Bekijk volle/desktop versie : Vraagje omtrent vlees



Pagina's : [1] 2

26-01-2010, 17:27
Salaam oe aleikom,

Ik had een vraagje over haram en halal vlees. Ik heb altijd al rundvlees en kip etc gegeten en geen varkensvlees omdat dit duidelijk haram is.
Maar dat rundvlees en kip moet toch halal geslacht zijn?
Mijn ouders hebben daar nooit wat over gezegd en toen ik er laatst over begon zei mijn pa dat het wel beter is om halal vlees te eten, maar dat je dat andere ook mag eten.
Zoals zometeen kan ik iets van rundvlees eten, maar dat is niet halal geslacht denk ik( weet het bijna zeker). Mag ik dit dan wel eten of niet?
Vraag is dus: Mag je rundvlees,kip etc eten zonder dat het halal geslacht is?
Graag bewijs/daliel.

26-01-2010, 18:12


Het Mag, Mids De Naam Van Allah Der Over Is Gesproken En Op Een Islamitische Wijze Is Geslacht:

Soerah Baqara, Aya 173:

"Voorwaar, Hij heeft voor jullie verboden het gestorvene (het niet ritueel geslachte), bloed, varkensvlees, en dat waarover (bij het slachten) een andere naam dan die van Allah is uitgesproken. Maar wie door nood gedwongen is, zonder dat hij het wenst en niet overdrijft, dan is het voor hem geen zonde. Voorwaar, Allah is Meest Vergevensgezind, Meest Barmhartig. "

26-01-2010, 18:22
Ook dat betekent dus geen rundvlees en kip uit de supermarkt. Aangezien dat waarschijnlijk niet op islamitische wijze is geslacht en ook niet in de naam van Allah. Bedankt!

26-01-2010, 18:35

Citaat door Superkar:
Ook dat betekent dus geen rundvlees en kip uit de supermarkt. Aangezien dat waarschijnlijk niet op islamitische wijze is geslacht en ook niet in de naam van Allah. Bedankt!


Precies...Graag Gedaan!

26-01-2010, 18:50


Het verbaast mij wel dat anno 2010 mensen nog steeds niet weten dat het verboden is om niet halal-voedsel te eten

26-01-2010, 19:01

Citaat door Atouzine_:
Het verbaast mij wel dat anno 2010 mensen nog steeds niet weten dat het verboden is om niet halal-voedsel te eten


je hebt nu eenmaal mensen in allerlei soorten en maten en in allerlei situaties en in kennis. Ook bij Moslims lijkt mij.
Dat is toch niet zo vreemd om je dat voor te stellen?

26-01-2010, 19:05

Citaat door Atouzine_:
Het verbaast mij wel dat anno 2010 mensen nog steeds niet weten dat het verboden is om niet halal-voedsel te eten

Ik heb het altijd gegeten, omdat mijn ouders er nooit wat over zeiden. Maar toen ik deze aya eerder zag ging ik meer informatie zoeken. Aangezien ik heel veel moslims( ook ouderen!) ken die gewoon MC Donalds eten en vlees uit Nederlandse supermarkten eten.

En dan hoorde ik iemand zeggen dat je niet alles extreem moet nemen, maar als er in de Koran staat dat je geen varkensvlees mag eten dan doen we dat niet, maar dit vlees wel terwijl het duidelijk in de Koran staat.

26-01-2010, 19:11
Je Moet Altijd Zelf Kijken Naar Bewijzen, Geloof Nooit Iedereen, Wie Het Ook Zou Mogen Zijn...Je Ouders, Je Imam Van De Moskee, Wie Dan Ook, We Zijn Allen Mensen Dus We Maken Fouten...Vraag Altijd Bewijs, Om Wat Het Ook Zou Mogen Zijn...

26-01-2010, 19:25
ik heb hier ook gelezen dat je als Moslim wel vlees van Joden en Christenen mag eten, gebaseerd op een vers op de Qoran (welke weet ik effe niet meer).
Uiteraard nooit varkensvlees, maar wel kip/koe/lam/kalkoen etc.

26-01-2010, 19:33

Citaat door el_mar:
ik heb hier ook gelezen dat je als Moslim wel vlees van Joden en Christenen mag eten, gebaseerd op een vers op de Qoran (welke weet ik effe niet meer).
Uiteraard nooit varkensvlees, maar wel kip/koe/lam/kalkoen etc.



ja maar de werkelijke joden en christenen zijn verleden tijd, die verzen gaan over de joden en christenen die Allah erkennen zonder deelgenoten/zoons aan hem toe te kennen, die bestaan nie meer dus die verzen slaan niet op zij van nu

26-01-2010, 19:39
Het vlees van de joden mogen wij wel eten want die slachten het nog steeds in de naam van Allah de christenen daarintegen niet.

26-01-2010, 19:45

Citaat door oemlidlbrood:
ja maar de werkelijke joden en christenen zijn verleden tijd, die verzen gaan over de joden en christenen die Allah erkennen zonder deelgenoten/zoons aan hem toe te kennen, die bestaan nie meer dus die verzen slaan niet op zij van nu


in de tijd van de Openbaring van de Qoran waren de Christelijke Geloofswaarheden in principe dezelfde als die van nu, alleen zijn daar later de Protestanten bijgekomen en nog wat richtingen, maar dat is een andere discussie.

Ik heb gelezen dat er Moslims zijn die op grond van dat vers wel vlees eten dat niet op Islamitische wijze geslacht is en Moslims die dat niet doen, die alleen bij de Islamitische slager halen. Verschillende gezichtspunten dus.

btw er zijn wel degelijk Christenen die in naam van God slachten maar dat gebeurt illegaal (ook @ Atouzine)

maar in de officiele slachthuizen wordt de naam van God niet uitgesproken, maar wordt er ook niet geslacht in naam van een afgod of duivel, er wordt gewoon neutraal geslacht

26-01-2010, 20:02


Als ik Moslim zou zijn zou ik alleen echt op Islamitische wijze geslacht vlees willen eten, dus alleen met zekerheid dat ook met dat "Halal-certificaat" niet geknoeid zou zijn, laat dat duidelijk zijn.
Maar 100 % zekerheid schijn je daar niet in te hebben, tenzij je zelf (illegaal) slacht wat ook gebeurt

26-01-2010, 20:13
Zelfs de Islamitische slagerijen is niet zeker dat het Halal is tegenwoordig en zo een certificaat zegt niets kan gewoon mee geknoeid zijn.

26-01-2010, 20:18

Citaat door el_mar:
Als ik Moslim zou zijn zou ik alleen echt op Islamitische wijze geslacht vlees willen eten, dus alleen met zekerheid dat ook met dat "Halal-certificaat" niet geknoeid zou zijn, laat dat duidelijk zijn.
Maar 100 % zekerheid schijn je daar niet in te hebben, tenzij je zelf (illegaal) slacht wat ook gebeurt ; )


Je weet het pas zeker als je zelf op bijv je balkon te werk gaat...

Pagina's : [1] 2