Khalid_El_Q
17-01-2010, 16:16
waarschuwing tegen boek van Khalid Al-Anbari
Al-Bayan (d.w.z. De verklaring) van Al-Lajnah ad-Da'imah Lil Buhuti Wal-Ifta' over het boek getiteld ''Al-Hukmu Bi Ghayri Ma Anzal Allahu Wa Usul at-Takfir'', door zijn auteur Khalid Al-Anbari:
Fatwa #21,154 1420 H, 10de Maand, 24ste Dag.
Alle lof zij Allah en moge de genade en zegeningen van Allah op zijn Profeet Mohammed en zijn familie en metgezellen zijn.
En om verder te gaan:
De Permanente Committee voor Onderzoek en Wettelijke Vonnissen heeft het boek getiteld ''Al-Hukmu Bi Ghayri Ma Anzal Allahu Wa Usul at-Takfir'' door zijn auteur Khalid al-Anbari herzien en na het bestuderen van het boek, is het duidelijk geworden dat het vol is van gebroken vertrouwen over kennis van wat hij overleverde van de 'Ulama van Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah in verdraaien van bewijzen weg van dat wat ze aanduiden in de Arabische taal en de doelen van de Shari'ah en van dat is wat volgt:
1. Veranderen van de betekenis van de bewijzen in de Shari'ah en spelen met sommige van de teksten, die overgeleverd zijn van de mensen van kennis door dingen uitsluiten of veranderen op een manier dat ze anders begrepen worden dan hun originele betekenis.
2. Uitleggen van sommige van de verklaringen van de mensen van kennis met dat wat niet voldoet aan hun intenties.
3. Liegen over de mensen van kennis. Van dat, zijn toeschrijven aan de 'Allamah Shaykh Muhammad Ibrahim Al Ash-Shaykh, dat wat hij niet gezegd heeft.
4. Zijn claim dat er Ijma' is van Ahl As-Sunnah dat degene die niet regeert met wat Allah heeft geopenbaard in At-Tashri' Al-'Am (d.w.z algemene wetgeving) behalve met het Halal maken van dit met het hart; dat dit niet Kufr is, net zoals de rest van de ongehoorzaamheden, die minder zijn dan Kufr, en dit is een leugen over Ahl As-Sunnah; zijn basis is of Jahl of kwaadaardige intentie. We vragen Allah om ons vrij te houden van dit.
En gebaseerd op wat vooraf is gegaan, ziet de Committee dat het Haram is het eerder genoemde boek te publiceren of het te verspreiden en het te verkopen. En we herrineren de auteur eraan Tawbah te maken aan Allah, Ta'ala en om terug te keren naar de mensen van kennis, wiens kennis vertrouwd is, zodat hij van hen zal leren wat zij duidelijk zullen maken aan hem, zijn fout. We vragen Allah voor ons allen leiding en standvastigheid in Islam en de Sunnah. Moge Allah de gebeden (van zegeningen) sturen op zijn Boodschapper Mohammed en zijn familie en zijn metgezellen.
De Permanente Committee voor Onderzoek en Wettelijke Vonnissen.
Ondertekend:
Abdul-Aziz bin Abdullah bin Muhammad Aaal-Sheikh
Hoofd
Abdullah bin Abdur-Rahmaan al-Gudeyaan
Lid
Saalih bin Fouzaan al-Fouzaan
Lid
Bakr bin Abdullah Abu Zaid
Lid[/SIZE]
waarschuwing tegen de boeken van 'Ali Hasan Al-Halabi
[SIZE="1"]Al-Bayan (d.w.z. De Verklaring) van Al-Lajnah Al-Da'imah Lil Buhuti Wal-Ifta' over de boeken ''At-Tahthir Min Fitnat At-Takfir'' en ''Sayhatu Nathir'' door zijn auteur 'Ali Hasan Al-Halabi:
In de naam van Allah - De Meest Genadevolle - de Uitreiker van Genade
Fatwa Nummer: #21,517 en Gedateerd: 14/6/1421 NH (Na Hijrah).
Lof zij Allah alleen, en Salah en de Salam zijn met degene na wie er geen profeet is.
En voor hetgeen volgt:
Voorwaar, De Permanente Committee voor onderzoek en wettige mening was geïnformeerd over wat vermeld was aan de eminente Generaal Mufti van sommige van de oprechten over de verzoeken voor een wettige formele mening specifiek voor de secretariaat generaal van de Raad van Hogere Geleerden met nummer: 2928 en gedateerd: 13/5/1421 NH. En nummer: 2929 en gedateerd: 13/5/1421 NH, over de twee boeken: ''At-Tahthir Min Fitnat At-Takfir'' en ''Sayhatu Nathir'' door hun compilator - 'Ali Hasan Al-Halabi, en dat zij [de twee boeken] oproepen naar de Math'hab van Irja' [door te claimen] dat Al-'Amal [handeling] niet de voorwaarde is voor de geldigheid van Iman, en hij schrijft dit toe aan Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah, en baseert deze twee boeken op verdraaide verslagen van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah, Al-Hafith Ibn Kathir en anderen dan hen twee - Moge Allah genade hebben met hen allen, als ook die oprechten voor een uitleg over wat bestaat in deze twee boeken zodat de lezers de waarheid van valsheid kunnen onderscheiden... enzovoorts...
En na de studie uitgevoerd door De Committee van de twee eerder genoemde boeken en de onderzoek van hen, is het duidelijk geworden voor De Committee dat het boek ''At-Tathir Min Fitnat At-Takfir'' gecompileerd door 'Ali Hasan Al-Halabi, in wat hij bijvoegde aan de uitspraken van de Geleerden in zijn inhoud als ook zijn voetnoten, omvatten van de volgende:
1 - Zijn auteur baseert het [het boek] op de valse, geinnoveerde Math'hab van de Murji'ah, degenen die Al-Kufr omringen, met de Kufr van Juhud [verwerpeing], Takthib [ontkenning] en Al-Istihlal Al-Qalbi [het toegestaan maken dat wat verboden is - in het hart alleen] zoals het [verscheen] op p.6 f.2 en p.22 en dit is tegengesteld aan wat Ahl Assunah Wa Al-Jama'ah op zijn, dat Al-Kufr gebeurt met Al-I'tiqad [geloof], met Al-Qawl [uitspraken], met Al-Fi'l [handelingen] en met Ash-Shakk [twijfel].
2 - Zijn verdraaing bij overbrengen van Ibn Kathir - Moge Allah Genade met hem hebben - van ''Al-Bidayah Wa An-Nihayah'' 13/118, toen hij noemde in de voetnoot op p.15, overbrengend van Ibn Kathir: ''Dat Jankiz Khan claimde over Al-Yasiq dat het van Allah is, en dit is de reden voor hun Kufr'', maar als terug gerefereerd wordt naar die passage [in het boek komen we te weten dat], wat hij toeschreef aan Ibn Kathir -Moge Allah Genade met hem hebben- niet gevonden is.
3 - Toeschrijven van een ongegronde uitspraak aan Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah - moge Allah genade met hem hebben - op p.17-18 wanneer de bovengenoemde compilator van het boek, aan hem toeschrijft, dat het oordeel over de Mubaddal [degene die de Shari'ah van Allah vervangt met andere wetten] volgens Shaykh al-Islam niet Kufr [Akbar] is, tenzij als [de vervanging van de Shari'ah] gebeurt met Ma'rifah [erkenning], I'tiqad [geloof] en Istihlal [het toegestaan maken dat wat verboden is], en dit is slechts een ongebaseerde uitspraak toegeschreven aan Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah - Moge Allah Genade met hem hebben - gezien hij de verspreider was van de Math'hab van de Salaf van Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah, en hun Math'hab is wat is voorafgegaan, [b]daar waar dit [d.w.z. Ali Hasan's Math'hab], inderdaad het is de Math'hab van de Murji'ah.
4 - Zijn verandering van de bedoeling van de eminente Allamah Ash-Shaykh Muhammad Ibn Ibrahim - Moge Allah Genade met hem hebben - in zijn artikel - Tahkim Al-Qawanin Al-Wadh'iyyah [Regeren met mens-gemaakte wetten], wanneer de compilator van het bovengenoemde boek claimt dat de Shaykh een voorwaarde plaatst van Al-Istihlal Al-Qalbi [het toegestaan maken dat wat is verboden - in het hart], daar waar de uitspraak van de Shaykh helder is als de zon in zijn bovengenoemde artikel aan de mainstream van Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah.
5 - Zijn commentaren op de uitspraken van degenen die hij noemde van de mensen van kennis, door het impliceren van een betekenis van hun uitspraken welke niet die betekenis dragen, zoals het verscheen op p.108 f.1, p.109 f.21 en p.110 f.2
6 - Er bestaat in het boek onbeduidendheid over regeren met anders dan de wetten van Allah, en helemaal op p.5 f.1 met een claim dat hebben van zorg over de realisatie van Tawhid in deze kwestie vergelijkbaarheden heeft met de Shi'ah - Ar-Rafidah - en dit is een erge fout.
7 - En met onderzoeken van het tweede stuk werk - Sayhatu Nathir, is het gevonden dat het [het boek] is als of een voortzetting van het eerder genoemde boek [Fitnat At-Takfir] - en zijn toestand is als is vermeld. Voor deze reden, waarlijk, De Permanente Committee ziet dat deze twee boeken, het is niet toegestaan hen te publiceren, noch hen te propageren, noch hen te circuleren, door wat zij bevatten van valsheid en verdraaing. En we adviseren hun auteur Allah te vrezen aangaande hemzelf, en aangaande de Moslims en voornamelijk hun jeugd, en dat hij streeft om Shar'i kennis te winnen direct van de Geleerden, de betrouwbaren inzake kennnis en correctheid van hun geloof. En dat kennis een vertrouwen is, en het is niet toegestaan het te propageren, tenzij het in overeenstemming is met het Boek en de Sunnah. En om de gelijken van deze meningen en de verachterlijke methode van verdraaien van de uitspraken van de mensen van kennis te ontwortelen. En het is bekend dat het terugkeren naar de waarheid een deugd en edelmoedigheid is voor een Moslim.
En Allah is de schenker van succes, en de Salah en Salam van Allah zijn met onze Profeet Mohammed, zijn volgelingen en zijn metgezellen.
De Permanente Committee voor onderzoek en wettige mening:
Hoofd: 'Abdul 'Aziz Ibn 'Abdillah Ibn Muhammad Al Ash-Shaykh
Lid: 'Abdullah Ibn 'Abdur-Rahman Al-Ghudayn
Lid: Bakr Ibn 'Abdillah Abu Zayd
Lid: Salih Ibn Fawzan Al-Fawzan
Al-Bayan (d.w.z. De verklaring) van Al-Lajnah ad-Da'imah Lil Buhuti Wal-Ifta' over het boek getiteld ''Al-Hukmu Bi Ghayri Ma Anzal Allahu Wa Usul at-Takfir'', door zijn auteur Khalid Al-Anbari:
Fatwa #21,154 1420 H, 10de Maand, 24ste Dag.
Alle lof zij Allah en moge de genade en zegeningen van Allah op zijn Profeet Mohammed en zijn familie en metgezellen zijn.
En om verder te gaan:
De Permanente Committee voor Onderzoek en Wettelijke Vonnissen heeft het boek getiteld ''Al-Hukmu Bi Ghayri Ma Anzal Allahu Wa Usul at-Takfir'' door zijn auteur Khalid al-Anbari herzien en na het bestuderen van het boek, is het duidelijk geworden dat het vol is van gebroken vertrouwen over kennis van wat hij overleverde van de 'Ulama van Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah in verdraaien van bewijzen weg van dat wat ze aanduiden in de Arabische taal en de doelen van de Shari'ah en van dat is wat volgt:
1. Veranderen van de betekenis van de bewijzen in de Shari'ah en spelen met sommige van de teksten, die overgeleverd zijn van de mensen van kennis door dingen uitsluiten of veranderen op een manier dat ze anders begrepen worden dan hun originele betekenis.
2. Uitleggen van sommige van de verklaringen van de mensen van kennis met dat wat niet voldoet aan hun intenties.
3. Liegen over de mensen van kennis. Van dat, zijn toeschrijven aan de 'Allamah Shaykh Muhammad Ibrahim Al Ash-Shaykh, dat wat hij niet gezegd heeft.
4. Zijn claim dat er Ijma' is van Ahl As-Sunnah dat degene die niet regeert met wat Allah heeft geopenbaard in At-Tashri' Al-'Am (d.w.z algemene wetgeving) behalve met het Halal maken van dit met het hart; dat dit niet Kufr is, net zoals de rest van de ongehoorzaamheden, die minder zijn dan Kufr, en dit is een leugen over Ahl As-Sunnah; zijn basis is of Jahl of kwaadaardige intentie. We vragen Allah om ons vrij te houden van dit.
En gebaseerd op wat vooraf is gegaan, ziet de Committee dat het Haram is het eerder genoemde boek te publiceren of het te verspreiden en het te verkopen. En we herrineren de auteur eraan Tawbah te maken aan Allah, Ta'ala en om terug te keren naar de mensen van kennis, wiens kennis vertrouwd is, zodat hij van hen zal leren wat zij duidelijk zullen maken aan hem, zijn fout. We vragen Allah voor ons allen leiding en standvastigheid in Islam en de Sunnah. Moge Allah de gebeden (van zegeningen) sturen op zijn Boodschapper Mohammed en zijn familie en zijn metgezellen.
De Permanente Committee voor Onderzoek en Wettelijke Vonnissen.
Ondertekend:
Abdul-Aziz bin Abdullah bin Muhammad Aaal-Sheikh
Hoofd
Abdullah bin Abdur-Rahmaan al-Gudeyaan
Lid
Saalih bin Fouzaan al-Fouzaan
Lid
Bakr bin Abdullah Abu Zaid
Lid[/SIZE]
waarschuwing tegen de boeken van 'Ali Hasan Al-Halabi
[SIZE="1"]Al-Bayan (d.w.z. De Verklaring) van Al-Lajnah Al-Da'imah Lil Buhuti Wal-Ifta' over de boeken ''At-Tahthir Min Fitnat At-Takfir'' en ''Sayhatu Nathir'' door zijn auteur 'Ali Hasan Al-Halabi:
In de naam van Allah - De Meest Genadevolle - de Uitreiker van Genade
Fatwa Nummer: #21,517 en Gedateerd: 14/6/1421 NH (Na Hijrah).
Lof zij Allah alleen, en Salah en de Salam zijn met degene na wie er geen profeet is.
En voor hetgeen volgt:
Voorwaar, De Permanente Committee voor onderzoek en wettige mening was geïnformeerd over wat vermeld was aan de eminente Generaal Mufti van sommige van de oprechten over de verzoeken voor een wettige formele mening specifiek voor de secretariaat generaal van de Raad van Hogere Geleerden met nummer: 2928 en gedateerd: 13/5/1421 NH. En nummer: 2929 en gedateerd: 13/5/1421 NH, over de twee boeken: ''At-Tahthir Min Fitnat At-Takfir'' en ''Sayhatu Nathir'' door hun compilator - 'Ali Hasan Al-Halabi, en dat zij [de twee boeken] oproepen naar de Math'hab van Irja' [door te claimen] dat Al-'Amal [handeling] niet de voorwaarde is voor de geldigheid van Iman, en hij schrijft dit toe aan Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah, en baseert deze twee boeken op verdraaide verslagen van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah, Al-Hafith Ibn Kathir en anderen dan hen twee - Moge Allah genade hebben met hen allen, als ook die oprechten voor een uitleg over wat bestaat in deze twee boeken zodat de lezers de waarheid van valsheid kunnen onderscheiden... enzovoorts...
En na de studie uitgevoerd door De Committee van de twee eerder genoemde boeken en de onderzoek van hen, is het duidelijk geworden voor De Committee dat het boek ''At-Tathir Min Fitnat At-Takfir'' gecompileerd door 'Ali Hasan Al-Halabi, in wat hij bijvoegde aan de uitspraken van de Geleerden in zijn inhoud als ook zijn voetnoten, omvatten van de volgende:
1 - Zijn auteur baseert het [het boek] op de valse, geinnoveerde Math'hab van de Murji'ah, degenen die Al-Kufr omringen, met de Kufr van Juhud [verwerpeing], Takthib [ontkenning] en Al-Istihlal Al-Qalbi [het toegestaan maken dat wat verboden is - in het hart alleen] zoals het [verscheen] op p.6 f.2 en p.22 en dit is tegengesteld aan wat Ahl Assunah Wa Al-Jama'ah op zijn, dat Al-Kufr gebeurt met Al-I'tiqad [geloof], met Al-Qawl [uitspraken], met Al-Fi'l [handelingen] en met Ash-Shakk [twijfel].
2 - Zijn verdraaing bij overbrengen van Ibn Kathir - Moge Allah Genade met hem hebben - van ''Al-Bidayah Wa An-Nihayah'' 13/118, toen hij noemde in de voetnoot op p.15, overbrengend van Ibn Kathir: ''Dat Jankiz Khan claimde over Al-Yasiq dat het van Allah is, en dit is de reden voor hun Kufr'', maar als terug gerefereerd wordt naar die passage [in het boek komen we te weten dat], wat hij toeschreef aan Ibn Kathir -Moge Allah Genade met hem hebben- niet gevonden is.
3 - Toeschrijven van een ongegronde uitspraak aan Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah - moge Allah genade met hem hebben - op p.17-18 wanneer de bovengenoemde compilator van het boek, aan hem toeschrijft, dat het oordeel over de Mubaddal [degene die de Shari'ah van Allah vervangt met andere wetten] volgens Shaykh al-Islam niet Kufr [Akbar] is, tenzij als [de vervanging van de Shari'ah] gebeurt met Ma'rifah [erkenning], I'tiqad [geloof] en Istihlal [het toegestaan maken dat wat verboden is], en dit is slechts een ongebaseerde uitspraak toegeschreven aan Shaykh Al-Islam Ibn Taymiyyah - Moge Allah Genade met hem hebben - gezien hij de verspreider was van de Math'hab van de Salaf van Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah, en hun Math'hab is wat is voorafgegaan, [b]daar waar dit [d.w.z. Ali Hasan's Math'hab], inderdaad het is de Math'hab van de Murji'ah.
4 - Zijn verandering van de bedoeling van de eminente Allamah Ash-Shaykh Muhammad Ibn Ibrahim - Moge Allah Genade met hem hebben - in zijn artikel - Tahkim Al-Qawanin Al-Wadh'iyyah [Regeren met mens-gemaakte wetten], wanneer de compilator van het bovengenoemde boek claimt dat de Shaykh een voorwaarde plaatst van Al-Istihlal Al-Qalbi [het toegestaan maken dat wat is verboden - in het hart], daar waar de uitspraak van de Shaykh helder is als de zon in zijn bovengenoemde artikel aan de mainstream van Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama'ah.
5 - Zijn commentaren op de uitspraken van degenen die hij noemde van de mensen van kennis, door het impliceren van een betekenis van hun uitspraken welke niet die betekenis dragen, zoals het verscheen op p.108 f.1, p.109 f.21 en p.110 f.2
6 - Er bestaat in het boek onbeduidendheid over regeren met anders dan de wetten van Allah, en helemaal op p.5 f.1 met een claim dat hebben van zorg over de realisatie van Tawhid in deze kwestie vergelijkbaarheden heeft met de Shi'ah - Ar-Rafidah - en dit is een erge fout.
7 - En met onderzoeken van het tweede stuk werk - Sayhatu Nathir, is het gevonden dat het [het boek] is als of een voortzetting van het eerder genoemde boek [Fitnat At-Takfir] - en zijn toestand is als is vermeld. Voor deze reden, waarlijk, De Permanente Committee ziet dat deze twee boeken, het is niet toegestaan hen te publiceren, noch hen te propageren, noch hen te circuleren, door wat zij bevatten van valsheid en verdraaing. En we adviseren hun auteur Allah te vrezen aangaande hemzelf, en aangaande de Moslims en voornamelijk hun jeugd, en dat hij streeft om Shar'i kennis te winnen direct van de Geleerden, de betrouwbaren inzake kennnis en correctheid van hun geloof. En dat kennis een vertrouwen is, en het is niet toegestaan het te propageren, tenzij het in overeenstemming is met het Boek en de Sunnah. En om de gelijken van deze meningen en de verachterlijke methode van verdraaien van de uitspraken van de mensen van kennis te ontwortelen. En het is bekend dat het terugkeren naar de waarheid een deugd en edelmoedigheid is voor een Moslim.
En Allah is de schenker van succes, en de Salah en Salam van Allah zijn met onze Profeet Mohammed, zijn volgelingen en zijn metgezellen.
De Permanente Committee voor onderzoek en wettige mening:
Hoofd: 'Abdul 'Aziz Ibn 'Abdillah Ibn Muhammad Al Ash-Shaykh
Lid: 'Abdullah Ibn 'Abdur-Rahman Al-Ghudayn
Lid: Bakr Ibn 'Abdillah Abu Zayd
Lid: Salih Ibn Fawzan Al-Fawzan