Bekijk volle/desktop versie : Iets extra's, iets weglaten of twijfelen



26-01-2010, 22:10
Door de genade van Allah voor Zijn dienaren, als één van de schoonheden van deze perfecte religie, heeft Allah voorgeschreven dat Zijn dienaren tekortkomingen en fouten die ze in hun aanbidding maken en niet volledig kunnen vermijden, kunnen compenseren door vrijwillige (naafil) handelingen van aanbidding te verrichten, om vergeving te bidden enzovoorts.

Eén van de dingen die Allah voor Zijn dienaren heeft voorgeschreven om tekortkomingen goed te maken die in hun gebed voor kunnen komen, is de knieling van vergeetachtigheid (Sudjud al-Sahw), maar het is alleen voorgeschreven om bepaalde dingen te compenseren; het is geen compensatie voor alles en het is niet voor alles voorgeschreven.

Aan shaykh Ibn ‘Uthaymin (rahimahullah) werd gevraagd wat de redenen voor het verrichten van de knieling van vergeetachtigheid zijn, en hij antwoordde als volgt:


Citaat:
De knieling van vergeetachtigheid in het gebed
is in het algemeen voorgeschreven in drie gevallen:

1. Iets extras doen: bijvoorbeeld een extra buiging (ruku&rsquo of knieling (sudjud) verrichten, extra staan of zitten.

Citaat:
2. Iets weglaten: zoals een essentieel onderdeel van het gebed of één van de verplichte onderdelen van het gebed weglaten.

Citaat:
3. Twijfelen: zoals wanneer een persoon niet zeker is hoeveel rak’ahs hij gebeden heeft, of het er bijvoorbeeld drie of vier waren.

26-01-2010, 22:12


-
Citaat:
Iets extras doen

Als een persoon opzettelijk iets aan zijn gebed toevoegt (buigen, knielen, staan of zitten), dan wordt zijn gebed ongeldig want als hij iets toevoegt betekent dit dat hij het gebed niet verricht heeft op de manier die door Allah en Zijn Boodschapper (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) verordend is. De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd:''Als iemand iets doet wat geen onderdeel is van deze zaak van ons (m.a.w. de islam), zal het afgewezen worden.”
Overgeleverd door Muslim, 1718.

Maar als hij dat extra ding per ongeluk gedaan heeft, dan is zijn gebed niet ongeldig maar zou hij de knieling van vergeetachtigheid moeten verrichten na het zeggen van de salaam. Het bewijs hiervoor is de hadith van Abu Hurayrah (radiAllahu ‘anhu) die gezegd heeft dat toen de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) de salaam zei na twee rak’ahs in één van de middaggebeden, Dhor of ‘Asr, en zij hem daarover vertelden, hij de rest van het gebed verrichtte, de salaam zei en daarna twee maal knielde (de knieling van vergeetachtigheid). Overgeleverd door al-Bukhaari, 482; Muslim, 573.

En Ibn Mas’ud (radiAllahu ‘anhu) heeft overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) hen in het Dhor gebed leidde en hij bad vijf rak’ahs. Toen hij klaar was, werd er aan hem gevraagd: “Is er iets aan het gebed toegevoegd?” Hij vroeg: “Waarom vraag je dat?” Ze zeiden: “Je bad vijf (rak’ahs).” Dus richtte hij zich tot de qiblah en knielde twee maal. Overgeleverd door al-Bukhaari, 4040; Muslim, 572.

26-01-2010, 22:12
-
Citaat:
Iets weglaten

Als een persoon één van de van de essentiële onderdelen van het gebed weglaat, moet één van de volgende twee scenario’s zich voordoen:

1. Hij herinnert het zich voordat hij hetzelfde punt in de volgende rak’ah bereikt, dus moet hij terug gaan en dat essentiële onderdeel van het gebed verrichten en wat erna kwam.

2. Of hij herinnert het zich niet voordat hij hetzelfde punt in de volgende rak’ah bereikt. In dat geval neemt de volgende rak’ah de plaats in de van degene waarin hij dat essentiële onderdeel weggelaten had, en moet hij de ongeldige rak’ah inhalen.

In beide gevallen zou hij de knieling van vergeetachtigheid moeten verrichten na het zeggen van de salaam.

Bijvoorbeeld: een man stond op na de eerste knieling van de eerste rak’ah en ging niet zitten of knielde niet voor de tweede keer. Wanneer hij de Qur’aan begon te reciteren, herinnerde hij zich dat hij de tweede knieling of het zitten tussen de twee knielingen in niet verricht had. In dat geval moet hij terug gaan en gaan zitten zoals tussen de twee knielingen in, dan knielen, dan opstaan en de rest van zijn gebed verrichten en na het zeggen van de salaam de knieling van vergeetachtigheid verrichten.

Een voorbeeld van iemand die het zich niet herinnerde tot nadat hij hetzelfde punt in de volgende rak’ah had bereikt, is een man die opstond na de eerste knieling in de eerste rak’ah en de tweede knieling of het zitten tussen de twee knielingen niet verricht had, maar hij herinnerde dat zich niet totdat hij in de tweede rak’ah tussen de twee knielingen in zat. In dit geval moet hij van de tweede rak’ah de eerste rak’ah maken en een andere rak’ah aan zijn gebed toevoegen, dan de salaam zeggen en de knieling van vergeetachtigheid verrichten.

Een voorbeeld van het weglaten van een verplicht onderdeel van het gebed: hij vergeet “Subhaana Rabbiy al-A’la” (Geprezen is mijn Heer de Verheven) te zeggen en hij herinnert het zich niet totdat hij omhoog gekomen is uit de knieling. In dit geval heeft hij per ongeluk een verplicht onderdeel van het gebed weggelaten en moet hij doorgaan met zijn gebed en de knieling van vergeetachtigheid verrichten voor het zeggen van de salaam, want toen de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) de eerste tashahhud wegliet, ging hij door met zijn gebed en ging niet terug om iets te herhalen en verrichte hij de knieling van vergeetachtigheid voor het zeggen van de salaam.

26-01-2010, 22:13
-
Citaat:
Twijfel

Als een persoon niet zeker weet of hij iets extras gedaan heeft of iets weggelaten heeft, als hij bijvoorbeeld niet zeker weet of hij drie of vier rak’ahs gebeden heeft, moet één van de volgende twee scenario’s zich voordoen:

1. Hij denkt dat het één of het ander waarschijnlijk het geval is, of dat nou het toevoegen of het weglaten is. In dat geval moet hij doorgaan op basis van wat hij denkt dat het geval is, zijn gebed afmaken en na het zeggen van de salaam de knieling van vergeetachtigheid verrichten.

2. Als geen van beide eerder het geval lijkt te zijn, dan moet hij door gaan op basis van wat zeker is, namelijk de mindere hoeveelheid, zijn gebed voltooien en voor het zeggen van de salaam de knieling van vergeetachtigheid verrichten.

Bijvoorbeeld: een man bidt Dhor en hij is niet zeker of hij de derde of vierde rak’ah aan het bidden is maar hij denkt dat het waarschijnlijk de derde is. Hij moet dus nog één rak’ah bidden, dan de salaam zeggen en dan de knieling van vergeetachtigheid verrichten.

Een voorbeeld van het tweede scenario is een man die Dhor bidt en niet zeker weet of hij in de derde of de vierde rak’ah is en geen van beide lijkt hem eerder het geval te zijn. In dat geval moet hij door gaan op basis van wat zeker is, wat de mindere hoeveelheid is. Hij moet het dus als de derde rak’ah beschouwen, dan een andere rak’ah doen en de knieling van vergeetachtigheid voor het zeggen van de salaam verrichten.

Het is dus duidelijk dat dit voor de salaam gedaan moet worden als je een verplicht onderdeel van het gebed weggelaten hebt of als je niet zeker weet hoeveel rak’ahs je gedaan hebt en geen van beide keuzes je eerder het geval lijkt te zijn. En het moet na de salaam gedaan worden als je iets extras aan het gebed toegevoegd hebt of als je twijfels maar één van de twee keuzes je eerder het geval lijkt te zijn. Zie Majmu’ Fataawa al-Shaykh, 14/14-16

26-01-2010, 22:14


-
Citaat:
Wat moet er in Sudjud al-Sahw gezegd worden?

In Sudjud al-Sahw moet hetzelfde gezegd worden als wat er in de sudjud van het gebed gezegd wordt: “Subhaana Rabbi al-A’la” (Geprezen is mijn Heer de Verhevene) of andere tasbihat die overgeleverd zijn als sunnah om in de sudjud te zeggen. Andere du’aas die sunnah zijn om in de sudjud te zeggen mogen ook gereciteerd worden.

Er is geen specifieke vermelding van hoe de tasbih in Sudjud al-Sahw gezegd moet worden.

De auteur van Al-Sunan wa’l-Mubtada’aat heeft gezegd: “Er is geen overlevering dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) enige specifieke woorden zei in Sudjud al-Sahw; de adhkaar die in Sudjud al-Sahw vermeld moeten worden, zijn hetzelfde als die in de sudjud van het gebed gereciteerd worden. Wat betreft het idee dat men “Subhaan man laa yashu wa laa yanaam” (Geprezen zij Degene Die niet vergeet of slaapt): noch de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) noch de Sahaabah deden dit en er is geen bewijs voor in de Sunnah.” (blz. 74, 75).


En Allah weet het het beste.

27-01-2010, 09:41
DjazaakAllahu ghairan, er is daar zo'n vertaald boekje over van Shaykh Oethaymien (rahimahullaah). Die is wel handig om zo nu en dan door te lezen, om het allemaal helder te krijgen.

27-01-2010, 09:45
Wa iyaak.

Hebben ze die bij Hajar Paleis? (ik zie dat je ook uit utrecht komt, vandaar)

01-02-2010, 08:41
Na'em, ik zag het boek daar nog een paar dagen geleden liggen. Het gaat om het volgende boek;


01-02-2010, 12:33
Interessant, Barak Allahoe fiek.