Bekijk volle/desktop versie : 'Piloten Turkish Airlines hebben geen schuld'



Pagina's : [1] 2

26-01-2010, 11:05
AMSTERDAM - De piloten van het vorig jaar neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol valt weinig te verwijten.

© ANPDat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven in een voorlopig rapport over de crash. De raad legt de schuld vooral bij Boeing, schrijft De Telegraaf dinsdag.

De vliegtuigfabrikant wordt door de onderzoeksraad verantwoordelijk gehouden voor de defecte hoogtemeter. Die meter stuurde de automatische piloot aan.



Die 'dacht' daardoor dat het vliegtuig te hoog zat, waardoor het snel de daling inzette en feitelijk uit de lucht viel. Bij crash voor de Polderbaan kwamen negen mensen om.


Waarschuwingssignalen

Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar dachten dat er niks aan de hand was omdat de tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niets vreemds aangaf.

Volgens de krant haalt het rapport ook uit naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Die lieten het toestel volgens de regels landen, maar de raad vindt dat het vliegtuig voor de landing een te scherpe bocht moest maken.

Het definitieve rapport zal niet voor 25 februari, de datum van het ongeluk, verschijnen. Het wordt volgens een woordvoerder van de onderzoeksraad waarschijnlijk eind maart




bron:http://www.nu.nl/binnenland/2170321/piloten-turkish-airlines-hebben-geen-schuld.html


26-01-2010, 11:13



Citaat door dogan2009:
Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar dachten dat er niks aan de hand was omdat de tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niets vreemds aangaf.

26-01-2010, 11:21
Ze zijn dood, wil je ze dan ook nog dingen gaan verwijten?

26-01-2010, 11:23
Te afhankelijk zijn van de techniek is idd een groot risico.

26-01-2010, 11:24



Citaat door NetSlet:
Ze zijn dood, wil je ze dan ook nog dingen gaan verwijten?


Tal van ongelukken zijn door het toedoen van menselijk handelen.
Niet dat ik daarmee iets wil suggereren

26-01-2010, 11:26

Citaat door timioto:
Tal van ongelukken zijn door het toedoen van menselijk handelen.
Niet dat ik daarmee iets wil suggereren


Dat klopt, en is algemeen bekend. Maar wat ik wil zeggen is, het is duidelijk dat het geen opzet was en gezien deze fout hen fataal is geworden lijkt het me ongepast om ze nog een bepaalde schuld in de schoenen te willen schuiven, alhoewel het ze natuurlijk wel goed uitkomt, dode mensen de schuld geven is altijd makkelijk.

26-01-2010, 11:29

Citaat door NetSlet:
Dat klopt, en is algemeen bekend. Maar wat ik wil zeggen is, het is duidelijk dat het geen opzet was en gezien deze fout hen fataal is geworden lijkt het me ongepast om ze nog een bepaalde schuld in de schoenen te willen schuiven, alhoewel het ze natuurlijk wel goed uitkomt, dode mensen de schuld geven is altijd makkelijk.

Die kunnen zich niet meer verdedigen dus dat geeft sommigen mensen "rust" en kunnen ze vrij snel weer overgaan op de zaken van alledag.

26-01-2010, 11:34

Citaat door IceTea35:
Die kunnen zich niet meer verdedigen dus dat geeft sommigen mensen "rust" en kunnen ze vrij snel weer overgaan op de zaken van alledag.

Erg kwalijke zaak.

26-01-2010, 11:35

Citaat door NetSlet:
Dat klopt, en is algemeen bekend. Maar wat ik wil zeggen is, het is duidelijk dat het geen opzet was en gezien deze fout hen fataal is geworden lijkt het me ongepast om ze nog een bepaalde schuld in de schoenen te willen schuiven, alhoewel het ze natuurlijk wel goed uitkomt, dode mensen de schuld geven is altijd makkelijk.


Meestal is het een combinatie van defecten en menselijk falen, waarbij de defecten de hoofdoorzaak zijn en een aantal of één keer verkeerd handelen je de das omdoet.
En die hoofdoorzaak is duidelijk, een defecte hoogtemeter.
Maar destijds werden ze tot helden verheven, weet je nog?

Ik vind het trouwens opmerkelijk dat ze de schuld (alleen) bij boeing leggen. omdat eerst duidelijk was dat de desbetreffende hoogtemeter al eerder storingen zou hebben gegeven. Dus mijn vraag is, waar is de schuld van Turkish airlines? Er zitten tegenstrijdigheden in deze verklaring met de eerste verklaringen.

26-01-2010, 11:44

Citaat door timioto:
Meestal is het een combinatie van defecten en menselijk falen, waarbij de defecten de hoofdoorzaak zijn en een aantal of één keer verkeerd handelen je de das omdoet.
En die hoofdoorzaak is duidelijk, een defecte hoogtemeter.
Maar destijds werden ze tot helden verheven, weet je nog?

Ik vind het trouwens opmerkelijk dat ze de schuld (alleen) bij boeing leggen. omdat eerst duidelijk was dat de desbetreffende hoogtemeter al eerder storingen zou hebben gegeven. Dus mijn vraag is, waar is de schuld van Turkish airlines? Er zitten tegenstrijdigheden in deze verklaring met de eerste verklaringen.


En dat komt weer omdat wij mensen te veel afhankelijk zijn of vertrouwen hebben in apparaten en daarbij wordt gezond verstand helaas op een zijspoortje gezet. Lazy brain modus.
Ik kan me eigenlijk niet herrineren dat het helden waren, misschien in Turkije, maar turken vinden zichzelf sowieso helden.

Het is mij niet duidelijk of de hoogtemeter bij henzelf storingen gaf of dezelfde soort hoogtemeter in andere toestellen bij andere maatschappijen. In beide gevallen vind ik dat Turkish airlines hun huiswerk toch wel beter hadden moeten doen en dat dit hen toch wel zeker kwalijk kan worden genomen.

26-01-2010, 11:49

Citaat door NetSlet:
Erg kwalijke zaak.

Idd...

Citaat door timioto:
Meestal is het een combinatie van defecten en menselijk falen, waarbij de defecten de hoofdoorzaak zijn en een aantal of één keer verkeerd handelen je de das omdoet.
En die hoofdoorzaak is duidelijk, een defecte hoogtemeter.
Maar destijds werden ze tot helden verheven, weet je nog?

Ik vind het trouwens opmerkelijk dat ze de schuld (alleen) bij boeing leggen. omdat eerst duidelijk was dat de desbetreffende hoogtemeter al eerder storingen zou hebben gegeven. Dus mijn vraag is, waar is de schuld van Turkish airlines? Er zitten tegenstrijdigheden in deze verklaring met de eerste verklaringen.

Het is al een tijdje geleden, maar ik meen me te herinneren dat er in het onderhoudslog van het toestel een aantal malen (ook binnen 2 weken voor de crash) er een probleem was met dezelfde hoogte meter. Waarom niet door de piloten is ingegrepen en eerder voor de handmatige modus is gekozen is een raadsel...

Citaat door NetSlet:
En dat komt weer omdat wij mensen te veel afhankelijk zijn of vertrouwen hebben in apparaten en daarbij wordt gezond verstand helaas op een zijspoortje gezet. Lazy brain modus.
Ik kan me eigenlijk niet herrineren dat het helden waren, misschien in Turkije, maar turken vinden zichzelf sowieso helden.

Het is mij niet duidelijk of de hoogtemeter bij henzelf storingen gaf of dezelfde soort hoogtemeter in andere toestellen bij andere maatschappijen. In beide gevallen vind ik dat Turkish airlines hun huiswerk toch wel beter hadden moeten doen en dat dit hen toch wel zeker kwalijk kan worden genomen.

Hier maak je een sterk punt. Zeker als een mens moe is over druk bezig is met andere dingen, is er de neiging om sterker op de techniek te vertrouwen en minder alert te zijn. De hoogtemeter heeft ook bij andere (gelijkwaardige toestellen) bij andere luchtvaartmaatschappijen storingen veroorzaakt...

In Turkije zijn de piloten met veel vertoon begraven en uitgeroepen tot helden.

26-01-2010, 12:11

Citaat door IceTea35:

Hier maak je een sterk punt. Zeker als een mens moe is over druk bezig is met andere dingen, is er de neiging om sterker op de techniek te vertrouwen en minder alert te zijn. De hoogtemeter heeft ook bij andere (gelijkwaardige toestellen) bij andere luchtvaartmaatschappijen storingen veroorzaakt...

In Turkije zijn de piloten met veel vertoon begraven en uitgeroepen tot helden.


In principe heeft techniek ons veel goeds gebracht, maar ik geloof er wel heilig in dat het ons ook dommer of in ieder geval mentaal luier maakt. Dit moeten we bestrijden. Kijk alleen al naar hoeveel mensen niet eens meer kunnen hoofdrekenen.

Ja Turkije is een geval appart wat dat betreft, zijn echte patriots daar.

26-01-2010, 12:13



Citaat door NetSlet:
In principe heeft techniek ons veel goeds gebracht, maar ik geloof er wel heilig in dat het ons ook dommer of in ieder geval mentaal luier maakt. Dit moeten we bestrijden. Kijk alleen al naar hoeveel mensen niet eens meer kunnen hoofdrekenen.

Ja Turkije is een geval appart wat dat betreft, zijn echte patriots daar.


Kijk maar naar de ov-chipkaart

26-01-2010, 12:27

Citaat door timioto:
Kijk maar naar de ov-chipkaart

Perfect voorbeeld.

26-01-2010, 14:52

Citaat door NetSlet:
In principe heeft techniek ons veel goeds gebracht, maar ik geloof er wel heilig in dat het ons ook dommer of in ieder geval mentaal luier maakt. Dit moeten we bestrijden. Kijk alleen al naar hoeveel mensen niet eens meer kunnen hoofdrekenen.

Ja Turkije is een geval appart wat dat betreft, zijn echte patriots daar.

Mooie reactie.

Pagina's : [1] 2