Bekijk volle/desktop versie : Werkloze moslimvrouw die hoofddoek niet afdoet, is geen werkweigeraar !



Pagina's : [1] 2

23-06-2004, 14:57
Een werkloze moslimvrouw die een job weigert omdat ze haar hoofddoek moet afdoen, is geen werkweigeraar. Dat heeft het arbeidshof in Antwerpen begin juni gesteld. De moslimvrouw was naar de rechter gestapt omdat de RVA haar werkloosheidsvergoeding had ingetrokken. Het bericht staat in de Juristenkrant.

Een werkloze vrouw die om religieuze redenen een hoofddoek draagt, bood zich op vraag van de RVA aan bij een sociale werkplaats voor een job in het naaiatelier. Tijdens het sollicitatiegesprek gaf zij te kennen dat ze haar hoofddoek niet kan afnemen tijdens het werk. De werkgever meldde aan de RVA dat de vrouw niet werd toegelaten tot de proef omdat zij haar hoofddoek niet wenst af te zetten tijdens het werk.

De RVA sloot haar vervolgens gedurende 18 weken uit van het recht op uitkeringen als sanctie omdat zij een passende dienstbetrekking had geweigerd. Hiertegen tekende de moslimvrouw met succes beroep aan. Het arbeidshof stelde in zijn arrest van 3 juni vast dat de werkgever recht in zijn schoenen staat: omwille van veiligheidsredenen laat hij terecht niet toe dat zijn werknemers -waaronder zeven allochtone vrouwen- een hoofddoek dragen.

Maar met betrekking tot de werkweigering van de vrouw aanvaardde het hof dat religieuze motieven mogelijke redenen zijn om een dienstbetrekking als niet passend te beschouwen. Het hof verwees daarvoor naar de godsdienstvrijheid die onder meer in de Belgische grondwet en het Europees Mensenrechtenverdrag wordt beschermd. Volgens het hof moet elk geval afzonderlijk worden bekeken. De moslimvrouw in kwestie kon aantonen dat haar godsdienstbezwaar reëel is en dat ze het gebod om de hoofddoek te dragen, strikt naleeft. Het arbeidshof besluit dat de dienstbetrekking voor haar niet passend was zodat zij deze mocht weigeren.
23/06/2004

Hier kunnen ze in Nederland een puntje aan zuigen..........

SWord

23-06-2004, 16:44



Citaat:
Origineel gepost door sword
Hier kunnen ze in Nederland een puntje aan zuigen..........
Gelukkig staat die smiley erachter, anders hadden 'wij Nederlanders' je opmerking nog serieus genomen ook!

23-06-2004, 17:51

Citaat:
Origineel gepost door Erwin
Gelukkig staat die smiley erachter, anders hadden 'wij Nederlanders' je opmerking nog serieus genomen ook!
En daarom zullen veel moslima's in NL niet werken...
Je kan wel blij zijn, maar het is toch alleen nadelig voor NL, want wat krijg je dan: Veel moslima's zullen dan uit wanhoop een uitkering aanvragen , en dat vinden jullie volgens mij niet zo leuk.
Dus denk er nog maar eens een keer over na... En neem het toch maar serieus Toedeloeee

23-06-2004, 17:55

Citaat:
Origineel gepost door Raihana
[B]En daarom zullen veel moslima's in NL niet werken...
Je kan wel blij zijn, maar het is toch alleen nadelig voor NL, want wat krijg je dan: Veel moslima's zullen dan uit wanhoop een uitkering aanvragen , en dat vinden jullie volgens mij niet zo leuk.
Dus denk er nog maar eens een keer over na...toedeloeee [/B]
Hmmm, willen die allemaal rechter worden dan? Want volgens mij is dat zo ongeveer het enige beroep waarbij je geen hoofddoek mag dragen hier.

23-06-2004, 17:56


Wat een ontzettend stelletjes zeveraars loopt hier toch rond zeg.

De hele hoofddoekdiscussie is hier in Nederland al lang volledig afgeserveerd in parlement en kabinet.

Conclusie : "er komt (gelukkig) GEEN verbod op het dragen van hoofddoekjes"

En wat doen mensen als Raihana en Sword?

Die blijven maar doorzeveren over iets wat gelukkig al lang is afgehandeld.

Zeveraars!

23-06-2004, 18:00

Citaat:
Origineel gepost door Raihana
[B]En daarom zullen veel moslima's in NL niet werken...
Je kan wel blij zijn, maar het is toch alleen nadelig voor NL, want wat krijg je dan: Veel moslima's zullen dan uit wanhoop een uitkering aanvragen , en dat vinden jullie volgens mij niet zo leuk.
Dus denk er nog maar eens een keer over na... En neem het toch maar serieus Toedeloeee [/B]
Tsja met die sluier die jij aan hebt op die foto zou je nog niet eens worden aangenomen in een bankroverscollectief.
Ik heb helemaal NIKS tegen het dragen van hoofddoekjes.

Maar die gezichtsbedekkende sluier waarmee hele persoonlijkheden worden afgesloten vindt ik persoonlijk afschuwelijk.
Het dragen van díe dingen moegn ze van mij wel verbieden of sterk beperken.

23-06-2004, 18:08

Citaat:
Origineel gepost door Raihana
[B]En daarom zullen veel moslima's in NL niet werken...
Je kan wel blij zijn, maar het is toch alleen nadelig voor NL, want wat krijg je dan: Veel moslima's zullen dan uit wanhoop een uitkering aanvragen , en dat vinden jullie volgens mij niet zo leuk.
Dus denk er nog maar eens een keer over na... En neem het toch maar serieus Toedeloeee [/B]
Uit wanhoop een WWB uitkering kan niet meer. Want Sinds januari 2004 is de Wet Werk en Bijstand in gegaan die de term algemeen geaccepteerd werk kent. Dus met andere woorden je moet AL het werk aannemen voordat je de bijstand in komt. En er zijn genoeg banen waar je wel met je hoofddoek op kunt gaan werken.........

Maar Gelukkig is er geen hoofddoek Verbod...!!

23-06-2004, 18:19

Citaat:
Origineel gepost door BoutendeScheet
ik zeg eerlijk sommige banen kunnen echt niet met hoofddoek (zie je ze al voorbij rijden een bus met hijab achter het stuur?
Vreselijk. Ik moet er niet aan denken...

En wat ook niet kan: een buschauffeur met een snor... of met acne... of met een kale kop... of met flaporen... of haar uit z'n oren... of met een koortslip... zie je ze al voorbij rijden?

23-06-2004, 22:23

Citaat:
Origineel gepost door totheloo
in veel beroepen niet; want als je het doekje draagt, moet je konsekwent zijn;

DAN onderschrijf je, als vrouw,dus ook dat;

Bukhari 1 6 301 Vrouwen zijn dommer dan mannen
Bukhari 1 6 301 Vrouwen zijn minder spiritueel dan mannen.
Bukhari 2 24 541 Vrouwen zijn gebrekkig in intelligentie en geloof.
Muslim - 8 3240 Vrouwen komen en gaan in de vorm van een duivel.
Muslim - 8 3367 Als een vrouw weigert naar het bed van haar man te komen, is God ontevreden over haar tot haar man dit weer is.
Bukhari 5 59 709 Een volk dat door een vrouw geleid wordt zal nooit succesvol zijn.
Bukhari 7 62 33 Vrouwen zijn de grootste veroorzakers van lijden voor mannen.

Deze respektabele mannen hebben deze zaken opgeschreven, omdat het zeker is dat de Profeet dit zei, dus aksepteren vrouwen dat, net zoals ze denken dat ze een hoofddoekje/lapmiddel moeten dragen!

Zet 'm op meiden, geef het maar toe, niks, nada deugt U voor, en Allah heeft het zo gewild!
Dus een baan als wetenschapper kunt U wel vergeten!
Dokter? hahahah!

Uw eigen geloof onderschrijft, dat het enige wat U kunt, is kinderen baren, en koken, Uw man verzorgen, op allerlei gebied, en poetsen; DAAR STAAT DAT DOEKJE VOOR, en als U achter het doekjegebod staat, moet U ook achter die andere uitspraken gaan staan!
Ga jij eerst maar eens naar school (behoorlijk nederlands leren schrijven en spreken ) en kom dan maar terug. Al lijkt het me een wonder als ze je dat aan kunnen leren met jou IQ. Knippen en plakken is het enige wat jij kunt, schijnbaar!

23-06-2004, 22:27

Citaat:
Origineel gepost door BoutendeScheet
ik zeg eerlijk sommige banen kunnen echt niet met hoofddoek (vind ik dan) bijv

-buschauffeuse
-arts/verpleegster
-lerares
-advocate
-verkoopster

is toch geen porum??? zie je ze al voorbij rijden een bus met hijab achter het stuur?
ewa Safi

Lerares en verkoopster ken echt met hoofddoek

23-06-2004, 22:32
ik zeg eerlijk sommige banen kunnen echt niet met hoofddoek (vind ik dan) bijv

-buschauffeuse
-arts/verpleegster
-lerares
-advocate
-verkoopster

is toch geen porum??? zie je ze al voorbij rijden een bus met hijab achter het stuur?

dit hierboven slaat helemaal nergens op..
als ik later een advocaat ben,dan gaat het er toch niet om of ik een hoofddoek of rokje of topje of een wijde bloes draag....
ik snap het niet...het gaat om de capaciteiten en het werk dat je kunt aanbieden, en niet wat je aanhebt, of hoe je eruit ziet..
dan kun je ook gauw gaan zeggen nou ik neem die man met die bril niet aan, omdat ik denk dat hij het werk neit goed kan doen doordat hij een bril draagt..

SLAAT GEWOON NERGENS OP!!
en zulke onderwerpen irriteren MIJ gewoon..
mensen die zulke dingen zeggen zijn gewoon stupid...

en ja ik word inshallah later een advocaat MET een hoofddoek op
KOM JIJ ME DAN EENS TEGENHOUDEN..DAN KLAAG IK JE AAN WEGENS MY BELEDIGEN


23-06-2004, 22:54
Zolang je het verschil maar ziet tussen een strafpleiter en de openbaar aanklager mag je je kleden hoe je je wilt binnen de algemeen aanvaarde beroepsnormen.

23-06-2004, 23:09


Dan ga ik in hoger beroep met een tulband op.

kom maar op..
want ik ga toch lekker winnen....

beslama...
ben moe..dus ga slapen..

23-06-2004, 23:49

Citaat:
Origineel gepost door amused
Vreselijk. Ik moet er niet aan denken...

En wat ook niet kan: een buschauffeur met een snor... of met acne... of met een kale kop... of met flaporen... of haar uit z'n oren... of met een koortslip... zie je ze al voorbij rijden?
jah met niqaab heb je ook zo een goed zicht op verkeer van links en rechts

met normale hoofdoek moet het wel kunnen waarom niet, als buschauffeur....kom nou...maakt toch niet uit???
maar wanneer ze voor de overheid werken niet, want overheid dien neutraal te zijn dat is nou de prijs die je betaald voor leven in een samenleving waar kerk en staat gescheiden zijn, in turkije zijn ze nog strikter daarin als in nederland dsu waar hebebn we het over

24-06-2004, 12:44

Citaat:
Origineel gepost door Cicatrice
jah met niqaab heb je ook zo een goed zicht op verkeer van links en rechts

met normale hoofdoek moet het wel kunnen waarom niet, als buschauffeur....kom nou...maakt toch niet uit???
maar wanneer ze voor de overheid werken niet, want overheid dien neutraal te zijn dat is nou de prijs die je betaald voor leven in een samenleving waar kerk en staat gescheiden zijn, in turkije zijn ze nog strikter daarin als in nederland dsu waar hebebn we het over
Buschauffeur vind ik nou juist net een beroep waarbij je je gepast hoort te kleden, daar 't een openbare representatieve functie is. Je kunt ook geen punker achter 't stuur zetten tenslotte.

Pagina's : [1] 2