Bekijk volle/desktop versie : » Bidden op school met een steen.



Pagina's : [1] 2

27-01-2010, 21:56

Citaat:

Bij ons op school heb je een speciale ruimte om te bidden.
Nu heb ik gemerkt dat de meiden die daar bidden,
gebruik maken van een steen om zich te reinigen.

Klopt het dat dit eigenlijk niet toegestaan is?
Is het niet zo dat je water moet gebruiken, als je hier de mogelijkheid voor hebt.
Er zijn tenslotte toiletten beschikbaar waar je water kan verkrijgen.

Kan iemand hier misschien antwoord op geven?
Met bewijs graag.
.

27-01-2010, 21:59


wat ik weet is dat als je water hebt dan moet gewoon roedoe doen, en alsje op een plek bent waargeen water is dan moet je tayemoem doen.walahu a3lam

27-01-2010, 22:01
Je zegt het goed er zijn toiletten met water aanwezig dus totaal onzin dat ze tayamoem doen . Tayamoem is als er echt geen water is, voor de zieke etc.

27-01-2010, 22:03
Hebben jullie daar misschien ook bewijs van?

27-01-2010, 22:05


De voorwaarde van de Tayammum

Hadieth 120
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «اَلصَّعِيدُ وُضُوءُ اَلْمُسْلِمِ، وَإِنْ لَمْ يَجِدِ اَلْمَاءَ عَشْرَ سِنِينَ، فَإِذَا وَجَدَ اَلْمَاءَ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ، وَلْيُمِسَّهُ بَشَرَتَهُ». رَوَاهُ اَلْبَزَّارُ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ اَلْقَطَّانِ، و لَكِنْ صَوَّبَ اَلدَّارَقُطْنِيُّ إِرْسَالَه.

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Sa3ied is de wudoe’ (reiniging) van de moslim als hij geen water vindt, al duurt het tien jaar. Voorwaar, als hij water vindt, laat hem Allaah vrezen door het (water) zijn huid te laten aanraken.”[1]

Oordelen:
- Deze hadieth is een bewijs dat de Tayammum als reiniging kan dienen zolang men geen water kan vinden. Dit betekent dat de voorwaarde van de Tayammum is, dat men geen water vindt.
- Deze hadieth bewijst ook dat a-Ssa3ied de vervanger is van water, indien het water niet beschikbaar is.
- Deze hadieth bewijst ook dat wanneer men het water vindt, de Tayammum niet meer geldig is. Men dient de wudoe’ te verrichten wanneer het water aanwezig is. Imaam al-Albaanie en andere geleerden zijn wegens deze hadieth ook tot het oordeel gekomen dat als men door middel van de Tayammum de Salaah binnentreedt, en tijdens het gebed water beschikbaar is, hij zijn gebed moet stoppen, de wudoe’ moet verrichten en vervolgens zijn gebed af moet maken waar hij het gestopt heeft. Imaam ibn 3uthaymien is ook van mening dat de Tayammum van diegene niet meer geldig is, echter is hij van mening dat diegene de Salaah moet stoppen, de wudoe’ moet verrichten en vervolgens de Salaah opnieuw moet verrichten. En Allaah weet het het beste.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam al-Bazzaar en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

BRON

27-01-2010, 22:08

Citaat door Blubje.:
Hebben jullie daar misschien ook bewijs van?


Deze aya moet genoeg zeggen

6. O, gij die gelooft, wanneer gij u opricht tot het gebed, wast uw gezicht en uw handen tot aan de ellebogen en wrijft uw (natte) handen over uw hoofden en (wast) uw voeten tot aan de enkels. En als gij onrein zijt, reinigt u. En als gij ziek of op reis zijt en een uwer komt van de afzondering, of gij hebt vrouwen aangeraakt en gij vindt geen water, zoekt dan uw toevlucht tot zuivere aarde en veegt daarmede uw gezicht en handen af. Allah wenst u niet in moeilijkheden te brengen, maar Hij wenst u te reinigen en Zijn gunst aan u te vervolmaken, opdat gij dankbaar zult zijn.

27-01-2010, 22:09
Dankjewel! Het zit namelijk zo;
Ik heb die meiden duidelijk proberen te maken, dat het niet toegestaan is
om met die steen te doen, terwijl er water in de buurt is.
Maar hun vertelden mij dat dit niet waar is, en dat ze die steen gewoon mogen gebruiken.
Ik wilde ze bewijs laten zien, maar kon het niet vinden.

Stel een persoon is op de hoogte van dit feit, maar kiest er toch voor om de steen te gebruiken?

27-01-2010, 22:10

Citaat door Blubje.:
Hebben jullie daar misschien ook bewijs van?


Een soortgelijke vraag is gesteld aan sheikh munajid lees wat hij daarop zegt:

There is no place to do wudoo’ in the college; can she do tayammum?

I am a girl studying in a post-graduate college of information technology. I have a problem with praying, because the college is far away and I have to leave home early, at around 12 noon, and I get there at 1 p.m. Sometimes I lose my wudoo’, so can I do tayammum? Please note that there is no private place there where I can do wudoo’. Or is there another solution?.


Praise be to Allaah.

Prayer is an important matter, and it is not permissible to be careless about performing it. Rather it must be done regularly at the proper times, as Allaah says (interpretation of the meaning):

“Verily, As‑Salaah (the prayer) is enjoined on the believers at fixed hours”

[al-Nisa’ 4:103]

“Guard strictly (five obligatory) As‑Salawaat (the prayers) especially the middle Salaah (i.e. the best prayer ‑ ‘Asr). And stand before Allaah with obedience [and do not speak to others during the Salaah (prayers)]”

[al-Baqarah 2:238].

If a person can find water and is able to use it, it is not permissible for him to do tayammum. Concerning that, the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The prayer of one of you will not be accepted, in the event of minor impurity, until he does wudoo’.” Narrated by al-Bukhaari (6954) and Muslim (225).

It is not permissible to do tayammum unless there is no water available or there is the fear of harm if it is used. Allaah says (interpretation of the meaning):

“But if you are ill or on a journey, or any of you comes after answering the call of nature, or you have been in contact with women (i.e. sexual intercourse), and you find no water, then perform Tayammum with clean earth and rub therewith your faces and hands”

[al-Maa’idah 5:6].

Based on this, it is not permissible for you to do tayammum when you are able to use water. You can do wudoo’ inside the washroom, because there is nothing wrong with doing wudoo’ there. And the one who fears Allaah, He will grant him a way out.
And Allaah knows best.

27-01-2010, 22:11

Citaat door Blubje.:
Dankjewel! Het zit namelijk zo;
Ik heb die meiden duidelijk proberen te maken, dat het niet toegestaan is
om met die steen te doen, terwijl er water in de buurt is.
Maar hun vertelden mij dat dit niet waar is, en dat ze die steen gewoon mogen gebruiken.
Ik wilde ze bewijs laten zien, maar kon het niet vinden.

Stel een persoon is op de hoogte van dit feit, maar kiest er toch voor om de steen te gebruiken?


Gevaarlijke zaak inshaa`Allah kan iemand het bewijs plaatsen heb het nu even niet bijdehand.


27-01-2010, 22:12

Citaat door Blubje.:
Dankjewel! Het zit namelijk zo;
Ik heb die meiden duidelijk proberen te maken, dat het niet toegestaan is
om met die steen te doen, terwijl er water in de buurt is.
Maar hun vertelden mij dat dit niet waar is, en dat ze die steen gewoon mogen gebruiken.
Ik wilde ze bewijs laten zien, maar kon het niet vinden.

Stel een persoon is op de hoogte van dit feit, maar kiest er toch voor om de steen te gebruiken?


Dat is niet toegestaan lees de fatwa die ik hem geplaatst, tayamum is niet geldig als er water te vinden is

Laat ze deze fatwa zien en insha allah zullen ze inzien dat het niet toegestaan is. Wat voor moeite is er om ff naar de wc te gaan en wudu te doen? schamen ze zich dat er iemand binnen komt?

27-01-2010, 22:14
Ja, ik weet niet wat de precieze reden is. Maar ik zal ze dit zeker laten zien.
Bedankt allemaal!

27-01-2010, 23:18

Citaat door Blubje.:
Ja, ik weet niet wat de precieze reden is. Maar ik zal ze dit zeker laten zien.
Bedankt allemaal!


ik heb ook eens gehoord dat je tayamum mag doen als er geen warm water is en het heel koud is. mss weet iemand hier meer over.

27-01-2010, 23:48



Citaat door yeahyeah:
ik heb ook eens gehoord dat je tayamum mag doen als er geen warm water is en het heel koud is. mss weet iemand hier meer over.

Dit geldt enkel onder extreme omstandigheden waarbij je kou ondragelijk is. Het is zelfs zo dat indien er de mogelijkheid bestaat om het water op te warmen, het recht op tayyammum komt te vervallen. Wa Allaahoe a3lem.

27-01-2010, 23:52

Citaat door Berberinn_:
Dit geldt enkel onder extreme omstandigheden waarbij je kou ondragelijk is. Het is zelfs zo dat indien er de mogelijkheid bestaat om het water op te warmen, het recht op tayyammum komt te vervallen. Wa Allaahoe a3lem.


Juist in nederland is het niet echt het geval. Maar in landen waar het bijvoorbeeld -30 graden onder 0 is is het bijvoorbeeld wel toegestaan om tayammum te doen in plaats van wudu met water tenzij zoals jij al zei ze het niet kunnen opwarmen, als het wel zo is moeten ze het water gebruiken.

27-01-2010, 23:57

Citaat door Bananenpluk:
Juist in nederland is het niet echt het geval. Maar in landen waar het bijvoorbeeld -30 graden onder 0 is is het bijvoorbeeld wel toegestaan om tayammum te doen in plaats van wudu met water tenzij zoals jij al zei ze het niet kunnen opwarmen, als het wel zo is moeten ze het water gebruiken.

Precies. Gezondheid speelt een rol.. weldra het water de gezondheid zal schaden, is het toegestaan de tayyammum te gebruiken. De fiqh vd. tayyammum is uitgebreid, de docent had er meerdere lessen aandacht aan besteed. En dan komen er nou mensen die zelfs naast een kraan de tayyammum willen verrichten.

Pagina's : [1] 2