Bekijk volle/desktop versie : Vraag over rente



05-01-2010, 14:41
Assalamoe aleikom wa rahmatoellahi wa barakatoe!

Ik heb een vraag over rente. Allah heeft ons verboden om rente te gebruiken.
Ik heb een een spaarrekening bij de ING om mijn geld veilig te houden. Zoals jullie vast wel weten krijg je bij elke Nederlandse bank rente.
Nou was mijn vraag: Is het toegestaan om de rente van je rekening af te halen en doneren aan de bouw van moskeeen of aan de mensen geven die het nodig hebben?
Want ik had een keer gelezen dat het geven van rente aan arme mensen ook niet mag, maar dat was me niet helemaal duidelijk.
Dus ik hoop dat iemand het hier weet en met duidelijk bewijs komt inshallah !

05-01-2010, 14:46


Allah zegt in het volgende vers: "Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan als degene die opstaat en door de satan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggen: "De handel is te vergelijken met rente." Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden. En wie nadat de vermaning van zijn Heer heeft, zijn zaak is aan Allah, maar wie het herhaalt: zij zijn de bewoners van de hel, zij zijn daarin eeuwig levenden.”
(soerat Al baqara aya 275).
In dit vers is duidelijk te lezen dat rente ontvangen haram is, maar hoe zit het met rente betalen. De grote islamitische geleerden van ons natie zijn het er over eens dat zowel rente betalen als ontvangen haram is. Als je rente betaalt help je in feite de bank om mensen krediet te verstrekken, en zo heb je een zonde begaan.

Djabir (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:"De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft degene die rente eet, geeft, opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt. En hij zei: ze zijn gelijk wat betreft de zonde"
(Overgeleverd door Moesliem 1598 )


05-01-2010, 15:21
Ok bedankt hiervoor !
Dus de beste oplossing lijkt mij dan om het geld van de bank te halen en te verbranden ofzo ?
En wat bedoelt de profeet(vzm) met "degen die er getuige van is"?
Als ik bijvoorbeeld zie dat een persoon rente ontvangt of ik weet dat iemand rente ontvangt, bega ik dan een zonde?

05-01-2010, 15:24

Citaat door Superkar:
Assalamoe aleikom wa rahmatoellahi wa barakatoe!

Ik heb een vraag over rente. Allah heeft ons verboden om rente te gebruiken.
Ik heb een een spaarrekening bij de ING om mijn geld veilig te houden. Zoals jullie vast wel weten krijg je bij elke Nederlandse bank rente.
Nou was mijn vraag: Is het toegestaan om de rente van je rekening af te halen en doneren aan de bouw van moskeeen of aan de mensen geven die het nodig hebben?
Want ik had een keer gelezen dat het geven van rente aan arme mensen ook niet mag, maar dat was me niet helemaal duidelijk.
Dus ik hoop dat iemand het hier weet en met duidelijk bewijs komt inshallah !


Destijds had postbank rekeningen waarop de houder niet kon roodstaan (boete-rente) en geen rente ontving. Misschien heeft ING deze soort rekeningen overgenomen van Postbank (na de fusie)?

Informeer ernaar voor de zekerheid.

05-01-2010, 15:27



Citaat door Superkar:
Ok bedankt hiervoor !
Dus de beste oplossing lijkt mij dan om het geld van de bank te halen en te verbranden ofzo ?
En wat bedoelt de profeet(vzm) met "degen die er getuige van is"?
Als ik bijvoorbeeld zie dat een persoon rente ontvangt of ik weet dat iemand rente ontvangt, bega ik dan een zonde?


Voor sommige overleveringen is, net als voor sommige aayaat, uitleg nodig (door een grote geleerde).

Ik persoonlijk zou bij '...degene die er getuige van is...' eerder denken aan een getuige van een transactie waarbij rente gepaart gaat (de twee getuigen bij een geldtransactie) Wa-Laahoe a3lem.

05-01-2010, 16:05
Als ik trouwens familie van mij rente zie ontvangen dan ben ik toch verplicht tegen te zeggen dat dit niet mag en dat ze het weg moeten gooien? Omdat anders het mij ook wordt aangerekend zelfs als ik de zonde zelf niet bega? Maar als zij dan weigeren, wat moet ik dan doen?

07-01-2010, 22:05
Iemand antwoord op m'n laatste vraag?
En is het beste dan om het te verbranden???

08-01-2010, 19:55

Citaat door Superkar:
Iemand antwoord op m'n laatste vraag?
En is het beste dan om het te verbranden???




asalaam aleikoum wr br.

een aantal jaar geleden kreeg ik van de belasting teruggaven en zat een deel heffingrente, dus heb ik het gevraagd, toen is tegen mijn gezegd, dat geld van de rente aan een instelling of een moskee gaan geven en dat ook moet aangeven dat het rente is, en met het geld kopen ze dan spullen bv wc papier dus dingen voor de toillet. dat is dan tegen mijn gezegd.

aleikoum asalaam wr br

09-01-2010, 10:16

Citaat door dienhaag79:
asalaam aleikoum wr br.

een aantal jaar geleden kreeg ik van de belasting teruggaven en zat een deel heffingrente, dus heb ik het gevraagd, toen is tegen mijn gezegd, dat geld van de rente aan een instelling of een moskee gaan geven en dat ook moet aangeven dat het rente is, en met het geld kopen ze dan spullen bv wc papier dus dingen voor de toillet. dat is dan tegen mijn gezegd.

aleikoum asalaam wr br

ja je kan ook die geld gebruiken voor wc papier, had iemand tegen my gezegd maar je kan ook by ABN AMRO gewoon sparen en vragen of je geen rente mag en de reden vertellen.. had mijn vader ook gedaan, dus heeft hy geen rente..


09-01-2010, 11:41
Ik heb deze vraag vorige week aan Sheik Fawaaz gesteld,
en hij zei dat je het geld moest geven aan bv een moskee of een stichting of islamitische instanties en dergelijke.

Je kan ook zoeken op islam-qa.com misschien dat je daar wat meer over kan vinden.

10-01-2010, 13:17
Ok bedankt voor de info !
Ik dacht namelijk dat je rente ook niet mocht geven:

Djabir (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:"De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft degene die rente eet, geeft, opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt. En hij zei: ze zijn gelijk wat betreft de zonde"
(Overgeleverd door Moesliem 1598 )

13-01-2010, 14:39
Volgens de ING heb ik vorig jaar een bedrag van 11,,28 aan jaarlijkse rente gekregen.
Mijn vraag is: Hoe haal ik dat precieze bedrag van mij rekening af?

13-01-2010, 15:04



Citaat:
If a Muslim has put his money in a riba-based bank, then Allaah guides him and he repents from riba, then he has to get rid of the interest by donating it to charitable causes
Link

27-02-2010, 14:25
@Superkar

Het rente bedrag krijg je aan het begin van elk jaar op je spaarrekening of op je normale rekening.

Ik zocht al die tijd naar mijn rente en ik dacht dat ik geen rente had ontvangen, net zag ik dat er bij mijn spaarrekening het rente bedrag stond.

Ik heb eerder het rente bedrag uitgegeven aan Islamic relief (zover ik me kan herinneren) en ik had erbij als toelichting gezet dat het om een rente bedrag ging. Ik kan het me niet meer precies herinneren hoe en wat ik uitgegeven had, maar ik denk dat ik bovenstaande heb gedaan. Ik hoop dat Allah swt mij (ons) vergeeft als ik iets fouts heb gedaan.

Ik denk er nu aan, nu ik erachter ben gekomen waar mijn rentebedrag staat, waar ik hier in nederland dat geld zou kunnen doneren? Of liever aan een moskee in Pakistan.