Bekijk volle/desktop versie : bang



06-01-2010, 12:48
salaam alaikoem


ik zit met een enorme probleem, mijn zoontje van 5 is plotsling bang in het donker en als hij moet gaan slape.
voor dat deze ellende begon was hij niet bang in het donker en zeker niet als hij ging slape want hij slaapt met zijn oudere broer op de kamer.
nu moet hij er niets van hebben, hij slaapt met mij in bed wat ik echt vervelend vind.
oja ook deze ellende begon toen ie met zijn broer en zus het huis anubis keek en daar de geest[ van kweet niet wat ]was en van toen ziet hij iets denk ik dan
gisteravond is ie bij zijn vader gaan slapen in bed dus ik wat later .
toen ik ging slape heb ik hem naar zijn bed gebracht, on om 6.30 u deze morge schoot ie kressend wakker ik riep nog van mijn bed kom effe bij mij slape maar toen durfdie hij niet in het donker op te staan hij zei ik durf ni het is donker en ik ben bang .
ik vraag elke keer of hij iets ziet of zo maar dan zegt hij heel vlug nee ik ben niet bang

ik heb advies nodig

07-01-2010, 13:07


Jeetje vervelend zeg! Mijn zoontje is nu 4 jaar en heeft af en toe ook dat hij ineens bang is in het donker of krijsend wakker wordt. Wanneer we merken dat hij echt bang is, laten we hem slapen met een nachtlampje aan. Ook hebben we hem aangeleerd om Ayaat koersie en A3oedoe bi Allah te zeggen wanneer hi bang is. Tot nu toe werkt het prima. Ik zou als ik jou was je zoontje absoluut niet aanleren om bij jou in bed te slapen. Hoe makkelijk het ook is voor jou, het zal straks dan nog een strijd worden om hem weer in zijn eigen bed te laten slapen. Misschien kun je hem gewoon gerust stellen en bij hem blijven tot hij in slaap gevallen is (aan zijn eigen bed)? Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en wens je succes ermee!

07-01-2010, 13:10
Moet je een glas water pakken en 7x surat al-fati7a op reciteren (dus bij de rand) en laat hem het opdrinken.

07-01-2010, 13:16

Citaat door Bounty78:
Jeetje vervelend zeg! Mijn zoontje is nu 4 jaar en heeft af en toe ook dat hij ineens bang is in het donker of krijsend wakker wordt. Wanneer we merken dat hij echt bang is, laten we hem slapen met een nachtlampje aan. Ook hebben we hem aangeleerd om Ayaat koersie en A3oedoe bi Allah te zeggen wanneer hi bang is. Tot nu toe werkt het prima. Ik zou als ik jou was je zoontje absoluut niet aanleren om bij jou in bed te slapen. Hoe makkelijk het ook is voor jou, het zal straks dan nog een strijd worden om hem weer in zijn eigen bed te laten slapen. Misschien kun je hem gewoon gerust stellen en bij hem blijven tot hij in slaap gevallen is (aan zijn eigen bed)? Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en wens je succes ermee!


bedankt voor je advies

07-01-2010, 13:18



Citaat door Ik-ram-je:
Moet je een glas water pakken en 7x surat al-fati7a op reciteren (dus bij de rand) en laat hem het opdrinken.



bedankt, dit ga ik is proberen

07-01-2010, 13:22

Citaat door miss_verstand:
bedankt, dit ga ik is proberen

Ja is de manier volgens de sunnah voor zover ik mij dat kan herinneren. Succes!

07-01-2010, 14:41
Salaam 3alaykom,
citeer drie keer surat Al-ighlaas, surat Al-falaaq en surat Al-nass! Dan zal je zoontje beschermd worden InshaAllah wij allen trouwens. Dat geeft mij ook altijd rust als ik het benauwd krijg of bang ben, je voelt meteen de rust en voelt dat Allah swt je beschermd!


Mohamed SAWS vzmh zei dat surat Al ighlaas gelijk staat aan 1 derde van de Qoran van de beloning.

07-01-2010, 14:56

Citaat door merciii:
Salaam 3alaykom,
citeer drie keer surat Al-ighlaas, surat Al-falaaq en surat Al-nass! Dan zal je zoontje beschermd worden InshaAllah wij allen trouwens. Dat geeft mij ook altijd rust als ik het benauwd krijg of bang ben, je voelt meteen de rust en voelt dat Allah swt je beschermd!


Mohamed SAWS vzmh zei dat surat Al ighlaas gelijk staat aan 1 derde van de Qoran van de beloning.


Dat moet je inderdaad drie keer doen terwijl je je hand voor je mond houdt en dan langs je hele lichaam vegen.

07-01-2010, 18:10
Assalaamoe aleikoem warahmatoeallahie wabarakatoehoe,

Hetgeen je beschrijft, is erg herkenbaar. Een kind tussen 3 en 6 jaar dat plotseling bang is om te slapen in het donker. Door een enge gebeurtenis, ziekte (vertroelt door moeder), enge beelden van tv en ga zo maar door.

Ik zal in mijn pedagogiekboek eens kijken wat je het beste kunt doen insha allah. Ik zal je hierover nog berichten. Er is een effectieve manier om dit op te lossen, waarbij het probleem verholpen wordt insha allah.

Maar het advies om het woord van Allah te reciteren is al een advies op zich wat je altijd kunt uitvoeren. In het Woord van Allah zit genezing, al hamdoulilaah.

07-01-2010, 21:41
Ik heb even in mijn boek gekeken en het kan, zoals ik hierboven heb beschreven heel goed komen door een nare ervaring. In het boek staan ook oplossing aangereikt. Het is aan jou om dit ongewenste patroon te doorbreken en je zoon weer leren in zijn eigen bed te slapen, omdat het niet wenselijk is dat hij tussen jou en jouw man slaapt.

- Overdag met je kind praten over zijn bang zijn. bespreek zijn probleem en leg uit dat je zijn gevoelens snapt, maar leg uit dat het die enge dingen niet echt bestaan. Maar toon begrip voor zijn angst.
- Leg de nieuwe situatie uit. Hij slaapt alleen en stil in zijn bed.
- Je moet duidelijjk en standvastig optreden. Niet autoritair, maar geef duidelijkheid aan je kind dat je het in het vervolg anders gaat doen. Benoem hoe en wat er gaat gebeuren en wat er van hem verwacht word.Bijvoorbeeld: Hamid vandaf vandaag ga jij weer in je eigen bed slapen bij jouw broer. het is niet goed dat jij savonds gaat schreeuwen, omdat je daardoor ons wakker maakt en daar schrikken wij van. Wij willen dat jij voortaan in je eigen bed blijft slapen en niet gaat schreeuwen. Vanaf die avond ook sterk in je schoenen staan en hem naar zijn eigen bed brengen, ook als hij huilt.
- Spreek met het kind af wat welke beloning hij krijgt als hij stil in zijn eigen bed blijft slapen. Bijvoorbeeld: hamid als jij in je eigen bed blijft slapen, wat wil je dan krijgen van mama een sticker of wil je een spaarzegel krijgen. Een kruisje zetten op een overzicht, is overzicht vol dan krijgt hij kleurboek of iets wat hij graag wilt hebben.
- Huilt of schreeuwt hij. Niet onmiddelijk naar toegaan. Ook met je partner en kinderen afspreken. Als het gehuil doorzet, naar hem toe, zonder licht aan te doen, zonder wat te zeggen. Kind weer neerleggen op zijn kussen of lichtjes aaien over hoofd. Hooguit fluisteren, ga maar lekker slapen en dan weer weggaan. Komt het kind uit bed. Pak het op of neem het mee terug naar zijn bed, zonder een woord te zeggen en leg het weer in bed.

Laat het kind merken dat het de gewoonste zaak is dat hij blijft slapen in zijn eigen bed. Wees standvastig en houd dit een aantal weken vol, tot hij gewend is geraakt aan het nieuwe patroon. Na drie weken moet hij helemaal gewend zijn geraakt.

Moge allah jou kracht geven, ameen.
-