Bekijk volle/desktop versie : Maakt lachen tijdens het gebed, je gebed ongeldig?



10-01-2010, 21:49
As- salaamu alaikum wa rahmatullaahi wa barakatuh,

The Important Lessons For The Muslim Ummah by Sheikh Abdul Aziz bin Abdullaah bin Baz, translated by Khalid Al-Awadh and edited by Dr. Saleh As-Saleh, published by the Cooperative Office for Call and Guidance at Al-Badia, Riyadh, KSA 1993.


Invalidation of the prayers :
Any prayer is invalid and nullified if any of the following acts are committed:
1) Intentional talking,
2) Laughing,
3) Eating,
4) Drinking,
5) Uncovering the parts of the body of which are not allowed to be uncovered during prayer,
6) Excessive alteration in the direction towards the Qibla.
7) Excessive moving outside the regular acts and movements of prayer, without a proper reason and
8) Nullifying the ablution.

10-01-2010, 23:28


Wa3alaykoem assalaam. Let hierbij op, het oordeel is anders als het gaat om glimlachen.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: as for smiling, it does not invalidate prayer, but if one giggles in prayer then that invalidates it.

Al-Fataawa al-Kubra, part 2, p. 227

10-01-2010, 23:30
Wa 'alaykum assalaamu rahmatuAllaahi wabarakatoeh.

DjazakiAllaah, geliefde zuster. (F)

10-01-2010, 23:46

Citaat door Berberinn_:
Wa3alaykoem assalaam. Let hierbij op, het oordeel is anders als het gaat om glimlachen.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: as for smiling, it does not invalidate prayer, but if one giggles in prayer then that invalidates it.

Al-Fataawa al-Kubra, part 2, p. 227



Baraak Allaahu feek ukhti.

10-01-2010, 23:47



Citaat door UmmSamawiyya:
Wa 'alaykum assalaamu rahmatuAllaahi wabarakatoeh.

DjazakiAllaah, geliefde zuster. (F)



wa alaykum as salaam wa rahmatullaahi wa barakatuh, Aghla Ummu Samawiyya (l)

Wa iyaaki fi dunyah wal akhirah !

Meshaa2 Allah 'alayki

11-01-2010, 14:07
Wat zegt Imam abu Hanifa hierover? Verbreekt het de wassing, zowel klein als groot? Ook zit er een verschil in zelf lachen als iemand die door jou zomaar of door je lach lacht.

Sorry dat ik te specifiek ben, heb hier een boek dikker dan duizend blz. liggen van Imam abu Hanifa en zoeken is best ingewikkeld.

11-01-2010, 14:13

Citaat door cengizhan:
Wat zegt Imam abu Hanifa hierover? Verbreekt het de wassing, zowel klein als groot? Ook zit er een verschil in zelf lachen als iemand die door jou zomaar of door je lach lacht.

Sorry dat ik te specifiek ben, heb hier een boek dikker dan duizend blz. liggen van Imam abu Hanifa en zoeken is best ingewikkeld.



Het gaat hier over het gebed, niet over de wassing.

11-01-2010, 14:17
Dat weet ik, maar lachen tijdens het gebed is één van de zaken die het gebed ongeldig maken volgens sommige madaahib

11-01-2010, 14:22

Citaat door cengizhan:
Dat weet ik, maar lachen tijdens het gebed is één van de zaken die het gebed ongeldig maken volgens sommige madaahib


Ja...maar daarom is je woedoe niet verbroken toch?

11-01-2010, 18:44

Citaat door xochiquetzal:
Ja...maar daarom is je woedoe niet verbroken toch?


Dat is de vraag juist, want er zijn talloze mensen die claimen dat volgens de hanafi madhab je gebed als wassing ongeldig is als je lacht tijdens het gebed of als je anderen laat lachen.

Betreft Al Arabi etc. Als we het over dezelfde Al Arabi hebben ben ik niet van plan nog werk van hem te lezen. Dit vanwege zijn filosofisch gedachtegoed die hij heeft.

27-10-2015, 23:37

Citaat door ILoveMySon:
wa alaykum as salaam wa rahmatullaahi wa barakatuh, Aghla Ummu Samawiyya (l)

Wa iyaaki fi dunyah wal akhirah !

Meshaa2 Allah 'alayki
hou je bek hou