Bekijk volle/desktop versie : De reden voor de onderdrukking van de Regeringsleiders: de corruptie van het volk!



27-01-2010, 19:14

[FONT="Book Antiqua"][SIZE="4"]De reden voor de onderdrukking van de Regeringsleiders: de corruptie van het volk! [/SIZE][/FONT]




Geschreven door Shaychoel-Islaam Ibnoel-Qayyim



“... En overpeins Zijn, de Allerhoogste, Wijsheid in het maken van koningen van de dienaren, hun leiders en hun heersers dat zij van hetzelfde soort zijn als hun handelingen (die van de dienaren).
Beter gezegd is het alsof hun handelingen (die van de dienaren) zich manifesteren in de gedaante van hun heersers en koningen. Als zij oprecht blijven, dan zullen hun koningen oprecht blijven, en als zij zich afkeren (van oprechtheid), dan zullen zij (de koningen) zich ook afkeren van oprechtheid. En als zij (de dienaren) onderdrukken (zichzelf en anderen), dan zullen hun koningen en heersers (hen) onderdrukken, en wanneer blijkt dat zij plannetjes tegen hen smeden en hen bedriegen, dan zullen hun leiders zich op dezelfde manier gaan gedragen, en als zij (de dienaren) de rechten van Allaah die met hen zijn verhinderen, en vrekkig worden in hun respect jegens hen (elkaar de rechten onthouden), dan zullen hun koningen en hun heersers de rechten die zij aan hen (de dienaren) schuldig zijn (ook) onthouden, en (ook) vrekkig worden in hun respect jegens hen. En als zij (de dienaren) nemen van degenen die als zwak worden beschouwd, hetgeen tot zich nemen dat zij niet verdient hebben in hun overeenkomsten (en zich tegen de wet dingen toe-eigenen), dan zullen de koningen van hen (de dienaren) nemen wat zij niet verdient hebben (om van de zwakken) te nemen, en hen belastingen en andere (vormen van) verdiensten opleggen. En alles dat zij (de dienaren) wegnemen van de zwakke mensen, de koning zal het van hen met kracht en geweld wegnemen. Dus hun handelingen (die van de dienaren) manifesteren zich in hun handelingen (die van de koningen en de heersers).


En het is niet van de Goddelijke Wijsheid dat het voor zou komen dat er geregeerd wordt over de kwaaddoeners en de zondaren (door anderen) dan hun eigen soort.


En (in de tijd van) de eerste generatie (van Moslims), de beste van de generaties, en de meest vrome onder hen, toen waren hun heersers zoals hen. Maar toen zij besmet raakten (corrupt werden), toen werd het veroorzaakt dat hun Heersers ook corrupt werden. Daarom, de Wijsheid van Allaah weigert het dat gelijken van Moe’aawiyah (radiallaahoe ta'alla 'anhoe) en ‘Omar bin ‘Abdoel-‘Aziez (rahiemahoellaah) de autoriteit over ons krijgen in deze tijden (de 8e Eeuw na Hidjrah), laat staan gelijken van Aboe Bakr en ‘Omar (radiallaahoe ta'alla 'anhoem). Beter gezegd, onze heersers zijn in overeenstemming met ons (onze aard) en de heersers van degenen voor ons waren tevens in overeenstemming met hen (hun aard). En beide van de twee zaken benodigd wijsheid en hetgeen dat het vereist.


En degene die diepgewortelde wijsheid bezit, en goed over dit onderwerp nadenkt, zal de goddelijke Wijsheid zien die door al-Qadaa wal-Qadar (Voorbeschikking en Voorbestemming) loopt, zowel uiterlijk als innerlijk, zoals het ook door al-Chalq wal-Amr (de Schepping en het Bevel) loopt. Dus wees op je hoede voor het denken met je corrupte gedachte dat er ook maar iets van Zijn Voorbeschikking en Voorbestemming is die verstoken zijn van de verreikende wijsheid. Liever gezegd, al van Zijn, de Allerhoogste, Voorbeschikkingen en Voorbestemmingen komen tot stand vanuit de meest perfecte gezichtspunten met betrekking op hun correctheid en wijsheid. Desondanks, degenen met een zwak intellect worden gesluierd, door middel van hun zwakheid in het waarnemen van deze (aspecten van wijsheid), net zoals ogen die lijden aan dagblindheid worden gesluierd, door middel van hun zwakte voor het licht van de zon.”

Arabische bron: Miftaah Daar is-Sa’adah (2/177), [Daar Ibn ‘Affaan].