Bekijk volle/desktop versie : Politie en burgers, patrouilleer samen!



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

06-01-2010, 23:34
Het is geen bewijs van onmacht dat de overheid burgers vraagt hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid op straat
Ferme taal van het Tweede Kamerlid Raymond de Roon: ‘Het schuim van de straat regeert dit land’ . Het is het vertrouwde recept van de PVV. Maar met alleen stoere taal en onrealistische maatregelen los je geen problemen op.

Ontevreden
Laat ik beginnen met de opmerking dat ook ik niet tevreden ben over het verloop van Oud en Nieuw. Ik heb het woord ‘beheersbaar’ gebruikt om aan te geven, dat de overheid – dankzij de inzet van heel veel mensen – erin is geslaagd te voorkomen dat de situatie al te zeer uit de hand zou lopen.

En ik heb er meteen bij gezegd het ‘van de gekke’ te vinden dat de inzet van al die mensen nodig is. De jaarwisseling moet een feest zijn en is dat gelukkig ook voor de overgrote meerderheid van de mensen. Het is niet normaal dat men zich in de nacht van 31 december vrijwel overal in Nederland moet voorbereiden op een crisissituatie. Maar nogmaals, zo’n aanpak is in de huidige situatie wel nodig en heeft gelukkig erger voorkomen.

Niet machteloos
We zijn dus niet krachteloos en machteloos. Moeten we dan berusten in die jaarlijkse crisisaanpak rond Oud en Nieuw? Nee, zeker niet. We moeten volharden in een stevige aanpak van raddraaiers (autochtoon én allochtoon), alle beschikbare middelen inzetten en niet aarzelen met nieuwe maatregelen te komen als dat nodig is.

Ten onrechte denkt De Roon alleen aan het strafrecht. Dat is belangrijk, en justitie zet ook stevig in, onder andere met snelrecht en hogere strafeisen, vooral bij geweld tegen mensen met een publieke taak. Maar de overheid heeft meer middelen, ook in de preventieve sfeer: wijk- en gebiedsverboden, preventief fouilleren, samenscholingsverboden, extra politietoezicht en cameratoezicht.

Gericht
We streven naar een zo gericht mogelijke aanpak, zowel preventief als repressief. Preventief door risicosituaties en potentiële daders zo goed mogelijk in het vizier te hebben, repressief door daders daar te pakken waar het de meeste pijn doet: in de portemonnee.

Ik ben het op één punt met De Roon eens: dat we afmoeten van de situatie dat zo’n grote politie-inzet bij de jaarwisseling nodig isHet verhalen van schade op de daders, zowel materiaal als immaterieel, is wat mij betreft vast onderdeel.
Ik heb verder de preventieve dwangsom genoemd als nieuwe mogelijkheid. Dat is geen strafrechtelijke, maar een bestuursrechtelijke maatregel, bedoeld om nieuwe overlast en ordeverstoringen in de toekomst te voorkomen. De burgemeester kan personen die zich bij de afgelopen jaarwisseling ernstig hebben misdragen, een forse dwangsom opleggen die ze verbeuren als ze zich opnieuw schuldig maken aan bepaalde overtredingen. Juist de preventieve werking van zo’n maatregel is interessant en kan ertoe bijdragen dat we in de toekomst met minder politie-inzet kunnen volstaan.

In een massamediale campagne in december hebben we mensen opgeroepen waar dat nodig en mogelijk is ook zelf een rol te spelen. Is dat een bewijs van onmacht? Nee, het is de invulling van de verantwoordelijkheid die óók ieder individu heeft als het om veiligheid gaat.

Legitiem
De overheid heeft een grote en primaire verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Maar de overheid – en in het bijzonder de politie – kan het niet alleen. Wat mij betreft is dat alleszins legitiem en past het bij goed burgerschap, dat de overheid mensen op hun eigen verantwoordelijkheid aanspreekt.

Dat begint in de eigen omgeving, want iedere raddraaier heeft ouders, familie en vrienden die hem kunnen aanspreken. Dat geldt ook voor de wijk: de Haagse burgemeester Van Aartsen bepleit meer inzet van burgers bij de handhaving van de openbare orde, zoals gezamenlijk (politie én burgers) surveilleren. Een uitstekend idee dat al op verschillende plaatsen wordt toegepast. En met de campagne sluiten we aan bij de behoefte van mensen tips te krijgen: wat kan ik het beste doen als ik zie dat er geweld wordt gepleegd?

Ik ben het op één punt met De Roon eens: dat we afmoeten van de situatie dat zo’n grote politie-inzet bij de jaarwisseling nodig is. Maar de overheid én de samenleving als geheel zijn niet machteloos. Ook zonder het hele strafrecht op z’n kop te zetten, beschikken we over een breed palet aan maatregelen om daders gericht en ook preventief aan te pakken.

bron

06-01-2010, 23:35


Het gaat niet om het artikel maar om de woedende reacties op de VK site.
Dit land is klaar voor een revolutie........

06-01-2010, 23:43
Revoluties gebeuren met guillotines en kapmessen, niet met grootspraak op internetsites.

06-01-2010, 23:44

Citaat door SaifullahNL:
Revoluties gebeuren met guillotines en kapmessen, niet met grootspraak op internetsites.

Nee hoor, gebeuren tegenwoordig in het stemhokje.......

06-01-2010, 23:46



Citaat door Porthos:
Het gaat niet om het artikel maar om de woedende reacties op de VK site.
Dit land is klaar voor een revolutie........



De enige plek waar Nederlanders een grote mond hebben is het internet. Ze zouden er jaarlijks wereldkampioen in worden.

06-01-2010, 23:46
lol dwaas
dat is geen revolutie.

06-01-2010, 23:46

Citaat door ZoekPostadres:
De enige plek waar Nederlanders een grote mond hebben is het internet. Ze zouden er jaarlijks wereldkampioen in worden.

Inderdaad.........

06-01-2010, 23:47

Citaat door SaifullahNL:
lol dwaas
dat is geen revolutie.

Het is een wat meer beschaafdere uitvoering.

06-01-2010, 23:48

Citaat door Porthos:
Inderdaad.........



Hoe komt dat volgens jou?

06-01-2010, 23:49
Maar goed. Wat is de bedoeling dan?

06-01-2010, 23:50

Citaat door ZoekPostadres:
Hoe komt dat volgens jou?

Laf en week van teveel welvaart.........mensen die alles hebben zijn niet bereid om te vechten.

06-01-2010, 23:50

Citaat door Globi:
Maar goed. Wat is de bedoeling dan?

Van samen patrouilleren ?

06-01-2010, 23:53



Citaat door Porthos:
Laf en week van teveel welvaart.........mensen die alles hebben zijn niet bereid om te vechten.



De tokkies dan? Sommige heb hier en daar een kwekerij op zolder, maar last van teveel welvaart, dat zou ik niet gelijk zeggen.

06-01-2010, 23:55

Citaat door Porthos:
Van samen patrouilleren ?


Ik weet niet of dat werkt. Ik met een agent door amsterdam west lopen? En dan? Samen met een agent de discussie aangaan met mensen van de straat?

06-01-2010, 23:55

Citaat door ZoekPostadres:
De tokkies dan? Sommige heb hier en daar een kwekerij op zolder, maar last van teveel welvaart, dat zou ik niet gelijk zeggen.

Nou tokkies verdedigen zich dan ook wel, er zijn nog genoeg wijken vol met 'tokkies', waar je als buitenlander (staander) ook niet moet komen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10