Bekijk volle/desktop versie : recept banketbakkersroom?



07-01-2010, 18:44
Salaam ik vraag me af wie het recept heeft van banketbakkersroom?

07-01-2010, 21:27


Banketbakkersroom.. Van kiki

Ingrediënten voor 1 liter

7,5 dl melk
4 eierdooiers
135 gr griessuiker
60 gr maïszetmeel
1/2 vanillestok
Bereidingswijze

Zet de melk op het vuur
Snij een halve vanillestok open en haal met de achterkant van een mes de 'vanillepitjes' uit de stok. Deze geven de meeste smaak
Laat de melk koken - opletten dat ze niet overkookt
Klop de eierdooiers met de griessuiker wit (en ruban)(met een mixer gaat dit veel vlotter
Verwijder de vanillestok uit de melk
Voeg de eiermassa met het maïszetmeel en meng
De kokende melk geleidelijk op de eiermassa gieten, voortdurend met een klopper bijven mengen
Op een zacht vuurtje plaatsen
Door het roeren met een klopper, de melk tot een homogene massa laten koken (let op overkoken)
Van het vuur wegnemen
Laten afkoelen
Goed om weten

Om te verhinderen dat een vel op de banketbakkersroom komt, kan men deze met poedersuiker bestooier, met gesmolten boter bestrijken of met ingeboterd keukenpapier afdekken
Om deze na het afkoelen bewerkbaar te houden, dient mn deze regelmatig te mengen
Het is ten strengste verboden om met de vinger te proeven. Het gevaar bestaat immers dat de banketbakkersroom zal verdunnen. Speeksel zal immers een enzyme vormen dat het zetmeel doet splitsen, dus verdunnen


Wa salaam

07-01-2010, 23:24
Nou meiden geloven jullie dat ik die BBR niet meer echt lekker vind, ik maar al een heel tijdje gewone vanillekookvla en een beetje van de melk vervang ik door room vééél lekkerder van smaak.