Bekijk volle/desktop versie : Het is fout om te denken dat men niet hoeft te luisteren en te gehoorzamen met ....



27-01-2010, 19:07

[SIZE="4"]Het is fout om te denken dat men niet hoeft te luisteren en te gehoorzamen met betrekking tot de openbare orde [/SIZE]





[FONT="Book Antiqua"]Geschreven door Shaych Ahmed bin `Omar Baazmoel [/FONT]




Vanonder de mensen zijn er die zeggen: “dat men het recht heeft om onder het gezag uit te treden van de openbare orde die door de (regerings)leider is aangesteld. En dat het niet verplicht is om deze (regels m.b.t. de openbare orde) te gehoorzamen zoals het verkeer, paspoorten, etc. Met als bewijs dat het geen oorsprong heeft in de Islamitische wetgeving en dat het gehoorzamen van de leider alleen plaatsvindt in de Islamitische zaken. Echter wat betreft de zaken die toegestaan of aanbevolen zijn, hierbij is het niet verplicht om te gehoorzamen.”

En zonder twijfel is dit een fout die is ontstaan vanuit een gebrek aan kennis.


Iemaam `Abdoel-`Aziez bin Baaz heeft hier als commentaar over gezegd:

“Dit is vals en iets slechts. Echter is het verplicht om te luisteren en te gehoorzamen in deze zaken die niet iets slechts bevatten. De (regerings)leider heeft deze regels geplaatst ter welzijn van de moslims, waarbij het verplicht is om zich hieraan te onderwerpen en om ernaar te luisteren en te gehoorzamen. Want dit valt onder het goede (al-ma`roef) wat ten voordele is voor de moslims.”[1]



En Shaych bin Baaz heeft ook gezegd:

“Het goede (al-ma`roef) is datgene wat geen zondes bevat. Dus hier valt het aanbevolen, het verplichte en het toegestane onder, dit allen valt onder het goede (al-ma`roef) zoals het gebod om niet door te rijden bij een stoplicht op de weg. Als men het stopteken ziet is men verplicht om te stoppen. Omdat dit ter welzijn is van de moslims en hier zit iets goeds in. En zo ook bij andere zaken die hierop lijken.” [2]


En iemaam al-Moebakfoerie heeft gezegd:

"Als de regeringsleider iets beveelt wat aanbevolen of toegestaan is dan wordt dit een verplichting." [3]


En Shaych Saalih al-Lehiydaan heeft gezegd:

" Als de regeringsleider met iets van de toegestane zaken beveelt, dan wordt dit met het bevel van de regeringsleider een Islamitisch vastgestelde verplichting en is het dus verplicht om hiernaar te luisteren en gehoorzamen.


En als de regeringsleider iets met vastbeslotenheid verbiedt van de toegestane zaken, dan wordt dit toegestane met dit verbod een Islamitisch vastgesteld verbod.


Het is voor elk persoon toegestaan om op iedere plek op dezelfde weg te stoppen. En als de regeringsleider dan zegt: "Op deze weg mag men niet stilstaan."


Dan is het voor de mensen verplicht om hier naar te luisteren en te gehoorzamen."[4]


En Shaych Saalih al-Fawzaan werd gevraagd:

Wat is de regelgeving omtrent het niet gehoorzamen van de regeringsleider in datgene wat niet verboden noch een zonde is?


Hij (moge Allah hem beschermen) antwoordde: "Het in overtreding treden en het niet gehoorzamen van de (regerings)leiders van de moslims in datgene wat niet verboden noch een zonde is, de regelgeving hierover, is dat dit ten strengste verboden is omdat dit zondigen is tegenover Allah en Zijn boodschapper (صلى الله عليه و سلم). Allah zegt:


"Gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de boodschapper en degene die het gezag over jullie hebben." [al-Nisaa (4): 59]




En de profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:


"Degene die de leider gehoorzaamt, die heeft mij gehoorzaamt. En degene die ongehoorzaam is aan de leider, die is in ongehoorzaam aan mij."[5]




En wat hier ook uit voortvloeit (het ongehoorzaam zijn aan de regeringsleider) is disputie, onenigheid, het plaatsvinden van beproevingen (fitan) en het wegnemen van veiligheid. En het afleggen van een eed aan de (regerings)leider vereist gehoorzaamheid in het goede. En het niet gehoorzamen van de (regerings)leider wordt gezien als verraad aan de overeenkomst (eed). Allah zegt:


En kom het verbond van Allah (eed voor de Islaam) na wanneer jullie je verbonden hebben [al-Nahl (16): 91]




En het verbreken van de overeenkomst (eed) is van de eigenschappen van de hypocrieten."[6]


Bron:al-Soennah fiema jata`alq bi walie al-oemmah, pagina 34/35.
Voorwoord van het boek: Shaych Ahmed bin Jahja an-Nedjmie & Shaych Zayd bin Haadie al-Machalie





[1] Al-ma`loem, pagina 19.
[2] Madjmoe`al-fataawa wa al-maqaalaat, deel 7, pagina 123.
[3] Tohfat al-ahwadhie, deel 5, pagina 365.
[4] Al-`alaaqat bayn al-haakim wal-mahkoem (b).
[5] Sahieh al-Boechaarie, volume 13, pagina 111, nr. 7137 en Sahieh Moslim, deel 12, pagina 308, nr. 1835.

[6] Al-adjwiba almoefida, pagina 138.