Bekijk volle/desktop versie : Een uitgesteld antwoord



27-01-2010, 21:30

Een uitgesteld antwoord




Imam Ibn ul Jawzee
(uit: Sayd ul-Khaatir)
Vertaalde stuk: A Delayed Response






Terwijl hij met zichzelf praatte, beschuldigde Al-Jawzi zijn ziel op een zachte manier. Hij zei: Ik zag dat ik in de problemen zat, dus deed ik Du'aa, vragend naar hulp en troost. Het antwoord op mijn Du'aa leek te zijn uitgesteld, dus werd mijn ziel onrustig en ongerust.
Ik berispte het echter zeggende, "Wee jou, kijk aandachtig naar jezelf, ben jij het eigendom of ben jij de eigenaar? Ben jij degene die bestuurt wordt of ben jij degene die bestuurt? Ben jij je er niet van bewust dat deze wereld het onderkomen van beproevingen (tests) is voor jou? Als jij ernaar verlangt, dat je doelen worden verwezenlijkt en je ongeduldig wordt wanneer dat niet gebeurt, dan, waar is jouw test? Is het niet de ultieme test wanneer je het tegenovergestelde krijgt van wat jij verlangde?

"Dus, (geachte rusteloze ziel) probeer de betekenis van het woord 'Abd te begrijpen, en hetgeen bij jou geliefd is zal waardeloos worden, en hetgeen moeilijk is zal makkelijk worden." Nadat hij (de ziel) had overwogen wat ik had gezegd, was het een beetje gerustgesteld.

Ik informeerde hem (de ziel), dat ik een tweede argument had, en dus zei ik, "Allaah (azza wajal) is een noodzakelijke voorwaarde voor het bereiken van welke doel dan ook; toch sommeer je jezelf niet om te werken voor Zijn (azza wajal) tevredenheid. Dit is onwetendheid, aangezien de zaak het tegenovergestelde zou moeten zijn van wat jij begeert, hoofdzakelijk omdat jij degene bent die het eigendom is (een eigenaar heeft). (Je zou moeten opmerken) dat de welbewuste 'Abd (dienaar) er zeker van moet zijn dat hij de rechten vervult vanwege zijn Meester, en dat het niet noodzakelijk is dat Hij (azza wajal) aan Al-'Abd geeft wat hij begeert of waar hij van houdt."

Ik maakte hem (de ziel) rustiger, en ik zei toen dat ik een derde argument had, en dus zei ik, "Jij bent in de veronderstelling dat het antwoord op jouw Du'aa traag komt; maar jij was hier verantwoordelijk voor omdat je de deur van het antwoord (op jouw Du'aah) hebt gesloten vanwege jouw constante zondigheid. Als jij echter de deur opent [door het ontwikkelen van Taqwa voor Allaah (azza wajal)], dan zou het antwoord (op jouw Du'aa) sneller aankomen, want het hebben van Taqwa [1] voor Allaah (azza wajal) is de oorzaak van alle comfort (troost)." Allaah (azza wajal) zegt:

"... En wie Taqwa voor Allaah heeft, die zal Hij een oplossing geven. En Hij voorziet hem van waar hij het niet verwacht..." [At-Talaaq (65):2-3]

Dus, begrijp dat als je deze Taqwa voor Hem (subhana wa ta'ala) niet ontwikkelt, het resultaat anders zal zijn dan je verwacht. Wee mij vanwege de dronkenschap van verstandloosheid welke sterker werd dan iedere dronkenschap die de doelen van de ziel confronteren om te voorkomen dat deze hun verwachtingen kunnen bereiken. Hij (de ziel) wist dat dit de waarheid was, en dus werd het nog rustiger.

Ik zei tegen hem (de ziel), "Ik heb een vierde argument voor jou, en dat is dat je een bepaalde antwoord (op jouw Du'aa) zoekt; je bent je echter niet bewust van de gevolgen die eruit zouden voortkomen (als aan jou werd geschonken wat je verlangt) want wat je nastreeft zou schadelijk voor je kunnen zijn. In deze staat ben je als een kind met koorts dat vraagt om snoep.

"(O ziel) wees je bewust dat jouw Meester welbewuster is over jouw welzijn dan dat jij dat bent." Zoals Hij (azza wajal) zegt:

"... Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie..." [Al- Baqarah (2):216]

Toen dit duidelijk werd voor de ziel, werd het nog rustiger. Ik zei toen tegen hem, "Ik heb een vijfde argument voor jou, en dat is dat jouw eisen jouw beloningen zouden verminderen en jouw status (bij Allaah) zou verminderen. Echter, als je datgene zou vragen wat goed is voor jouw eeuwige verblijfplaats (Al-Aakhirah), dan zou dat beter zijn voor jou.
(O ziel) het is erg belangrijk dat je begrijpt wat ik heb uitgelegd."

Hij (de ziel) zei, "Ik kronkelde in de tuin van jouw uitleg, en zo doolde ik rond toen ik het begreep."



--------------------------------------------------------------------------------
[1] Taqwa = het weren van. Dat je je weert van de toorn (woede) van Allaah. Taqwa is islamitisch gezien dus: aanbidding, liefhebben, vrezen, goede daden verrichten, voorbereiden op het Hiernamaals. Het betekent dus meer dan alleen vrezen.

27-01-2010, 21:56



Citaat door OemJuhayna:

Een uitgesteld antwoord




Imam Ibn ul Jawzee
(uit: Sayd ul-Khaatir)
Vertaalde stuk: A Delayed Response






Terwijl hij met zichzelf praatte, beschuldigde Al-Jawzi zijn ziel op een zachte manier. Hij zei: Ik zag dat ik in de problemen zat, dus deed ik Du'aa, vragend naar hulp en troost. Het antwoord op mijn Du'aa leek te zijn uitgesteld, dus werd mijn ziel onrustig en ongerust.
Ik berispte het echter zeggende, "Wee jou, kijk aandachtig naar jezelf, ben jij het eigendom of ben jij de eigenaar? Ben jij degene die bestuurt wordt of ben jij degene die bestuurt? Ben jij je er niet van bewust dat deze wereld het onderkomen van beproevingen (tests) is voor jou? Als jij ernaar verlangt, dat je doelen worden verwezenlijkt en je ongeduldig wordt wanneer dat niet gebeurt, dan, waar is jouw test? Is het niet de ultieme test wanneer je het tegenovergestelde krijgt van wat jij verlangde?
"Dus, (geachte rusteloze ziel) probeer de betekenis van het woord 'Abd te begrijpen, en hetgeen bij jou geliefd is zal waardeloos worden, en hetgeen moeilijk is zal makkelijk worden." Nadat hij (de ziel) had overwogen wat ik had gezegd, was het een beetje gerustgesteld.

Ik informeerde hem (de ziel), dat ik een tweede argument had, en dus zei ik, "Allaah (azza wajal) is een noodzakelijke voorwaarde voor het bereiken van welke doel dan ook; toch sommeer je jezelf niet om te werken voor Zijn (azza wajal) tevredenheid. Dit is onwetendheid, aangezien de zaak het tegenovergestelde zou moeten zijn van wat jij begeert, hoofdzakelijk omdat jij degene bent die het eigendom is (een eigenaar heeft). (Je zou moeten opmerken) dat de welbewuste 'Abd (dienaar) er zeker van moet zijn dat hij de rechten vervult vanwege zijn Meester, en dat het niet noodzakelijk is dat Hij (azza wajal) aan Al-'Abd geeft wat hij begeert of waar hij van houdt."

Ik maakte hem (de ziel) rustiger, en ik zei toen dat ik een derde argument had, en dus zei ik, "Jij bent in de veronderstelling dat het antwoord op jouw Du'aa traag komt; maar jij was hier verantwoordelijk voor omdat je de deur van het antwoord (op jouw Du'aah) hebt gesloten vanwege jouw constante zondigheid. Als jij echter de deur opent [door het ontwikkelen van Taqwa voor Allaah (azza wajal)], dan zou het antwoord (op jouw Du'aa) sneller aankomen, want het hebben van Taqwa [1] voor Allaah (azza wajal) is de oorzaak van alle comfort (troost)." Allaah (azza wajal) zegt:

"... En wie Taqwa voor Allaah heeft, die zal Hij een oplossing geven. En Hij voorziet hem van waar hij het niet verwacht..." [At-Talaaq (65):2-3]

Dus, begrijp dat als je deze Taqwa voor Hem (subhana wa ta'ala) niet ontwikkelt, het resultaat anders zal zijn dan je verwacht. Wee mij vanwege de dronkenschap van verstandloosheid welke sterker werd dan iedere dronkenschap die de doelen van de ziel confronteren om te voorkomen dat deze hun verwachtingen kunnen bereiken. Hij (de ziel) wist dat dit de waarheid was, en dus werd het nog rustiger.

Ik zei tegen hem (de ziel), "Ik heb een vierde argument voor jou, en dat is dat je een bepaalde antwoord (op jouw Du'aa) zoekt; je bent je echter niet bewust van de gevolgen die eruit zouden voortkomen (als aan jou werd geschonken wat je verlangt) want wat je nastreeft zou schadelijk voor je kunnen zijn. In deze staat ben je als een kind met koorts dat vraagt om snoep.

"(O ziel) wees je bewust dat jouw Meester welbewuster is over jouw welzijn dan dat jij dat bent." Zoals Hij (azza wajal) zegt:

"... Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie..." [Al- Baqarah (2):216]

Toen dit duidelijk werd voor de ziel, werd het nog rustiger. Ik zei toen tegen hem, "Ik heb een vijfde argument voor jou, en dat is dat jouw eisen jouw beloningen zouden verminderen en jouw status (bij Allaah) zou verminderen. Echter, als je datgene zou vragen wat goed is voor jouw eeuwige verblijfplaats (Al-Aakhirah), dan zou dat beter zijn voor jou.
(O ziel) het is erg belangrijk dat je begrijpt wat ik heb uitgelegd."

Hij (de ziel) zei, "Ik kronkelde in de tuin van jouw uitleg, en zo doolde ik rond toen ik het begreep."



--------------------------------------------------------------------------------
[1] Taqwa = het weren van. Dat je je weert van de toorn (woede) van Allaah. Taqwa is islamitisch gezien dus: aanbidding, liefhebben, vrezen, goede daden verrichten, voorbereiden op het Hiernamaals. Het betekent dus meer dan alleen vrezen.



Subhan Allaah.