Bekijk volle/desktop versie : Bestraffingen van muziek luisteren!



Pagina's : [1] 2

17-01-2010, 19:07
Wat gebeurt er in je graf/hiernamaals als je in deze dunya muziek hebt geluisterd en er geen berouw voor hebt getoont?

Dat je naar de hel gaat weet ik wel, maar voor hoelang?? en krijg je daarbij ook nog andere bestraffingen terwijl je voor de rest wel een goed mens bent geweest?

Is gewoon een vraag uit interesse, en ik hoop dat iemand het antwoord hierop heeft

Alvast bedankt!

Graag een daliel/bron aub!

17-01-2010, 19:21


Niemand die het weet?

17-01-2010, 19:49

Vraag:



Wat is het wetsoordeel over muziek? En waarnaar mogen vrouwen tijdens een bruiloft luisteren?



Vraag ontvangen op 10 september 2003



Antwoord:



Vele verzen uit de Koran en overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) duiden op de verwerpelijkheid van muziekinstrumenten en waarschuwen daartegen. De Koran leert ons dat het gebruik (bespelen of beluisteren) van deze instrumenten een middel is dat tot dwaling en het bespotten van de Tekenen van Allah leidt. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:



“En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.” (Soerat Loeqmaan: 6)



De meeste geleerden hebben de term “lahwoel-hadieth” (ijdele praat) uit dit vers uitgelegd als zijnde gezang, muziekinstrumenten en elk ander geluid (gesproken of op andere wijze) dat van de waarheid afleidt.



Mudjaahid zei over de volgende vers (interpretatie van de betekenis):



(Allah zei tegen shaitan) En rui van hen op wie je maar kunt met je stem, en val hen aan met je paarden en je voetvolk, en deel met hen in bezittingen en kinderen en doe hen beloften.’ En de shaitan doet hen niets dan bedriegelijke beloften. ” (Soerat al-Israa’: 64)

“Hier wordt gezang en (het geluid van) de fluit bedoeld.”



Al-Hasan al-Basri zei:“Zijn stem (die van de shaitan) is de tamboerijn.”



Ibn al-Qayyim heeft hierover gezegd: “Een ieder die praat over iets anders dan het gehoorzamen van Allah of een fluit, een panfluit of trommel bespeelt, al deze zaken zijn de stem van shaitan”



Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “De Profeet nam cAbd ar-Rahmaan bnoe cAuwf bij de hand en vertrok met hem naar zijn zoon Ibrahiem. Hij (de Profeet) trof hem aan terwijl hij zijn laatste levensadem uitblies. De Profeet nam hem (zijn zoon Ibrahiem) op zijn schoot en huilde. cAbd ar-Rahmaan zei: “Huilt u, terwijl u het huilen verbood? Hij zei: “Nee, wat ik verbood waren twee achterlijke verdorven geluiden; een geluid ten tijde van een rampspoed (waarbij sprake is van) het openkrabben van het gezicht, het openscheuren van de kleding en het geluid (ter vermaak) van de shaitan.” (Sahih Soenan Tirmidhi)



Imaam an-Nawawi zei: “Wat hier (met het geluid van de shaitan) bedoeld wordt, is gezang en muziekinstrumenten.”



De Profeet (vrede zij met hem) zei: “In mijn Oemmah (gemeenschap) zullen er mensen zijn die zedenloosheid (hier wordt het openlijk plegen van overspel mee bedoeld) en zijde (voor de mannen) en wijn en Macaazif (letterlijk: muziekinstrumenten) zullen toestaan.” (Boechari)



Wij kunnen dus uit deze overlevering opmaken dat alle soorten muziekinstrumenten haraam zijn, dit aan de hand van de volgende zaken:



1. Het moge duidelijk zijn dat de mensen in de voorgenoemde overlevering de genoemde zaken (waaronder muziekinstrumenten) toestaan, terwijl deze verboden zijn in de Shariecah.



2. De Profeet (vrede zij met hem) plaatste muziekinstrumenten naast zaken die bekend staan om het feit dat ze verboden zijn, namelijk overspel en alcohol. muziek is dan ook haraam en vooral het soort muziek dat we vandaag de dag kennen, waarin alles draait om obscene en verdorven teksten, die ondersteund worden door allerlei muziekinstrumenten zoals gitaren, drums, fluiten, blaasinstrumenten, violen, orgels, piano’s enzovoort.



Sheich Ibn Baaz zegt: “Macaazif verwijst naar zang en muziekinstrumenten. De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons verteld dat er aan het einde der tijden mensen zullen zijn (binnen de moslimgemeenschap) die deze zaken zullen toestaan evenals dat ze alcohol, overspel en zijde zullen toestaan. Dit is ook nog eens een bewijs van zijn profeetschap, aangezien wij al deze zaken zien gebeuren. Deze overlevering leert ons dat gezang in combinatie met muziekinstrumen haraam is, net als alcohol en overspel.



Er zijn vele overleveringen en koranverzen die ons waarschuwen tegen zang en muziekinstrumenten. Eenieder die beweert dat Allah deze zaken toestaat, liegt en maakt zich schuldig aan een groot onrecht. Wij vragen Allah ons te behoeden tegen het volgen van onze eigen verlangens en de shaitan.



Wat overigens wel toegestaan is, is het slaan op de Doeff tijdens bepaalde feestelijkheden. Dit is toegestaan voor de vrouwen om bijvoorbeeld bekendheid te geven aan het huwelijk. Er is niets op tegen dat vrouwen onderling zingen onder begeleiding van de doeff, zolang de teksten geen kwaad aanmoedigen, of mensen afleiden van hun plichten (tegenover Allah). Ook geldt als voorwaarde dat dit gebeurt op een plaats waar zich alleen vrouwen bevinden. Verder dienen zij bij zulke gelegenheden rekening te houden met de buren en de omgeving. Het is voor vrouwen niet toegestaan om andere instrumenten dan de doeff te bespelen, of dit nou tijdens bruiloften is of bij een andere gelegenheid.







Gedeeltelijk gebaseerd op een fatwa van Sheich bin Baaz


17-01-2010, 19:52

Hier nog een fatwa hele lange.

http://www.islam-qa.com/en/ref/5000/music


17-01-2010, 19:59


Nog een fatwa; http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=18&zoek=muziek

17-01-2010, 20:02
misschien is het mooier om naar de beloning te kijken >> Shahr ibnoe Hausheb (moge Allah tevreden over hem zijn) zei: - ''Allah (moge Hij geprezen worden) zal tegen de Engelen zeggen: ''Mijn dienaren hielden van het luisteren naar mooie stemmen tijdens hun verblijf in het aardse leven. Dit ontzegden zij zich uit respect voor Mij. Laat Mijn dienaren iets horen.'' Hierop zullen de Engelen de goddelijke namen beginnen te pslamodieren, evenals Tehliel (er is geen andere god dan Allah), Tesbie7 (vrij van alle onvolkomenheden is Allah) en Takbier (niet is groter dan Allah). De uitverkorenen hadden tijdens hun leven nooit iets dergelijks gehoord.''

kweetnie of het luisteren naar ''mooie stemmen'' slaat op muziek, maar prachtig is dit, he

17-01-2010, 20:03
Heel erg bedankt voor je uitleg aboe adam!
moge allah je belonen voor delen van kennis amien!

Vraagje: weet je ook wat de bestraffingen zijn, stel iemand komt te overlijden en diegene heeft muziek geluisterd en geen berouw voor getoont, wat gebeurt er met het lichaam in het graf behalve de hel??

17-01-2010, 20:05

Citaat door oemlidlbrood:
misschien is het mooier om naar de beloning te kijken >> Shahr ibnoe Hausheb (moge Allah tevreden over hem zijn) zei: - ''Allah (moge Hij geprezen worden) zal tegen de Engelen zeggen: ''Mijn dienaren hielden van het luisteren naar mooie stemmen tijdens hun verblijf in het aardse leven. Dit ontzegden zij zich uit respect voor Mij. Laat Mijn dienaren iets horen.'' Hierop zullen de Engelen de goddelijke namen beginnen te pslamodieren, evenals Tehliel (er is geen andere god dan Allah), Tesbie7 (vrij van alle onvolkomenheden is Allah) en Takbier (niet is groter dan Allah). De uitverkorenen hadden tijdens hun leven nooit iets dergelijks gehoord.''

kweetnie of het luisteren naar ''mooie stemmen'' slaat op muziek, maar prachtig is dit, he


Masha allah heel erg mooi!
maar in anasheed komt ook gezang in voor, hoe zit het daarmee dan het gaat wel over de islam maar is dat dan wel toegestaan?
Shoukran zuster moge allah je hiervoor belonen amien!

17-01-2010, 20:07

Citaat door rwiinaa17:
Heel erg bedankt voor je uitleg aboe adam!
moge allah je belonen voor delen van kennis amien!

Vraagje: weet je ook wat de bestraffingen zijn, stel iemand komt te overlijden en diegene heeft muziek geluisterd en geen berouw voor getoont, wat gebeurt er met het lichaam in het graf behalve de hel??


Geen dank Allahoemma AMien en wat betreft je vraag ik weet het antwood maar niet in z`n geheel dus ga ik die ook niet neerzetten maar je moet weten dat een straf pijnlijk is dus men moet ver blijven van het Harame.


17-01-2010, 20:07

Citaat door IslaamFanaat:
Nog een fatwa; http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=18&zoek=muziek


Abou_adam heeft het ook geplaatst! maar toch bedankt voor de moeite zuster, moge allah je belonen amien..

17-01-2010, 20:10

Citaat door Aboe_Adam:

Geen dank Allahoemma AMien en wat betreft je vraag ik weet het antwood maar niet in z`n geheel dus ga ik die ook niet neerzetten maar je moet weten dat een straf pijnlijk is dus men moet ver blijven van het Harame.



Ja klopt, moge allah ons leiden naar het rechte pad amien!
Insha allah dat iemand anders het antwoord hier wel op weet
Toch heel erg bedankt ook voor de 2e fatwa die je hebt geplaatst en voor de moeite broeder..

17-01-2010, 20:12

Citaat door rwiinaa17:
Abou_adam heeft het ook geplaatst! maar toch bedankt voor de moeite zuster, moge allah je belonen amien..


Amien lieve oeght
Wa djami3 moeslimien

Moge Allah je rijk maken met kennis!

17-01-2010, 20:16



Citaat door rwiinaa17:
Masha allah heel erg mooi!
maar in anasheed komt ook gezang in voor, hoe zit het daarmee dan het gaat wel over de islam maar is dat dan wel toegestaan?
Shoukran zuster moge allah je hiervoor belonen amien!


kzou het nie weten, mesha wij zijn allemaal zondaars
dus als je een keertje naar iets anders wilt luisteren dan koran moet je gwn anshaad nemen zonder muziekinstrumenten, die zijn vaker ook veel mooier

17-01-2010, 20:17

Citaat door rwiinaa17:
Ja klopt, moge allah ons leiden naar het rechte pad amien!
Insha allah dat iemand anders het antwoord hier wel op weet
Toch heel erg bedankt ook voor de 2e fatwa die je hebt geplaatst en voor de moeite broeder..


Amien en geen dank die 2e fatwa is best lang maar neem hem door weet je ook het een en ander en echt muziek luisteren laat je teveel aan het wereldse denken en het heeft slecht effect op het hart.


17-01-2010, 20:23

Citaat door Aboe_Adam:

Amien en geen dank die 2e fatwa is best lang maar neem hem door weet je ook het een en ander en echt muziek luisteren laat je teveel aan het wereldse denken en het heeft slecht effect op het hart.



Ja ik ga er zeker tijd voor maken om het door te nemen insha'allah, en het is in het engels zie ik, dus dat wordt wat

Ja muziek laat je zeker aan het wereldse denken, ben er eigenlijk pas mee gestopt en ik luister het niet meer..ik ga ook niet meer naar feesten waar muziek aanwezig is! en ik merk echt het verschil voel me altijd rustig en ik voel gewoon iets wat onbeschrijfelijk is masha'allah

maar ben nog steeds nieuwsgierig naar de bestraffingen...

Pagina's : [1] 2