Bekijk volle/desktop versie : CBP negeert privacyschending OV-chipkaart



Pagina's : [1] 2

26-01-2010, 00:52
Vervoersbedrijven schenden met de OV-chipkaart de privacy van studenten en andere kaarthouders. Prijs mag geen reden zijn anonimiteit op te geven, maar het CBP komt niet in actie.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stelde lange tijd de eis dat er geen situatie mag ontstaan waarin reizigers zich, bijvoorbeeld door prijsdruk, gedwongen zien om met gepersonaliseerde OV-chipkaarten te reizen waar zij dit niet willen.

Het gaat daarbij niet om het op naam stellen van een kaart, maar de daaraan door sommige vervoerders gekoppelde verplichting om altijd in- en uit- te checken, zodat hun reisbewegingen worden geregistreerd. Deze praktijk heeft het CBP echter niet onderzocht en het staat nu ook niet meer op de kaart.

Dit blijkt uit documenten die het CBP op verzoek heeft vrijgegeven en uit diverse gesprekken met betrokkenen.

Geen privacy ruilen voor prijsdruk
In een document van 16 november 2005 stelt het CBP duidelijk dat reizigers niet door prijsdruk gedwongen konden worden hun anonimiteit op te geven. Daarbij ging het aanvankelijk om het betalen per reis.

“Dit was een harde eis voor ons”, vertelt Jan Willem Broekema, voormalig collegelid van het CBP in een reactie tegenover Webwereld. Hij was verantwoordelijk voor het dossier OV-chipkaart. “We hebben dat document bewust zo opgesteld dat het op twee pagina's past, zodat er geen eindeloze discussie zou ontstaan.”

lees verder

26-01-2010, 00:53


Ik begrijp niet waar we zulke privacy voor nodig hebben?

26-01-2010, 01:02

Citaat door NetSlet:
Ik begrijp niet waar we zulke privacy voor nodig hebben?




Ik wel! ik vertrouw de overheid niet al mijn gegevens toe.

26-01-2010, 01:07

Citaat door Tangerino:
Ik wel! ik vertrouw de overheid niet al mijn gegevens toe.

Wat denk je dat ze gaan doen, extra belasting heffen?

26-01-2010, 01:23


Gratis Ov Voor Iedereen!!!!

26-01-2010, 01:30

Citaat door NetSlet:
Wat denk je dat ze gaan doen, extra belasting heffen?



We kunnen niet aannemen dat de overheid bestaat uit goudeerlijke mensen, die daarmee goed zullen omgaan. Probeer bijvoorbeeld een identiteitsverwisseling maar eens ongedaan te maken, terwijl we zo langzamerhand van a tot z in de systemen zijn opgenomen en dat rechttrekken een fluitje van een cent zou moeten zijn.

Nee, dat is allemaal echt niet voor de burger! Maar voor totale staatscontrole. Past echt niet in een vrije samenleving!

26-01-2010, 01:38

Citaat door NetSlet:
Wat denk je dat ze gaan doen, extra belasting heffen?


Jij kunt je beter alleen bezighouden met het huishouden en niet met belangrijke zaken waar je te dom voor bent om te begrijpen.

Ga beter strijken en afwassen.

26-01-2010, 01:43

Citaat door Tangerino:
We kunnen niet aannemen dat de overheid bestaat uit goudeerlijke mensen, die daarmee goed zullen omgaan. Probeer bijvoorbeeld een identiteitsverwisseling maar eens ongedaan te maken, terwijl we zo langzamerhand van a tot z in de systemen zijn opgenomen en dat rechttrekken een fluitje van een cent zou moeten zijn.

Nee, dat is allemaal echt niet voor de burger! Maar voor totale staatscontrole. Past echt niet in een vrije samenleving!

Ik zou me er toch best prettig bij kunnen voelen als iedereen altijd weet waar iedereen uithangt. Klinkt bizar maar lijkt me een heel veilig gevoel.

Het probleem zit hem dan wel in id verwisselingen maar dat zou ook beter beveiligd kunnen worden en ik denk niet dat dergelijk bewijs ook daadwerkelijk als bewijs zou kunnen worden gezien in bijv een rechtszaak.


Citaat door ZeerLastig:
Jij kunt je beter alleen bezighouden met het huishouden en niet met belangrijke zaken waar je te dom voor bent om te begrijpen.

Ga beter strijken en afwassen.


Niet doen, je zet jezelf voor gek.

26-01-2010, 01:51

Citaat door NetSlet:
Ik zou me er toch best prettig bij kunnen voelen als iedereen altijd weet waar iedereen uithangt. Klinkt bizar maar lijkt me een heel veilig gevoel.

Het probleem zit hem dan wel in id verwisselingen maar dat zou ook beter beveiligd kunnen worden en ik denk niet dat dergelijk bewijs ook daadwerkelijk als bewijs zou kunnen worden gezien in bijv een rechtszaak.



Ja ls je er vanuit gaat de de mensen aan de macht allemaal eerlijke mensen zijn.! Ik ben tegen het sluipenderwijs afkalven van onze privacy. Nu ook. Veel mensen reageren laconiek: "Ach, ze hebben al zo veel, dan maken die vingerafdrukken ook niet veel meer uit". Maar keer op keer op keer wordt er weer aan de randjes van onze privacy geknabbeld. Een kruimeltje hier, een brokje daar, en het lijkt elke keer niet veel, maar zet nu eens op een rijtje wat er de afgelopen tien jaar al ingeleverd is op het gebied van privacy. Je zult schrikken.

Derhalve dienen we ook niet laconiek te reageren op wéér een stukje privacy dat we moeten inleveren. Integendeel, we dienen reeds ingeleverde privacy terug te eisen. Niet de staat, maar wij zélf bepalen hoe ver we willen gaan. Onze privacy is van óns, het is geen staatseigendom waar de overheid vrijelijk over kan of mag beschikken.

26-01-2010, 01:52

Citaat door Tangerino:
Ik wel! ik vertrouw de overheid niet al mijn gegevens toe.


want je hebt dingen te verbergen ?

26-01-2010, 01:59

Citaat door Tangerino:
Ja ls je er vanuit gaat de de mensen aan de macht allemaal eerlijke mensen zijn.! Ik ben tegen het sluipenderwijs afkalven van onze privacy. Nu ook. Veel mensen reageren laconiek: "Ach, ze hebben al zo veel, dan maken die vingerafdrukken ook niet veel meer uit". Maar keer op keer op keer wordt er weer aan de randjes van onze privacy geknabbeld. Een kruimeltje hier, een brokje daar, en het lijkt elke keer niet veel, maar zet nu eens op een rijtje wat er de afgelopen tien jaar al ingeleverd is op het gebied van privacy. Je zult schrikken.

Derhalve dienen we ook niet laconiek te reageren op wéér een stukje privacy dat we moeten inleveren. Integendeel, we dienen reeds ingeleverde privacy terug te eisen. Niet de staat, maar wij zélf bepalen hoe ver we willen gaan. Onze privacy is van óns, het is geen staatseigendom waar de overheid vrijelijk over kan of mag beschikken.


Mijn vraag is, wat is concreet het ergste wat ze kunnen doen met de info die ze van jou hebben? Stel ik zou heel de dag lang, mijn leven lang rondlopen met een cameraploeg die alles wat ik doe filmen en doorspelen naar de overheid. Wat zou de overheid kunnen doen met die info? Constateren dat ik werk, eet,winkel,tv kijk, leef?

26-01-2010, 02:12

Citaat door NetSlet:
Mijn vraag is, wat is concreet het ergste wat ze kunnen doen met de info die ze van jou hebben? Stel ik zou heel de dag lang, mijn leven lang rondlopen met een cameraploeg die alles wat ik doe filmen en doorspelen naar de overheid. Wat zou de overheid kunnen doen met die info? Constateren dat ik werk, eet,winkel,tv kijk, leef?
de schiedammer pakermoord en de puttense moordzaak. en nog een beter voorbeeld is de zaak van Ron Kowsolea. je doet er heel sceptisch over. dat moet je allemaal zelf weten. ik hoop dat het jou een x overkomt dan moet je nog eens terugkomen.

26-01-2010, 02:14



Citaat door Tunes27:
want je hebt dingen te verbergen ?



voor deze ene keer dan, want ik wil niet op jou reageren omdat ik je zoiezo niet serieus neem.

Met andere woorden: de staat vertrouwt de burgers niet, maar de burgers moeten de staat wel vertrouwen. Het probleem is natuurlijk dat de staat niet altijd te vertrouwen is

26-01-2010, 02:15

Citaat door Tangerino:
de schiedammer pakermoord en de puttense moordzaak. en nog een beter voorbeeld is de zaak van Ron Kowsolea. je doet er heel sceptisch over. dat moet je allemaal zelf weten. ik hoop dat het jou een x overkomt dan moet je nog eens terugkomen.


Kijk ik heb geleerd dat als je ergens bang voor bent je daar ook redenen voor moet hebben.

Vroeger zei mama niet naar buiten na het donker want dat wordt je opgegeten door boeloeloe. Ik denk dat moet ik toch even zelf zien hoor. Bleek heel die boeloeloe niet te bestaan. Ben ik voor niks al die tijd na het donker niet biuten geweest.

Begrijp je mijn punt?

26-01-2010, 02:16

Citaat door NetSlet:
Kijk ik heb geleerd dat als je ergens bang voor bent je daar ook redenen voor moet hebben.

Vroeger zei mama niet naar buiten na het donker want dat wordt je opgegeten door boeloeloe. Ik denk dat moet ik toch even zelf zien hoor. Bleek heel die boeloeloe niet te bestaan. Ben ik voor niks al die tijd na het donker niet biuten geweest.

Begrijp je mijn punt?



Je moet ook niet teveel naar sprookjes luisteren maar naar nieuwsfeiten.

Pagina's : [1] 2