Bekijk volle/desktop versie : Mannen mannen mannen... *sigh*



Pagina's : [1] 2

15-01-2010, 22:13
Naar aanleiding van een andere topic hoe vrouwen mannen dienen te gehoorzamen het volgende:

Het is aan de man om op een zo goed mogelijke manier met zijn vrouw te leven en om zachtmoedig c.q. toegevend naar haar te zijn betreffende de dingen die Allaah heeft toegestaan. Dit is vooral zo indien zij erg jong is.
Er zijn hierover verschillende ahadieth:

De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) zei:

“De besten onder jullie zijn zij die het best zijn voor hun vrouwen, en ik ben de beste van jullie ten opzichte van mijn vrouwen.”

De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) zei in de Vaarwel Hadj (De laatste pelgrimtocht van de Profeet naar Mekka):

“…Luister, en neem mijn raadgeving aan, betreffende de vrouwen. Wees goed voor hen, daar zij jullie gevangenen zijn.” “Jullie bezitten niets ten opzichte van hen, behalve dit, tenzij zij een schadelijke obsceniteit begaan. Als zij dit doen; scheidt de bedden (i.e. heb geen seksuele omgang met haar) en slaat hen, maar op een manier dat het haar niet verwondt. Als zij in berouw keren, zoek dan geen andere vergelding. Voorzeker jullie hebben rechten over hen en zij hebben rechten over jullie. Wat betreft jullie rechten over haar, is dat niemand op jullie bed zit, waar jullie afkerig van zijn. Zeker, en hun recht ten opzichte van jullie is dat jullie goed voor hen zijn en hen voorziet in hun kleding en hun voedsel.”


in een andere:

“Laat geen mannelijke gelovige ooit een vrouwelijke gelovige haten. Hoewel hij afkeer heeft van een eigenschap van haar, zal hij zeker verheugd zijn om een andere.” in een andere:

“De gelovige met het meest complete Imaan (geloof) is degene met het beste karakter, en de besten van hen zijn zij die hun vrouwen het best behandelen.”

Overgeleverd door ‘Aisha (radiallaahoe `anha) die zei:

“Op de ‘ied, riep de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) mij terwijl de Ethiopiërs in de masjied aan het spelen waren met hun speren (dit betekent: zoals in een militaire training) en zei: “O kleine rode, zou je naar hen willen kijken?” En hij liet zijn schouders zakken zodat ik kon kijken. Ik liet mijn kin op zijn schouder zakken met mijn gezicht tegen zijn wang en keek vanaf zijn schouder. Hij bleef zeggen: “Heb je er nog geen genoeg van?” En ik bleef zeggen: “Nee”, teneinde zijn status met mij te testen zodat ik uiteindelijk genoeg had! ‘Aisha zei: “Eén van de dingen die ze zeiden die dag was: “Aboe al-Qoasim (salallaahoe alayhie was sallem) is goedhartig”.”

In een andere overlevering zei zij:

“Toen ik verveeld raakte van de vertoning zei hij tegen mij: “Heb je er genoeg van?” Ik zei: “Overhaast niet.” En dus bleef hij staan voor mij. Toen hij mij de tweede keer vroeg of ik genoeg had, zei ik hem opnieuw niet te overhaasten. Ik zag hem van de ene voet op de andere voet overgaan van vermoeidheid. ‘Aisha zei: “Ik had werkelijk geen wens om naar hen te kijken, ik wenste alleen dat het nieuws waarop hij daar voor mij stond, de vrouwen bereikte en het aanzien dat hij voor mij had, ofschoon ik nog een meisje was. Dus waardeer een meisje op jonge leeftijd en dol op genoegen en plezier.” ‘Aisha zei: “Toen kwam ‘Omar eraan en de mensen dreven uiteen, zelfs de kinderen. De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) zei die dag: “Ik heb duivels van zowel mensen als djinn van ‘Omar zien vluchten.” ‘Aisha zei: “De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) zei die dag: “Zodat de joden weten dat er een bepaalde voorsprong is in onze dien (religie)”.”

Ook op gezag van ‘Aisha (radiallaahoe `anha) die zei:

“De Profeet keerde terug van de slag van Taboek, of het was Khaybar. Er hing een gordijn over haar kamer. De wind waaide en lichtte het gordijn op, zodat een gedeelte van de kamer zichtbaar werd, waarin de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) enkele poppen zag, waarmee ‘Aisha gewoonlijk speelde. Hij zei: “Wat is dat, o ‘Aisha?” Ze zei: “Mijn dochters” (Arabieren noemen poppen ‘dochters&#8217. Hij zag ertussen een paard met twee vleugels, gemaakt van oude doeken. Hij zei: “Wat is dat daar in het midden?” Ze zei: “Een paard.” Hij zei: “En wat zijn die dingen op het paard?” Ze zei: “Twee vleugels.” Hij zei: “Een paard met twee vleugels?” ‘Aisha zei: “De Profeet lachte zijn kiezen bloot.”

Ook door ‘Aisha (radiallaahoe `anha) overgeleverd:

“Ze vertelde dat ze een keer op reis was met de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) terwijl ze nog een jong meisje was. Ze zei: “Ik had geen overmatig lichaamsvlees, noch was mijn lichaam groot.” De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) zei tegen zijn metgezellen: “Gaan jullie voort!” Toen zij voort waren gegaan zei hij: “Kom ik zal tegen je rennen.” Toen versloeg ik hem met rennen. Later, was ik ook op reis met hem en hij zei opnieuw tegen mij: “Kom en ik zal met je rennen.” Ik was volledig het vorige voorval vergeten. Bovendien was ik zwaarder geworden. Ik zei tegen hem: “Hoe kan ik met je rennen als ik in deze conditie ben?” Hij zei: “Je zult met me rennen!” Dus rende ik met hem, en hij won de wedstrijd. Daarna begon hij te lachen en zei: “Dit is voor die overwinning”.”

Ook op gezag van ‘Aisha (radiallaahoe `anha) die zei:

“De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) werd nogal eens een glas melk gebracht, waarvan ik dan eerst mocht drinken, ondanks dat ik menstrueerde. Dan nam hij het glas en dronk, waarbij hij zijn mond op dezelfde plek deed als waar mijn mond was geweest. Andere keren nam ik een stukje vlees waarvan ik at. Daarna nam hij het en deed zijn mond op dezelfde plek als waar mijn mond was geweest.”

Op gezag van Djaabir ibn ‘Abdillaah en Djaabir ibn ‘Omair, die beide overleverden dat de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) had gezegd:

“Alle dingen waarin geen dzikr (herinnering) aan Allaah zit, zijn lichtzinnigheid, gedachteloosheid (afwezig met je gedachten), en hoogmoedigheid in het gebed, behalve in vier dingen: een man wanneer hij speelt met zijn vrouw, zijn paard traint, tussen twee mogelijke doelen loopt, en een andere man leert zwemmen.”

Advies van A'lama Shayk Nassir al-Albanie Rahimahoe Allah die zei:

Wees meegaand, behulpzaam en verzoenend ten opzichte van elkaar, en adviseer elkaar en zet elkaar aan tot gehoorzaamheid aan Allaah, de Almachtige en volg al Zijn regels die duidelijk in de Qor`aan en Soenah worden vermeld. Nooit mogen de man en de vrouw een andere religieuze richting en of figuren blindelings volgen, of een andere cultuur of een andere wetschool.

Allaah, de Meest Verheven zegt:

“Het past een gelovige, hetzij een man hetzij een vrouw, niet dat wanneer Allaah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben bepaald, dat zij enige keuze zouden hebben in hun beslissing. En een ieder die Allaah en Zijn Boodschapper ongehoorzaam is, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”

Een ieder van hen moet zijn verplichting en zijn verantwoordelijkheid, die Allaah hen verplicht heeft gesteld ten opzichte van de ander, volledig ten uitvoering brengen. Zo moet de vrouw niet proberen dezelfde rechten te krijgen als haar echtgenoot, en de man mag zijn rol als gezinshoofd, en de hem toegewezen autoriteit binnen het huwelijk, nooit uitbuiten door haar te onderdrukken, te mishandelen of op welke manier dan ook oneerlijk ten opzichte van haar te zijn. Allaah zegt:

“En zij (de vrouwen) hebben rechten (over hun echtgenoten m.b.t. huishoudelijke uitgaven, enz.) gelijkend (aan die van hun echtgenoten) over hen (m.b.t. gehoorzaamheid, respect, enz.) hetgeen billijk is, maar mannen hebben een rang boven hen, en Allaah is Almachtig, Alwijs.”

“De mannen zijn de leiders en onderhouders van vrouwen omdat Allaah de ene boven de andere heeft doen uitmunten en omdat zij besteden (om hen te ondersteunen) van hun rijkdommen. Daarom zijn de rechtschapen vrouwen toegewijd gehoorzaam (aan Allaah en hun echtgenoten) en zij bewaren heimelijk hetgeen Allaah onder haar hoede heeft gesteld (dit betekent hun kuisheid, hun echtgenote eigendom, enz.). En die vrouwen bij wie je slecht gedrag ziet, vermaan hen (in eerste instantie) (daarna) weiger het bed met hen te delen (en als laatste) sla hen (zacht) en als zij terug keren tot gehoorzaamheid, zoek dan niets achter haar (wat jou irriteert). Zeker Allaah is de Meest Verheven, de Grootste.”

Mu’aawiya ibn Haida (radiallahoe `anhoe) zei:

“O Boodschapper van Allaah, welke rechten hebben de vrouwen over ons?” De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) zei: “Dat je hen te eten geeft, dat je hen aankleed zoals je jezelf kleed, en dat je nooit lelijkheid over hen af zal roepen, (dit verwijst naar het gebruik van de Arabieren voor de Islam om in woede tegen hun vrouw te zeggen: “Dat Allaah je gezicht lelijk mag maken.&#8221 sla hen nooit in het gezicht, en indien je haar bed weigert, ga niet buitenshuis slapen. Hoe kunnen jullie zo iets doen nadat jullie tot elkaar zijn gekomen, dus doe met betrekking tot haar alleen hetgeen is toegestaan.”

En in een andere ahadieth, zei de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem):

“Diegenen die rechtvaardig handelen zullen zich bevinden op een troon van licht, aan Allaahs rechter Hand -en Zijn beide Handen zijn rechts- dit zijn diegene die recht zijn in hun leiderschap, aangaande hun gezinnen en aangaande al hetgeen waarover hen gezag is gegeven.”

Wanneer zij dit beiden weten en ten uitvoer brengen, zal Allaah hen een goed leven schenken en zullen zij (zolang zij samen blijven) leven in geluk.

15-01-2010, 22:18


Ik ben trots op je, up voor jou.

15-01-2010, 22:19
Djazakoe allahoegairan.

15-01-2010, 22:23
Djazak allahou.
Maar waar vandaan haal je deze hadiths?

15-01-2010, 22:24


O wee als je me weer beschuldigd van eenzijdigheid enzovoort


Citaat door GeleSokken:
Ik ben trots op je, up voor jou.

Kan ik er van leven? Ja ik kan dat


Citaat door Keuze:
Djazakoe allahoegairan.

Wa khairan djazaa kleintje.

15-01-2010, 22:25

Citaat door Voo__:
Djazak allahou.
Maar waar vandaan haal je deze hadiths?

Wa khairan djazaa kleintje, zoeken

15-01-2010, 22:25
Djazakallah oe gairan.

15-01-2010, 22:29
wa khairan djazaa

15-01-2010, 22:30

Citaat door Slaz:
Kan ik er van leven? Ja ik kan dat


Dat moet je!

15-01-2010, 22:31
Ik wil een man die een stuk ouder is dan ik..

15-01-2010, 22:39
@GeleSokken,
Anders? =)



Citaat door koper:
I like you

No you don't.

15-01-2010, 22:45

Citaat door Slaz:
Wa khairan djazaa kleintje, zoeken


http://www.xxxxxxxxxxx.nl/forum/viewtopic.php?t=52301

Maar er staan geen bronnen bij.
Dat vindt ik wel jammer.

15-01-2010, 22:49



Citaat door Slaz:
@GeleSokken,
Anders? =)


Schei toch uit! Dat wil je echt niet weten.

15-01-2010, 22:50

Citaat door Voo__:
http://www.xxxxxxxxxxx.nl/forum/viewtopic.php?t=52301

Maar er staan geen bronnen bij.
Dat vindt ik wel jammer.

Staat er wel.

Door: Shayk Mohammed Nassirdien Albanee
Boek: Kitaab- adaab Zafaf


Citaat door GeleSokken:
Schei toch uit! Dat wil je echt niet weten.

Oké.

15-01-2010, 22:53

Citaat door Slaz:
Staat er wel.

Door: Shayk Mohammed Nassirdien Albanee
Boek: Kitaab- adaab Zafaf


Oké.




Talk to the hand.
Ik had mijn lees bril niet op, mag ik?

Pagina's : [1] 2