
het laten groeien van de baard is een bevel van Allah en zijn Profeet saws. Het is verplicht omdat de profeet saws en zijn metgezellen hieraan hielden.


Dat zij zich daaraan hielden is geen istidlaal dat het voor ons ook behoort tot de foeroed. Gevaarlijk uitspraak.



Citaat door MyDestiny:
Het scheren van de baard is een grote zonde. Deze zonde moet bestreden worden , omdat de Profeet saws zei:

(Wie van jullie iets slechts ziet, laat hij dit veranderen met zijn hand, als hij dit niet kan dan met zijn tong, als hij dat niet kan dan met zijn hart.Dit is de zwakste vorm van geloof.) Overgeleverd door Moslim


De uitleg van de hadith kan ik dus niet linken met de baard kwestie. Lees ook:
http://islamleer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1256: hadith-51-de-tong-moet-worden-gebruikt-om-de-waarheid-te-spreken-indien-de-hand-het-niet-kan-opleggen&catid=85:uitleg-van-ahadith&Itemid=224



Citaat door MyDestiny:
Degenen die hun baarden wegscheren, Itaqii Allah en toon berouw en vraag Allah om vergeving en dat je niet meer terugkeert naar deze zonde.


(Itaqii Allah is geen juiste grammaticale Arabisch heb ik begrepen :P).



Citaat door MyDestiny:
Het scheren van de baard: een moderne vorm van verwijving


Ik weet niet of modernisme is begrepen en past in deze context. Misschien het kopje Al Haadaarah & Madaniyyah herlezen? Is een auto ook een modern iets bijv? Één van de redenen dat het Ottomaanse khilafaah is gevallen is omdat het Arabisch werd afgeschaft aan het einde d.m.v. de handen van de koefaar. Hierna werden de mensen suf en konden ze niet echt meer idjtihaad verrichten en dus waren de idjtihaad deuren gesloten. Hierdoor wist men niet meer wat Al Hadaarah & Al Madaniyyah waren waardoor ze allemaal van kind tot oud fatawaa gaven.





Citaat door MyDestiny:
Definitie

Onder de baard (in het Arabisch: lihyah) verstaan we: al het haar dat groeit op de wangen en de onderkaak. Tevens omvat het de haren onder de onderlip en onder de kin.


Bedankt, had niet eerder de definitie echt gelezen. Is dit een algemeen of specifiek definite?



Citaat door MyDestiny:
Het Islamitisch oordeel over de baard

Het laten staan van de baard is Waadjib (verplicht) voor alle mannen. Hiervoor is voldoende bewijs te vinden in de Soennah van de Profeet (vrede en zij met hem) en de cOelamaa’ van de Islam zijn het er unaniem over eens dat het laten staan van de baard verplicht is. Laat je niet misleiden door het achterwege laten van deze soennah door een aantal hedendaagse ‘geleerden’. Laat je ook niet misleiden door hun twijfelachtige fatwa’s, waarmee zij hun eigen (ongeoorloofde) daden ondersteunen en waarmee zij de mensen hen laten volgen in datgene wat verwerpelijk is. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wie met een goede soennah begint (het initiatief neemt om een goede daad te verrichten), hem komt de beloning van deze (goede soennah) toe en (ook) de beloning van éénieder die deze (goede soennah, hem navolgend) verricht. En wie met een slechte soennah begint (het initiatief neemt om een slechte daad te verrichten), hem komt de zondelast van deze (slechte soennah) toe en (ook) de zondelast van éénieder die deze (slechte soennah, hem navolgend) verricht.” (Moeslim)


Inderdaad, laat je niet misleiden door de hedendaagse 'paleis 'oelemaa' waar de Profeet (saw) ons voor waarschuwde. Vraag altijd om daliel ook al kunnen we deze niet echt goed begrijpen (anders waren we zelf geleerede ). De hadith van Moeslim past niet exact bij de context vanwege de eerder genoemde argumenten. Anders zou die wel passen vind ik.



Citaat door MyDestiny:
En hij zei: “Voorwaar, Allah zal de kennis, nadat Hij die jullie heeft gegeven niet (in één keer) wegrukken, maar Hij zal haar (kennis) van hen wegnemen door het nemen (van de levens) van de cOelamaa’ en daarmee ook hun kennis. Daarna zullen slechts onwetende mensen overblijven. Zij zullen om fatwa’s (religieuze uitspraken) gevraagd worden, waarna zij fatwa’s zullen geven die gebaseerd zijn op hun eigen meningen, en daarmee dwalen zij af en doen zij anderen afdwalen.”

(al-Boechari)


Deze hadith wordt tegenwoordig gebruikt tegen de tirannieke leiders die de 'oelemaa gebruiken voor hun eigen belang. Zoals de koning van Saudi Arabië een fatwa wou laten geven dat de mannen en vrouwen gemixt zaten op zijn nieuwe universiteit, de sheikh liet een weigerend gezichtsuitdrukking zien en werd geschorst van de fatawaa-center. De sheikh van Misri die fatwa gaf dat het niet toegestaan is om de niqaab te dragen. Of dat het maken van plaatsen van een muur tussen Egypte en Palestina verplicht is. De uitspraak: 'Moge de muur op degene vallen die er doorheen willen lopen' etc..

28-01-2010, 17:29


Ik kan me de laatste gesprek over de baard herineren op een andere topic tussen mij en jou en ik geloof dat jij toen jezelf aan het terugtrekken was omdat je geen kennis over al oesoel hebt.

Het is voor ons genoeg om te weten dat er een bevel van de profeet is gegeven. En dat er geen qarienah tegenover zit. En de stelregel luidt: Al amroe yoefiedoe 3alal woedjoeb of Al amroe yoedieloe 3alal woedjoeb enz.
Dus een bevel leid naar een verplichting(indien er geen qarienah is).

Dus mijn vraag aan jou is. Is er een qarienah waarmee jij het bevel kan opheffen tot een aanbeveling? Zo niet dan is het genoeg voor jou om te weten dat deze bevel dan leidt tot de verplichting.

Overigens is hier een consensus over tussen de 4 madhaaib.

28-01-2010, 17:49
na3am je hebt gelijk. Dat was niet goed van mij. En bovendien weet ik helemaal niks. Ik vond het alleen een beetje appart omdat ik en de broeder hier zeker 5 gesprekken over hebben gehad.

Ik heb het verwijdert, verwijder aub ook jou bericht.

28-01-2010, 17:54

Citaat door sheikhalalbani:
na3am je hebt gelijk. Dat was niet goed van mij. En bovendien weet ik helemaal niks. Ik vond het alleen een beetje appart omdat ik en de broeder hier zeker 5 gesprekken over hebben gehad.

Ik heb het verwijdert, verwijder aub ook jou bericht.


Ghair Insha Allaah! Ja, dat zou kunnen. Op mijn topic ging deze broeder ook er ook steeds dieper op in. Hij vroeg naar mijn mening onmogelijke vragen en zette vraagtekens achter citaten uit de Hadieth. En zijn vragen waren gewoon onmogelijk voor mij om te beantwoorden. Insha Allah lukt het jou wel!

Ik heb het verwijdert. Allah samaa7! Allahoema Ameen!

28-01-2010, 18:19


Khair inshaAllah, ben benieuwt wat er stond in de verwijderde teksten. Ik wou jou net een bericht sturen Albani, omdat ik deze discussie het liefst met jou aanga omdat jij iets meer weet dan de gemiddelde moslims hier Alh

Wat betreft de oesoel, ik krijg momenteel 1x per week Sunnah lessen. Eerst waren het basis regels over Sunnah, terwijl dit al enorm diep ging en zelfs 4-5 maanden duurde. Nu gaan we dieper op in en word de Sunnah helemaal uitgepluist. Het zijn lessen vanuit Shaksiyyah 3 van Sheikh Taqiuddien Annabhani. Deze wordt een beetje bij beetje vertaald (niet officieel en dus niet verspreid). Nu komen we dus heel wat oesoel regels tegen waardoor ik de discussie wil aangaan zodat ik hetgeen waar ik niet uitkom kan vragen aan de musrif.

Nu heb ik met mijn kennis alle argumenten van haar aan de kant geschoven en wil ik duidelijkere bewijs. Vandaar de discussie.

Wat betreft:
Al amroe yoefiedoe 3alal woedjoeb of Al amroe yoedieloe 3alal woedjoeb

Van wie is deze oesoel volgens jou? En wat houdt het precies in? Waar zie jij trouwens een bevel van de boodschapper van Allah (saw) voor ons?

28-01-2010, 18:47
De oesoel is bekend bij de geleerden van oesoel. Uiteindelijk kunnen we de meeste stelregels terug te vinden in de boeken van imaam ash-shafië. Maar er zijn door andere geleerden op gebied van oesoel ook andere stelregels(waar bewijzen voor zijn) bijgevoegd.

Maar deze stelregel is overigens bekend en is terug te vinden in bijvoorbeeld in al oesoel min 'ilm al oesoel of in de boek van sheikh as-shinquiti. En ik denk als je gaat zoeken naar alamaat al woedjoeb (tekenen van al woedjoeb) dat je het in andere boeken ook zult treffen. Dit is tenminste wat ik nu kan bedenken.

Deze stelregel houdt in dat wanneer er een bevel van de profeet of van Allah komt en er is geen (qareenah) andere bewijs te vinden waaruit je kunt opmaken dat het aanbeveling was, dat het dan leid tot een verplichting.

De bevel is in vele overleveringen overgeleverd. Ik geloof in meer dan 20 ahadith zijn waarin de profeet het met rust laten of laten staan van de baarden beveelt.
خالفوا المشركين وفروا اللحى وأحفوا الشوارب
Wees anders dan de mushrikien, laat jullie baarden staan en trim jullie snorren.

Er is geen qareenah te vinden uit an-noesoes waaruit blijkt dat dit een aanbeveling is. Zo is er niet bekend dat de profeet zijn baard heeft geschoren of van andere sahaba heeft goedgekeurd dat ze het doen. Wat echter bekend is, is dat ALLE sahaba hiernaar hebben gehandelt voor zover bekend is. Dus er is geen enkele reden voor ons om aan te nemen dat het hier gaat om een aanbeveling.

Wel hebben sommige sahaba hun baarden vuistlengte geknipt en vandaar dat er meningsverschil tussen de geleerden is over de juiste lengte van de baard. Maar er is eigenlijk geen geldige meningsverschil over de verplichting van het laten van een baard tot al gabda(vuistlengte).

28-01-2010, 18:58
Het onder dwang scheren van de baard


Vraag:


Wat is het wetoordeel over iemand die zijn baard met tegenzin wegscheert? Zo kan iemand bijvoorbeeld gedwongen zijn door het legerhoofd om dit te doen.



Antwoord:


Het wegscheren van de baard is verboden en het laten staan ervan is verplicht. Dit baserende op de overlevering waarin cAbdoellah Ibnoe cOmar (moge Allah weltevreden zijn met hen beide) heeft gezegd: “De Profeet (vrede zij met hem) zei: ,,Knipt de snorren en laat de baarden staan.”

(al-Boekhaari & Moeslim)



In een andere versie: “Onderscheidt julliezelf van de Moeshrikien (veelgodenaanbidders), knipt jullie snorren bij en laat jullie baarden staan.” Imam Moeslim heeft overgeleverd dat Aboe Hoerayrah (moge Allah weltevreden zijn met hem) zei: “De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: ,,Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien. Onderscheidt julliezelf van de vuuraanbidders.”

De Profeet (vrede zij met hem) heeft dus opdracht gegeven om de baarden te laten staan en de snorren te knippen. Degene wiens baard met tegenzin wordt weggeschoren of hij wordt hiertoe gedwongen, hem treft geen blaam. Allah zegt immers:

“Allah belast geen ziel boven haar vermogen.”

(Soerat al-Baqarah: 286)



De Profeet (vrede zij met hem) zegt bovendien in een overlevering: “Als ik jullie iets beveel, komt na waar jullie toe in staat zijn. Als ik jullie iets verbied, vermijdt het dan.”

(al-Boekhaari & Moeslim)



Laten we veronderstellen dat het legerhoofd een soldaat ertoe dwingt om zijn baard te scheren, dan geldt dit nog steeds niet als excuus. De Profeet (vrede zij met hem) zegt immers: “Het gehoorzamen geschiedt slechts in het goede.”

(al-Boekhaari & Moeslim)



En hij (vrede zij met hem) zegt: “Men mag een schepsel niet gehoorzamen in het negeren van bevelen van de Schepper.”

(Ahmad & Tabaraani, sahieh verklaard door sheikh al-Albaani)



In dit geval kan hij om overplaatsing vragen of ander werk zoeken, als dit niet lukt en hij wordt toch gedwongen om zijn baard te scheren dan treft hem geen blaam (dit baserende op het bovenstaande). Hij moet in zijn hart wel afschuw hebben voor het scheren van zijn baard en bereid zijn deze weer te laten staan wanneer dit mogelijk is.

Vrede zij met onze Profeet (vrede zij met hem).

Permanente commissie voor het geven van Fataawaa



[URL="http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=605"]http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=605[/URL]


28-01-2010, 18:59
Wat wordt verstaan onder de baard?



En Allah weet het beter.[/FONT" -->

[FONT=Tahoma]Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien[/FONT]

[FONT=Tahoma]Fataawaa Oelamaa’il balad il-Haram, blz. 612[/FONT]



[FONT=Tahoma][URL="http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=470"][SIZE=2]http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=470[/URL]

28-01-2010, 19:00
Zijn de baard en het dragen van korte kleding
inferieure zaken..?



"Zeg: ,,Plachten jullie de spot te drijven met Allah en Zijn Verzen en Zijn Boodschapper? Verontschuldigt jullie maar niet, waarlijk, jullie zijn ongelovig geworden nadat jullie geloofden."
[/FONT][FONT=Tahoma](soerat at-Taubah: 65-66)[/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]Het is de Boodschapper die heeft bevolen de baard te laten staan en de snor kort te knippen. Op ons rust de verplichting hem (vrede zij met hem) te gehoorzamen en zijn geboden en verboden in alle zaken in acht te nemen. Zo heeft Aboe Moehammad ibnoe Hazm de consensus van de geleerden aangehaald dat het laten staan van de baard en het kortknippen van de snor een verplichting zijn.[/FONT]
[FONT=Tahoma]Er bestaat geen enkele twijfel dat geluk, succes, trots, edelmoedigheid en een goed einde in het gehoorzamen van Allah en Zijn Boodschapper te vinden zijn. En de ondergang, verlies en een slecht einde te vinden zijn in ongehoorzaamheid aan Allah en Zijn Boodschapper.[/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]Zo is het dragen van kleding boven de enkels een verplichting op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):[/FONT]
[FONT=Tahoma]“Het gedeelte onder de enkels dat bedekt wordt door het gewaad zal [/FONT][FONT=Tahoma](op de Dag der Opstanding) bestraft worden met het Vuur.” (al-Boechaari)[/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]En zoals ook door Aboe Dharr verhaald is:[/FONT]
[FONT=Tahoma]“Drie [/FONT][FONT=Tahoma](soorten mensen) wie Allah niet zal aanspreken op de Dag der Opstanding, noch zal Hij hen aankijken, noch zal Hij hen reinigen en hen wacht een pijnlijke bestraffing.” Dit herhaalde de Profeet (vrede zij met hem) drie maal. Waarna Aboe Dharr zei: “Bedorven en verloren zijn zij, maar wie zijn zij precies, O Boodschapper van Allah?” Hij antwoordde: “Degene die zijn kleding onder zijn enkels draagt, degene die anderen herinnert aan zijn gunsten tegenover hen en degene die zijn koopwaar verkoopt aan de hand van valse eden en leugens.” [/FONT][FONT=Tahoma](Moeslim)[/FONT]
[FONT=Tahoma]Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd:[/FONT]
[FONT=Tahoma]“Wie uit hoogmoed met zijn gewaad over de grond sleept, Allah zal op de Dag der Opstanding hem niet aankijken.”[/FONT][FONT=Tahoma] (al-Boechaari en Moeslim)[/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]En zo dient de moslimman Allah te vrezen en zijn kleding niet onder de enkels te dragen. En het maakt hierbij niet uit of het een gewaad, broek of pantalon is. Het beste is dat men de kleding zodanig draagt dat deze qua lengte onder de onderste helft van het onderbeen blijft en niet aan de enkels voorbijgaat.[/FONT]
[FONT=Tahoma]Wordt de kleding onder de enkels gedragen uit hoogmoed, dan is dit een grotere zonde dan het dragen van kleding onder de enkels zonder hoogmoed. Gebeurt dit uit gemakszucht en niet uit hoogmoed, dan is dit een kwalijke zaak en wordt de pleger ervan als een zondaar beschouwd. Maar wij dienen daarbij wel te zeggen dat zijn zonde qua ernst minder is dan die van degene die dit uit hoogmoed doet.[/FONT]
[FONT=Tahoma]Er bestaat geen twijfel dat Isbaal (het dragen van de kleding onder de enkels) leidt tot hoogmoed, ook al beweert degene die dit doet dat zijn daad niet uit hoogmoed gebeurt.[/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]Omdat de bestraffingen die in beide overleveringen worden aangekondigd algemeen van aard zijn, is het niet toegestaan gemakszuchtig om te gaan met deze zaak. Wat betreft het verhaal van de Waarheidsgetrouwe, Aboe Bakr as-Siddieq, en zijn woorden richting de Profeet (vrede zij met hem):[/FONT]
[FONT=Tahoma]"De ene kant van mijn gewaad zakt steeds omlaag, behalve wanneer ik er aandacht aan besteed[/FONT][FONT=Tahoma] (aan het niet omlaag laten zakken van het gewaad)." Hierop zei de Profeet (vrede zij met hem): "Jij behoort niet tot degenen die dit uit hoogmoed doen." [/FONT][FONT=Tahoma](al-Boechaari)[/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]Het oordeel van Isbaal geldt dus niet voor degene die in dezelfde situatie verkeert als Aboe Bakr en er continu aandacht voor heeft. Maar wat betreft degene die de kleding bewust over zijn enkels draagt, voor hem geldt de eerdergenoemde bestraffing en hem komt niet hetzelfde oordeel toe als Aboe Bakr in de laatstgenoemde overlevering. Het dragen van kleding onder de enkel is verspilling van de stof waar de kleding van gemaakt is, vergroot de kans op het verontreinigen ervan en is een imitatie van de klederdracht van de vrouwen. De moslims moeten zich dus hiervan te allen tijde weerhouden.[/FONT]
[FONT=Tahoma]En tot Allah behoort het succes en Hij is Degene Die leidt tot het Rechte Pad.[/FONT]

[RIGHT][FONT=Tahoma]Sheich ibnoe Baaz[/FONT][FONT=Tahoma]
(Fataawa cOelamaa' al-Balad il-Haraam, blz. 208)

[/RIGHT]

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=482

28-01-2010, 19:07
Shaykh Salih ibn 'Uthaymien


http://www.youtube.com/watch?v=Kpd0cOdF9vM

28-01-2010, 19:44
Albani, ik denk dat ik momenteel alleen op jou ga richten. Ik zie namelijk dat mensen de andere reacties niet lezen en gewon copy paste doen. De argumenten vind ik persoonlijk ook zwak. Jij reageert in ieder geval met wat stevigere (ergens op gebouwde) reacties.

Wat betreft de oesoel regel, met alle respect voor Imam Shafii, etc. Deze mensen weten wat ze zeggen. Persoonlijk ken ik sheikh as-shinquiti niet. Hoe zit het dan met oesoel van sheikh taqiuddien annabhani, de mutlaq mudjtehid die zijn eigen oesoel heeft? Wat doen we daarmee?

Nu zien we dat er verschillende oesoel regels zijn.

28-01-2010, 22:37
Heb je nog wat gehad aan mijn filmpje??

Ps; Ik vind het apart dat al die bovenstaande fatawa en hadiths niet genoeg zijn voor jou als dalil voor het feit dat het dragen van een baard verplicht is voor de mannen..

Maar dat is gwn mijn mening..

Inshaa'Allah zul je het op een dag wel inzien

30-01-2010, 00:43



Citaat door cengizhan:
Albani, ik denk dat ik momenteel alleen op jou ga richten. Ik zie namelijk dat mensen de andere reacties niet lezen en gewon copy paste doen. De argumenten vind ik persoonlijk ook zwak. Jij reageert in ieder geval met wat stevigere (ergens op gebouwde) reacties.

Wat betreft de oesoel regel, met alle respect voor Imam Shafii, etc. Deze mensen weten wat ze zeggen. Persoonlijk ken ik sheikh as-shinquiti niet. Hoe zit het dan met oesoel van sheikh taqiuddien annabhani, de mutlaq mudjtehid die zijn eigen oesoel heeft? Wat doen we daarmee?

Nu zien we dat er verschillende oesoel regels zijn.

Dit vindt ik echt een hele apparte bericht broeder. Ghair inscha allah.

Heel simpel is deze vraag eigenlijk te beantwoorden.
Ten eerste keren we ermee terug naar Allah en zijn boodschapper. Dus waar ligt het bewijs. Ik kan jou daliel al qati geven dat de geboden leiden tot verplichting. En niet eentje maar meerdere.

Ik zal je er eentje geven waar geen uitweg tegen is:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ وُضُوءٍ». أَخْرَجَهُ مَالِكٌ، وأَحْمَدُ، وَالنَّسَائِيُّ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَة.[/SIZE]

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Zou ik mijn gemeenschap (daarmee) niet belasten, dan had ik ze (het gebruik van) de Siwaak bij elke wudoe’ bevolen.”

Dit betekent dat de bevel van de profeet leidt tot verplichtingen. Want als een bevel slechts tot aanbeveling leidt dan had de profeet salalalhu 3allaihi wa salamde siwaak bij elke woedoe bevolen. Aangezien de bevelen leiden tot een verplichting die in dit geval te zwaar zou zijn voor de oemah en een tegrootte belasting, heeft de profeet het slechts aanbevolen.

En ook vanuit de quran de volgende ayaat:
[SIZE="4"]يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ
O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper.

Gehoorzamen doen we in wat? Natuurlijk in de bevelen die worden uitgevaardigd.

Even een vraagje aan jou. Stel er is een khalif of een Amir die tegen jou zegt: Doe dit en dat! Wat zeg je dan. Oh oke bedankt voor je advies. Of ben je verplicht om het uit te voeren? Natuurlijk is het zo dat wanneer iemand met macht een bevel uitvaardigt dat het geen aanbeveling is, maar dat het een verplichting is.

Ik laat het even hierbij inscha allah.

Denk hier goed over na achie. Dit is de relegie van Allah en niet zomaar een zaakje. barakalahufiek.

30-01-2010, 17:27

Citaat door IslaamFanaat:
Heb je nog wat gehad aan mijn filmpje??

Ps; Ik vind het apart dat al die bovenstaande fatawa en hadiths niet genoeg zijn voor jou als dalil voor het feit dat het dragen van een baard verplicht is voor de mannen..

Maar dat is gwn mijn mening..

Inshaa'Allah zul je het op een dag wel inzien



Sorry, moet de clip nog bekijken inshaAllah. Maar als dezelfde argumenten genoemd worden waar ik op geageerd heb in #1 heeft het niet veel zin om erop te reageren, dat je dat onthoudt :P



Citaat door sheikhalalbani:
Dit vindt ik echt een hele apparte bericht broeder. Ghair inscha allah.

Heel simpel is deze vraag eigenlijk te beantwoorden.
Ten eerste keren we ermee terug naar Allah en zijn boodschapper. Dus waar ligt het bewijs. Ik kan jou daliel al qati geven dat de geboden leiden tot verplichting. En niet eentje maar meerdere.

Ik zal je er eentje geven waar geen uitweg tegen is:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ وُضُوءٍ». أَخْرَجَهُ مَالِكٌ، وأَحْمَدُ، وَالنَّسَائِيُّ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَة.[/SIZE]

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Zou ik mijn gemeenschap (daarmee) niet belasten, dan had ik ze (het gebruik van) de Siwaak bij elke wudoe’ bevolen.”

Dit betekent dat de bevel van de profeet leidt tot verplichtingen. Want als een bevel slechts tot aanbeveling leidt dan had de profeet salalalhu 3allaihi wa salamde siwaak bij elke woedoe bevolen. Aangezien de bevelen leiden tot een verplichting die in dit geval te zwaar zou zijn voor de oemah en een tegrootte belasting, heeft de profeet het slechts aanbevolen.

En ook vanuit de quran de volgende ayaat:
[SIZE="4"]يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ
O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper.

Gehoorzamen doen we in wat? Natuurlijk in de bevelen die worden uitgevaardigd.

Even een vraagje aan jou. Stel er is een khalif of een Amir die tegen jou zegt: Doe dit en dat! Wat zeg je dan. Oh oke bedankt voor je advies. Of ben je verplicht om het uit te voeren? Natuurlijk is het zo dat wanneer iemand met macht een bevel uitvaardigt dat het geen aanbeveling is, maar dat het een verplichting is.

Ik laat het even hierbij inscha allah.

Denk hier goed over na achie. Dit is de relegie van Allah en niet zomaar een zaakje. barakalahufiek.



Ik kom hier op terug. Moet nu gaan inshaAllah. Maar ben jij van mening dat de siwaak verplicht is dan? Want het woord AL (zou ik mijn gemeenschap niet belasten..) word gebruikt. Over de kalief klinkt goed, maar toch is het anders. Want de kalief kan geen indicatie geven naar hel en paradijs. Maar het gehoorzamen van een kalief is inderdaad gelijk aan gehoorzamen van Allah en Zijn Boodschapper.

30-01-2010, 18:05

Dit is een duidelijk zaak.


Pagina's : [1] 2 3