ilovemamie
21-06-2004, 12:43
In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.
Leven om te sterven of sterven om te leven!
‘De dood is een harde en angstige realiteit die iedereen die
leeft zal ondergaan. Niemand heeft de macht om het te vermijden,
noch heeft iemand rond een stervent persoon de bekwaamheid het
te voorkomen. Het is iets wat ieder moment gebeurt en het is
iets dat door jong en oud ontmoet wordt, de rijke en de arme, de
sterke en de zwakke. Zij zijn allen hetzelfde in dat terwijl ze
geen plan hebben, noch een middel om te ontsnappen, noch een
middel van tussenkomst, nog een weg om te voorkomen, noch om het
uit te stellen.’ [1] Allaah de meest verhevene zegt:
“Zeg: Voorwaar, de dood die jullie trachten te voorkomen zal
jullie zeker vinden, daarna zullen jullie worden teruggevoerd
naar de Kenner van het onwaarneembare en het waarneembare en Hij
zal jullie dan mededelen wat jullie plachten te doen.” [2]
“Iedere ziel zal de dood ervaren en Wij stellen jullie op de
proef met het slechte en het goede, als een beproeving, en tot
Ons worden jullie teruggekeerd.” [3]
Inderdaad de dood is: ‘wat angst veroorzaakt in de zielen, en
die verzegeld gaat met iemands daden, en wat erna komt is nog
vreselijker en angstaanjagender. Want is er een plaats waar men
naartoe kan vluchten om te ontsnappen van de vernauwing die
geleden wordt in het graf? Wat zullen onze antwoorden dan zijn
wanneer we ondervraagd zullen worden in het graf? Inderdaad,
geen van ons weet waar we zullen eindigen. Zal dat het paradijs
zijn wiens breedte is zoals de hemelen en de aarde, of zal het
vuur dat zijn wiens brandstof mensen en stenen is?’ [4]
Ibrahiem ibn Adham (d.160H) rahimahoellaah zei, toen hij werd
gevraagd naar het vers: “Roept Mij aan, Ik zal jullie verhoren.”
[5] zeiden zij: ‘We roepen Allaah aan, maar Hij verhoort ons
niet.’ Dus zei hij:
‘Jullie kennen Allaah, toch gehoorzamen jullie Hem niet. Jullie
reciteren de Qor-aan, toch handelen jullie er niet naar. Jullie
kennen shaytaan, toch blijven jullie hem gehoorzamen. Jullie
beweren te houden van Allaah’s boodschapper, toch verlaten
jullie zijn soennah. Jullie beweren te houden van het paradijs,
toch werken jullie er niet voor. Jullie zeggen de hel te vrezen,
toch stoppen jullie niet met zondigen. Jullie zeggen: inderdaad
de dood is waar, toch bereidden jullie je er niet op voor.
Jullie houden je zelf bezig met de fouten van anderen, maar
jullie kijken niet naar jullie eigen fouten. Jullie eten van het
voedsel waarmee Allaah jullie heeft voorzien, toch zij jullie
niet dankbaar tegenover Hem. En jullie begraven je doden, maar
jullie trekken er geen lering uit.’ [6]
Dus beste lezer, dit is de realiteit dat standvastig in het hart
gevestigd moet worden, de realiteit dat het leven in deze wereld
beperkt is en een vastgesteld einde heeft, en dat dit einde
zeker zal komen ..
‘De rechtschapen zullen sterven; en de kwaadaardigen zullen
sterven. De strijders die vechten in de jihaad zullen sterven;
en zij die thuis zitten zullen sterven. Zij die zichzelf bezig
houden met het juiste geloof zullen sterven; en zij die mensen
als hun slaven behandelen zullen sterven. De dappere die onrecht
afkeurt zal sterven; en de lafaard die vast wil houden aan het
slechte van dit leven zal sterven. De mensen van verheven doelen
en ambities zullen sterven; en de ellendige die leeft voor
goedkoop plezier zal sterven. ‘[7]
“Iedere ziel zal de dood ondergaan.” [8]
‘Onthoudt zo het punt van de dood, en iemands overgang naar het
volgende leven, en het aantal zonden dat iemand heeft begaan en
het geringe aantal van goed dat iemand heeft gedaan. Denk aan
het goede dat je serieus wilt doen op dat moment – breng het
dan voorwaarts en doe het vandaag. En denk aan al die dingen
waarvan je jezelf wilt zuiveren – dus zuiver jezelf er nu van.
‘[9]
[1] Al-Mawt (p.9) of Shaykh 'Alî Hasan al-Halabî.
[2] Soerat al-Djoemoe’ah (62), aayah 8.
[3] Soerat al-Anbiyaa (21), aayah 35
[4] As-Salât wa Atharahu fî Ziyâdatil-Îmân (p.10) of Shaykh
Husayn al-Awâishah.
[5] Soerat Ghafir (40), aayah 60.
[6] Al-Hâfidh Ibn Rajab overlevert in al-Khushû' fis-Salâh
(p.62).
[7] Al-Mawt (p.10).
[8] Soerat Ali ‘Imraan (3), aayah 185.
9] Al-Mawt (p.16).
Leven om te sterven of sterven om te leven!
‘De dood is een harde en angstige realiteit die iedereen die
leeft zal ondergaan. Niemand heeft de macht om het te vermijden,
noch heeft iemand rond een stervent persoon de bekwaamheid het
te voorkomen. Het is iets wat ieder moment gebeurt en het is
iets dat door jong en oud ontmoet wordt, de rijke en de arme, de
sterke en de zwakke. Zij zijn allen hetzelfde in dat terwijl ze
geen plan hebben, noch een middel om te ontsnappen, noch een
middel van tussenkomst, nog een weg om te voorkomen, noch om het
uit te stellen.’ [1] Allaah de meest verhevene zegt:
“Zeg: Voorwaar, de dood die jullie trachten te voorkomen zal
jullie zeker vinden, daarna zullen jullie worden teruggevoerd
naar de Kenner van het onwaarneembare en het waarneembare en Hij
zal jullie dan mededelen wat jullie plachten te doen.” [2]
“Iedere ziel zal de dood ervaren en Wij stellen jullie op de
proef met het slechte en het goede, als een beproeving, en tot
Ons worden jullie teruggekeerd.” [3]
Inderdaad de dood is: ‘wat angst veroorzaakt in de zielen, en
die verzegeld gaat met iemands daden, en wat erna komt is nog
vreselijker en angstaanjagender. Want is er een plaats waar men
naartoe kan vluchten om te ontsnappen van de vernauwing die
geleden wordt in het graf? Wat zullen onze antwoorden dan zijn
wanneer we ondervraagd zullen worden in het graf? Inderdaad,
geen van ons weet waar we zullen eindigen. Zal dat het paradijs
zijn wiens breedte is zoals de hemelen en de aarde, of zal het
vuur dat zijn wiens brandstof mensen en stenen is?’ [4]
Ibrahiem ibn Adham (d.160H) rahimahoellaah zei, toen hij werd
gevraagd naar het vers: “Roept Mij aan, Ik zal jullie verhoren.”
[5] zeiden zij: ‘We roepen Allaah aan, maar Hij verhoort ons
niet.’ Dus zei hij:
‘Jullie kennen Allaah, toch gehoorzamen jullie Hem niet. Jullie
reciteren de Qor-aan, toch handelen jullie er niet naar. Jullie
kennen shaytaan, toch blijven jullie hem gehoorzamen. Jullie
beweren te houden van Allaah’s boodschapper, toch verlaten
jullie zijn soennah. Jullie beweren te houden van het paradijs,
toch werken jullie er niet voor. Jullie zeggen de hel te vrezen,
toch stoppen jullie niet met zondigen. Jullie zeggen: inderdaad
de dood is waar, toch bereidden jullie je er niet op voor.
Jullie houden je zelf bezig met de fouten van anderen, maar
jullie kijken niet naar jullie eigen fouten. Jullie eten van het
voedsel waarmee Allaah jullie heeft voorzien, toch zij jullie
niet dankbaar tegenover Hem. En jullie begraven je doden, maar
jullie trekken er geen lering uit.’ [6]
Dus beste lezer, dit is de realiteit dat standvastig in het hart
gevestigd moet worden, de realiteit dat het leven in deze wereld
beperkt is en een vastgesteld einde heeft, en dat dit einde
zeker zal komen ..
‘De rechtschapen zullen sterven; en de kwaadaardigen zullen
sterven. De strijders die vechten in de jihaad zullen sterven;
en zij die thuis zitten zullen sterven. Zij die zichzelf bezig
houden met het juiste geloof zullen sterven; en zij die mensen
als hun slaven behandelen zullen sterven. De dappere die onrecht
afkeurt zal sterven; en de lafaard die vast wil houden aan het
slechte van dit leven zal sterven. De mensen van verheven doelen
en ambities zullen sterven; en de ellendige die leeft voor
goedkoop plezier zal sterven. ‘[7]
“Iedere ziel zal de dood ondergaan.” [8]
‘Onthoudt zo het punt van de dood, en iemands overgang naar het
volgende leven, en het aantal zonden dat iemand heeft begaan en
het geringe aantal van goed dat iemand heeft gedaan. Denk aan
het goede dat je serieus wilt doen op dat moment – breng het
dan voorwaarts en doe het vandaag. En denk aan al die dingen
waarvan je jezelf wilt zuiveren – dus zuiver jezelf er nu van.
‘[9]
[1] Al-Mawt (p.9) of Shaykh 'Alî Hasan al-Halabî.
[2] Soerat al-Djoemoe’ah (62), aayah 8.
[3] Soerat al-Anbiyaa (21), aayah 35
[4] As-Salât wa Atharahu fî Ziyâdatil-Îmân (p.10) of Shaykh
Husayn al-Awâishah.
[5] Soerat Ghafir (40), aayah 60.
[6] Al-Hâfidh Ibn Rajab overlevert in al-Khushû' fis-Salâh
(p.62).
[7] Al-Mawt (p.10).
[8] Soerat Ali ‘Imraan (3), aayah 185.
9] Al-Mawt (p.16).